Motocykl poleca:

Ducati 848 vs Honda FireBlade vs KTM 1190 RC8 vs Yamaha YZF-R6

Poleć ten artykuł:

...start! Również supersporty chcą wyłonić spośród siebie zwycięzcę, aby w finale udowodnić endurakom, big bike’om, turystykom i motocyklom uniwersalnym, że nie tylko tor wyścigowy, lecz także kręte alpejskie drogi leżą w ich zasięgu.
Zobacz całą galerię

Jeszcze parę KM więcej, jeszcze głębsze pochylenie, jeszcze skuteczniejsze hamulce – celem inżynierów są coraz lepsze osiągi. W powszechnej opinii supersporty są uważane za bezkompromisowe maszynerie, dla których najlepszym miejscem są wyścigowe tory. Nic więc dziwnego, że wielu może być zaskoczonych obecnością tego typu maszyn na pokrytych dalekimi od ideału, ale oferującymi różne niespodzianki asfaltami alpejskich szos. Skoczyć z góry z głową w dół – czy to może być przyjemne?




Ducati: niekiedy mniej znaczy więcej

Pod względem wyglądu Ducati 848 jest niemal identyczne ze startującym w ubiegłorocznym w Alpen Masters modelem 1098. Mniejsza pojemność, masa i przede wszystkim moc (125 KM) sprawiają, że głęboki szacunek i respekt przed potęgą dużego Dukata bledną. 848 na górskich torach wyścigowych potrafi jednak lepiej niż większe rodzeństwo wykorzystać swoje możliwości. Włoski L-twin miękko wchodzi na obroty. Gdy 848 przeciska się przez wąskie zakręty, bardzo równomiernie rozwija swoją moc w szerokim zakresie użytecznych obrotów. Sześciobiegowa skrzynia ma krótkie skoki i przełożenia dają się precyzyjnie zapinać. Cieszy, że jest ona dobrze zestrojona. Minusem jest wysokie zużycie paliwa (6 l/100 km), co przy 15,5-litrowym zbiorniku oznacza niewielki zasięg. Zgodnie z oczekiwaniami, zestrojenie zawieszeń jest dość sprężyste, idealne na równiutkiej nawierzchni toru wyścigowego. Jednak w górach 848 musi zmagać się czasem z niemal księżycowym krajobrazem, dlatego jego koła niekiedy tracą kontakt z jezdnią. Z powodu twardego zestrojenia również precyzja skrętu pozostawia wiele do życzenia. Oprócz tego szybkie zmiany pochyleń wymagają silniejszego balansowania ciałem niż u konkurencji. Tępe hamulce też nie przystoją supersportowi. Dlatego w efekcie Ducati 848 musi się zadowolić trzecim miejscem. Zawsze to lepiej niż 1098, który rok temu wylądował na końcu.

 
DUCATI 848
2 cylindry, 849 cm3, 125 KM, 96 Nm, 196 kg, ładowność 194 kg, 53 900 zł
PLUSY
Równomierne rozwijanie mocy. Mała reakcja na zmianę obciążenia. Udane zestrojenie skrzyni biegów. Lepiej zestrojone zawieszenia.
MINUSY
Hamulce działają tępo i są źle dozowalne. Wysokie zużycie paliwa. Ograniczona poręczność.

Honda: wielki skok

Nigdy jeszcze FireBlade nie był tak lekki, tak sportowy i tak agresywny. Czy ten bardziej torowy niż kiedykolwiek wcześniej motocykl jest mniej przydatny w Alpach? Pozycja jeźdźca jest bardziej sportowa niż na 848, a podnóżki są osadzone bardzo wysoko. Mimo to ergonomia sprzyja całodziennym wyprawom. W pełni regulowane zawieszenia są pierwszorzędne. Reagują czule na najdrobniejsze nierówności nawierzchni, radząc sobie nawet z twardymi garbami, głębokimi wyrwami i wyboistym asfaltem. FireBlade mknie niewzruszenie wśród górskich krajobrazów, jakby kręta droga była autostradą. Sprzężenie zwrotne jest perfekcyjne, a stabilność wspaniała. Radialne zaciski z siłą anakondy ściskają tarcze i dają się dozować z absolutną precyzją. Dzięki sprzęgłu antyhoppingowemu tylne koło Hondy nie podskakuje podczas redukcji przed zakrętem. Szemrząc i płynnie wchodząc na obroty, czterocylindrowiec zachęca z początku do łagodnej podróży. Ale uwaga, od 4000 obr/min zwierzę odsłania kły i gniewnie domaga się obrotów. No tak, tylko że uwolnienie prawie 180 KM to w tych warunkach murowana wywrotka. Tak więc duża część mocy jest w Alpach nie do wykorzystania. Mimo to FireBlade awansuje do finału.

Zwycięzca klasy

 

HONDA FIREBLADE
4 cylindry, 1000 cm3, 178 KM, 112 Nm, 200 kg, ładowność 179 kg, 47 900 zł  
PLUSY
Stabilne podwozie. Precyzyjne prowadzenie. Świetne zawieszenia. Zawsze wystarczająca moc.
MINUSY
Trochę za wysokie podnóżki. Poniżej 4000 obr/min silnikowi brakuje pary. Bardzo sportowa pozycja bikera.

Tagi:

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij