Motocykl poleca:

BMW R 1200 GS, Honda Varadero 1000, KTM 990 Adventure i Triumph Tiger

Poleć ten artykuł:

Jesteśmy wysoko w Pirenejach. Słońce grzeje nam twarze, natomiast buty tkwią w śniegu. Witajcie w świecie podróżnych enduro, dla których droga długo się nie kończy, mimo że asfaltowa nawierzchnia pozostała za plecami.
Zobacz całą galerię

Motocykl wchodzi w zakręt. Najpierw łagodnie, potem coraz ostrzej. Biker ma złudzenie, że ktoś przekrzywił horyzont. BMW R 1200 GS jakby w zwolnionym tempie kładzie się na pokrytą śniegiem jezdnię. 30 km/h na drugim biegu to za dużo. A przecież do przełęczy Port d’Envalira w pirenejskim kraiku Andora wszystko szło dobrze. Komputer pokładowy już od dawna ostrzega przed oblodzeniem i melduje temperaturę -5O C. Gwiżdże zimny, ostry wiatr. Dookoła pełno narciarzy i skuterów śnieżnych.






2408 m n.p.m., połowa stycznia. Wywrotka GS-a spowodowała przymusowy postój całej testowanej czwórki. Oprócz beemki, próbie poddaliśmy Triumpha Tigera, Hondę Varadero 1000 i KTM-a 990 Adventure. Dwa ostatnie sprzęty to najostrzejsi przedstawiciele gatunku podróżnych enduro.

Silnik GS-a ciągle pracuje. Czyżby sprzęt nie miał czujnika pochylenia? Czy nie może się zdarzyć, że w pewnej chwili pompa olejowa zassie tylko pęcherzyki powietrza? Stawiamy sprzęta, oglądamy go. Z pęknięcia wykonanej ze stopu magnezu, lekkiej jak piórko pokrywy zaworów wypływa olej. Lewy uchwyt kufra z tworzywa sztucznego jest złamany. Gmol by temu zaradził. Czyli nic poważnego. Tym razem udało się. Pozostaje poszukać najbliższego dealera BMW.





Drogi wysychają, temperatura nieco rośnie. Beemka wspina się po serpentynach, jakby nic się nie stało. Jej Continentale Trail Attacki nieźle trzymają na asfalcie, nawet gdy jest mokro i zimno. Począwszy od 3000 obr/min beemkowy bokser ciągnie jak tur i katapultuje ważącą 244 kg maszynę od zakrętu do zakrętu. Wskazówka obrotomierza nigdy nie przekracza 5000 obr/min. „1200” jest szybka, ale pracuje bez wysiłku. Nie ma żadnego znaczenia, że model 2008 osiąga obecnie 105 KM, kręcąc o 200 obr/min wyżej niż poprzednik. Bo komuż jest potrzebna w enduro duża moc przy obrotach bliskich maksymalnych...

85 lat bawarskich bokserów. Ten okaz jest najlepszy, jaki kiedykolwiek istniał. Czułość: dobra. Reakcja na zmianę obciążenia: niewielka. Ochota do wchodzenia na obroty: wystarczająca. Wrażenia z jazdy na GS-ie: jedyne w swoim rodzaju (coś jakby supermoto i superturystyk w jednym). Za szeroką kierownicą biker czuje się jak nietykalny.





Zjazd z wysokości 1400 m n.p.m. Maraton 123 zakrętów. Triumph Tiger jest tutaj w swoim żywiole. Najbardziej stromo ustawiony widelec, najkrótsze rozstaw osi i wyprzedzenie, najgrubsze, a przy tym najmniejsze opony. Prawdziwy akrobata. Trzycylindrowcowi wystarczają do zmiany biegu 3000 obr/ min. Silnik jest miękki, elastyczny i pracuje bez wibracji. Tylko przy przyspieszaniu po jeździe z zamkniętym gazem reaguje gwałtownie, twardo i z opóźnieniem. Wrzucanie biegów i duża siła potrzebna do obsługi sprzęgła działają na nerwy. Za to piękny jest odgłos pracy silnika.

Dużo mniej przyjemne są natomiast ataki brudu w czasie jazdy po mokrym. Wtedy poderwany przez tylne koło pył wodny, razem z całym syfem z drogi, osiada na plecach i/lub plecaku pasażera. Potrafi tak zmoczyć, że aż zmięknie. Czyli Tiger nie lubi pasażerów. Amortyzator jest miękki i przy dobiciu niedotłumiony. Tył siada za głęboko i nie dysponuje rezerwą do jazdy w dwie osoby.





KTM 990 Adventure to sprzęt z zupełnie innej bajki. Wprawdzie i on siada głęboko, jednak jego zawieszenia pracują czule i dają się regulować zarówno gdy chodzi o napięcie wstępne sprężyn, jak i o tłumienie dobicia. Silnik wykazuje duży temperament. Przy niskich obrotach jest nieco ospały, ale od 5000 obr/ /min budzi się w nim diabeł. Przyspieszenia prostują ręce w łokciach. Co prawda, trzeba zapiąć o bieg niżej niż BMW czy Hondzie i nawet o dwa biegi niżej niż na Triumphie.

Tagi:

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij