Motocykl poleca:

Harley-Davidson Heritage Softail Classic i Indian Chief Vintage

Poleć ten artykuł:

Na pozór zero pośpiechu i spiny. Dwie potężne maszyny cieszą oko mnóstwem chromu i wielkimi silnikami. Ale lada moment może na nowo zapłonąć tlący się od ponad wieku konflikt między Harleyem a Indianem.

Harley-Davidson Heritage Softail Classic i Indian Chief Vintage Zobacz całą galerię

Historia Indianów sięga 1901 roku – to właśnie one były pierwszymi motocyklami produkowanymi w Ameryce. Harley-Davidson pojawił się dwa lata później, ale ma tę przewagę, że produkcja Harrych trwa nieprzerwanie od 111 lat. Nie bez powodu Softail Classic otrzymał przydomek Heritage, czyli dziedzictwo. Gdy w 1963 roku policyjne Harleye eskortowały prezydenta Johna F. Kennedy’ego podczas feralnego przejazdu przez Dallas, Indian już od 10 lat był w motocyklowej krainie wiecznych łowów. Na szczęście jego legenda przetrwała. Dusze obu dzisiejszych sprzętów są zaklęte w potężnych, chłodzonych powietrzem V-dwójkach – klasykach tradycji, stylu i technicznego piękna.

Z boku silników wystają po cztery długie laski popychaczy obsługujące zaledwie po dwa zawory na cylinder. Sterują nimi bezobsługowe popychacze hydrauliczne, działające przez umieszczone „w piwnicy”, czyli w bloku silnika, wałki rozrządu: dwa w Harleyu, trzy w Indianie. Od 1909 roku cylindry Harleya są ustawiane względem siebie pod kątem 45O, w Indianie kąt rozchylenia cylindrów wynosi 49 stopni.

1811 : 1690 cm3
Silnik dzisiejszego Chiefa wyglądem nawiązuje do dawnych jednostek napędowych: łagodnie zaokrąglone głowice, poprowadzone w dół kolektory – to wszystko ukłony w stronę przeszłości. Zupełnie nowy silnik Indiana ma 1811 cm3 pojemności, każdy z cylindrów to więc niemal litr. Oznaczenie Thunder Stroke 111 informuje o pojemności w calach sześciennych. Nieco mniejszą, bo wynoszącą 1690 cm3 pojemnością może się pochwalić Harley.

Odpalamy! W sprawiających wrażenie żywych istot jednostkach napędowych pojawia się miarowy, metaliczny puls. Indian budzi się do życia z głuchym łoskotem. Gang, odrobinę drżący, dobywa się z poprowadzonych po obu stronach, bardzo długich tłumików i przypomina muzykę amerykańskich V-ósemek. Jest dźwięczna i basowa. Pięknej, równomiernej pracy na jałowym biegu towarzyszą drobne akustyczne ozdobniki, wynikające z nierównomiernej kolejności zapłonu.

Harley. 220 km/h na prędkościomierzu poprawi ci humor. Indian: prędkościomierz i wskaźnik poziomu paliwa w kolorze kości słoniowej.

 

Ciekłokrystaliczny wyświetlacz na potężnym okrągłym prędkościomierzu pokazuje zaledwie 750 obr/min. Indian wyprawia swoje aż 101-milimetrowe tłoki w daleką podróż, liczącą od jednego martwego punktu do drugiego 113 mm. Mimo to maszyna prawie nie wibruje. Ważący 1,7 kg wałek wyrównoważający robi, co do niego należy. Za to Harley oferuje w bród solidnych wibracji: na postoju V-dwójka pulsuje energicznie, wprawiając w ruch cały przód motocykla. Po wejściu na nieco wyższe obroty silnik Harrego zaczyna brzmieć nieco mniej zuchwale. We wszystkich Softailach pracują dwa wałki wyrównoważające, a lśniący widlak jest na sztywno przymocowany do ramy.

Oznaczenie Twin Cam 103 B oznacza 103 cale3, dwa wałki rozrządu i dwa wałki wyrównoważające (B = balancers). Gang jałowego biegu Softaila jest dyskretny, ale podczas jazdy rozlega się charakterystyczne, uspokajające dudnienie. Nigdy nie jest ono prostackie, nawet gdy otwierają się przepustnica w filtrze powietrza i zawór w jednym (dolnym) z dwóch połączonych w niewidoczny sposób tłumików. Skrzynia biegów Harleya działa bez zarzutu, a konkretny moment hamujący silnika pozwala prowadzić motocykl, jedynie otwierając i przymykając gaz. Widlak Indiana serwuje odrobinę gwałtowniejsze reakcje na zmiany obciążenia. Nowoczesnym rozwiązaniem są elektronicznie sterowane przepustnice, które w Harleyu mają 46, a w Indianie 54 mm średnicy.

Tagi: Softail | Harley-Davidson | Indian Chief | porównanie

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij