Motocykl poleca:

Bój w hucie

Poleć ten artykuł:

Te trzy sprzęty - Harley-Davidson Softail Deluxe, Moto Guzzi California 1400 Custom oraz Victory Judge - łączą styl, napęd (potężne widlaki, mające w sumie 4,8 l pojemności) oraz potężna masa – każdy waży ponad 300 kg. Dzieli natomiast to, jak każdy z nich rozumie temat niespiesznych wypraw w poszukiwaniu wewnętrznego spokoju.

Harley-Davidson Softail Deluxe, Moto Guzzi California 1400 Custom oraz Victory Judge - Bój w hucie Zobacz całą galerię

Zogromnego pieca sypią się snopy iskier. Rozżarzony do czerwoności płynny metal żłobi szlak w piasku. Powietrze drży od upału nie do wytrzymania. Tu i ówdzie krzątają się robotnicy w srebrzyście połyskujących kombinezonach, wyglądający jak stwory z innego świata. Tak musiało to wyglądać, zanim zamknięto tę hutę. Mimo że nie działa od kilkunastu lat, nadal sprawia niesamowite wrażenie. Sceneria świetnie pasuje do maszyn, którymi tu przyjechaliśmy.

Trzy krążowniki to niemal tona żelastwa, podzielona w następujący sposób: 313 kg Victory Judge, 322 kg Moto Guzzi California 1400 Custom i aż 334 kg Harleya-Davidsona Softaila Deluxe. Nasze maszyny są przy tym całkowicie pozbawione owiewek, szyb czy sakw. Tak jak w hucie, tak i w nich sercem są wielkie piece, będące czymś więcej niż tylko źródłem napędu: dzięki silnikom te motocykle mają dusze. Widlaste dwójki chłodzone powietrzem i dodatkowo olejem są ikonami swoich marek.

Gutek o wielkim sercu
Na przykład serce Californii: o ile od 1992 roku wszystkie Californie miały silniki o pojemności 1064 cm3, o tyle nowa ma jednostkę napędową o pojemności 1380 cm3. Ośmiozaworowy piec ma cylindry rozchylone pod kątem 90O i nawiązuje do dotychczasowych silników 1200cm3; ze Stelvio, Griso i innymi podobnymi łączy go skok tłoka wynoszący 81,2 mm. Zwiększona o 9 mm średnica cylindra – czyli 104 mm – czyni z niego największego europejskiego V-twina. W sterowanej za pomocą siłownika, umieszczonej pod kanapą bikera centralnej przepustnicy o średnicy 52 mm zastosowano ride-by-wire.

Problemy z synchronizacją? Skąd! To już nie te czasy. W każdym cylindrze mieszankę zapalają po dwie świece, a trzy mapy zapłonu pozwalają zróżnicować reakcję na gaz – od miękkiej do bardzo bezpośredniej. Jakby tego było mało, Włosi wyposażyli swój krążownik w trzystopniową kontrolę trakcji, tempomat i ledowe światła do jazdy w dzień.

Podczas gdy oba amerykańskie bike’i mają napęd pasem zębatym, ubranym w oponę 200 mm tylnym kołem Californii kręci umieszczony z prawej strony wał o nowej konstrukcji, w której długi wahacz obywa się bez drążka reakcyjnego. Po raz pierwszy w historii dwucylindrowych widlaków Moto Guzzi silnik nie jest elementem nośnym, połączonym bezpośrednio z ramą. Tkwi w niej, elastycznie zamocowany, w tłumiących wibracje gumowych poduchach. O gospodarkę cieplną troszczy się potężna chłodnica olejowa z elektrycznym wentylatorem. Oto cruiser odpowiadający wymogom epoki techno.

Wypas po amerykańsku
W Victory Judge potężne cylindry tworzą kąt 50O. Tłoki w cylindrach o średnicy 101 mm, wykonujące skok 108 mm, napełniają Freedom Engine do pojemności aż 1731 cm3. Ten największy i najmocniejszy V-twin z całej trójki jest lakierowany na czarno, co w połączeniu ze srebrnymi krawędziami żeberek wygląda oszałamiająco. Potężna jednostka jest estetyczna i bardzo uporządkowana, tzn. tak jak w Harleyu z zewnątrz w zasadzie nie widać żadnych przewodów. Natomiast w odróżnieniu od Harleya, w głowicy każdego z cylindrów Judge’a pracują po cztery zawory i jeden napędzany łańcuchem wałek rozrządu.

Harley ma rzecz jasna tradycyjny układ cylindrów tworzących kąt 45O. Ten piec to wręcz dzieło sztuki, mimo że wykorzystuje nieco archaiczne rozwiązanie. Zasługujący na miano dwukołowego parowozu Softail Deluxe ma dwa umieszczone w bloku silnika, napędzane łańcuszkami wałki rozrządu, a cztery długaśne popychacze uruchamiają, przez dźwigienki zaworowe, po dwa zawory w każdej z głowic. To musi wystarczyć.

Zaraz za silnikiem ulokowano chromowany zbiornik oleju o kształcie podkowy (Horseshoe). Umieszczony za potężną pokrywą silnika, której chromowane powierzchnie należałoby liczyć w metrach kwadratowych, napęd pierwotny jest do bólu klasyczny – z podwójnym łańcuchem. Najdłuższy w tej stawce skok tłoka to aż 111,1 mm. W połączeniu ze średnicą cylindra 98,4 mm daje to 1690 cm3 pojemności. W silnikach wszystkich Softaili obracają się dwa wałki wyrównoważające, dzięki czemu lśniąca V-dwójka może być na sztywno przyśrubowana do ramy: Twin Cam 103 B oznacza 103 cale3, dwa wałki rozrządu i wałki wyrównoważające. Nowoczesny akcent stanowi elektroniczne sterowanie obiema przepustnicami o średnicy 46 mm.

Tagi: Harley-Davidson | Harley-Davidson Softail Deluxe | Moto Guzzi | Moto Guzzi California | Moto Guzzi California 1400 Custom | Victory Judge | Victory | test porównawczy | cruiser

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij