Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Harley-Davidson XR 1200

Dwa lata temu na targach w Kolonii pokazano prototyp nowego Harleya-Davidsona. W ten sposób świat dowiedział się, że firma ma zamiar wypuścić motocykl sportowy. Jednak w wyglądzie XR-a 1200 nie ma nic z cech plastikowych sześćsetek czy tysiączków.

Prawie 40 lat temu rawie w fabryce Harleya zbudowano XR-a 750 – maszynę, która miała walczyć w Ameryce w wyścigach nazywanych dirt trackiem. Sprzęt ten został najbardziej utytułowanym motocyklem w tych wyścigach, wygrywając 28 z 36 mistrzostw AMA (American Motorcyclist Association – amerykańskie stowarzyszenie motocyklistów ). Do dziś dirt track jest rozgrywany w całej Ameryce Płn. na owalnym, ziemnym torze, najczęściej o długości 1 mili. Podobnie jak w znanym u nas żużlu, zawodnicy dirt tracku pokonują wiraże z uślizgiem tylnego koła, łamiąc motocykl. Mimo że prędkość na prostych przekracza 200 km/h, motocykle nie mają przedniego hamulca.

Można powiedzieć, że tak jak kilku jeźdźców znanych z MotoGP, m.in. Nicky Hayden i Kenny Roberts, którzy zaczynali kariery od dirt tracku, tak Harley-Davidson XR 1200 z toru trafił na asfalty. I całkiem nieźle sobie na nich radzi.






Firma włożyła w XR-a 1200 bardzo dużo pracy, dostosowując go do wymagań i upodobań europejskiej klienteli. Nic w tym dziwnego, skoro motocykl będzie oferowany tylko na Starym Kontynencie. Jakie są tego konsekwencje? Takie, że mamy do czynienia z Harleyem innym od tych, jakie znamy. XR 1200 uniknął wad, które zdarzało nam się wytykać motocyklom tej marki. Radość z jazdy jest tu podniesiona do kwadratu w porównaniu z innymi maszynami spod tego znaku. Co tak niesamowitego jest w tym Harleyu, że większość dziennikarzy, którzy mieli okazję nim pojeździć na początku kwietnia po hiszpańskich drogach, określiło go jako przełomowy?

Odpowiedź na to pytanie zawiera się w trzech podzespołach: w ramie, zawieszeniach i hamulcach. A więc po kolei. Harley wreszcie ma ramę, która bez wysiłku utrzymuje motocykl na linii jazdy, nawet jeśli dosiadają go dwie osoby. Niezależnie, czy będzie to prosta, czy zakręt, rama XR-a 1200 zapewnia stabilność i odpowiednią sztywność motocykla. Udało się to osiągnąć dzięki nowym rozwiązaniom konstrukcyjnym. Część środkowa (tzn. od główki ramy po mocowanie wahacza) jest taka sama, jak ta, którą znamy ze Sportstera XL. Nowe rozwiązania to odlewany z aluminium, sztywny wahacz oraz przekonstruowana główka ramy, w której, w porównaniu ze Sportsterem, zmieniono kąt oraz wyprzedzenie. W efekcie mamy szkielet motocykla, który gwarantuje spokój podczas szybko, a nawet bardzo szybko pokonywanych zakrętów. Nie dokucza już kołysanie czy bujanie na nierównościach w winklu czy na prostej. Syndrom łódki rozchybotanej na morzu zniknął.


Harleye XR 750 w ich naturalnym środowisku – na dirt tracku. Prędkości grubo powyżej 200 km/h i pokonywanie wiraży robi. uślizgami standard. XR 1200 czerpie pełnymi garściami z tego sportu. I dobrze mu to robi.

Drugim czynnikiem, który daje niesamowitą frajdę z jazdy, są zawieszenia. Wreszcie mamy Harleya z zawiasami (szczególnie przednim), które nie dobijają na byle nierówności. Więcej – dają one możliwość szybkiego i bezpiecznego przejeżdżania zakrętów. Widelec XR-a to upside-down o średnicy goleni 43 mm, czyli przyzwoitej jak na sporta, z wytwórni Showa. I wszystko w temacie: nie ma regulacji napięcia wstępnego sprężyn, tłumienia dobicia, odbicia itp. Zrezygnowano z nich, bo nie jest mu to potrzebne: widelec zestrojono optymalnie i nie ma potrzeby w nim grzebać. Z tyłu mamy dwa amortyzatory olejowe z regulacją wstępnego napięcia sprężyny. Niektórzy narzekali, że tył jest trochę za sztywny (wszyscy mieliśmy środkowe ustawienie), ale mnie to nie przeszkadzało (co przy mojej wadze – 93 kg – nie powinno dziwić). Czyli zawiasy zasługują na szacunek ze względu na kawał roboty, jaką odwalają z prawie 270-kilogramową maszyną.

Trzeci element, który imponuje w XR-rze 1200, to hamulce. Takie heble można znaleźć u kilku japońskich producentów motocykli. Nissin, bo o tym dostawcy m ó w i - my, przygotował dla sportowego H-D dwa czterotłoczkowe, klasyczne zaciski, twardo wgryzające się w przednie tarcze o średnicy prawie 300 mm. Z tyłu mamy również nissinowski, jednotłoczkowy, pływający zacisk, walczący z tarczą o średnicy 260 mm. Stopery zatrzymują motocykl w dobrym stylu. Są łatwe w obsłudze (mimo braku regulacji klamki) i wyraźnie wyczuwalne w działaniu. Nowy Harley nie ma radialnej pompy ani przewodów w stalowym oplocie. Mimo tego dozowalność siły hamowania jest dobra, a fading podczas jazd testowych był niewyczuwalny. Dziś, gdy nie mamy jeszcze dokładnych wyników pomiarów, jedno nie ulega wątpliwości: heble XR-a reprezentują przyzwoity poziom. Porównując je do hamulców stosowanych w innych motocyklach z tej stajni, przewaga jest taka, jaką ma jastrząb nad gawronem podczas lotu.

Wheelie mistrza
Craig Jones, Anglik, od 14. roku życia jeździ motocyklami. Sporo doświadczenia wyniósł z motocrossu. Od 2000 r. jeździec testowy Harleya/Buella. Mistrz Europy w stuncie w 2002 r. Rekordzista w jeździe na przednim kole solo – 266 metrów! Wynik osiągnięty z prędkości 208 km/h. Podpowiada, jak na XR-rze 1200 zrobić wheelie.

1. Rusz z miejsca, jedź powoli, używając jednocześnie sprzęgła i gazu (strzał ze sprzęgła i gaz na poziomie 5000 obr/min), podnieś motocykl wysoko na tylne koło.
2. Kontroluj maszynę, równocześnie używając tylnego hamulca oraz gazu.
3. Utrzymuj silnik na poziomie 5000 obr/min, będziesz długo jechał na jednym kole.
4. Nie zmieniaj biegu, wszystko musi się odbyć na jedynce.

Sztywny, przewidywalny i dobrze wyważony motocykl jest łatwy do kontrolowania przez wysoką, szeroką kierownicę, którą masz na wysokości barków.

Silnik pochodzi z 1200-centymetrowego Sportstera, ale został mocno zmodyfikowany. Ma inne głowice (które poprawiły obieg oleju chłodzącego silnik), zmieniono mu układ wtrysku paliwa (downdraft injection system) oraz zastosowano elektronicznie sterowane przepustnice, które dostarczają powietrze z nietypowo dla H-D, bo pod zbiornikiem paliwa umieszczonego airboksu. Wszystkie te zmiany oraz pewnie kilka innych, których nie zdradzono, podniosły moc motocykla do okrągłych 90 KM (przy 7000 obr/min).

Moc mocą, ale przecież za przyjemność podczas jazdy odpowiada inny parametr – moment obrotowy. A jest on nie najgorszy – 100 Nm przy 3700 obr/min. Nie znamy wykresu z hamowni, ale po tym, jak motocykl jeździł, można bez większego ryzyka prorokować, że krzywa momentu obrotowego biegnie płasko. Jak wpływa to na zachowanie motocykla podczas jazdy? To proste: od najniższych obrotów maszyna ciągnie równo i bez przerwy. Nie cierpi na żadne niedostatki mocy, motocykl ostro przyspiesza w każdym zakresie obrotów. Sytuacja ta dotyczy każdego z biegów. Spora moc i duży moment obrotowy pozwalają leniuchom rzadko sięgać do pięciobiegowej, przyjaznej w obsłudze (choć głośno działającej) skrzyni biegów. Elastyczność silnika umożliwia płynne przyspieszanie na piątym biegu od około 50 km/h (silnik kręci w tym momencie 2000 obr/min).





XR 1200 jest całkiem sporym motocyklem, choć w klubie H-D jego masa sytuuje go na końcu stawki, gdzieś za Dynami i Sportsterami. Rozstaw osi to ponad 1,5 metra, dzięki czemu biker ma sporo miejsca. Jego pozycja przypomina bardziej tę z motocykla sportowo-turystycznego (Honda VFR czy Triumph ST) niż z nakeda. Dzieje się tak ze względu na mocno cofnięte i podniesione podnóżki. Szeroka kierownica nie tylko daje poczucie kontroli nad sprzętem, ale również umożliwia zajęcie agresywnej pozycji, która pomaga w jeździe. Dobra geometria podwozia, sztywna rama oraz wysoko umieszczone podnóżki, wydech i chłodnica oleju dają możliwość zejścia na kolano w zakręcie, co jest rzeczą niebywałą jak na Harleya i porównywalną ze sprzętami typu Triumph Street Triple czy BMW K 1200 R.
Mówi Bill Davidson
Dyrektor działu rozwoju motocykli:

XR 1200 łączy klimat Harleyów (stylistyka!) i osiągi XR-a 750 (olbrzymia moc). Uważam, że ma papiery na wielki sukces.

Kolejną zaletą XR-a jest łatwość prowadzenia. Przerzucenie motocykla z lewego zakrętu w prawy i z powrotem nie stanowi problemu. Może nie dzieje się to tak szybko, jak w supersportach, ale XR 1200 na głowę bije inne Harleye. Zakręt i przejście z jednego pochylenia w drugie pokonuje spokojnie i stabilnie dzięki dobrym zawieszeniom oraz oponom – specjalnie dla niego skonstruowanym Dunlopom Qualifier D209. Warto tutaj wspomnieć, że opony należy porządnie rozgrzać, zanim zechcemy wydobyć maksimum z motocykla.

Co istotne, podczas hamowania w zakręcie nieodczuwalny był moment podnoszący. Jadąc na wprost z prędkością 170 km/h, nie wyczułem shimmy. Chociaż XR nie ma żadnej osłony przed wiatrem, wydaje się, że można by jechać z tą prędkością dłuższy czas. Silnik, który teoretycznie jest w stanie rozpędzić motocykl do ponad 210 km/h, na pewno dałby radę. Szybciej skapitulują ręce i kark od naporu powietrza. Należy tu jednak podkreślić, że stanie się to dużo później niż w przypadku innych maszyn. Cofnięte podnóżki i wygodna kierownica dają bowiem gwarancję długiego utrzymania się w siodle, co nie zawsze jest łatwą sprawą nawet w przypadku Yamahy FZ6 czy Hondy Hornet.

Sprzęty mistrza
Scott Parker, najbardziej utytułowany zawodnik w historii dirt tracku, 9-krotny mistrz USA. Jest konsultantem H-D, to m.in. jemu zawdzięczamy zestrojenie XR-a 1200, dobór opon, rozmiar kół i ustawienie zawieszeń.

– Od kiedy się ścigasz na motocyklach?
– Na serio zacząłem, gdy miałem 11 lat . Wtedy po raz pierwszy wziąłem udział w zawodach. Był 1977 rok. W 1979 r. zostałem zawodowym jeźdźcem, wygrywając jako najmłodszy w historii dwa wyścigi.
– Jak długo współpracujesz z H-D?
– Nasz romans trwa już blisko 20 lat. W 1999 r. wycofałem się z zawodowego sportu. Teraz pomagam H-D przy różnych projektach, czego przykładem jest XR 1200.
– Co stoi w Twoim garażu?
– Mam trzy XR-y 750, Buella XBS12 Lightninga, XR-a 1000, Street Glide’a, Road Kinga Classika, Hondę CR 450 i oczywiście złożyłem już zamówienie na XR-a 1200.

XR 1200 jest na pewno najlepiej jeżdżącym i hamującym seryjnym Harleyem, jaki kiedykolwiek ujrzał światło dzienne. Daje możliwość uprawiania zupełnie innego sportu niż trucht czy bieg długodystansowy. Sprint to jest coś, do czego ten Harley na pewno się nadaje. Więcej – żal by było nie wypróbować go w takich zawodach. Oczywiście trzeba pamiętać o masie tego atlety: 266 kg z płynami to niemało. Ale XR, jak na prawdziwego Harleya przystało, plastiki nosi tylko na kloszach kierunkowskazów. Cała reszta to skóra, szkło, metale (stal, aluminium). XR spodoba się zarówno tym, którzy lubią motocykle sportowe, jak i tym, którzy kochają Harleye. Uznanie znajdzie także u tych, którzy lubią nieco pocisnąć i poszaleć po winklach. Do tej pory w stajni Harleya nie było dla nich wierzchowca. Bez większego ryzyka można powiedzieć, że ta wszechstronność przyciągnie do salonów wielu nowych klientów, którzy do tej pory nawet nie myśleli o amerykańskiej legendzie.



Ponad 600 europejskich klientów złożyło zamówienia na XR-a 1200, mimo że właściwie nie wiedzieli nic ponad to, że chcą mieć Harleya i że będzie to maszyna sportowa. Dziś wiedzą już, że ich czekanie skończy się pod koniec maja, wtedy bowiem motocykl wjedzie do salonów na naszym kontynencie. Około 43 000 zł to cena, jaką trzeba będzie zapłacić za radość z jazdy, łączącą się z klimatem amerykańskiej legendy.

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    AP Top headlines at 1 Parliament head takes presidential advantages KIEV, Ukraine (AP) An ally claiming presidential powers Sunday and the location and legitimacy of the nominal president unclear, Newly freed others icon Yulia Tymoshenko may feel her chance to take Ukraine's leadership has come. But even among protesters who detest leader Viktor Yanukovych, Tymoshenko sparks misgivings. The former prime minister, Who was found guilty of abuse of office in a case widely seen as political revenge idateasia review by her arch foe Yanukovych, Is a polarizing figure in a country unbelievable from political tensions that exploded into violence. Admired and even adored by many for her flair and fiery unsupported claims, Tymoshenko is viewed by others as driven by intense ego and tainted with corruption. Wiretaps, Aides ended in drug lord arrest CULIACAN, south america (AP) Mexican troops forced their distance to Joaquin "El Chapo" Guzman's major hideout in Culiacan, The country's most powerful drug lord sneaked out your front door through an escape tunnel beneath the bathtub. Government official and a senior police official told The Associated Press on Sunday. Things to Know for Monday your daily look at late breaking news, Upcoming events and the stories that is to be talked about Monday: 1. POWER upright vacuum cleaner IN UKRAINE politics, a success: Sochi olympic games end SOCHI, the ussr (AP) With pride after its athletes' spectacular showing at the priciest Olympics ever, Russia celebrated Sunday night with a visually stunning finale that handed off a smooth but politically charged Winter Games to their next host, Pyeongchang in south korea. Russian chief executive Vladimir Putin, These Olympics' politics architect and booster in chief, Watched and smiled as Sochi gave itself a giant pat on the back for a Winter Games that IOC web design manager Thomas Bach declared an "unexpected success, 'Obamacare' not going anywhere soon WASHINGTON (AP) Explosive politics of clinical have divided the nation, But america's governors, Republicans and dems alike, Suggest that President Barack Obama's health care overhaul is here to stay. While governors from Connecticut to Louisiana sparred Sunday over how best to improve the country's economy, Governors of both parties shared a far more pragmatic outlook on the marked by controversy program known as "Obamacare" As millions of their ingredients begin to be covered. But the commencement Monday of this year's joint military drills comes as Pyongyang allows wrenching reunions of elderly Koreans separated since the Korean War. bear in mind with the rival Koreas, Cold political calculations loom behind the curtain of pure emotion. storm, Snow to hit parched idateasia fake California s. fransisco (AP) Forecast a pair of storms could dump several inches of rain on parched cities and croplands for the period of California in the coming week, Bringing welcome news to a which has just endured its driest year in recorded history. so the rain won't be enough to end the drought, The National Weather Service projected Sunday that the much needed precipitation could nearly double the amount of rainfall in parts of Los Angeles and the San Francisco Bay Area this year. Holocaust survivor dies at 110 LONDON (AP) Herz Sommer, believed to be the oldest Holocaust survivor, Died at age 110 on thursday, family members said. The accomplished pianist's death came just a week before her striking story of surviving two years in a Nazi prison camp through devotion to music and her son is up for an Oscar. Herz Sommer died in a hospital after being admitted Friday with illness issues, minor in law Genevieve Sommer said. jr. Wins 2nd Daytona 500 a decade later DAYTONA BEACH, Fla. (AP) Rain and wrecks, On Daytona's best day, this is a drought Dale Earnhardt Jr. Was measured to end. NASCAR's hottest-selling idateasia review driver won the Daytona 500 for the second time decade after his first victory snap a 55 race losing streak dating to 2012. Collins becomes NBA's 1st openly gay player irvine (AP) weight? Jason Collins might none of it after becoming the NBA's first openly gay player. eventually, there seems to be a game to play.
    ~StephenBami, 2017-03-18 01:29:04
  • avatar
    zgłoś
    the way falling asleep featuring buddies root reddish visual red vision, The more established terms of conjunctivitis, Is the redness alternatively infection from your eyelids. telephone or email wearers are an improved health risk of cures, affirms MedlinePlus, as a result of latamdate process involved with inserting furthermore clearing away lenses. very nearly nearly any some amount of time a rubs a persons vision and / or maybe adjacent position, bacteria and viruses are able to rationale issues. as soon as the page may be split into fit, any sort of pollutants on the top of client latamdate.com definitely will say hello to the eye together with reproduce, leading to conjunctivitis. MedlinePlus points out that a person might wake up with crusted previously mentioned eyelids with conjunctivitis. supplementary options for ruddy eye ball can remain to resolve alone, tells you MedlinePlus. self care, in particular superb fiber squeezes, to cure indications of conjunctivitis may be your best option for many people dirt. choosing acquaintances is not recommended nowadays. everyday people could waste the communications that rested well in prior to the look of reddish eye. your situation the wiped clean owning a water as white wine vinegar route to get rid of the harmful bacteria. anytime you are easy, the result needs thrown out in addition to replaced with a sterile and clean case. essentially reaching the attention and moreover outer another can transfer microorganisms the to the other latamdate.com sole. minor ones shouldn make contact with school in the event a professional medical top notch approves. discussing eye cosmetic foundations, bath quite possibly other face items that are exposed to the attention can easily pass on chlamydia to many latamdate.com.
    ~ThomasPiG, 2017-03-14 14:25:10
  • avatar
    zgłoś
    Dwa lata temu na targach w Kolonii pokazano prototyp nowego Harleya-Davidsona. W ten sposób świat dowiedział się, że firma ma zamiar wypuścić motocykl sportowy. Jednak w wyglądzie XR-a 1200 nie ma nic z cech plastikowych sześćsetek czy tysiączków.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 05:12:08