Honda CBR 900 RR 2003

Poleć ten artykuł:

Przed dziewięcioma laty Honda CBR 900 RR była synonimem motocykla sportowego. Dysponująca dużą mocą i bardzo poręczna FireBlade długo nie miała konkurentów, a i dziś należy do najbardziej poszukiwanych motocykli używanych.
Zobacz całą galerię

Jakieś pytania dotyczące Hondy CBR 900 RR FireBlade? Właściwie wszystko jest jasne. Jej zalety – pojemność prawie 1000 cm3, duża moc, mała masa. Inne cechy charakteru: duży temperament, elastyczność, dynamika. Co jeszcze? Poręczna, stabilna przy prędkości maksymalnej, niskie zużycie paliwa. Wady? Prawie żadnej. Ma wysokie notowania, gdyż uchodzi za niezniszczalną. Test długodystansowy na 50 000 km udowodnił jej wysoką trwałość. Pomiary dokonane po zakończeniu testu wykazały tylko lekkie ślady zużycia elementów silnika. Nie zauważono żadnych poważnych uszkodzeń. Jedynie w miejscach mocowania kierunkowskazów wykryto niewielkie pęknięcia obudowy. Nic dziwnego zatem, że CBR 900 RR należy do poszukiwanych motocykli używanych. Mimo że ceny nie należą do najniższych – zadbana CBR kosztująca mniej niż 13 000 zł jest praktycznie nie do zdobycia.


1992
1994
1998
2002
       
   
1. Test na dystansie 50 00 kilometrów dowiódł, że Honda CBR 900 RR jest motocyklem długowiecznym i bezawaryjnym. 2. Honda, podobnie jak inne motocykle typu supersport, cierpi na skłonność na skłonność do wpadania w shimmy podczas ostrego przyspieszania. Dlatego montaż amortyzatorów skrętu jest dobrym pomysłem. 3. Panewka korbowodu – absolutnie długowieczna.

Wprawdzie znaczna większość RR nie jest przerabiana, ale niektórzy jej właściciele wymieniają tę czy ową część. Mniejsze kierunkowskazy, inne tłumiki, zmienione przewody hamulcowe w stalowym oplocie – to wszystko może stanowić problem dla osoby, która kupuje używany motocykl. Co można zmienić według własnego widzimisię? Które części można wymieniać legalnie, co musi być odnotowane w książce pojazdu, a co jest po pro-stu niedozwolone? Ogólnie obowiązuje zasada: jeżeli wymieniona lub dołożona część jest dopuszczona w krajach Unii Europejskiej, musi to być przy sprzedaży udokumentowane. Wszystkie inne części powinny być wpisane do książki pojazdu. Szczególnie przy transakcji miedzy dwoma osobami prywatnymi trzeba się wykazać bystrym okiem i pewną znajomością spraw technicznych. Przeróbka na superbike’a z jednoczęściową kierownicą i nieseryjną obudową może stanowić poszlakę, że motocykl miał wypadek. Oryginalne części Hondy są drogie i poprzedni właściciel skorzystał z okazji, aby tanio zmienić wygląd maszyny.


Także w przypadku, gdy poprzedni właściciel podaje gigantyczne wartości mocy, wskazana jest nieufność. Nie tylko dlatego, że 140 KM lub więcej zapewne istnieją tylko w bujnej wyobraźni posiadacza, ale i z tego powodu, że podrasowywanie FireBlade’a zestawem Dynojet lub podobnym jest nielegalne. Dilerzy motocykli używanych podchodzą do tego typu klientów bez entuzjazmu. Panuje opinia, że mało dbają o swoje pojazdy i katują silniki, np. rozkręcając zimną jeszcze jednostkę, aż wskazówka obrotomierza dojdzie do czerwonego pola, a tego nie wytrzymuje nawet najtrwalszy zespół napędowy. Wśród kierowców CBR 900 RR modne jest także zastępowanie tylnego koła łańcuchowego innym, o mniejszej liczbie zębów. Ma to na celu uzyskania „krótszego przełożenia”. Tego rodzaju przeróbka jest nie tylko nielegalna, ale i świadczy o upodobaniu do popisów typu wheelie. Cierpią na tym łożyska kół i pierścienie uszczelniające widelca.

Co z tego wszystkiego wynika? Większość testów wykazała, że Honda CBR 900 RR FireBlade jest tak dopracowanym motocyklem, iż stosowanie dodatkowych akcesoriów nie ma większego sensu. Dobrym przykładem na to są przeróbki w stylu streetfighterowym, przy których charakterystyka silnika i stabilność jazdy przeważnie ulegają pogorszeniu. Dlatego w czasie jazdy próbnej są wskazane maksymalna ostrożność i uwaga.

Tagi:

Oceń artykuł:

--

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów