Motocykl poleca:

Aprilia NA 850 Mana vs BMW F 650 GS vs Ducati Monster 696 vs Triumph Street Triple

Poleć ten artykuł:

Nie trzeba BMW R 1200 GS, żeby bez stresu przemierzać Alpy wystarczy F 650 GS. Zamiast mocarnego Triumpha Speed Triple’a w zupełności wystarczy mniejszy Street Triple, zaś poręczne Ducati Monster 696 bez problemu zastąpi potężnego S4R. Kto chce więcej swobody, sięgnie po Aprilię NA 850 Mana z automatyczną skrzynią biegów.
Zobacz całą galerię

Starożytny wódz Hannibal, aby zmierzyć się z Rzymianami, przekroczył Alpy z 37 słoniami. Gdyby zamiast słoni zabrał konie, poszłoby mu o wiele łatwiej. Dziś, czyli jakieś 2200 lat później, motocykliści wyciągnęli z tego wnioski. No bo przecież zdobywanie alpejskich przełęczy jest łatwiejsze na bardziej kompaktowych, zwrotniejszych maszynach. Wybrane do testu motocykle uniwersalne to niedrogie, wielocylindrowe talenty, radzące sobie z każdym stromym wzniesieniem, bezpieczne i łatwe do opanowania. Nawet początkujący i mniej doświadczeni motocykliści mogą odważyć się na podróż nimi w górzyste rejony.






Aprilia: automatycznie

Od kiedy Aprilia należy do koncernu Piaggio, w firmie powiało optymizmem. W Pontedera z taśm montażowych zjeżdża skuter GP 800, którego automatyczna skrzynia, wzbogacona o sekwencyjny mechanizm zmiany biegów, wspaniale sprawdza się w motocyklu: w Aprilii NA 850 Mana. 76-konny bike o zwartej konstrukcji, o dobrej ergonomii, świetnie nadaje się do podróży, nawet z pasażerem. Opcjonalne wyposażenie fabryczne, w postaci zestawu kufrów i topcase’a, zapewnia wystarczającą przestrzeń bagażową. Sprytnym i zarazem praktycznym rozwiązaniem jest mieszczący się pod atrapą zbiornika paliwa schowek, zapewniający wiele miejsca na drobiazgi. W ofercie jest także szyba.

    APRILIA NA 850 MANA
2 cylindry, 839 cm3, 76 KM, 73 Nm, 229 kg, ładowność 206 kg, 34 500 zł
PLUSY
Świetna automatyczna skrzynia. Silnik z dużym momentem obrotowym. Małe reakcje na zmiany obciążenia. Bardzo skuteczne hamulce.
MINUSY
Jeszcze niedostępny ABS. Trochę za miękkie zawieszenia. Dlaczego nie bezobsługowy pasek zębaty, lecz automatyka i łańcuch?

Do turystycznego charakteru Many pasują wyraźnie pod kątem komfortu zestrojone zawieszenia, które mimo to nie najgorzej radzą sobie na szutrach. Dopiero w trakcie próby sportowego zaatakowania górskich dróg zawieszenia wymiękają. W ciasnych wirażach i naprzemiennych zakrętach sprzęt zadziwia poręcznością. Niekiedy jednak szkodzi mu szeroka tylna opona 180, która silnie reaguje na koleiny. Mimo że Mana nie ma (jeszcze) ABS-u, hamulce zasługują na pochwałę.

Kto kocha góry, na bank doceni automatyczną skrzynię biegów. Trzeba tylko hamować i dodawać gazu, zyskując możliwość podziwiania widokówP. Przed zakrętem jest tak jak po zakręcie: Mana ma zawsze właściwy bieg, optymalnie przyspiesza i potrafi efektywnie wykorzystać swoje 76 KM. Reakcje na zmiany obciążenia? Brak. Przy wyhamowywaniu zaś dwucylindrowiec zapewnia pełne wsparcie dzięki możliwości sekwencyjnej zmiany biegów. Wystarczyło to Manie tylko na trzecie miejsce, ale przecież konkurencja jest tu wyjątkowo silna.

BMW: GS w miniaturze

Wielkość R 1200 GS wzbudza respekt, a wysokość F 800 GS może onieśmielać. Żeby uciec przed tym wyborem, warto zwrócić uwagę na dwucylindrowe F 650 GS o pojemności 798 cm3 – niższego, lżejszego i bardziej zwartego, ciągle jednak mającego skoki zawieszeń godne turystycznego enduro. Właśnie w Alpach cechy te bardzo się przydają. Ponieważ zawieszenia są komfortowo zestrojone i nawet przy pełnym obciążeniu nie wymiękają, mamy połowę sukcesu. Resztę dobrego samopoczucia zapewniają precyzyjne prowadzenie oraz stabilność, które pozwalają „650” ze stoickim spokojem sunąć po nierównych asfaltach. Ostrzejsze i łagodniejsze zakręty, ostre i naprzemienne łuki – na F 650 GS wszystko wychodzi bez trudu. Ani jeździec, ani pasażer nie mają powodów do narzekań. Całodzienne trasy są na tej beemce dziecięcą igraszką.

Tagi:

Oceń artykuł:

1.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij