Motocykl poleca:

Gas Gas Wild H.P. 450

Poleć ten artykuł:

Hiszpański Gas Gas w czasie monachijskich targów Intermot 2004 zaskoczył wielu, przedstawiając quady. Wszyscy szukali w nich podobieństw z innymi markami, próbując wykryć, czy nie jest prawdziwe np. takie równanie: Suzuki LTZ 400 = Kawasaki KFX 400 = Arctic Cat DVX 400.
Zobacz całą galerię

Jednak znawcy tematu od razu wiedzieli, że nie jest to próba naśladowania Japończyków, tylko własna, gruntownie przemyślana konstrukcja, przeznaczona dla konkretnej grupy klientów. Wild HP 450, bo taki ATV z najpopularniejszej obecnie grupy quadów sportowych klasy 450, miałem okazję sprawdzić, to dowód, że projektanci dokładnie zrozumieli, jakie zadanie przed nimi stoi. Wild to pojazd, którego prawie w ogóle nie trzeba modyfikować, by wystartować w zawodach. Od pierwszego spojrzenia widać osłony pod podnóżki, tzw. nerf barsy, oraz wyłącznik zapłonu ze „zrywką”, czyli elementy wymagane w regulaminach technicznych FIM, konieczne do startu w zawodach quadów. Także rączka gazu jest taka, jakiej używają zawodowcy, czyli motocyklowa. Jeśli dodamy do tego charakterystyczne amortyzatory z żółtymi sprężynami firmy Öhlins i zaciski Brembo, wiemy na 100%, w jakim celu to cacko powstało.

To prawda, Öhlinsy i Brembo można zamontować w pojazdach prawie wszystkich marek, ale kupuje się je dodatkowo i zastępuje nimi części fabryczne. Wtedy właściciel quada zmienia go z rekreacyjnego w sportowy. Gas Gas Wild jest dziki od urodzenia.


 
Systemy wtrysku paliwa coraz pewniej od kilku lat wchodzą do sportów motorowych. Nie dziwi już nikogo takie zasilanie w szosowych ścigaczach. W sportach terenowych to nadal jeszcze nowość, ale Gas Gas pokazał, że to możliwe. Najpierw zastosował system firmy Magneti Marelli w wyczynowych motocyklach enduro, a teraz wykorzystał zdobyte tam doświadczenia w modelu Wild.

W silniku dostrzegamy chłodnicę wielkości tej ze średniolitrażowego samochodu, za nią schowano spory zbiornik oleju układu z suchą miską, z dwoma oczkami do kontroli poziomu oleju w zimnym i gorącym silniku. Jest rozrusznik elektryczny, ale pozostawiono też kopniak.

Wciskam malutki przycisk odpowiadający za ssanie i uruchamiam starter. Pierwsze wciśnięcie sprzęgła i zaskoczenie – wchodzi jak nóż w masło. Ale dopiero teraz zauważam pompkę hydrauliczną. Już wiem, że do obsługi sprzęgła wystarczy jeden palec. Nowinką techniczną przekładni jest system antyblokady APTC przy hamowaniu silnikiem. To ważne szczególnie dla tak mocnego silnika, zabezpiecza bowiem przed przekręceniem obrotów silnika przy gwałtownym redukowaniu biegów.

Skrzynia biegów o sześciu przełożeniach pracuje lekko i precyzyjnie, ale znalezienie luzu jest trudne. Każde dodanie gazu wywołuje mrowienie na kierownicy i twarda praca silnika wskazuje na sporą chęć do przyspieszania. Potężne waha cze A-arms zamontowane do solidnej kratownicy w przedniej części ramy umieją zmieniać kąty w zawieszeniu. Współpracując z amortyzatorami firmy Öhlins, umożliwiają dopasowanie do wszystkich dyscyplin, w których startują ATV – od motocrossu do supermoto.



W przednich kołach dobrze schowano 2-tłoczkowe zaciski pływające Brembo. W czasie jazdy musiałem cały czas pamiętać, aby dźwignię hamulca przedniego uruchamiać jednym i tylko jednym palcem, bo działa rewelacyjnie. Także tylny hamulec nie musi wstydzić się skuteczności i precyzyji, ale co w tym dziwnego, skoro dwa tłoczki dosłownie wgryzają się w wentylowaną tarczę o średnicy 220 mm.

Wild bardzo dobrze pokonuje nierówności terenowe. Kilka skoków oddanych na torze daje pojęcie o stabilności w locie i miękkości lądowania. Dopiero po skończonej jeździe zorientowałem się, że po odkręceniu dwóch nakrętek na tylnej osi można poszerzyć pojazd o dobre 5 centymetrów, przekładając tulejki do środka. Kolejny ukłon w kierunku sportu. No i to co ucieszy rajdowców-endurowców – możliwość rejestracji. Quad ma homologację jako pojazd samochodowy i jest fabrycznie wyposażony we wszystkie elementy osprzętu wymagane do rejestracji. Biorąc to pod uwagę, nie dziwi lekka nadwaga w porównaniu do konkurencji w klasie 450.

Tagi:

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij