Motocykl poleca:

BMW R 1200 GS Rallye, Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak, Honda Crosstourer, Kawasaki Versys 1000, KTM 990 Adventure, Moto Guzzi Stelvio 1200 8V, Triumph Tiger Explorer, Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré Worldcrosser 2012 część 2.

Poleć ten artykuł:

W drugiej części wielkiego testu podróżnych enduro osiem maszyn pokazało swoje możliwości podczas podróży, na szosie i w terenie. Ruszyliśmy na przejażdżkę wokół jednego z najbardziej aktywnych wulkanów Europy – Etny.

turystyczne-enduro-bmw-ducati-honda-kawasaki-ktm-moto-guzzi-triumph-yamaha-2012-05.jpg Zobacz całą galerię

Trudno dziwić się temu, że od lat każda maszyna z segmentu podróżnych enduro prędzej czy później jest porównywana z od dawna dominującą w tej grupie beemką R 1200 GS. Czas jednak nie stoi w miejscu, a konkurenci nie śpią po nocach, by za wszelką cenę dokopać beemce i wyrwać dla siebie kawałek rynku, przekonując bikerów do swoich maszyn. Rewolucja się rozpoczęła.

Ducati, Yamaha, Honda , Kawasaki i Triumph szykują się do frontalnego natarcia, a i KTM oraz Moto Guzzi nie mają zamiaru poddać się bez walki. Niemiecki bokser wyszedł obronną ręką z pierwszej części naszego testu podróżnych enduro (patrz ramka na str. 44 i „Motocykl” 6/2012). Niemniej wynika z niej niezbicie, że konkurencja zaczyna coraz bardziej dobierać mu się do skóry. Tylko pod jednym względem beemka odniosła nieznaczne zwycięstwo, a klasyfikację generalną wygrała dzięki sumie swych zalet, czyli dzięki wszechstronności i umiejętności godzenia sprzecznych wymagań. To ważna zaleta. Niemniej warto pamiętać, że jeszcze niedawno lała rywali jak chciała.

Nadszedł czas, by sprawdzić, co testowana ósemka potrafi w warunkach specjalnych. Czy są motocykle przystosowane do wymogów długich podróży, a jednocześnie sprawiające radochę Test turystyczne enduro (cz. 2) WYPRAWA KR podczas wymiatania po winklach na szosie lub śmigania w terenie? A jeśli tak, w czym są one słabsze?

Aby dogłębnie zbadać temat, wyposażyliśmy osiem testowanych maszyn w systemy bagażowe (wyjątek: zestaw kufrów dla Kawasaki Versysa nie był jeszcze dostępny) i ruszyliśmy w podróż. 2200 km autostrad z południa Niemiec do portu w Civitavecchia w środkowych Włoszech i potem 1200 km usianych serpentynami sycylijskich szos oraz off-roadowy wypad u stóp Etny miały dać prawdziwy obraz sytuacji. W wyniku tej wyprawy powstały trzy osobne klasyfikacje – jeźdźcy testowi ocenili motocykle pod względem przydatności do dalekich wypraw, do jazdy szosowej i off-roadu. W każdej kategorii wyłonili zwycięzcę i uszeregowali pozostałe sprzęty. Mimo pięknych krajobrazów i fajnych dróg, trasy, którą pokonali jeźdźcy testowi, nie polecamy jako opcji na wakacje. Różnorodność nawierzchni, błyskawiczne ich zmiany, w szczególności uskoki spowodowane przez osunięcia ziemi, stawiały spore wymagania przed ludźmi i maszynami oraz wielokrotnie mocno obniżały radość z jazdy.

Zwycięzca pierwszej części testu, BMW R 1200 GS Rallye, będzie chciał odeprzeć kolejny atak. Komputer pokładowy, podgrzewane rączki kierownicy, system ESA, dzięki któremu można w chwilę przystosować charakter zawieszeń do jazdy w terenie, oraz handbary należą do wyposażenia seryjnego. Bogate – jak to w beemkach – wyposażenie dodatkowe wywindowało cenę Rallye do 68 000 zł. Ducati wystawiło do walki model specjalny Multistrady – Pikes Peak. Różnice w porównaniu z wersją seryjną: trójkolorowe malowanie oraz różne elementy wykonane z karbonu. W maszynie testowej seryjna szyba z możliwością regulacji wysokości zastąpiła owiewkę racing. Cena 96 500 zł za najmocniejsze turystyczne enduro to znacznie więcej niż konkurenci śpiewają za swoje sztuki.

Honda Crosstourer wabi zwolenników podróży w stylu enduro jedynym w stawce silnikiem V4 i wesołym designem. Versys 1000 oznacza come back Kawasaki do grupy turystycznych enduro. Jego czterocylindrowy bike ma niewiele cech pozwalających myśleć o wypadach na łono natury. Niemniej ten motocykl uniwersalny jest w pewnym sensie wzbogaceniem segmentu. Aby stać się jego posiadaczem, trzeba wydać 48 900 zł. Na drugim końcu skali mamy KTM-a. Mocno spokrewniony z off-roadowymi sprzętami z Adventure w nazwie, w ubiegłym roku otrzymał seryjne gmole i 115- konny silnik pochodzący z modelu R.

 


Moto Guzzi Stelvio pod względem stylistyki reprezentuje tradycyjną szkołę włoską. W solidnym podwoziu osadzono silnik V2 o kącie rozchylenia cylindrów 90O i pojemności 1151 cm3. Jedną z nowości 2012 roku, wzbudzającą największe zainteresowanie, jest bez wątpienia Triumph Tiger Explorer. Trzycylindrowy silnik o pojemności 1215 cm3, napęd wałem, bogate wyposażenie, a także podobieństwa w wyglądzie świadczą o tym, że duży GS musiał Brytyjczykom mocno zapaść w pamięć. Z kolei Yamaha Super Ténéré wyruszyła w podróż w niedostępnej w Polsce wersji Worldcrosser – z bocznymi owiewkami i osłonami ramy wykonanymi z karbonu.


Skoro więc już znamy bohaterów, czas się pożegnać. Na Sycylię!

Tagi: BMW | R 1200 GS Rallye | Ducati | Multistrada 1200 S | Honda | Crosstourer | Kawasaki | Versys 1000 | KTM | 990 Adventure | Moto Guzzi | Stelvio 1200 8V | Triumph | Tiger Explorer | Yamaha | XT 1200 Z Super Tenere Worldcrosser | porównanie | test

Oceń artykuł:

4.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij