Motocykl poleca:

Wizyta w fabryce opon Metzeler

Poleć ten artykuł:

Produkcja opon nieco przypomina robotę w cukierni. Tak jak w przypadku tortu musisz mieć odpowiednie składniki, maszyny a przede wszystkim przepis. Sprawdziliśmy jak powstają nowe opony Metzeler Roadtec01.

Wizyta w fabryce opon motocyklowych - Metzeler. Zobacz całą galerię

Niemcy – w swoim stylu – nieźle wszystko zorganizowali. Na kilku liniach produkcyjnych większą część pracy wykonują roboty, niemniej człowiek nadal ma tu spore znaczenie.

Czy wiesz, że...
...Metzeler rozpoczął produkcję opon w 1892 r.?

Produkcja opon rozpoczyna się od zgromadzenia potrzebnych składników i półproduktów (mieszanka gumy o wybranym składzie, zawulkanizowana drutówka, materiał na opasanie i osnowę). W przypadku osnowy opony przeznaczone do ciężkich motocykli mają dwie warstwy płótna, te do lżejszych – jedną.
Materiał zostaje zamocowany w specjalnej formie, następuje nałożenie drutówki po bokach i opasania (pod kątem 0O, czyli wzdłuż opony). Sposób nakładania jest inny dla opon sportowych (ciaśniej) i turystycznych czy cruiserowych (luźniej).
Następnie nakładana jest mieszanka bieżnika. Guma jest najpierw podgrzewana (do 90-110oC), a następnie pod ciśnieniem natryskiwana na opasanie. W fabryce Metzelera na jedną oponę można nałożyć aż cztery rodzaje mieszanki. W przypadku modelu Roadtec01 wystarczą dwie – jeden z robotów nakłada gumę na barki, a drugi wypełnia środkową część bieżnika opony. W ten sposób uzyskuje się „green tyre” - zieloną/niedojrzałą oponę.
Tak przygotowana opona trafia do specjalnej formy składanej aż z ośmiu elementów. Jest na nich wytłoczona rzeźba bieżnika oraz wszelkie niezbędne informacje (nazwa modelu, rozmiar, DOT). Następnie opona jest od środka podgrzewana do ok. 150oC pod ciśnieniem ok. 10 barów. Pod wpływem temperatury i ciśnienia następuje reakcja pomiędzy polimerami a krzemionką. Warstwy opasania idealnie łączą się z mieszanką bieżnika. Co ciekawe, jedna stalowa forma wystarcza do wyprodukowania 2-3 tysięcy opon!
DOT umieszczono na wprasowywanej, wymiennej tabliczce, dzięki czemu bez problemu można go zmieniać co tydzień.

Fabryka mieści się w niemieckim mieście Breuberg (niedaleko Franfurtu). Jest w stanie wyprodukować do 6000 opon na dobę. Powstają tu zarówno Metzelery, jak i niektóre modele Pirelli.

Tagi: Metzeler | Roadtec01 | fabryka | wizyta | produkcja | opony motocyklowe

Oceń artykuł:

5.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij