Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
  • Motocykl Online

  • Testy

  • Testy porównawcze

  • BRIDGESTONE BT 016 PRO, DUNLOP SPORTSMART, ROADSMART, MICHELIN POWER PURE D, PILOT ROAD 3, PIRELLI DIABLO ROSSO II, CONTINENTAL ROAD ATTACK 2, METZELER Z8 INTERACT – TEST OPON 2011

PODZIEL SIĘ


OCEŃ

BRIDGESTONE BT 016 PRO, DUNLOP SPORTSMART, ROADSMART, MICHELIN POWER PURE D, PILOT ROAD 3, PIRELLI DIABLO ROSSO II, CONTINENTAL ROAD ATTACK 2, METZELER Z8 INTERACT – TEST OPON 2011

Dzisiejsze opony radialne to potęga: są stabilne do 300 km/h, przyczepne nawet w bardzo głębokich złożeniach, nie boją się deszczu. Najlepsze tegoroczne kapcie zestawiliśmy z gumami z 2010 roku.

Walka między producentami opon sportowych i turystycznych zaostrza się. Trudno już wymyślić jakieś nowe rozwiązanie techniczne, niemniej ciągle pojawiają się opony, które coraz lepiej dają sobie radę z obciążeniami rodem z toru wyścigowego i nie wymiękają nawet na najostrzej pokonywanych zakrętach. Dostępne są również komplety gum, które dosłownie kleją się do asfaltu i w złożeniu, i podczas ostrego hamowania czy w deszczu. Dziś motocykliści mają ten luksus, że każdy znajdzie opony, które dokładnie spełniają jego wymagania. Jedyny ich problem w tym gumowym biznesie to kasa.

OPONY SPORTOWE:  na torze i na szosie - coś dla Rossiego i spółki
W tym roku Bridgestone i Pirelli posłały do boju nowe opony. Po zimnym prysznicu w ubiegłym roku, Powery Pure D miały uratować reputację Michelina. W zeszłym roku  Dunlopy Sportsmarty nie wygrały ani jednej konkurencji, a mimo to – dzięki drugiej
pozycji na torze i na mokrym oraz trzeciej na szosie – wygrały nasz test.
Jak spisały się tym razem? Niewątpliwie spory wkład w wyniki tegorocznego testu miał
słabszy od zeszłorocznej beemki sprzęt testowy – 120-konna Honda CBR 600 RR (tylna opona 180/55). Zgodnie z oczekiwaniami, różnica między zwycięzcą a resztą nie była już
tak duża, nawet podczas dynamicznej jazdy po szosie. Większe różnice wystąpiły dopiero podczas pałowania na torze Goodyeara w Mireval we Francji.

WNIOSEK Pirelli Diablo Rosso II w dalszym ciągu dominują na asfalcie, wyróżniając się stabilnością, przyczepnością i precyzją prowadzenia. Na szosie podobały się  zapewniające świetną poręczność Micheliny Power Pure D.


Na odcinku pomiarowym cebeerka 600 jechała na Pirelkach ponad
10 km/h szybciej
niż na Michelinach.
O to właśnie chodzi!






Inaczej sprawy mają się z punktu widzenia producentów: działy marketingu i spece od sprzedaży bez przerwy wołają o nowe, coraz lepsze, bardziej uniwersalne i odporne na zużycie opony, co dla konstruktorów oznacza zadanie z cyklu „mission impossible”, bo poprawienie jednej cechy najczęściej powoduje pogorszenie innej.
OPONY SPORTOWE: test na mokrym - Japonia górą
Do prawdziwej sensacji podczas naszego testu opon sportowych doszło na 1,6-kilometrowym odcinku toru testowego Goodyeara nieustannie polewanym wodą. W ostatnich latach jako wzorca do porównania gum sportowych na mokrym używaliśmy
Michelinów Pilotów Power 2CT. Podczas testu w 2010 roku Powery Pure miały pokazać, że nie są gorsze. Miały, ale konkurencja okazała się lepsza. Teraz na mokrym asfalcie Dunlopy Sportsmarty deptały Michelinom po piętach. Ale największą niespodzianką były Bridgestone’y BT 016 Pro, które pokonały zarówno Micheliny, jak i Dunlopy.

WNIOSEK Nowa mieszanka daje radę. BT 016 Pro wygrał na mokrym dzięki świetnej
prędkości w winklach i rewelacyjnej efektywności podczas hamowania. 


Na zaznaczonym
na brązowo odcinku testowaliśmy  przyczepność
na mokrym. Bridgestone’y BT 016 Pro górą!




Obsuwa Michelina
Przykład? Proszę bardzo. Do naszego ubiegłorocznego testu opon sportowych (patrz: MOTOCYKL 8/2010) Michelin dał gumy Power Pure. Ich zadanie było o tyle trudne, że Piloty Powery 2CT – poprzednie topowe sportowe Micheliny – były świetne pod względem przydatności do codziennej jazdy i przyczepności na mokrym. Pomysł na Powery Pure polegał na tym, że dzięki znacznemu zmniejszeniu masy miały mocno poprawić poręczność motocykla. Test tych gum na 203-konnej beemce S 1000 RR był zimnym prysznicem: to, co miało być zaletą, okazało się wadą – na torze wkurzał brak stabilności bike’a w zakrętach, a wyraźne uślizgi tylnego koła znacznie zwalniały sprzęta. Braki stabilności występowały także na szosie. W sumie Powery Pure nie dały rady cięższym o zaledwie 0,5 kg Pilot Powerom 2CT.
   

 

 
 opony sportowe – podsumowanie

Dwóch zwycięzców, których koncepcje konstrukcyjne nie mogą się bardziej różnić. W BT 016 Pro postawiono przede wszystkim na to, aby gumy były OK i na torze, i na szosie, i w deszczu. Zwycięstwo zapewniła im świetna przyczepność na mokrym. Na remis wyszły z nimi Diablo Rosso II, które są najlepsze podczas ostrej jazdy na supermocnych sprzętach i podczas dzidowania w ogóle nie wymiękają. Dunlopy Sportsmarty nie by ł y w stanie powtórzyć zwycięstwa z roku ubiegłego

 
  OPONY TURYSTYCZNE: szosa na co dzień i od święta - dwie nowości
 W ubiegłym roku motocyklem testowym podczas testu opon turystycznych był Suzuki Bandit 1250. Nawinęliśmy 4500 km, po czym zmierzyliśmy głębokość bieżnika wszystkich opon. Po teście odporności na zużycie nastąpił sprawdzian zachowania podczas jazdy szosowej. W porównaniu z wynikami testu nowych kapci, jazda na oponach zużytych wprowadziła trochę zmian w klasyfikacji. Najbardziej straciły Roadsmarty: nówki zajęły drugie miejsce, za Continentalami Road Attackami 2, natomiast zużyte zasłużyły na zaledwie piątą lokatę (znów wygrały Continentale). W tym roku w szranki z Road Attackami 2 stanęły dwa nowe wyroby – Metzelery Z8 Interact i Micheliny Pilot Roady 3. Szosa wykazała, że Z8 dysponują genami fi rmy matki – Pirelli/ Metzeler, co oznacza sportową naturę. Ich stabilność także podczas szybkiej jazdy na szosie była bezsporna i wzbudzała duże zaufanie. W takim towarzystwie to jednak za mało, aby stanąć na zwycięskim podium. Continentale Road Attacki 2 zapunktowały przede wszystkim nadzwyczajną poręcznością, a lekki brak stabilności na najwyższych prędkościach można przeboleć. Ten fragment testu był trudny dla drugiego nowicjusza sezonu: ekstremalna poręczność kapci Pilot Road 3 na zwrotnej cebeerce 600 RR dawała o sobie znać brakami stabilności.

WNIOSEK Continentale Road Attacki 2 pozostały najlepszym rozwiązaniem do wymiatania po winklach. Metzelery Z8 zasłużyły na pochwałę za bardzo dobrą stabilność. Poręczne Micheliny Pilot Roady 3 na cebrze jakoś nie mogły wykazać swoich zalet.


 
  OPONY TURYSTYCZNE: kto będzie nowym królem deszczu? - nauka pływania
 Podczas testów w ubiegłych latach Micheliny Pilot Roady 2 były nie do pobicia na mokrym. W tym roku zastąpiły je Pilot Roady 3. „Trójki” mają ciekawy wzór bieżnika: oryginalny układ lamelek ma poprawić przyczepność podczas deszczu. W ub.r. Roadsmarty chwaliliśmy za świetne zachowanie na mokrym, dlatego i w tym roku wzięliśmy je do testu. Natomiast Metzelery Z6 słabo wypadły na deszczu, zatem Z8 Interacty miały ułatwione zadanie – nietrudno było poprawić wynik poprzednika. Niemniej Z-ósemkom wciąż sporo brakuje do ideału.
WNIOSEK Niewiarygodne, ale Michelinowi udało się poprawić Pilot Roady 2. Na mokrym w zakrętach i podczas hamowania Piloty Road 3 zachowywały się jeszcze pewniej niż „dwójki”.  

W przypadku Pilotów Road 3 rejestrator danych i odczucia własne nie pozostawiały wątpliwości, kto rządzi. Na mokrym nawet Continentale Road Attacki 2 wymiękły.
 
 

Wyjątkowo źle wypadł test na mokrym. Co prawda udało się nieco poprawić przyczepność, ale nastąpiło to kosztem przydatności na co dzień. Do obszaru granicznego opony dochodziły wyczuwalnie później, ale zakres użyteczny wyraźnie się zawęził. Oznaczało to, że nadchodzący uślizg był do wyczucia późno, a więc biker miał bardzo mało czasu na reakcję. Pilot Powery zapewniały znacznie więcej komfortu i większe rezerwy bezpieczeństwa na mokrych ulicach.

Michelin nie mógł tego zlekceważyć, więc w 2011 roku do walki wysłał Powery Pure D. Generalnie widać poprawę. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w tym roku motocyklem testowym była Honda CBR 600 RR, a nie BMW S 1000 RR, więc tył o rozmiarze 180/55 był poddawany mniejszym obciążeniom. Niemniej i teraz wystąpiło pływanie podczas jazdy po torze i słabo wyczuwalny feedback na mokrym.

 

 

Jak trudne zadanie stoi przed konstruktorami udowodniły również nowe Pirelli Diablo Rosso II. Mimo że postawiono w nich przede wszystkim na stabilność, test na torze wykazał, że pod wieloma względami daleko im do opon uniwersalnych. Diablo Rosso II znacznie szybciej niż inne opony sportowe osiągały granicę przyczepności na mokrym.


 opony turystyczne – podsumowanie

Czasem wieloetapowy wyścig kolarski wygrywa nie ten, kto był pierwszy na mecie paru etapów, a podczas innych dołował, lecz ten, który nie zgarnął wprawdzie żadnej premii za triumf etapowy, lecz zawsze dojeżdżał blisko czołówki. Oto opis Dunlopów Roadsmartów – opon ogólnie rzecz ujmując zrównoważonych, tzn. takich, na których jednakowo dobrze jeździ się zarówno podczas wypadów w słoneczne dni, jak i w czasie deszczowej pogody. Obie nowości w tegorocznym teście, Michelin Pilot Road 3 i Metzeler Z8 Interact, na sportowej Hondzie nie do końca przekonują. Micheliny na mokrej nawierzchni były co prawda nie do pobicia, ale w idealnych warunkach drogowych ostro dały ciała z powodu niedostatków stabilności . Continentale Road Attacki 2 pozostają świetnymi oponami na suchej nawierzchni

 

PODSUMOWANIE TESTU OPON 2011 - opony sportowe, opony turystyczne

W japońskim Bridgestonie wybrano inny kierunek doskonalenia opon sportowych: BT 016 Pro mają być wyraźnie lepsze pod względem przydatności do codziennej jazdy niż BT 016. Ekipa skupiona wokół Sumio Ito, szefa ds. technicznych Bridgestone’a, tak ostro popracowała nad zachowaniem gum na mokrym, że BT 016 Pro wygrały ten test. To sensacyjny wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że podczas testu w 2010 roku przy BT 016 narzekano na uślizgi obu kół, na zbyt szerokie łuki na winklach i na zachowanie na mokrym. Wystarczył rok i BT 016 Pro chwalimy za szeroki zakres graniczny z dużymi rezerwami przyczepności, najszybszy czas okrążenia, największą prędkość na mokrym i za to, czego nie sposób przecenić: najlepsze opóźnienie przy ostrym hamowaniu na mokrej nawierzchni. Efekt: Micheliny, którego kapcie sportowe i turystyczne dotychczas były najlepsze na mokrym, musiały oddać tytuł Bridgestone’om. Pocieszenie dla Francuzów: wśród opon turystycznych – obecnie wykazujących sporo cech sportowych – Piloty Road 3, z nietypową rzeźbą bieżnika, przypominającą żeberka, zostały „deszczowym królem”. Wraz z Metzelerami Z8 Interact pobiły całą konkurencję. W porównaniu z Pilotami Road 2, Piloty Road 3 zapewniają jeszcze większą prędkość w zakrętach, jeszcze krótszą drogę hamowania i jeszcze ciaśniejsze pokonywanie winkli. Radość z jazdy na tych gumach? Przeogromna!

Ale i tu nie wszystko jest idealnie: wystąpiły braki stabilności na suchym, które rosną w miarę wzrostu prędkości. Znacznie lepsze są pod tym względem Dunlopy Roadsmarty, które już podczas testu w 2010 r. na Bandicie 1250 przekonywały i na suchym, i na mokrym.

kryteria oceny

Motocyklem testowym była w tym roku Honda CBR 600 RR z C-ABS-em. Dzięki niej uzyskaliśmy m.in. wiarygodne wyniki prób hamowania na mokrym.

Poręczność
Wymagana siła potrzebna do wprowadzenia maszyny w złożenie albo utrzymania jej na zadanym torze jazdy. Poręczność sprawdzaliśmy na wolnych i szybkich naprzemiennych zakrętach.

Precyzja prowadzenia
Testowana podczas pokonywania z różnymi prędkościami trudnych zakrętów. Informuje o tym, czy motocykl trzyma tor jazdy, czy nie obejdzie się bez korekt.

Stabilność w zakrętach
Stabilność w naprzemiennych zakrętach i na nierównościach. Była oceniana w jeździe solo i z pasażerem. Motocykl maksymalnie składaliśmy w zakręcie i ostro przyspieszatrafić w punkt liśmy, aby stwierdzić, czy gumy nie szkodzą stabilności.

Przyczepność w złożeniu
Jazda na skraju bieżnika w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym asfalcie. Test przeprowadziliśmy na zamkniętym odcinku drogi.

Przyczepność podczas przyspieszania
Jazda na boku opony i przenoszenie mocy na winklach o różnej prędkości. Testowana na mokrej i na suchej nawierzchni.

Zachowanie w zakresie granicznym
Możliwość opanowania opony w granicznym zakresie przyczepności na nawierzchni mokrej i suchej.

Moment prostujący
Podczas hamowania w złożeniu motocykl, w zależności od siły opóźnienia i rzeźby bieżnika, może wykazywać mniejszą lub większą tendencję do stawania do pionu. Ta reakcja musi być neutralizowana przez nacisk na połówkę kierownicy od wewnątrz zakrętu.

Ciśnienie powietrza podczas testu
2,5 bara przód, 2,9 bara tył.  


Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij