Motocykl poleca:

Alpen Masters 2006 - motocykle turystyczne

Poleć ten artykuł:

BMW K 1200 GT, Honda Deauville, Kawasaki ZZR 1400, Yamaha FJR 1300 AS
Zobacz całą galerię

Wszystkie mają cztery cylindry i dysponują sporą mocą. Stawkę uzupełnił motocykl z innej bajki – Honda Deauville z silnikiem o śmiesznej w tym gronie pojemności 680 cm3, mocą 65 KM i dwoma cylindrami. Maszyna ma wtrysk paliwa, regulowany katalizator, napęd wałem, zintegrowane kufry, ABS i bardzo skuteczną owiewkę. Pod tym względem może konkurować nawet z BMW GT czy Yamahą FJR. Nożna dźwignia hamulca uruchamia dodatkowo jeden tłoczek w trzytłoczkowych przednich zaciskach. Ten patent Hondy jest znany jako CBS. Aby uzyskać przyzwoitą dynamikę, nie obejdzie się bez ostrego kręcenia silnika. Rozpędzenie Deauville’a z 25 do 75 km/h na drugim biegu na dość stromym podjeździe trwało pełnych 11 sekund. I co z tego? Spiesz się powoli – mówi przysłowie. V2 reaguje na gaz miękko i cieszy niewielką reakcją wału. Zero wątpliwości co do tego, że na wzniesieniach silnik nie ma lekko. W końcu musi poradzić sobie z ważącą ponad 257 kg maszyną.

Jeżeli lubisz podczas jazdy oglądać krajobrazy, Deauville jest dla ciebie. Wszystko odbywa się łatwo i bez stresu. Na wąskiej tylnej oponie (150) Honda nie składa się zbyt głęboko, ale robi to bardzo neutralnie i z małym momentem podnoszącym. Żaden z turystów nie potrafi wykonać tak ciasnego skrętu, jak Deauville. Tył motocykla tańczy dopiero gdy stawia się mu maksymalne wymagania, szczególnie podczas zjazdów. Ciężar pasażera powoduje, że maszyna mocno siada. Przy jeździe pod górę przód staje się lekki. Cierpią na tym poręczność i precyzja prowadzenia.



Stilfser Joch i 190 KM

Stilfser Joch to król alpejskich przełęczy, jest to więc dobre miejsce do sprawdzenia najsilniejszego seryjnego motocykla, czyli Kawy ZZR 1400. Co można zrobić z mocą 190 KM? Przy 2000 obr/min wstrzymujemy oddech. I co się dzieje? Nic albo prawie nic. Asfalt się nie zwija, silnik absolutnie nie sprawia wrażenia tak mocnego, jak jest w rzeczywistości. Gdzie się podział oczekiwany kop? Pozostaje mieszanie w twardej, ale precyzyjnej skrzyni biegów i redukowanie jak na „600”. Cudem elastyczności to ten zaprojektowany do jeżdżenia z prędkością 300 km/h motocykl na pewno nie jest. ER-6f potrafi na drugim biegu szybciej wyjść z zakrętu.

W ZZR-ze 1400 przy 5000 obr/min budziło się zwierzę, przy 7000 obr/min zaś maszyna stawała się krwiożerczą bestią. Pozostałe maniery olbrzyma są zupełnie cywilizowane. Czterocylindrowiec znakomicie reaguje na gaz, prawie nie wibruje, a reakcji na zmianę obciążenia prawie nie czuć. Pierwsza klasa! Promieniowe zaciski hamulcowe, ABS – hamulce są precyzyjne, chociaż działają za ostro, zawieszenia są stabilne, sztywne i perfekcyjnie zestrojone. W pełni regulowane zawiechy powinny raczej nazywać się filtrami. Reagują precyzyjnie i komfortowo, zapewniając spore rezerwy. Precyzja kierowania – doskonała. ZZR 1400 lubi prędkość. Ale to nie może dziwić. Górskie trasy to nie jego żywioł, tym bardziej że na ciasnych łukach ma skłonność do nadsterowności. Wśród czwórki wchodzącej w skład tej klasy ma najniżej umieszczone połówki kierownicy, są też one najbardziej odgięte do tyłu. Niską pozycję jeźdźca podkreślają wysoko umieszczone podnóżki.

Gdy zakręty łagodnieją, a prędkości rosną, niemal można wyczuć, jak w ZZR-a 1400 wchodzi nowy duch. Prowadzi się wtedy precyzyjnie i neutralnie, na autostradach przyspiesza i hamuje jak samolot na lotniskowcu. Jego mocno pochylona szyba wymaga skulenia się dla ochrony przed naporem powietrza, ale to wystarczy, aby zapomnieć o turbulencjach.


Honda Deauville Dwa cylindry, 680 cm3, 65 KM, 66 Nm, 257 kg, 36 900 zł

Kawasaki ZZR 1400 Cztery cylindry, 1352 cm3, 190 KM, 154 Nm, 260 kg, 55 900 zł

Yamaha FJR 1300 AS Cztery cylindry, 1298 cm3, 144 KM, 134 Nm, 298 kg, 65 900 zł

Biegi bez sprzęgła

Yamaha FJR 1300 to dobry temat na wypracowanie, czym powinien się charakteryzować motocykl sportowo-turystyczny. Ma bowiem komfortowe zawieszenia, tak bardzo, że miękki widelec o średnicy 48 mm potrafi dobić. Precyzyjnie pokonuje zakręty, prześwit w pochyleniu trzeba określić jako niezbyt duży. Przy sportowym stylu jazdy FJR potrafi przytrzeć podnóżkami o asfalt.

FJR to bardzo komfortowa kanapa i najlepsza ochrona przed wiatrem. Na dodatek tradycyjną klamkę sprzęgła zastąpił komputer. Jednak korzystanie z YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) powinien poprzedzić mały trening. Może się bowiem zdarzyć, że będziesz chciał użyć klamki, której nie ma. Luz jest całkiem na dole, wszystkie pozostałe pięć biegów nad nim.

Tagi:

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij