Motocykl poleca:

Honda NC 700 X – NC=New Concept

Poleć ten artykuł:

„New concept” to wspólny pomysł konstrukcyjny dla trzech maszyn Hondy klasy średniej. NC 700 X jest pierwszą z nich. Czy i jak nowa koncepcja działa w trakcie jazdy? Tekst Ralf Schneider, zdjęcia Honda
honda-nc-700-x-2012-04.jpg Zobacz całą galerię

Dwucylindrowy silnik, który na wysokim biegu kręci 1500 obr/ /min i wcale przy tym nie wibruje ani nie wali po łożyskach korbowodu i wału korbowego – to musi być widlak w cruiserze, do tego o ogromnej masie zamachowej. Niekoniecznie! Honda od niedawna oferuje dwucylindrową rzędówkę o pojemności 670 cm3, co stanowi mniej więcej połowę tego, czym dysponują krążowniki z krwi i kości. Niemniej NC 700 X potrafi wykonać opisaną sztuczkę. A przy tym sposób prezentacji 48 koników jest całkiem udany. Oprócz tego podwozie oferuje wszystko, co potrzebne do optymalnego wykorzystania tej mocy: dostateczną sztywność, duży rozstaw osi i wyprzedzenie gwarantujące stabilność, sprzyjające poręczności dość wąskie felgi i opony, odpowiednią ergonomię dla jeźdźców różnego wzrostu oraz długie skoki zawieszeń.

 
 
Przejrzysty kokpit zawiera dużo informacji. Początkującym  bikerom przydałby się wskaźnik
 zapiętego biegu.
Zmieści się tu  przeciwdeszczówka, kamera
i parę innych drobiazgów, niestety kask już nie. Shark w rozmiarze M okazał się zbyt duży.
Dwucylindrowa rzędówka żyje, ale nie wibruje. Jej zachowanie można określić jako coś dokładnie w środku skali między „nudny” a „ostry”.

Sprzęt podąża za wzrokiem
...jeźdźca nawet na trasie gęsto usianej ciasnymi zakrętami, bez wyraźnego wysiłku z jego strony. Po kilku kilometrach może więc pojawić się chęć do pokozakowania. Motocykl zgrabnie składa się także na dłuższych winklach przy około 140 km/h. Test na 5-kilometrowym odcinku autostrady, oczywiście urządzony za zgodą policji, wykazał, że NC mknie na 6. biegu 190 km/h. Trzeba powiedzieć, że miękkie sprężyny i łagodna charakterystyka zawieszeń na początku trochę nas irytowały. Jednak po pewnym czasie wszyscy stwierdzili, że ma to sens.



Dzięki niskiemu osadzeniu silnika i wygiętym w dół górnym belkomramy można było pomyśleć o schowku i kilku „nadbudówkach”.

Dzięki temu bez problemu i szybko przemierzaliśmy nie zawsze równe jak stół drogi portugalskiego wybrzeża Algarve i pobliskich prowincji. Z przyczepnością nie było na tych drogach najlepiej, dlatego nie dało rady odwinąć, żeby lepiej sprawdzić zawieszenia.

Cena NC 700 X nie wypala dziury w kieszeni, bo jest to sprzęt prosty konstrukcyjnie i oszczędny w wyposażeniu. Ale to, co ma, działa jak trzeba. Np. hamulce (po jednej tarczy z przodu i z tyłu, z jedno- lub dwutłoczkowym zaciskiem) reagują spontanicznie i energicznie. Tarcze są stosunkowo grube, więc trudniej je przegrzać. Obie tarcze wycięto laserem z jednego kawałka stali, co oznacza mniej odpadów i tym samym odrobinę przyczynia się do niskiej ceny.

     
Honda NC 700 X to motocykl prosty konstrukcyjnie i nieźle wykonany.

Konstruktorzy musieli narysować całą górę projektów, nim wykluła się ostateczna wersja.

Pomysł na NC (new concept)
...jest następujący: nad silnikiem, dzięki temu, że cylindry mocno pochylono do przodu, jest sporo przestrzeni, można ją więc wykorzystać na zbiornik paliwa albo na schowek. Postawiono na schowek, więc zbiornik paliwa powędrował pod kanapę. W związku z tym musiał być odrobinę mniejszy. W NC 700 X zmieści się 14,1 l wachy, czyli żeby zasięg był przyzwoity, trzeba było zadbać o oszczędność silnika. Tym bardziej że każdemu niedrogiemu sprzętowi, adresowanemu do młodych i początkujących motocyklistów, jest do twarzy z niskim zużyciem paliwa.

Sumiennie sprawdziliśmy, ile NC 700 X spalił na odcinku 157 km. Wyszło, że przy niezbyt oszczędnym sposobie jazdy, wliczając w to wspomniany sprint po autostradzie, łyknął 7,57 l, czyli 4,74 l/100 km. Spokojniejsza jazda zapewne pozwoliłaby zejść do 4 l/100 km. To żadna sensacja, niemniej rzecz trzeba odnotować.

Tagi: Honda | NC700X | test

Oceń artykuł:

4.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij