Motocykl poleca:

Crossówki MX2: 45 koników na ćwiartkę

Poleć ten artykuł:

Pięć crossówek z silnikami o pojemności szklanki. W klasie MX2 bez porządnego kopa, ale też bez precyzji prowadzenia ani rusz. Która ćwiartka zwaliła nas z nóg?

Zobacz całą galerię

W żadnej innej klasie silniki nie mają tak dużego wpływu na sukcesy, jak w MX2. Liczy się każdy koń mechaniczny, ale również każdy detal. Bohaterowie tego show niecierpliwie czekają na linii startu. Wszystkie maszyny dostały identyczne kapcie: GoldenTyre GT 216HB/232N. Nasz off-roadowy guru Didi Lacher nerwowo przebiera nogami. Niestety, w tym roku zabrakło Hondy CRF 250 R. A przecież rok temu sprzęt wywalczył drugie miejsce. Wprowadzone na 2013 rok poprawki dawały szansę na zwycięstwo, ale żeby wygrać, trzeba grać.

Husqvarna TC 250 R

Ćwiartka z Varese chyba jeszcze nigdy nie prezentowała się tak dobrze: pod względem ergonomii TC ze swoją wąską talią (połączenie zbiornika paliwa z kanapą) i wysokiej jakości osprzętem (sprzęgło hydrauliczne) mógłby wyznaczać standardy. Pod względem geometrii zresztą też. Włoska maszyna ostro wchodzi w ciasne winkle i z zegarmistrzowską precyzją trzyma się toru jazdy. Udowadnia tym samym, że jest stworzona do jazdy wąskimi trasami, typowymi dla amatorskich torów wyścigowych. Złego słowa nie można powiedzieć także o skutecznych i dobrze dozowalnych hamulcach. Zawieszenia zestrojono na potrzeby przeciętnego miłośnika crossowych tras. Reakcje i widelca, i amortyzatora (oba fi rmy Kayaba) są nad wyraz komfortowe i w każdej sytuacji zapewniają Husce neutralne prowadzenie. Natomiast dla wyczynowych zawodników nie będzie problemem – mimo całkiem zamkniętego tłumienia dobicia – doprowadzić amorek o skoku 296 mm do kapitulacji. Szczególnie w czasie lądowania sprężyna okazuje się za miękka. Zestrojenie silnika jest kolejnym ukłonem w stronę amatorów. Napęd TC ostro katapultuje maszynę na wyjściu z nawrotu nawet bez użycia sprzęgła i przekonuje ciągiem w środkowym zakresie obrotów. Tylko że w decydującym dla wyścigowych ćwiartek górnym zakresie krzywa mu się spłaszcza. Taka charakterystyka zadziwia tym bardziej, że mamy do czynienia z krótkoskokową jednostką napędową (50,9 mm to najmniej w stawce). To i komfortowo, ale dla szybkich jeźdźców za miękko zestrojone zawieszenia sprawia, że maszyna nieznacznie pozostaje w tyle. To „nieznacznie” oznacza w tym przypadku ostatnie (piąte) miejsce.



Yamaha YZ 250 F

Yamaha podeszła do tematu zmian w myśl zasady: „Co masz zrobić dzisiaj, zrób pojutrze – będziesz mieć dwa dni wolnego”. Dlatego YZ w sezon 2013 wejdzie bez żadnych zmian. To dobrze, bo małego YZ-a można nadal chwalić za to, co dotychczas: q wyśmienicie zestrojone zawieszenia Kayaby, które dzięki doskonałej reakcji ciągle są w czubie klasy MX2, q ramę z aluminium, która jest współodpowiedzialna za najniższą masę wśród maszyn biorących udział w tym teście, a także sprzyja poręczności (przednie koło Yamahy dosłownie wgryza się w podłoże, dzięki czemu pozwala mniej agresywnym jeźdźcom bez trudu odnaleźć prawidłowy tor jazdy, q hamulce, wykonanie i ergonomię, które są na najwyższym poziomie. Brak zmian powoduje, że konkurenci ośmieszają silnik Yamahy. Praktycznie wszystkie crossówki mają już wtrysk, tylko nie ona: pięciozaworowy singiel jako ostatni w klasie zasysa mieszankę z gaźnika. Z tego powodu czasem krztusi się w najniższym zakresie obrotów i podczas twardych lądowań. Mało tego – w porównaniu z silnikami zasilanymi wtryskiem reaguje na gaz nieco ociężale. Niemniej trzeba dodać, że silnik YZ 250 F (38 KM) daje piękną krzywą mocy na hamowni, ale także oznacza porządną jazdę na torze. Kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Wobec tego, że konkurencja nie ma zamiaru się podkładać i wytacza ciężkie działa, spece z Yamahy muszą zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Czwarte miejsce to najniższy wymiar kary.

Suzuki RM-Z 250

Tagi: Husqvarna | TC 250 R | Yamaha | YZ 250 F | KTM | 250 SX-F | Kawasaki | KX 250 F | Suzuki | RM-Z 250

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij