Motocykl poleca:

HUSQVARNA TE 250 vs KTM 250 EXC-F vs YAMAHA WR 250 F

Poleć ten artykuł:

Te trzy sprzęty to dowód, że mniej niekiedy znaczy więcej. Szczególnie jeśli puścić je na leśne dukty. Maszyny imponują mocą i zaletami, które docenią nawet bardzo wymagający miłośnicy off-roadu.
Zobacz całą galerię

Jesteśmy niedaleko miasta Auvergne we Francji. Stéphane Colas – pierwszy z naszych jeźdźców – uśmiecha się, Sascha Ekcert – którego równie ż zagoniliśmy do roboty – kolejny raz głęboko oddycha. Obaj wiedzą, że to porównanie będzie wiarygodne tylko jeśli przeprowadzimy je w trudnym terenie. A właśnie z takim mamy tu do czynienia. Sascha Eckert to były trzykrotny mistrz Niemiec w enduro, dziewiąty zawodnik w MŚ 2000 r. i jeździec testowy w off-roadowych projektach BMW. Stéphane Colas wychował się w tych okolicach. Zna każdy podjazd, każdą przełęcz i wszystkich, którym mogłaby przeszkadzać próba zaorania okolicy.

Podczas gdy dawniej najlżejsza klasa w enduro była miejscem szaleństw szczawików usiłujących okiełznać nerwowe dwusuwy 125 cm3, teraz pojawiły się w niej czterosuwowe „250”. Dzięki stosunkowo łatwemu operowaniu gazem, opanowanie ich nie sprawia kłopotów, a więc znacznie mniej stresują zawodników niż wspomniane dwusuwy 125 lub mocarne „450”. Dopuszczenie do zawodów czterosuwowych ćwierćlitrówek wywołało spore zamieszanie wśród producentów. Najspokojniej podeszła do sprawy Husqvarna. W TE 250, której silnik DOHC pojawił się przed trzema laty, tegoroczny model można rozpoznać w zasadzie tylko po czerwono-białej kolorystyce. KTM poszedł w tym sezonie na całość z modelem 250 EXC-F. Zamiast przestarza- łego OHC mamy stosowany już w ubiegłym roku nowoczesny czterosuw DOHC. Zmienione wałki rozrządu, cichszy układ wydechowy oraz dłużej zestopniowana skrzynia biegów dostosowały crossówkę do wymagań enduro. Oprócz elektrycznego rozrusznika zastosowano dodatkowo nożny.

Podobną koncepcję widzimy u Yamahy. Aluminiowa rama, stosowana w sezonie 2006 w crossówce 250 cm3, pracuje teraz także w serii WR. Yamahę przystosowano do nowego zadania, dając jej elektryczny rozrusznik, łagodniejsze czasy za- worowe, cichszy układ wydechowy, nowe zestopniowanie skrzyni biegów oraz typowe dla enduro tylne koło 18’’. Główni rywale (Beta, Gas Gas, HM-Honda, Sherco, TM Racing) znaleźli się w trudnej sytuacji.



Wczesnym rankiem odpalamy sprzęty i jedziemy w teren. Kamieniste ścieżki kończą się w strumieniach, głębokie koleiny pokrywają błotniste podjazdy. Jasne, że maszyny enduro wymagają specyficznego zestrojenia. Na kamienistych trasach pożądane jest łagodne działanie zawieszeń, trudno też przecenić precyzyjną reakcję silnika na gaz. Trakcja jest ważniejsza od brutalnej siły, a wyczucie dominuje nad awanturniczym charakterem.

Takie cechy nadano Husqvarnie TE 250. Wjeżdża ona na pagórki jak traktor, nie traci przyczepności nawet na mokrych kamieniach. Żaden inny silnik nie radzi sobie tak dobrze z występującym w enduro konfliktem między maksymalną siłą napędową na tylnym kole a granicą przyczepności. W porównaniu z konkurencją, silnik TE robi wrażenie masywnego. Wykorzystuje swoje masy zamachowe i świetnie się spisuje w takich warunkach. Żadną inną maszyną wśród testowanych nie można na niskich i średnich obrotach pomykać tak spokojnie w trudnym terenie. Duży udział w ogólnie udanej całości ma zestrojenie zawieszeń. Zarówno widelec upside-down Marzocchi, jak i amortyzator Sachs, zastosowane w Husqvarnie, działają bardzo miękko, więc koła wprost kleją się do podłoża.

Identyczne podejście do sprawy można zobaczyć u Yamahy. Pod względem zestrojenia zawieszeń poszła ona chyba nawet dalej od Husqvarny, czego dowodem może być to, że na trudnych odcinkach dawała się odrobinę lepiej kontrolować. Szczególnie przekonywało dobrze zestrojone tłumienie widelca Kayaba. Jest ono lepsze niż w czułym, ale przy maksymalnych obciążeniach za słabo tłumionym widelcu Marzocchi. Inna strona miękkiego zestrojenia: o 2 cm mniejszy prześwit powoduje, że Yamaha częściej od pozostałych motocykli przycierała po podłożu plastikową osłoną silnika.

Tagi:

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij