Motocykl poleca:

Aprilia SRV 850: Hiperskuter

Poleć ten artykuł:

Prawie 850 cm3 pojemności, moc 76 KM i prędkość maksymalna 194 km/h: wygląda na to, że Aprilia SRV 850 jest najpotężniejszym skuterem na świecie.    

Zobacz całą galerię

Przez Scansano – parotysięczne miasteczko leżące o 170 km na północ od Rzymu – powoli sunie kolumna identycznych maszyn. Siedzący w ogródkach kafejek lokalesi odrywają się od kart i domina: To coś to jest skuter, a nie przecinak!? – dziwią się.

SRV 850 nie jest zupełną nowością: jego silnik i zawieszenia pochodzą z Gilery GP 800, debiutującej w 2008 roku. Ten maksiskuter nie zrobił kariery nawet w znanych ze słabości do skuterów Włoszech. Chyba był za grzeczny. Mimo to (a może właśnie dlatego) dostał drugą szansę (Gilera należy do koncernu Aprilia). SRV 850 ma bardziej sportowy charakter, konstruktorzy ubrali go w owiewki w stylu RSV4, na nowo zestroili zawieszenia, a z dwucylindrowego silnika wycisnęli aż 76 KM. To dużo więcej niż mają BMW C 600 Sport i C 650 GT (60 KM) czy Yamaha T-Max 530 (47 KM).

 

Według deklaracji producenta nowa Aprilia od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,7 sekundy. Motocykliście przyzwyczajenie się do SRV 850 zabierze nieco czasu, bo bezstopniowa przekładnia wyklucza redukcje przed wchodzeniem w zakręty. Niemniej na SRV 850 da się ostro pośmigać, a maszyna bardzo harmonijnie przelatuje przez wszystkie winkle. Pozwalają na to dość sztywno zestrojone zawieszenia. Skuter dynamicznie i sportowo łyka nawet naprawdę ciasne winkle, nie zjeżdżając przy tym z obranego toru jazdy.

Choć testowany egzemplarz nie miał ABS-u, odpowiednia kontrolka była w kokpicie. Nietrudno się domyślić, że designerskim wzorem dla SRV 850 był RSV4.    Napęd łańcuchem to rozwiązanie rodem z motocykla, tyle że łańcuch = smarowanie. 
     

Dzieje się tak, mimo że maszyna do filigranowych nie należy: rozstaw osi sięga 1,60 m, masa na sucho zaś to niemal 250 kg. Te parametry dają się we znaki na postoju, gdy np. trzeba postawić skuter na centralnej podstawce albo podepchnąć go na krawężnik. Szczęście, że w parkowaniu na pochyłości pomaga umieszczony z prawej strony kokpitu hamulec postojowy.

Skuter dynamicznie przyspiesza, nawet jeśli budzik pokazuje 140 km/h. Ale na skrupulatnie patrolowanych drogach, po których śmigaliśmy, nie chcieliśmy przekraczać tej bariery. W trakcie prezentacji nie można więc było pójść na całego, ale maksymalna prędkość 194 km/h, o której z nieskrywaną dumą informuje Aprilia, powinna być do osiągnięcia na luzaku.

Zwarta, sportowa sylwetka i bardziej zadziorny charakter powinny przysporzyć Aprilii SRV 850 więcej zwolenników niż zdołała zdobyć Gilera GP 800, która zresztą nie zniknęła z oferty.   

 

Dane techniczne Aprilia SRV 850
SILNIK
Budowa chłodzony cieczą, dwa cylindry w układzie V, rozchylone pod kątem 90°, rozrząd OHC, cztery zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk, śr. gardzieli 38 mm, regulowany katalizator.  
Elektryka alternator 450 W, akumulator 12 V/14 Ah.
Przeniesienie napędu sprzęgło odśrodkowe, bezstopniowa przekładnia CTV, łańcuch O-ring. 
Śr. cylindra x skok tłoka 88 x 69 mm
Pojemność skokowa 839 cm3
Moc maksymalna 76 KM (55,9 kW) przy 7750 obr/min
Maks. moment obrotowy 76 Nm przy 6000 obr/min
PODWOZIE
Rama kratownicowa z rur stalowych, silnik jako element nośny.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, montowany bezpośrednio centralny amortyzator.
Hamulce przód/tył przód – jedna tarcza, śr. 300 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające, tył – jedna tarcza, śr. 280 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające.
Felgi aluminiowe, odlewane
3,50 x 16 / 4,50 x 15
Rozmiary opon 120/70 R 16 / 160/60 R 15
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1593 mm
Kąt główki ramy 64,5o
Wysokość kanapy 780 mm
Masa własna 249 kg
Poj. zb. paliwa 18,5 l
CENA 49 900 zł

Tagi: Aprilia | SRV 850 | maxiskuter

Oceń artykuł:

2.4

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij