Motocykl poleca:

Zasilanie paliwem: gaźnik i wtrysk

Poleć ten artykuł:

Moc bierze się z paliwa – to jasne. Wyjaśniamy, ile roboty mają konstruktorzy silników, żeby zapewnić optymalny skład mieszanki i jak najdokładniejsze jej spalanie w cylindrach.

Zobacz całą galerię

W drodze z dystrybutora do komory spalania wacha przechodzi przez kilka ważnych punktów. Jednym z nich jest... korek wlewu paliwa. W czasie gleby musi on na tyle szczelnie zamykać zbiornik, żeby uchronić od wycieku benzyny. Nie byłoby z tym najmniejszego problemu, gdyby nie to, że zbiornik musi być oprócz tego odpowietrzany, ale również zaopatrywany w powietrze.

Odpowietrzanie przydaje się, gdy wacha pod wpływem ciepła zwiększa objętość, a z niektórych substancji wchodzących w skład paliwa wydzielają się gazy. Gdyby zabrakło odpowietrzania, ciśnienie w zbiorniku mogłoby spowodować jego rozszczelnienie, a w skrajnym przypadku wybuch paliwa. Gwiżdżące lub syczące dźwięki, wydobywające się z niektórych zbiorników, dowodzą, że odpowietrzanie działa. Drugim zadaniem korka jest zapobieganie powstawaniu podciśnienia, które pojawia się w zbiorniku, gdy objętość paliwa maleje (np. gdy ubywa go w czasie jazdy).

Czyli korek wlewu ma pogodzić trzy rzeczy – doprowadzenie i odprowadzenie powietrza oraz zapewnienie szczelności zbiornika. Uzyskano to za pomocą precyzyjnego systemu labiryntowego (zdjęcie na dole tej strony) i/lub zaworów kulowych.

Epoka gaźnika

Do lat 90. za dostarczanie mieszanki do silnika najczęściej odpowiadał gaźnik. Do systemu dysz benzyna dostawała się wyłącznie dzięki grawitacji. Dlatego zbiornik paliwa musiał być umieszczony powyżej komór pływakowych. Gdy odpowietrznik zbiornika był uszkodzony bądź zatkany, ciśnienie benzyny spadało – czasami do tego stopnia, że komory pływakowe były minimalnie wypełniane, więc mieszanka była zbyt uboga. W rezultacie dochodziło do powstawania mieszanki o złej proporcji paliwa i powietrza. Niektórzy producenci montowali niewielkie pompy paliwa (zdjęcie na następnej stronie), które przy minimalnym, ale stałym ciśnieniu zapewniały równy poziom paliwa w komorze pływakowej również mimo prawie pustego zbiornika.

Im mniej paliwa, tym mniejsze ciśnienie paliwa przed zaworkiem pływaka, co powoduje lekkie obniżenie poziomu paliwa w komorze pływakowej. Mimo to genialny w swojej prostocie gaźnik, gdy dostał idealnie dobrane dysze, zapewniał całkiem niezłą pracę silnika. Nic dziwnego, że wielu tęskni za miękkimi reakcjami na zmianę obciążenia i pozbawioną szarpań reakcję na gaz. Tym bardziej że już 20 lat temu niektóre silniki gaźnikowe wykazywały niewielki apetyt na paliwo.

Tagi: technika | paliwo | gaźnik | wtrysk

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij