Motocykl poleca:

APRILIA RSV4 Factory APRC, BMW S 1000 RR, DUCATI 1199 Panigale S, HONDA FireBlade, KAWASAKI Ninja ZX-10R, KTM 1190 RC8 R, MV AGUSTA F4 RR, SUZUKI GSX-R 1000, YAMAHA YZF-R1 2012 część 2.

Poleć ten artykuł:

Najpierw sforę superbike’ów przegoniliśmy po mieście i na szosie. Sprzęty przypominały wtedy rozwścieczone tygrysy miotające się w klatce. Teraz maszyny mogą dać czadu. Drugi etap to tor Alcarrás.

megatest-litrowe-superbike-1000-2012-06.jpg Zobacz całą galerię

Dziewięć superbike’ów udowodniło w pierwszej części naszego megatestu (patrz: „Motocykl” 7/2012), że lepiej czy gorzej, ale dają sobie radę z jazdą szosową i po mieście. Pierwsza część testu wykazała, że Ducati Panigale – nowy w grupie litrowych przecinaków – zajął dopiero 6. miejsce pod względem przydatności na zwykłych drogach. Dlatego część teamu jeźdźców testowych obstawiała go jako faworyta na torze, część stawiała na beemkę, padły też głosy za Aprilią i Kawą. Żeby było sprawiedliwie: nowe kapcie Pirelli Supercorsa SC2, trzech jeźdźców i po trzy mierzone okrążenia.

Losowanie i jako pierwsza rusza Yamaha YZF-R1. Jej czterocylindrowiec o niekonwencjonalnym zapłonie i wywołującym ciary gangu ostro zabrał się do roboty. Z zakrętów wychodzi bardzo mocno i z rykiem pomyka po prostej start/meta – prawie bez wibracji, z pewną zmianą biegów i chętnym, równomiernym wchodzeniem na obroty. Ale na samym szczycie skali obrotomierza brakuje kopa, a nadejście granicy obrotów może zaskoczyć, bo silnik sprawia wrażenie pracującego cały czas na niższych obrotach. Dlatego należy zwracać uwagę na shiftlighta.

Podczas wchodzenia w zakręt trzeba użyć nieco siły – tylko wtedy R1 śmiga obranym torem jazdy. Gorzej w szybkich naprzemiennych winklach – sprzęt co prawda wzbudza zaufanie, ale też robi wrażenie niezbyt zwinnego. Do tego zawieszenia są za miękkie, aby zapewnić stabilność dostosowaną do wymagań szybkich naprzemiennych złożeń. Niestety, trudno ukryć 214 kg masy całkowitej.

BMW S 1000 RR. Przyjrzyjcie się dokładnie: te hamulce są odlotowe! Mocniej wyhamowywane są jedynie samoloty podczas lądowania na lotniskowcu. Tłumienie widelca można wyregulować kluczykiem. 

Gdy maszyna jedzie na ostatnim rowku bieżnika, sprawia wrażenie ciastowatej. Do tego zaciski przedniego hamulca, mimo że dają się bardzo dobrze dozować, pracują zbyt tępo. Na szczęście na wyjściu z zakrętu sytuację ratuje silnik i jego mocne odejście, chociaż chciałoby się łagodniejszej reakcji na gaz. Niemniej spokojnie można spuścić go ze smyczy – kontrola trakcji bowiem bardzo skutecznie czuwa nad tylnym kołem. Średnia z czasów trzech jeźdźców – 1:43,370 min.

Dużo szybciej niż R-1
Zaraz się przekonamy, ile ten wynik jest wart, bo oto startuje Suzuki GSX-R 1000. Mimo zmian przed tym sezonem (więcej o nich: „Motocykl” 5/2012), sprawia on wrażenie starego kumpla: zegary, przełączniki, zbiornik paliwa, wsporniki owiewek – jakbyśmy wszystko widzieli już tysiąc razy. Na szczęście to samo można powiedzieć o silniku: pozwala wychodzić z winkli z mocnym kopem ze środkowego zakresu obrotowego, a przy tym chętnie reaguje na gaz. Biegi wchodzą lekko i precyzyjnie, dzięki czemu podczas zmiany przełożeń nie traci się wiele czasu.

Mimo że Suzuki GSX-R 1000 schudł przed tym sezonem o około 5 kg, w dalszym ciągu nie zrywa skalpów z głów. W końcu 203 kg, wobec braku ABS-u oraz innych systemów wspomagających, to żadne osiągnięcie. Tak czy inaczej duży gixer neutralnie pokonuje podwójny lewy winkiel, na pewno precyzyjniej niż Honda. Niestety, tegoroczne zmiany nie uczyniły z GSX-R-a 1000 ostrego, tnącego z precyzją skalpela przecinaka. Do tego zawieszenia w dalszym ciągu są zbyt miękkie. Mimo to na ciągnącym się w nieskończoność winklu w prawo amortyzator nie najlepiej daje sobie radę.

opony podczas testu

Tagi: Aprilia | RSV4 Factory APRC | BMW | S 1000 RR | Ducati | 1199 Panigale S | Honda | FireBlade | Kawasaki | Ninja ZX-10R | KTM | 1190 RC8 R | MV Agusta | F4 RR | Suzuki | GSX-R 1000 | Yamaha | YZF-R1 | test | porównanie

Oceń artykuł:

1.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij