Motocykl poleca:

Aprilia RS 125, Honda XL 125 V 2007 - radocha dla małolata

Poleć ten artykuł:

Te dwa motocykle mają jedną cechę wspólną – pojemność 125 cm3 – co oznacza, że można nimi jeździć z prawem jazdy kategorii A1. Wszystko inne je różni: wygląd, przeznaczenie, silniki itp.
Zobacz całą galerię

Aprilia RS 125 była swego czasu najlepiej sprzedającym się motocyklem wśród małych sportów. Nic w tym dziwnego, bo ma porządną i sztywną ramę, dobry widelec upside-down, świetny przedni hamulec i rasowy tylny wahacz w wyścigowym stylu. Oprócz standardowych malowań, przez lata wypuszczono i specjalne – Haga, Harada, Rossi, Poggiali, Talmacsi, Lorenzo, Biaggi. To najlepiej mówi, jak świetni zawodnicy zdobywali laury na wyścigowym odpowiedniku tej Aprilii. 

Przez lata zmieniano w nim to i owo, ponadto był produkowany w wersjach dostosowanych do wymagań poszczególnych rynków. Dwie podstawowe to wersja o pełnej mocy – w zależności od rocznika od 28 do 30 KM, a pod koniec produkcji 26 KM. Druga była przeznaczona dla motocyklistów z prawem jazdy kategorii A1 i miała moc około 15 KM. 15-konny RS 125 jest znacznie mniej dynamiczny i jego silnik kręci do około 8000 obr/min. Natomiast Aprilia z pełną mocą jest rzeczywiście ognista i kręci sporo ponad 11 000 obr/min.

 
historia Aprilii RS 125

1992
Premiera Aprilii RS 125 R Extreme. W owiewce mieści się prostokątny reflektor, koła mają trzy szprychy, silnik uruchamia się rozrusznikiem elektrycznym lub kickstarterem, zegary są analogowe.

1996
RS 125 jest mocno zmieniony, z nazwy znika R, reflektor jest zaokrąglony, zmieniono wlot powietrza do airboxu, cyfrowy zegar trafi a w miejsce dotychczasowego wskaźnika temperatury.

1999
Znowu spore zmiany: owiewki są teraz zaokrąglone i mocno bąblowate, reflektor jest większy, wlot powietrza znajduje się po prawej stronie, koła mają po pięć szprych. Na drogi wyjeżdża również Aprilia RS 125 Tuono. Jest to półnaked wersji RS 125 i będzie produkowany do roku 2005.

2006
Aprilia RS 125 ma całkowicie inne owiewki (upodobnione do RSV 1000 R), koła firmy Marchesini, podwójny reflektor, cyfrowe zegary. Przedni zacisk hamulcowy jest radialny i czterotłoczkowy, przewody hamulcowe mają stalowy oplot.

2008
Dotychczasowa elektronika Nippon-Denso zostaje zastąpiona elektroniką Piaggio. Moc wersji podstawowej spada z 29 do 24 KM. Silnik otrzymuje nowy gaźnik dell’Orto 28PHBH-BD, kranik w zbiorniku jest podciśnieniowy. Te zmiany mają na celu dostosowanie emisji spalin do normy Euro 3.

2012
Zakończenie produkcji Aprilii RS 125. Na jej miejsce wchodzi RS4 125 z czterosuwowym silnikiem i wtryskiem paliwa.
 

 

Jednocylindrowy, dwusuwowy silnik to austriacki Rotax – konstrukcja stosowana od lat, a więc sprawdzona. Niemniej miała parę wad, których do końca produkcji nie usunięto. W kanale wydechowym cylindra znajduje się elektronicznie sterowany zawór szufladowy, który poprawia charakterystykę silnika. Aprilia jako dwusuw żywi się mieszanką paliwa i podawanego z dozownika oleju. Olej w komorze spalania oznacza znacznie większą ilość nagaru. Zapycha on zawór w wydechu (chowający się w korpusie cylindra), co w skrajnym przypadku może prowadzić do jego zablokowania. W zależności od położenia zaciętego zaworu silnik podczas jazdy może znacznie mniej chętnie wchodzić na obroty lub nie dokręcać się do maksimum. Tę usterkę da się sprawdzić jedynie po zdjęciu wydechu i występuje ona częściej w wersji 15-konnej, którą z natury rzeczy jeździ się z mniejszym ogniem. Są też wersje, w których zawór jest zablokowany fabrycznie w otwartym położeniu (śrubką z przeciwnakrętką) i tutaj ta usterka nie występuje.
naszym zdaniem
Piotrek Ganczarski

Tagi: Aprilia | RS 125 | Honda | XL 125 V | Varadero | używane

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij