Motocykl poleca:

Wymiana łożysk główki ramy

Poleć ten artykuł:

Kulkowe czy stożkowe – łożyska główki ramy zawsze muszą być w znakomitym stanie: nie mogą mieć luzów, a kierownica powinna obracać się lekko i bez zacięć. Krok po kroku pokazujemy, jak sprawdzić i wymienić łożyska w główce ramy.
technika-wymiana-lozysk-glowki-ramy-1024-01-main.jpg Zobacz całą galerię

Po pierwsze sprawdzenie stanu łożysk
Aby sprawdzić ich stan, w taki sposób podeprzyj motocykl, żeby kierownica mogła się swobodnie obracać, a przednie koło nie dotykało podłoża. Najlepszym rozwiązaniem jest podstawka pod tylny wahacz i podłożenie pod silnik podnośnika samochodowego z deseczką, aby nie uszkodzić karteru. W ostateczności możesz podwiesić bike’a za ramę.
1. Powoli kręcąc kierownicą, zwróć uwagę, czy obraca się ona lekko i płynnie, bez charakterystycznego przeskakiwania i stukania. Przy maksymalnym skręcie chwyć za dolną część lag i sprawdź, czy łożyska nie mają luzów. Czasami w sprawdzeniu mogą przeszkadzać cięgna, przewody hamulcowe czy elektryczne. W najgorszym przypadku, jeśli nie ma innej możliwości, odkręć kierownicę razem z włącznikami i dźwigniami. W żadnym wypadku nie rozkręcaj przewodów hamulcowych.
2. Jeśli przedni widelec obraca się nierównomiernie albo usłyszysz odgłos tarcia, to znaczy, że łożyska są brudne i bez smaru. Wtedy trzeba je przeczyścić i nasmarować.
3. Jeśli podczas obracania słychać charakterystyczne terkotanie, oznacza to, że przynajmniej jedno łożysko główki ramy jest uszkodzone. Pamiętaj, żeby zawsze wymieniać komplet łożysk.

Po drugie wymiana łożyska główki ramy
W przypadku łożysk kulkowych oraz stożkowych sposób ich demontażu i montażu jest praktycznie identyczny.



Po trzecie demontaż półki ze sztycą
1. W taki sposób podeprzyj lub podwieś motocykl, aby przednie koło wisiało swobodnie w powietrzu.
1.1. Następnie odkręć owiewki i przewody, aby uzyskać wygodny dostęp do górnej i dolnej półki.
1.2. Odkręć kierownicę (od górnej półki albo lag widelca) i tak ją odłóż, żeby nie porysować zbiornika. Podłóż szmatę. Jeśli przewody nie będą przeszkadzały w demontażu górnej półki, nie musisz zdejmować całego osprzętu kierownicy.
2. Odkręć przednie koło i poluzuj śruby mocujące golenie widelca w półkach. Nie odkręcaj przewodów hamulcowych od zacisków, pompy hamulcowej ani rozdzielacza! Wysuń golenie w dół. najlepiej przekręć półki w jedno z położeń aż do oporu.
3. Poluzuj i odkręć nakrętkę sztycy: najlepiej przekręć półki w jedno z położeń aż do oporu.
4. Zdejmij górną półkę. Jeśli trzyma się mocno, w miejscu połączenia z goleniami nośnymi i sztycą wtryśnij kilka kropel oleju, a następnie opukaj je od dołu lekkimi uderzeniami gumowego młotka (zdjęcie 1).
4.1. Zdejmij podkładkę.
5. Poluzuj i odkręć nakrętkę kontrującą na sztycy. Zdejmij gumową osłonę łożyska (jeśli jest).
6. Przytrzymaj dolną półkę, odkręć nakrętkę regulującą luz łożyska główki ramy, wyciągnij półkę w dół.
7. Wyjmij osłonę, wewnętrzną bieżnię dolnego łożyska i bieżnię górnego łożyska główki (w rolkowych są one razem z łożyskiem).
8. Zdejmij łożysko ze sztycy.
Rzadko kiedy nie ma problemów ze zdjęciem półki. Bardzo często trzebanajpierw zdemontować kierownicęwraz z osprzętem.
Jeśli bieżnia jest uszkodzona, łożysko nadaje się tylko na szrot. Dotyczy to takżełożysk z uszkodzonymi kulkami.
Rdza na rolkach, zgubione kulki oraz delikatne uszkodzeniabieżni łożyskautrudniają jazdę.

Po czwarte sprawdzenie bieżni łożysk
1. Obejrzyj stan bieżni łożysk: nie mogą być uszkodzone, zużyte, punktowo wgniecione czy uszkodzone w inny sposób (np. przez rdzę).
2. Zarówno łożyska w główce ramy, jak i na sztycy muszą być precyzyjnie osadzone. W gnieździe nie mogą mieć nawet najmniejszych luzów.
3. Wszystkie kulki i rolki muszą być idealnie okrągłe i nie mogą być uszkodzone. Jeśli łożyska są uszkodzone (zdjęcia 2, 3 i 4), trzeba je wymienić. Wymiana na łożyska stożkowo-rolkowe wymaga niezwykle precyzyjnego przygotowania gniazd i regulacji. Źle wyregulowane łożyska stożkowe bankowo oznaczają problemy podczas jazdy – utrata stabilności podczas jazdy i shimmy gwarantowane!

Po piąte demontaż łożyska główki ramy
Podczas wymiany i górnych, i dolnych łożysk zawsze montuj nowe komplety – oba. Specjalne ściągacze do montażu i demontażu łożysk ułatwiają wymianę i nie wymagają podgrzewania gniazd. Poniżej opisujemy sposób wymiany łożysk metodą garażową.
1. Za pomocą długiego trzpienia i młotka wybij górną i dolną bieżnię łożysk. Uderzaj lekko, z wyczuciem zmieniając miejsce przyłożenia trzpienia (rys. 5).
2. Czasami na sztycy jest jeszcze wewnętrzny pierścień dolnego łożyska. Oczyść go ze smaru, a następnie lekko podgrzej. Całość połóż na stabilnym drewnianym klocku i, uderzając młotkiem w ostry wkrętak, ostrożnie go wybij (rys. 6).

Ustawionym po przekątnej główki sworzniem można wybić zewnętrzne bieżnie łożyska, uderzającw nie pod kątem raz z jednej, raz z drugiej strony.
Podczas zdejmowania dolnego pierścienia łożyska najpewniejszą metodą są delikatne uderzenia. Należy robić to z wyczuciem.
W razie uszkodzenia gniazdakonieczne będzie jegofrezowanie. W przypadku ram lakierowanych, gniazda nie mogą być pokryte lakierem.
Za pomocą rury o odpowiedniejśrednicy rozgrzane łożyskozałóż na zimną sztycę.

I w końcu montaż nowych łożysk
-Dokładnie oczyść gniazda łożysk w główce ramy i na sztycy.
-Gniazda nie mogą mieć żadnych uszkodzeń – mechanicznych ani spowodowanych korozją.
-Wszystkie elementy łożyska (jeżeli jest ono składane) muszą być nowe.
-Zewnętrzne bieżnie łożysk włóż na godzinę do zamrażarki; schłodzenie spowoduje, że się skurczą i w ten sposób łatwiej je zamontujesz. Jeśli gniazda łożyska w ramie są wybite, ewentualne luzy skasujesz specjalnym klejem do łożysk. Tuż przed zamocowaniem pierścienia posmaruj wtedy jego zewnętrzną część cienką warstewką kleju. Uszkodzone gniazdo najlepiej sfrezuj do odpowiedniego rozmiaru (uważaj, bo zmieniasz rozmiar łożyska!).
1. Nowy dolny pierścień łożyska rozgrzej suszarką albo opalarką lub włóż go do piekarnika i doprowadź do temperatury 80-100°. Po rozgrzaniu chwytaj łożysko tylko przez rękawicę! Nie rób tego z łożyskiem rolkowym.
2. Uszczelniacz wsuń w dół, na sam spód – tam, gdzie jego miejsce.
3. Podgrzany pierścień wewnętrzny nasuń na sztycę i krótkimi uderzeniami młotka (z wyczuciem!) przez rurkę o odpowiedniej średnicy wciśnij łożysko na miejsce (zdjęcie 8).
4. Ostrożnie podgrzej opalarką górne i dolne gniazdo łożyska. Uważaj, żeby nie uszkodzić lakieru.
5. Wyjęte z zamrażarki łożyska zamontuj w górnym i dolnym gnieździe główki ramy.
6. Łożyska posmaruj odpowiednim smarem.
7. W przypadku łożysk kulkowych dolny pierścień z kulkami nałóż na sztycę.
7.1. Włóż sztycę od dołu do główki ramy i przytrzymaj ją ręką.
7.2. Nałóż górny pierścień, gumową osłonę, a następnie ręką dokręć nakrętkę regulacyjną.
8. Obróć półkę w lewo i w prawo do oporu kilka razy, aby łożyska ułożyły się.
8.1. Odkręć nakrętkę o pół obrotu.
9. Nałóż górną półkę, palcami dokręć nakrętkę sztycy. Zamontuj golenie i kierownicę.
10. Wszystkie śruby i nakrętki dokręcaj z odpowiednim momentem dynamometrycznym. W przypadku śrub widelca moment dokręcenia zmieniaj stopniowo.

Jeżeli nie czujesz się na siłach albo nie jesteś pewny swoich umiejętności,lepiej zawieź motocykl do serwisu! To tańsze i bezpieczniejsze rozwiązanie.

Tagi: łożyska | główka ramy

Oceń artykuł:

2.8

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij