Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.8

Honda CBR 600 F: Magiczne litery

CBR 600 F od pierwszego modelu, wyprodukowanego w 1987 roku, był dowodem na to, że sportowa maszyna może być też uniwersalna i niezawodna. Prześwietlamy najpopularniejszą sportową „600” ostatnich 20 lat.

HONDA CBR 600 F

Być może stwierdzenie, że CBR 600 F był dla Hondy tym, czym dla Volkswagena model Golf, to przesada, ale na pewno nie za duża, bo od 20 lat efka jest chyba najczęściej spotykaną na ulicach Hondą. Bez wątpienia jest też motocyklem najczęściej wyszukiwanym w internecie. Nie inaczej jest w Polsce. Nic dziwnego – CBR 600 F od samego początku produkcji był synonimem świetnych osiągów, nie gorszego prowadzenia oraz ogromnej funkcjonalności.

Pierwsza sportowa „600” Hondy, wyprodukowana w 1987 roku, to model F1 o kodzie PC19. Dysponowała mocą 86 KM i była pierwszym prawdziwym sportowym motocyklem Hondy w pełnych owiewkach. Jedyna akcja serwisowa CBR-ki dotyczyła modelu F1 o kodzie PC23 i była skutkiem złego poprowadzenia wężyka odpowietrzenia pompy paliwa. Kolejna wersja – F2 o kodzie PC25, wyprodukowana w 1991 roku – była pierwszym motocyklem tej klasy, który dysponował mocą 100 KM.

CBR od zawsze był motocyklem świetnie wyważonym i stosunkowo łatwym do ogarnięcia. W rękach zaś zawodnika była groźną bronią, o czym świadczą sukcesy w wyścigach. Dodatkowym atutem jest niezawodność – ten model nigdy nie cierpiał na typowe dolegliwości, no może z wyjątkiem napinacza łańcuszka rozrządu. Dowodem na to, że CBR był trudny do zamordowania, jest fakt, że stunterzy na całym świecie katowali te maszyny (zwłaszcza F4i) w każ- dej płaszczyźnie i wytrzymywały one bardzo dużo. Warto wspomnieć też o uniwersalności CBR-ki. Mimo że był to motocykl sportowy, świetnie nadawał się zarówno na tor, jak i do codziennej jazdy czy też wypraw turystycznych – nawet we dwoje.

Pancerna sztuka

Mimo wysokiego poziomu maksymalnych obrotów silnika (odcięcie przy 14 500 obr/min), Honda CBR 600 F należy do motocykli wyjątkowo niezawodnych i wytrzymałych. Dlatego niczym niezwykłym są przebiegi powyżej 100 000 km. Wszystko zależy oczywiście od tego, w jaki sposób motocykl był używany i czy poprzedni właściciel dopilnował podstawowych czynności serwisowych. Oprócz terminowej wymiany oleju, ważne są kontrola luzu zaworowego i regulacja gaźników (w modelach przedwtryskowych).

Jedyna konkretna wada, która doskwiera większości efek, to szybko luzujący się i hałasujący napinacz łańcucha rozrządu. W wyprodukowanych w 1999 r. sztukach zdarzały się też źle dopasowane głowice, co doprowadzało do dość szybkiego zużycia rozrządu, ale była to krótka seria. Do wad należy zaliczyć paliwożerność, i to mimo zastosowania wtrysku. 7-8 l/100 km to norma.

Model nie ma innych wad, dlatego podczas oględzin warto skupić się na elementach widocznych z zewnątrz. Poszukaj np. śladów po upadku (przytarte wydech, pokrywa silnika, podnóżki czy pozrywane ograniczniki skrętu) oraz zwróć uwagę na tylną zębatkę i sprawdź, czy nie jest większa niż ta montowana seryjnie, która ma od 44 (F4) do 46 zębów (wersja Sport). Montowanie większej zębatki jest sygnałem, że bike mógł często jeździć na gumie, a F4i potrafi to bardzo dobrze. Jeśli zębatka wzbudzi twoje podejrzenia, sprawdź też przednie zawieszenie i stan uszczelniaczy na lagach. Jeśli ciekną, może to oznaczać, że sztuka była nieumiejętnie stawiana na gumie, a lądowania mogły być twarde, co odbija się na główce ramy i zawieszeniach.

Warto też sprawdzić tylny amortyzator, który podczas ostrego latania na torze potrafił się przegrzewać i może nie pracować już tak precyzyjnie, jak powinien. Zwróć także uwagę na stan kolektora wydechowego – trafiają się zardzewiałe sztuki, a koszt używanego w dobrym stanie to minimum 250 zł.

Owiewki. Szczególnie w starszych modelach często można trafić na połamane języczki trzymające elementy owiewki lub rysy; wymiana jest najczęściej droga, bo w internecie ceny używanej bocznej owiewki potrafi ą zaczynać się od 200 zł, a czacha może kosztować nawet 600 zł. Komplet nowych zamienników owiewek można trafić za około 2500 zł.

Elementy eksploatacyjne. Skontroluj stan łańcucha i zębatek, opony, okładziny i tarcze hamulcowe. Przemyśl też wymianę oleju i jego fi ltra – koszt nie jest gigantyczny, a ten wydatek pozwoli ci spać spokojnie.

Bardzo długi dystans

Test długodystansowy CBR 600 F4i na 50 000 km udowodnił, że jest to motocykl dopracowany i mało awaryjny. Niemniej potwierdziło się, że napinacz łańcucha szybko się zużywa i wymaga wymiany. Inaczej skutki będą bardziej kosztowne. W testowanej sztuce napinacz wymieniono dopiero po 18 000 km. Tak późna reakcja poskutkowała, przy przebiegu nieco ponad 30 000 km, koniecznością wymiany uszkodzonych zębatek wałków rozrządu i łańcuszka rozrządu.

Oprócz tego części silnika nosiły tylko niewielkie ślady zużycia. Dotyczy to szczególnie jednego z tłoków w strefie spalania stukowego. Ślady zużycia były też na zaworach (dwa wydechowe były lekko nieszczelne), panewkach wału korbowego i cylindrach, jednak wszystko to mieściło się w granicach normy. Zaskoczyło wyraźne zużycie ślizgacza łańcucha montowanego na wahaczu i rowki wytarte w ramie przez plastikową osłonę dolotu powietrza, montowaną pod zbiornikiem. Był to efekt złego zamocowania tej osłony.

W trakcie testu motocykl spalał średnio 7,02 l/100 km, co potwierdziło opinie o paliwożerności CBR-y. Przy prędkościach daleko wykraczających poza przepisy sprzęt potrafi ł łyknąć nawet 10-12 litrów. Podobnie było z oponami – Honda zużyła 7 tylnych i 5 przednich opon. Natomiast zużycie klocków (2 zestawy na przód i 1 na tył) oraz zestawów napędowych (2 zestawy) spokojnie mieści się w granicach rozsądku.  

historia CBR 600 F 
1987 CBR 600 F1 (PC19) – pierwsza sportowa Honda w pełnych owiewkach. Ma 86 KM mocy, rozpędza się do 220 km/h. W USA nazywa się Hurricane.
1989 Zmodernizowany F1 (PC23): 93 KM, dodane regulacja klamki hamulca i tłumienie odbicia w amortyzatorze
1991 Nowy CBR 600 F2 (PC25) o mocy 100 KM. Silnik ma wyższy stopień sprężania. Przednie zawieszenie jest nowocześniejsze (średn. goleni 41 mm), koła szersze (160 z tyłu, 120 mm z przodu).
1993 Typ PC 25 przechodzi lifting. Pełna regulacja amortyzatora.
1995 Wprowadzenie modelu F3 (PC31): nowe owiewki i kokpit, szersza felga z tyłu i system doładowania powietrzem Direct Air Induction.
1997 Typ PC31A: podniesiona do 105 KM moc, dłuższy i sztywniej zestrojony amortyzator oraz lifting owiewek.
1999 Zupełnie nowy model F4 (PC 35) (poniżej): aluminiowa rama, nowy, krótkoskokowy silnik ma moc 110 KM. CBR jest lżejszy aż o 16 kg (170 kg na sucho).
2001 Wtrysk, nowe cyfrowe zegary i lifting owiewki (podwójna lampa). Pojawia się wersja FS ze zmienionym tyłem, dzieloną kanapą i czarną ramą. Moc: bz.
2003 Wprowadzenie modelu RR (w miejsce CBR 600 FS).
2006 Koniec produkcji CBR 600 F4i.
2011 Wprowadzenie nowego modelu. CBR 600 F (PC41) nie jest już typowym motocyklem sportowym, a raczej road-sportem. Moc 102 KM, dostępny ABS.
2014 „600” zastępuje CBR 650 F. Motocykl ma stalową, a nie aluminiową ramę i tylko 87 KM. To krok wstecz (ostatnia CBR-ka o takiej mocy to 1988 r.!).

 

Dane techniczne Honda
CBR 600 F4i
(2001)
Honda
CBR 600 F
(2011)
SILNIK
Budowa czterosuw, czterocylindrowy, rzędowy czterosuw, czterocylindrowy, rzędowy
Zasilanie wtrysk PGM-Fi wtrysk PGM-Fi
Śr. cylindra x skok tłoka 67 x 42,5 mm 67 x 42,5 mm
Pojemność skokowa 599 cm3 599 cm3
Sprzęgło wielotarczowe, mokre wielotarczowe, mokre
Moc maksymalna 109 KM (80 kW) przy 12 500 obr/min 102 KM (75 kW) przy 10 500 obr/min
Stopień sprężania 12:1 12:1
Maks. moment obrotowy 63 Nm przy 10 000 obr/min 64 Nm przy 10 500 obr/min
PODWOZIE
Rama aluminiowa aluminiowa
Widelec / śr. goleni teleskopowy / 43 mm upside-down / 41 mm
Śr. tarcz ham. p/t 296/220 mm 296/240 mm
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 5,50 x 17 3,50 x 17 / 5,50 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1390 mm 1437 mm
Kąt główki ramy 66° 65°
Wyprzedzenie 96 mm 99 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/120 mm 120/128 mm
Wysokość kanapy 805 mm 790 mm
Masa z paliwem 201 kg 214 kg
Poj. zbiornika paliwa  18 l 18,4 l
Przeglądy co 6000 km 12 000 km
WYNIKI POMIARÓW
Prędkość maksymalna 254 km/h 230 km/h
Przyspiesz. 0-100 km/h 3,1 s 3,6 s
Średnie zużycie paliwa 7,02 l 4,6 l
średnie ceny transakcyjne 
CBR 600 F to motocykl bardzo popularny oraz niezawodny, dlatego i nowsze, i starsze egzemplarze znajdują kupców, nawet jeśli ceny jak na 10-letni motocykl nie są najniższe. Na aukcjach internetowych takie sztuki kosztują do 15 000 zł.
  2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
CBR 600 F 27 400 23 800 20 400 - - - - - - - - -
CBR 600 F ABS 29 800 25 900 22 100 - - - - - - - - -
CBR 600 F4i - - - - - - - 14 100 12 000 11 000 9700 8500
CBR 600 FS - - - - - - - - - - - 8900
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, mających przebieg zgodny ze średnim w klasie, z oponami wykazującymi maksimum 50% zużycia. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax Glass’s na wartość motocykli.

 

serwisowe ABC

HONDA CBR 600 F4i (2001)

HONDA CBR 600 F (2011)

ilość oleju: bez filtra/z filtrem 3/3,3 l

przeglądy: po 1000 (pierwszy)/co 6000 km

świece/cena: NGK IMR9A-9H/109,50 zł/szt.

ciśnienie w gumach (p/t): 2,5/2,9 bara

ile kosztują:

-oryg. klocki hamulcowe (p/t) 190,65 zł (1 tarcza)/172,20;

-zamienniki 102,90/84,81 zł;

oryg. tarcze hamulcowe p/t (sztuka) 1082/670,35 zł;

-zamienniki 808/302 zł;

-oryg. filtr oleju 46,75 zł;

-zamiennik 21,70 zł;

-oryg. filtr powietrza 184,50 zł;

-zamiennik 106,95 zł;

-oryg. zestaw napędowy: 338,25/196,80/615/1150 zł;

-akcesoryjny wzmocniony zestaw napędowy JT 431 zł   

ilość oleju: bez filtra/z filtrem 2,7/2,8 l

przeglądy: po 1000 (pierwszy)/co 12 000 km

świece/cena: (szt.) NGK CR9EH-9/38,13 zł

ciśnienie w gumach (p/t): 2,5/2,9 bara

ile kosztują:

-oryg. klocki hamulcowe (p/t) 172,20 zł (1 tarcza)/258,30 zł;

-zamienniki 86,09/114,90 zł;

-oryg. tarcze hamulcowe p/t (sztuka) 1039,35/578,10 zł;

-zamienniki 808/396,70 zł;

-oryg. filtr oleju 46,75 zł;

-zamiennik 21,70 zł;

-oryg. filtr powietrza 190,65 zł;

-zamiennik 111,75 zł;

-oryg. zestaw napędowy: 276,75/190,65/645,75/1113,15 zł;

-akcesoryjny wzmocniony zestaw napędowy JT 452,04 zł   

CBR 600 F4i

zalety

                             

wady

plusbezawaryjność

plusduża uniwersalność

plusświetne prowadzenie

plusdobre zawieszenia

plus świetny wygląd

 

minusduża paliwożerność

minuswadliwy napinacz łańcuszka

rozrządu

minusledwie przeciętna ochrona

przed wiatrem

 

moim zdaniem: Jarek Modrzejewski 

Myślę, że CBR 600 F wyprzedził epokę. Mam na myśli przede wszystkim prowadzenie i poręczność. Te motocykle dają radę i na co dzień, i na wyjazdach. Spsiały wygląd może mylić – silnik mojej F2 o bliżej nieokreślonym przebiegu odpala w każdych warunkach, a w czasie latania po torze nie wciągnął ani grama oleju. Jeśli zadbasz o opony i zawieszenia, możesz się dobrze bawić na track dayu. A na co dzień, jeśli nie katujesz, odwdzięczy się przyzwoitym apetytem na wachę. Jeśli jednak chcesz emocji – nie ma przeproś: musi wypić.   

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij