Motocykl poleca:

HONDA CBR 600 RR, SUZUKI GSX-R 600, KAWASAKI Ninja ZX-6R, TRIUMPH Daytona 675 R, MV AGUSTA F3 675, YAMAHA YZF-R6 2012

Poleć ten artykuł:

Tych sześć sportowych „600” to bardzo mocna i wyrównana stawka. Japonia upiera się przy rzędowych czwórkach, Europa postawiła na rzędowe trójki. Kto ma rację?

sportowe-600-2012-05.jpg Zobacz całą galerię

W okolicach Cambrils na hiszpańskim wybrzeżu Morza Śródziemnego na swoich pogromców (czyli na nas – jeźdźców testowych) czekają przecinaki – cztery rzędowe czterocylindrowce o pojemności 600 cm3 i dwie rzędowe trójki o pojemności 675 cm3. Oprócz testu na drogach przygotowaliśmy dla nich coś specjalnego (przecież słowo „sportowe” zobowiązuje): wjechaliśmy sprzętami na tor. W pobliżu Alcarras mieści się mały, ale bardzo fajny i technicznie wymagający tor wyścigowy.

HONDA CBR 600 RR. Oto jeden z najlepszych w tym teście motocykl na co dzień. I to nie tylko z powodu ABS-u: CBR 600 RR jest jak na przecinaka dość komfortowy. Rezerwy tłumienia ledwie wystarczają na torze. Silnik jest najsłabszy w tym porównaniu. W ocenie jazdy na szosie oznacza to utratę punktów, a na torze cennych sekund. 
Obrotomierz czyta się bez  kłopotów, niemniej przydałoby się odświeżenie kokpitu. Promieniowo przykręcone zaciski hamulcowezapewniają skuteczność i dozowalność. Wahacz jest dziełem sztuki. Jego konstruktor musiał podpatrywać maszyny z MotoGP.

MV Agusta F3 675 to pierwszy od czasów Triumpha Daytony 675 zupełnie od nowa skonstruowany supersport. Jakby nie patrzeć, Daytona jest na rynku już kawałek czasu – od 2006 roku. Od zeszłego roku jest w ofercie także podpasiona wersja R, kosztująca 54 900, a nie 46 900 zł. Za te 8 patyków Angole dołożyli zawieszenia Öhlinsa, hamulce Brembo z zaciskami typu monoblock, quickshifter i kilka detali wykonanych z karbonu. Dlatego uznaliśmy, że idealnie się nada do naszego porównania.

Za MV Agustę chcą o 2900 zł mniej. Nie ma tu co prawda takiego wypasu, jak w Daytonie, ale wyposażenie F3 i tak jest dość bogate: oprócz ustawianych pod kątem konkretnych parametrów map zapłonu, mamy także seryjną kontrolę trakcji. Pod względem ceny MV nieco przewyższa grupę japońskich „600”.

A tutaj stoi gotowy do walki niedawno odświeżony mały gixer. Poprzedni sezon rozpoczął z mniejszą masą, zmodyfikowanym silnikiem i nową owiewką. W erę elektroniki Suzuki wchodzi jak gejsza – drobnymi kroczkami. Na dobry początek oferuje dwie mapy zapłonu – różnią się one przede wszystkim reakcją na gaz.

Pozostali reprezentanci japońskiej potęgi motocyklowej nieraz sprawdzili się w boju. Zaprezentowana w 2006 r. Yamaha YZF-R6 (typ RJ6) od 2010 r. ma dłuższą puszkę wydechu, a jej silnik został poddany modyfikacji, która jednak była tak drobna, że nie była wyczuwalna w czasie jazdy. W 2009 r. Honda poszła po bandzie i jako pierwsza dała sześćsetce (CBR 600 RR) układ C-ABS. W tym czasie Kawasaki skupiło się na silniku i podwoziu. Zieloni mogli też pochwalić się agresywniejszym designem oraz sporo niższą masą ZX-a-6R.

Doborowa stawka: japońskie cztery razy cztery cylindry w rzędzie 600 cm3 i europejskie dwa razy trzy cylindry 675 cm


Japonia kontra Europa: pojedynek na silniki
Japońsko-europejska rywalizacja dotyczy przede wszystkim różnic w budowie silników. Japończycy są przywiązani do tradycji i zaskakująco zgodni. Żeby daleko nie szukać, średnica cylindrów i skok tłoków we wszystkich rzędowych czwórkach wynosi 67 x 42,5 mm. Włosi i Anglicy poszli w trzycylindrowce, ponadto mają zupełnie odmienne poglądy w sprawie parametrów silników o pojemności 675 cm3. W porównaniu z Triumphem, inżynierowie z MV o 5 mm powiększyli średnicę cylindrów silnika, który dzięki temu oraz krótszemu skokowi tłoków i większym zaworom ma osiągać większą prędkość obrotową i generować wyższą moc.

Jak widać na wykresie z hamowni, opłaciło się, nawet jeśli różnica jest niewielka. Za ten sukces trzeba było zapłacić przebiegiem momentu obrotowego – MV Agusta uzyskuje przewagę nad „japończykami” o mniejszych pojemnościach dopiero powyżej 10 000 obr/min, a Daytona musi na to czekać aż do 13 000 obr/min.

Tagi: Honda | CBR 600 RR | MV Agusta | F3 675 | Triumph | Daytona 675 R | Kawasaki | Ninja ZX-6R | Suzuki | GSX-R 600 | Yamaha | YZF-R6

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij