Motocykl poleca:

Układy wydechowe Akrapovica

Poleć ten artykuł:

Zaczęło się od wydechów rzeźbionych w garażu, a niebawem Akrapovič zapewne zacznie dostarczać podzespoły do promów kosmicznych. Zanim to nastąpi, sprawdziliśmy, jak powstają motocyklowe układy wydechowe.
fabryka-akrapovic-2012-10.jpg Zobacz całą galerię

Chyba każdy motocyklista marzy o tym, żeby swojemu sprzętowi (choć odrobinę) podnieść moc, a przy tym poprawić jego wygląd i brzmienie silnika. Jest na to prosty sposób – wymiana wydechu. Spece od własnoręcznego wybebeszania oryginalnych puszek często twierdzą, że zupełnie przy okazji łapią „plus 5 KM”. Niestety, jak to w życiu – nie zawsze jest tak łatwo. Ale w fabryce Akrapovica wiedzą, co robią.

Czas goni nas
Każdy motocykl, do którego ma zostać zaprojektowany wydech, zaczyna swój pobyt w fabryce od wjazdu na hamownię. W fi rmie mają do dyspozycji trzy – dwie w dziale „road legal” i jedną w dziale sportowym. W tym ostatnim właśnie pracowano nad beemką S 1000 RR Marco Melandriego. „No photo, please” – było niestety ulubionym tekstem Słoweńców... Nie było też szansy zobaczyć choćby kawałka wykresu.



Laserem można wyciąć dowolny kształt
w arkuszu blachy – sztuka w tym, żeby było jak najmniej odpadów.
 Hamownia motocyklowa jest na maksa  wypasiona. Temperatura powietrza zasysanego przez silnik musi wynosić 22O C. W zimie, żeby ją osiągnąć, trzeba spalić 20 000 litrów oleju opałowego. Jakieś pytania?

Ekipa inżynierów krok po kroku, kawałek po kawałku konstruuje nowy wydech. Muszą dobrać średnicę, kształt i długość kolektorów oraz odpowiednią puszkę. Opierają się na swojej wiedzy i doświadczeniu – reszta ma coś z działania metodą prób i błędów. Hamownia brutalnie weryfikuje ich pomysły. W przypadku maszyn drogowych zadania nie ułatwia konieczność uwzględnienia wymogów norm głośności i poziomu emisji spalin, jak również poprawy osiągów i brzmienia silnika oraz wyglądu motocykla.

Po zakończeniu tej walki powstaje prototyp. Jego cyfrowy zapis w 3D pozwala wprowadzić ulepszenia – chodzi o liczbę elementów, ich kształt, łączenia itp. Potem trzeba rozwiązać sprawy logistyczne – ilu ludzi jest potrzebnych, ile i jakich maszyn stanie na linii produkcyjnej, ile i jakiego materiału będzie trzeba użyć i kiedy to zrobić. Po rozwiązaniu tych kwestii powstaje krótka seria próbna – 5-10 układów wydechowych. Ponownie trafiają one na hamownię, a następnie pod mikroskop. Dosłownie! W laboratorium (i tu znowu: „No photo, please”) inżynierowie wycinają próbki do badań z poszczególnych elementów oraz spawów wydechu. Kontrolują skład chemiczny i wytrzymałość materiałów, jakość x Laserem można wyciąć dowolny kształt w arkuszu blachy – sztuka w tym, żeby było jak najmniej odpadów. spawów, wymiary i dokładność spasowania poszczególnych elementów.

Jeśli badania kończą się sukcesem, można zaczynać produkcję. Pośpiech jest mile widziany, bo na wykonanie projektu i wdrożenie go do produkcji zespół ma 8-10 tygodni. Nowością jest numer seryjny nabijany na każdej puszce.


 
Automatów spawalniczych ci tutaj dostatek– automatyzacja pełną gębą.
Formowanie wodą i szczęka opada. Również w temacie ceny tego cacka, bo trzeba mieć ponad 1 mln euro...

Osobnym tematem są używane w fabryce materiały. Co ciekawe, tylko one są zamawiane u zewnętrznych dostawców. Wszystkie elementy (rury, wkłady, puszki, obudowy, wykończenie itp.) powstają na miejscu. Oczywiście blacha stalowa, aluminiowa oraz tytanowa, a także bele włókien carbonowych muszą być najwyższej jakości. Słoweńcy mają na tym punkcie kompletnego świra.

Nie taki tytan straszny
Do produkcji wydechów używa się aż dziewięciu stopów tytanu (ok. 70% składu stanowi tytan, ok. 25% stal, reszta to różne dodatki, np. miedź czy niob). Stopy tytanu mają kilka ważnych dla motocykli zalet: są o jakieś 45% lżejsze od stopów stali, odporne na korozję i wykazują dużo większą wytrzymałość mechaniczną. Jednak coś za coś – po pierwsze tytan nie jest tani, a po drugie odlewanie tytanowych elementów to skomplikowana i w związku z tym droga zabawa.

Tagi: układ wydechowy | wydech | Akrapovic | fabryka

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij