Motocykl poleca:

GG quad 2004

Poleć ten artykuł:

„To wszystko szajs” – tak Walter Grüter, niemiecki tuner, komentuje standardową ofertę czterokołowców. I z tą samą skrupulatnością, z jaką poprzednio komponował trój i dwukołowe pojazdy, wykonał swojego pierwszego quada.
Zobacz całą galerię

Kiedy Walter Grüter pokazuje mechanizm różnicowy, który sam skonstruował, i rozpromieniony opowiada o jego genezie, staje się jasne, kto może tworzyć takie zabawki. Na pewno jest to ktoś niezwykle solidny, zwracający uwagę nawet na najdrobniejsze szczegóły, ale też w pewien sposób szalony. Bo przecież facet, który własnoręcznie wyfrezował mechanizm różnicowy z jednego 26-kilogramowego kawałka aluminium musi być nawiedzony.

Czy ktoś wcześniej skonstruował podobnego quada? Nikt! Miłośnikom samochodów brakuje w nim dachu, motocykliści zaś uśmiechają się z politowaniem: motocykl na czterech kołach? Grüter zbudował go, nie oglądając się na wybrzydzaczy: „Wsiądź tylko, a po godzinie będziesz uzależniony” – mówi. Nisko osadzony, spoczywający na szerokich oponach (195 lub 225) quad jak czułki wyciąga podwójne trójkątne wahacze w stronę zwrotnic, za którymi czterotłoczkowe zaciski wgryzają się w 270-milimetrowe tarcze. Już od pierwszego spojrzenia widać, że nie jest to pokorna maszyna. Armatura kierownicy to w 100% BMW, silnik pochodzi z modelu GS.




„On się nie wywraca!” – uspokajająco woła za mną Grüter. Pierwszy zakręt: – To coś nie mieści się w jakimkolwiek schemacie zachowania jednośladów! – moje zaskoczenie nie ma granic. Promienia skrętu nie można zacieśnić przez pochylenie maszyny, lecz tylko skręcając kierownicę. Bez dwóch zdań, jazda GG wymaga dużej siły. Tym większej, im wolniej porusza się czterokołowiec. Po pokonaniu kilku zakrętów, stopniowo nabieram zaufania. GG Quad rzeczywiście stoi na kołach jak wmurowany!

Nadszedł czas, żeby zająć się detalami. Amortyzatory dostarczył Benny Wilbers – ich twarda charakterystyka wzbudza zaufanie, ale gwarantuje też wystarczający komfort. Trzeba sobie uświadomić ważny szczegół, że o kontakt z nawierzchnią troszczą się tutaj cztery opony, a nie jak w motocyklu dwie, a kierowca, z braku kubełkowego fotela, musi się zmagać z siłami odśrodkowymi i próbuje opanować wyrywającą się z rąk kierownic ę. Na mokrej nawierzchni, kiedy dla motocykla granica między poślizgiem a upadkiem staje się bardzo cienka, quad wpada w kontrolowany poślizg i zabawa staje się jeszcze bardziej ekscytująca. Jedno zdecydowane naciśnięcie pedału i quad staje jak przymurowany. Nic dziwnego, gdyż solidny układ hamulcowy w porównaniu z samochodem ma niewiele do roboty z masą 375 kg. Do tego dochodzi nisko umieszczony środek ciężkości, który sprawia, że koła niełatwo odrywają się od podłoża. Nawet ostre hamowanie z dużej prędkości na mokrej drodze jest łatwe, a przy tym tak efektowne, że widzom oczy robią się jak spodki.


     
To jeszcze prototyp – kokpit ma wyglądać zupełnie inaczej.
Oto legendarny mechanizm różnicowy Grütera. 
Piękny wygląd – zawieszenie przedniego koła i hamulce. 

Jeśli chcesz pławić się w sławie swoich wyczynów, możesz to robić – inaczej niż na motocyklu – bez kasku. Zważywszy że w Niemczech ma on homologację jako maszyna rolnicza, jest to jak najbardziej logiczne. Jeśli jednak chciałbyś wykorzystać oferowaną przez GG Quada dynamikę, lepiej włóż kask. Teraz dochodzimy do tematu, w którym Walter Grüter ma jeszcze wiele do zrobienia. Bo chociaż jego maszyna bez trudu osiąga przyspieszenie dorównujące samochodowi klasy średniej, a prędkość maksymalna (160 km/h) nadaje się nawet do długich podróży, to podwozie GG Quada jest w stanie znieść znacznie więcej. Dlatego w planowanej na rok 2004 serii 50 egzemplarzy ma znaleźć zastosowanie silnik BMW R 1150 RS o mocy 95 KM. Poza tym, Grüter myśli już o tuningu, np. o sprężarce. I o blokadzie mechanizmu różnicowego, który pozwoli na efektowniejsze uślizgi tylnej osi. I dwa dodatkowe zaciski hamulcowe z przodu, uruchamiane klamką na kierownicy. Quad Waltera Grütera już jako prototyp jest „ready for fun”.


Tagi:

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij