Motocykl poleca:

Harley-Davidson Sportster 883 L SuperLow, HONDA Shadow 750 C, KAWASAKI VN 900 Custom, TRIUMPH Speedmaster – test

Poleć ten artykuł:

By dawać radość z jazdy, cruiser nie musi mieć 1,5-litrowego pieca. Nie trzeba więc wora banknotów, by turlać się w pięknym stylu. Obok Hondy Shadow 750 C i Kawasaki VN 900 Custom w szranki stają nowy H-D Sportster 883 L SuperLow i nieco zmieniony Triumph Speedmaster.

triumph-speedmaster-h-d-sportster-883-l-superlow-kawasaki-vn-900-custom-honda-shadow-750-c-2011-05.jpg Zobacz całą galerię

Świat chopperów i cruiserów rządzi się swoimi prawami. Podczas gdy najczęściej silnik o pojemności litra wystarcza do zostania demonem prędkości, w krainie zdominowanej przez dwukołowe lokomotywy mające 1500- czy 1800-centymetrowe silniki taki piec uchodzi za skromny. Podobnie z cenami: kwotę w okolicach 35 tys. zł – bo mniej więcej tyle kosztuje każda z testowanych ma szyn – można uznać za umiarkowaną; największe z krążowników potrafią kosztować ponad dwa razy więcej.

 
 Triumph Speedmaster  H-D Sportster 883 L SuperLow  KAWASAKI VN 900 Custom  HONDA Shadow 750 C


Nasza testowana czwórka nie sprawia jednak wrażenia maluchów. Motocykle wyglądają godnie, suną dostojnie oraz sprawiają wrażenie solidnych i ciężkich. Słowem, wszystko zgodnie z zasadami sztuki. Wystarczy więc usadowić się w głębokiej kanapie, ująć dłońmi szeroką kierownicę i oswoić się z lekko odchyloną do tyłu pozycją. W miarę nawijania kilometrów rośnie uczucie relaksu.

Pośpiech? A po co?
Co ciekawe, technika odzwierciedla tę filozofię. Niewielu obchodzi to, że Honda Shadow, pomijając dodany w 2004 roku wtrysk paliwa, pozostaje prawie niezmieniona. Istotniejsze jest bodaj to, że od tego sezonu Kawę VN 900 Custom od kierownicy aż po felgi pokrywa matowa czerń. Jest na czym oko zawiesić! Na tym tle zmiany w Triumphie Speedmasterze wydają się wręcz rewolucyjne. Najświeższa wersja ma bowiem 19-, a nie, jak poprzednik, 18-calowe przednie koło, jedną tarczę hamulcową z przodu (były dwie), tylna felga ma szerokość 4 cali zamiast 3,5, a za sprawą cieńszego tapicerowania o 3 cm obniżono kanapę.

     
 Kawasaki VN 900 Custom Czarny mat, udający  sztywną ramę tylny zawias,
pokaźna konsola na  zbiorniku paliwa – VN 900
potrafi trafić w gusta miłośników cruiserów.
 Cztery pełne spokoju, nie za silne, ale mocno stylowe stalowe konie.

Harley po raz kolejny zastosował ten sam patent: korzystając z bogactwa własnych części i podzespołów, na bazie Sportstera 883 skonstruował nową maszynę. Niżej zamontowane siodło, zmieniona kierownica, 17-litrowy zbiornik paliwa, ładne, lakierowane na czarno felgi i oto mamy XL-a 883 L SuperLow. Z perspektywy naszego testu ta nazwa jest niezbyt trafiona, bo wbrew niej (superniski) najniżej siedzi się nie na Harleyu, lecz na Hondzie: 66 cm nad asfaltem, czyli o 3 cm niżej niż konkurencja.

 

Choć na pierwszy rzut oka maszyny te wydają się podobne, oferują różne wrażenia z jazdy.

Grają wsiadanego
Bulgot silników i spokojnie nawijane kilometry. W powietrzu czuć zapach świeżo skoszonych zbóż, który, mimo upału, niesie zapowiedź końca lata. Honda sunie na czele niewielkiej karawany cruiserów. Przypadek czy pewność siebie? Grube, szprychowane koła skrywane przez szerokie błotniki, kształtny zbiornik paliwa, ociekający chromem reflektor, osłony widelca, amortyzatorów, obudowy silnika i filtra powietrza – widać dbałość o każdy, nawet najdrobniejszy detal. Połączenie lśniącej czerni, chromu i polerowanego aluminium nadają Hondzie Shadow szlachetnej elegancji.

   
 Harley-Davidson Sportster 883 LSuperLow  Made in USA. Aluminiowe cylindry wyglądem przypominają żeliwne odlewy – to zasługa malowania.Harley-Davidson czasami dba o detale.

Mocno wygięta i pociągnięta w dół kierownica sugeruje, że chciałaby być sterowana koniuszkami palców, a nie służyć jako uchwyt chroniący przed dzikim pędem powietrza. Tym bardziej że widlasta dwójka o pojemności 750 cm3 rozwija ledwie 44 KM mocy i nawet w porównaniu z konkurentami – którzy też nie kipią mocą – najzwyczajniej nie poraża. Również zawieszenia dość wcześnie osiągają kres możliwości. Miękki widelec oraz zbyt słabo tłumiące amortyzatory na tyle szybko dochodzą do granic swoich możliwości, że ich praca może się podobać jedynie podczas wyjątkowo łagodnej jazdy. Biker może za to cieszyć się dwiema wyjątkowymi cechami tej maszyny: jedynym w testowej czwórce ABS-em i wprawdzie niezbyt stylowym, ale bezobsługowym napędem wałem.

Tagi: Harley-Davidson | Sportster 883 L SuperLow | Honda | Shadow 750 C | Kawasaki | VN 900 Custom | Triumph | Speedmaster

Oceń artykuł:

4.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij