Motocykl poleca:

BRIDGESTONE BT 016 PRO, DUNLOP SPORTSMART, ROADSMART, MICHELIN POWER PURE D, PILOT ROAD 3, PIRELLI DIABLO ROSSO II, CONTINENTAL ROAD ATTACK 2, METZELER Z8 INTERACT – TEST OPON 2011

Poleć ten artykuł:

Dzisiejsze opony radialne to potęga: są stabilne do 300 km/h, przyczepne nawet w bardzo głębokich złożeniach, nie boją się deszczu. Najlepsze tegoroczne kapcie zestawiliśmy z gumami z 2010 roku.
test-opony-sportowe-turystyczne-120-70-zr-17-180-55-zr-17-08.jpg Zobacz całą galerię

Walka między producentami opon sportowych i turystycznych zaostrza się. Trudno już wymyślić jakieś nowe rozwiązanie techniczne, niemniej ciągle pojawiają się opony, które coraz lepiej dają sobie radę z obciążeniami rodem z toru wyścigowego i nie wymiękają nawet na najostrzej pokonywanych zakrętach. Dostępne są również komplety gum, które dosłownie kleją się do asfaltu i w złożeniu, i podczas ostrego hamowania czy w deszczu. Dziś motocykliści mają ten luksus, że każdy znajdzie opony, które dokładnie spełniają jego wymagania. Jedyny ich problem w tym gumowym biznesie to kasa.

OPONY SPORTOWE:  na torze i na szosie - coś dla Rossiego i spółki
W tym roku Bridgestone i Pirelli posłały do boju nowe opony. Po zimnym prysznicu w ubiegłym roku, Powery Pure D miały uratować reputację Michelina. W zeszłym roku  Dunlopy Sportsmarty nie wygrały ani jednej konkurencji, a mimo to – dzięki drugiej
pozycji na torze i na mokrym oraz trzeciej na szosie – wygrały nasz test.
Jak spisały się tym razem? Niewątpliwie spory wkład w wyniki tegorocznego testu miał
słabszy od zeszłorocznej beemki sprzęt testowy – 120-konna Honda CBR 600 RR (tylna opona 180/55). Zgodnie z oczekiwaniami, różnica między zwycięzcą a resztą nie była już
tak duża, nawet podczas dynamicznej jazdy po szosie. Większe różnice wystąpiły dopiero podczas pałowania na torze Goodyeara w Mireval we Francji.

WNIOSEK Pirelli Diablo Rosso II w dalszym ciągu dominują na asfalcie, wyróżniając się stabilnością, przyczepnością i precyzją prowadzenia. Na szosie podobały się  zapewniające świetną poręczność Micheliny Power Pure D.


Na odcinku pomiarowym cebeerka 600 jechała na Pirelkach ponad
10 km/h szybciej
niż na Michelinach.
O to właśnie chodzi!






Inaczej sprawy mają się z punktu widzenia producentów: działy marketingu i spece od sprzedaży bez przerwy wołają o nowe, coraz lepsze, bardziej uniwersalne i odporne na zużycie opony, co dla konstruktorów oznacza zadanie z cyklu „mission impossible”, bo poprawienie jednej cechy najczęściej powoduje pogorszenie innej.
OPONY SPORTOWE: test na mokrym - Japonia górą
Do prawdziwej sensacji podczas naszego testu opon sportowych doszło na 1,6-kilometrowym odcinku toru testowego Goodyeara nieustannie polewanym wodą. W ostatnich latach jako wzorca do porównania gum sportowych na mokrym używaliśmy
Michelinów Pilotów Power 2CT. Podczas testu w 2010 roku Powery Pure miały pokazać, że nie są gorsze. Miały, ale konkurencja okazała się lepsza. Teraz na mokrym asfalcie Dunlopy Sportsmarty deptały Michelinom po piętach. Ale największą niespodzianką były Bridgestone’y BT 016 Pro, które pokonały zarówno Micheliny, jak i Dunlopy.

WNIOSEK Nowa mieszanka daje radę. BT 016 Pro wygrał na mokrym dzięki świetnej
prędkości w winklach i rewelacyjnej efektywności podczas hamowania. 


Na zaznaczonym
na brązowo odcinku testowaliśmy  przyczepność
na mokrym. Bridgestone’y BT 016 Pro górą!




Obsuwa Michelina
Przykład? Proszę bardzo. Do naszego ubiegłorocznego testu opon sportowych (patrz: MOTOCYKL 8/2010) Michelin dał gumy Power Pure. Ich zadanie było o tyle trudne, że Piloty Powery 2CT – poprzednie topowe sportowe Micheliny – były świetne pod względem przydatności do codziennej jazdy i przyczepności na mokrym. Pomysł na Powery Pure polegał na tym, że dzięki znacznemu zmniejszeniu masy miały mocno poprawić poręczność motocykla. Test tych gum na 203-konnej beemce S 1000 RR był zimnym prysznicem: to, co miało być zaletą, okazało się wadą – na torze wkurzał brak stabilności bike’a w zakrętach, a wyraźne uślizgi tylnego koła znacznie zwalniały sprzęta. Braki stabilności występowały także na szosie. W sumie Powery Pure nie dały rady cięższym o zaledwie 0,5 kg Pilot Powerom 2CT.
   

 

 
 opony sportowe – podsumowanie

Dwóch zwycięzców, których koncepcje konstrukcyjne nie mogą się bardziej różnić. W BT 016 Pro postawiono przede wszystkim na to, aby gumy były OK i na torze, i na szosie, i w deszczu. Zwycięstwo zapewniła im świetna przyczepność na mokrym. Na remis wyszły z nimi Diablo Rosso II, które są najlepsze podczas ostrej jazdy na supermocnych sprzętach i podczas dzidowania w ogóle nie wymiękają. Dunlopy Sportsmarty nie by ł y w stanie powtórzyć zwycięstwa z roku ubiegłego

 
  OPONY TURYSTYCZNE: szosa na co dzień i od święta - dwie nowości
 W ubiegłym roku motocyklem testowym podczas testu opon turystycznych był Suzuki Bandit 1250. Nawinęliśmy 4500 km, po czym zmierzyliśmy głębokość bieżnika wszystkich opon. Po teście odporności na zużycie nastąpił sprawdzian zachowania podczas jazdy szosowej. W porównaniu z wynikami testu nowych kapci, jazda na oponach zużytych wprowadziła trochę zmian w klasyfikacji. Najbardziej straciły Roadsmarty: nówki zajęły drugie miejsce, za Continentalami Road Attackami 2, natomiast zużyte zasłużyły na zaledwie piątą lokatę (znów wygrały Continentale). W tym roku w szranki z Road Attackami 2 stanęły dwa nowe wyroby – Metzelery Z8 Interact i Micheliny Pilot Roady 3. Szosa wykazała, że Z8 dysponują genami fi rmy matki – Pirelli/ Metzeler, co oznacza sportową naturę. Ich stabilność także podczas szybkiej jazdy na szosie była bezsporna i wzbudzała duże zaufanie. W takim towarzystwie to jednak za mało, aby stanąć na zwycięskim podium. Continentale Road Attacki 2 zapunktowały przede wszystkim nadzwyczajną poręcznością, a lekki brak stabilności na najwyższych prędkościach można przeboleć. Ten fragment testu był trudny dla drugiego nowicjusza sezonu: ekstremalna poręczność kapci Pilot Road 3 na zwrotnej cebeerce 600 RR dawała o sobie znać brakami stabilności.

Tagi: Z8 Interact | Metzeler | RoadSmart | Road Attack 2 | Michelin | Power Pure D | Continental | SportSmart | BT 016 Pro | Diablo Rosso II | opony | Bridgestone | test opon | Pirelli | Dunlop | Pilot Road 3

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij