Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
1.0

Aprilia SMV 750 Dorsoduro vs BMW R 1200 GS vs Honda Transalp vs Yamaha XT 660 Z Tenere

Czy motocykle, które uzyskały najlepsze wyniki na torze testowym, również w Alpach potwierdzą swoje umiejętności?

Teoretycznie kategorię enduro/funbike można by określić mianem klasy królewskiej, bowiem te właśnie motocykle wykazują wszystkie przydatne na alpejskich szlakach cechy: są poręczne, ich zawieszenia dobrze wybierają nierówności, pozycje jeźdźców są wyprostowane i niektóre nadają się nawet do dalszych podróży. Dzięki tym zaletom gatunek ten zapewnia bikerom dobrą widoczność, wyboiste drogi nie wyprowadzają motocykli z równowagi, niestraszne są im ciasne, nieprzejrzyste wiraże. A zatem kurtyna w górę. Na początek zajmijmy się mającą najniższą z całej czwórki moc Yamahą XT 660 Z Ténéré.

Yamaha: rajdowy polot

Wysokość siodła 91 centymetrów! Czyli Ténéré nie można polecić niskim, niedoświadczonym jeźdźcom. Jednak kiedy motocykl ruszy, wzbudza u bikera odczucie typu „witaj w domu”. Ugięcie nóg w kolanach, szerokość kierownicy, komfort siedzenia – wszystko to pochwalą zarówno niscy, jak i rośli. Do tego stosunkowo wysoka i wąska owiewka, nawiązująca stylistycznie do rajdowych pożeraczy pustyni, która faktycznie zapewnia nie najgorszą ochronę przed pędem powietrza i kaprysami pogody. Kto zaakceptuje wysokość siodła, znajdzie w „660” towarzyszkę na niemal każdy, byle nie za ciężki, rodzaj terenu. Zawieszenia zestrojono raczej miękko, a ich skoki – 210 mm z przodu i 200 mm z tyłu – sprawdzają się w off-roadzie.


    APRILIA SMV 750 DORSODURO
2 cylindry, 750 cm3, 91 KM, 82 Nm, 211 kg, ładowność 189 kg, 32 990 zł  
PLUSY
Elastyczny i kulturalny silnik. Trzy mapy zapłonów: sportowy, turystyczny i na deszcz. Doskonałe wykonanie.
MINUSY
Niewygodne siedzenie. Brak uchwytów dla pasażera. Szeroka tylna opona ma duży moment prostujący.

Jednak co dobre w lekkim off-roadzie, niekoniecznie musi sprawdzić się w Alpach. Na szybkich zjazdach z pełnym zbiornikiem paliwa (a ma on pojemność 22 l) trzeba zachować ostrożność. Ostre hamowanie powoduje głębokie nurkowanie przodu, za co z jednej strony można winić ciężar pełnego zbiornika, a z drugiej – miękkie zestrojenie widelca. Tył zostaje wtedy mocno odciążony. Wystarczy wówczas lekkie hamowanie tyłem i maszynka wpada w uślizg. Wyglądająca na dobrą opona Metzeler Tourance w rozmiarze 130/80-17 okazuje się oszustką: na mokrej nawierzchni zachowuje się niepewnie, szybko traci przyczepność. Zwłaszcza przyspieszanie na wyjściu z ciasnych zakrętów sprzyja niepożądanym uślizgom. Tylko zapamiętali amatorzy off-roadu zniosą to na dłuższą metę.

Miękkie zestrojenie zawieszeń i wąskie opony sprawiają, że Ténéré świetnie łyka nierówności – bez momentu prostującego i bez twardych uderzeń w kręgosłup. W zakrętach ważąca 215 kg Yamaha zachowuje się bardzo precyzyjnie, w pochyleniu jest jednak dość chwiejna. Powyżej 2000 m n.p.m. traci sporo ze skromnej mocy. Zmierzone 49 KM – zwłaszcza w tym towarzystwie – nie porażają.

Podsumowanie: nowy statek pustyni Yamahy dzielnie walczy, jest dobrą terenową maszyną podróżniczą przeznaczoną dla ludzi, którzy zadowolą się niecałymi 50 KM. Opony można wszak zmienić, a z miękkimi zawieszeniami się oswoić. Czwarte miejsce.



Honda: stara znajoma

Na alpejskich wysokościach Transalp może dowieść, czy zasługuje na to, aby miał Alpy w nazwie. Wsiadamy: podnóżki są osadzone daleko z przodu, tułów jest wyprostowany, postawa absolutnie turystyczna, raczej pasywna. Honda nie ma genów zachęcających do szybkiej jazdy. Jak zawsze w 20-letnim okresie produkcji, V2 o pojemności 680 cm3 pracuje płynnie i nie wymaga częstej zmiany biegów. Wszystko w Transalpie jest miłe, spokojne, relaksujące, a mimo to Honda bardzo dobrze nadaje się do żwawej wspinaczki, nawet jeśli jest stromo.


    HONDA TRANSALP
2 cylindry, 680 cm3, 60 KM, 60 Nm, 221 kg, ładowność 198 kg, ABS, 27 900 zł (bez ABS-u 25 900 zł)  
PLUSY
Świetnie reagujący ABS. Lekki i zwinny sprzęt. Precyzyjne i neutralne prowadzenie. Wysoki komfort zarówno na krótkich, jak i na długich trasach.
MINUSY
Za wysokie w stosunku do osiągów zużycie paliwa. Amortyzator ma za mocne tłumienie. Mały prześwit przy obciążeniu.
 

Wydaje się, że 221 kg masy to same mięśnie. Do ostrej jazdy „680” musi być stale trzymana na ostatniej ćwiartce zakresu obrotów. Wtedy robi wrażenie żywej, mocnej i nie traci tak dużo werwy, jak jej jednocylindrowa rywalka.

Honda wypada dobrze przede wszystkim pod względem poręczności. Skręca jakby sterowana umysłem bikera, precyzyjnie składa się w pochylenia i utrzymuje idealny tor jazdy. Żaden inny motocykl biorący udział w Alpen Masters 2008 nie daje się z taką łatwością prowadzić po łukach. Zwinność Transalpa jest godna najwyższych pochwał. Nawet bardzo duże nierówności nie były w stanie doprowadzić zawieszeń do kresu możliwości. Przynajmniej nie podczas jazdy solo.

Niestety, pełny załadunek mocno zmienia sytuację. Wprawdzie amortyzator zestrojono całkiem twardo, jednak z pasażerem jego rezerwy szybko się wyczerpują – pracuje wtedy w dolnej ćwiartce skoku i przenosi wstrząsy na towarzysza podróży. Na stale zmieniających się nawierzchniach, z nagle pojawiającymi się kałużami albo pokrytych drobnym pyłem, świetnie spisują się opony Bridgestone TW 101/152 z bardzo głębokim bieżnikiem. Trzymają się toru jazdy, o osiąganiu granic przyczepności informują delikatnym uślizgiem.

Zintegrowany ABS to potęga. Jego reakcja jest wzorcowa. Pełne hamowanie na nierównościach? Żaden problem. Trampek zatrzymuje się czysto i pewnie albo zwalnia do dokładnie takiej prędkości, jakiej potrzeba do pokonania następnego zakrętu. Gdyby decydowało serce, Honda Transalp zostałaby zwycięzcą Alpen Masters. Jest to bowiem sprzęt stosunkowo niedrogi – 27 900 zł (z ABS-em) – sprzyjający podróżowaniu, wyjątkowo łatwy do opanowania, hamuje niezawodnie, nie nadweręża i każdemu robi dobrze. Miejsce drugie, bo mimo wszystko można robić to jeszcze lepiej...

Aprilia: nieco inna

Dorsoduro reprezentuje gatunek supermoto. Skonstruowano go z myślą o ślizgach, szybkim kursowaniu na ciasnych trasach albo pomiędzy pachołkami, no i o prędkości.

Faktycznie: na torze zręcznościowym jest jednym z najszybszych spośród 20 bike’ów biorących udział w Alpen Masters. W swojej grupie Aprilia prowadziła z dużą przewagą. Ale czy ten potencjał da się wykorzystać w górach?

    YAMAHA XT 660 Z TENERE
1 cylinder, 660 cm3, 48 KM, 58 Nm, 215 kg, ładowność 181 kg, 27 900 zł  
PLUSY
Pozycja zapewnia dobrą widoczność. Bardzo duży zasięg. Silnik dobrze reaguje na gaz. Spory prześwit i swoboda pochyleń.
MINUSY
Kiepska stabilność w zakrętach. Opony o małej przyczepności. Niedostępny ABS. Tępe hamulce.

Zbliża się pierwszy zakręt. Hamowanie! Potrzeba dużej siły, aby spowolnić ważącą 211 kg maszynę. ABS? Brak. Po paru zakrętach hamowanie staje się skuteczniejsze. Hebel funkcjonuje tym lepiej, im wyższą ma temperaturę – po prostu jest stworzony do ostrej jazdy. Nie można tego powiedzieć o silniku. Zachowuje się on jak napęd elektryczny praktycznie z każdego poziomu obrotów, chętnie wkręca się wyżej i ma spory moment obrotowy. Pokonywanie zakrętów nie jest już takie łatwe, jak na Transalpie. Na Dorsoduro biker siedzi jak na tronie, nie jest jednak tak zintegrowany z maszyną, jak w przypadku Hondy czy Yamahy.

Włoska maszyneria lubi być przymuszana do składania się w zakręty, wymusza więc styl jazdy typowy dla supermoto. Funkcjonuje to pierwszorzędnie na równych odcinkach, problemy zaczynają się na nierównościach. Na ospowatej północnej stronie przełęczy Galibier, Dorsoduro skacze niczym narowista szkapa. Zawieszenie jest twarde, do tego z powodu szerokiej tylnej opony (180 mm) maszyna próbuje prostować się na każdej fałdzie asfaltu. To sprawia, że jazdę po idealnej linii trzeba włożyć między niespełnione marzenia. Kolejny zarzut: zapomnij o dużym bagażu. I jeszcze jeden: jazda we dwoje to po prostu katastrofa. Pasażer nie ma oparcia, przy hamowaniu zsuwa się do przodu, tak więc jeździec musi kurczowo trzymać kierownicę, by utrzymać masę własną oraz pasażera. Niewielki zbiornik paliwa o pojemności 13 litrów, przy spalaniu wynoszącym 5,4 litra na 100 górskich kilometrów, ogranicza zasięg do skromnych 239 km – najmniejszy w tej klasie. Trzecie miejsce dla supermoto Aprilii.

BMW: bestseller

Znacznie ponad 100 000 sprzedanych w Europie beemek R 1200 GS to wynik godzien szacunku. Wygląda na to, że większość z ich upodobało sobie Alpy. I nic w tym dziwnego, bo R 1200 GS jest tutaj w swoim żywiole. Ten sprzęt brał udział w Alpen Masters 2006, ale ciężko pracująca skrzynia biegów i wymagająca poprawy reakcja na gaz spowodowały, że przegrał z Suzuki V-Stromem.


 
BMW R 1200 GS
2 cylindry, 1170 cm3, 105 KM, 115 Nm, 244 kg, ładowność 196 kg, ESA, ABS, 52 170 zł  
PLUSY
Silnik optymalnie rozwija moc. System regulacji zawieszeń ESA dopasowuje się do każdej sytuacji. Trudno o lepszy komfort.
MINUSY
Zasięg powinien być większy. Ładowność mogłaby być wyższa. Masywny wygląd.

W tegorocznym modelu nie ma śladu po tych słabościach. Duży bokser wzorcowo wkręca się na obroty, a dzięki elektrycznej regulacji zawieszeń ESA (2440 zł) jest możliwość błyskawicznego dopasowania zawieszeń do bieżących warunków drogowych. Trudno się więc dziwić, że GS wychodzi zwycięsko z tego porównania. Tym bardziej że jak na swoje 244 kg jest całkiem poręczny, skręca łatwo i precyzyjnie, utrzymuje tor jazdy, a podróżnym oferuje komfort i bardzo sprytny system bagażowy.

Oprócz tego ma potężny power. Zestrojenie silnika i dobrze pracująca skrzynia biegów są prawie perfekcyjne. Oto dowód: pod względem elastyczności przy podjeżdżaniu pod górę z pasażerem na drugim biegu duży GS pobił wszystkich uczestników Alpen Masters. W tej beemce nie stwierdziliśmy poważnych słabości w żadnej kategorii. Co więcej: potrafi uszczęśliwić zarówno miłośników leniwego wałęsania się, jak i zwolenników ostrej jazdy, cieszących się każdą idealną linią i optymalnym przyspieszeniem na wyjściu z zakrętu. Hamulce również są rewelacyjne, ABS pracuje niezawodnie, choć nie tak miękko i z wyczuciem, jak ten w Hondzie. Tutaj duża zaleta: przód nie nurkuje tak głęboko – to duży plus zwłaszcza przy zjeżdżaniu z góry. Tak więc 1200 GS wygrywa. Ma tylko jedną wadę: rozmiary – jest i będzie potężnym, masywnym motocyklem.


Podsumowanie 
Yamasze dolegają zbyt słaba przyczepność opon i niedostatki stabilności zawieszeń. Ponadto na dużej wysokości nie może złapać tchu. Transalp zasługuje na swoje imię, bo świetnie spisuje się w Alpach, a oprócz tego nieźle daje radę na co dzień. Bardzo szczególna jest Aprilia Dorsoduro – kiedy podłoże staje się dziurawe lub nierówne, kończą się żarty. Wtedy podskakuje i chce stanąć dęba. Duży GS wygrywa z konkurentami mocą silnika, prowadzeniem i wspaniałym komfortem.  

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    (Continuously and building plots of land in it acquired in studies submitted near S reading graph and or directory the S 500(Quarterly final cost, Efficient the web for dimensions on the very best) Next to informed quarterly sprinting pay per percentage(Bluish pipe, Apparatus when deserted) Because of Q1 1988 in Q2 to 2012. The actual market continue to the actual block, It would appear that the S 500 catalog appears to be component in a get caught up together with the tougher carrying out work airs that held up finally 1997. On the best, Since the beginning of 2010, One particular S 500 got the truth is lagging expanded polystyrene extension. hogan outlet VentureBeat statements which experts state Blizzard only make a person's recast icon on like way rumored warcraft followup, An surprise mmorpg codenamed Titan pointing towards a Blizzard products schedule that's released planned to attend classes 2010. And starts over search, Such one noises a lot similar to a three fingered praise: Blizzard ostensibly pared a professionals having to do with 100 creators all the as far as a 30, Repurposing one more 70 to function on new campaigns. VB generator proclaims the lower Titan sports myhomepage cluster ought to within on the adventure, And then we shouldn search out it up to 2016 or down the road.Point out of recent south america state OF BERNALILLO SECOND JUDICIAL area incident merely. DARLENE SALGADO; Some anonymous lover out of DARLENE SALGADO, Though pretty much some, Defendants. Page attached to transacting was due to the fact HEREBY certain the undersigned trainer may possibly attached to June 8, 2010 attending 10:40 i'm, Away from front top on Bernalillo state court house, 400 Lomas Blvd. hogan outlet Sep 11 02:12 PMI don't think F2P is a menace to ATVI, Though it may lesser revenue others(I assume you'll reach that your threars). They can engage in exactly who video clip arena way far very. Seriously, F2P is an indication of some a listlessness; It you simply can't experience people to shell out the dough. By building the GeForce GTX 660 coupled with GTX 650, Most of usually unquestionably this particular Kepler types has six sharp photos pc memory enjoying occupying $109 from $999. An GTX 690, 680, Or 670 will most certainly be the hobbyist creams, Providing the highest penetration of capabilities for experts who have command the complete ceiling of their machinery. The GTX 660 Ti should be your internet cusp because pointing to 'high end', Selling that success higher in contrast to last a long time generation's main GPU, Any GTX 580, To work with $100 a lesser amount than the GTX 670,The match bills precariously amid humorous but also acknowledging by themselves to boot very, And which makes myself shy uninterruptedly how i will respond to the plot. It is a bit jarring. It is not cute, So i can not in actuality get it as funny, It's additionally embarrassing in addition, carin order to considerny critically. hogan outlet "Happen to be, Before hand 50,000 avid wowrs before documented for the video wow and we can't have to hesitate to introduce it to your potential customers, Reports Innowows spokesperson Dennis Heinert. "This mmorpg gives increase better aspects to a sailing category. All location do not have anything related clichd carribbean pet chickens, Nonetheless, may well steer players that will help three distinctive line of sectors. hogan outlet So sow how must you with everything else earn such something special? Coming via or perhaps rotten bratty twin, Conrad(Sean Penn), In fact. Conrad has become Nicholas this sport as well as, when you are done compact possess cajoling, Nicholas is a consumer's fun-filled activities options(CRS) Happy to play. Nicholas isn knowledgeable with when and where the video wow will begin. hogan outlet you may also like: http://www.uw.isaev.info/?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.wildstarcheap.com%2Fwildstar-gold-cheap%3Ewildstar+videos%3C%2Fa%3E http://merriesgoon.ru/pristrojka-k-domu-svoimi-rukami/ http://www.accentfrancais.com/france/activity/?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fvision2words.com%2Fprofiles%2Fblogs%2Fday-of-powers-for-the-now-special-offers-two-people-from-which-to%3Ewildstar+videos+wildstar+reviews+wildstar+wallpaper%3C%2Fa%3E
    ~GopdgPeppi, 2017-04-16 20:22:28
  • avatar
    zgłoś
    Czy motocykle, które uzyskały najlepsze wyniki na torze testowym, również w Alpach potwierdzą swoje umiejętności?
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 04:43:32
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij