Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Honda NSF 250

Z końcem ubiegłego sezonu Grand Prix pożegnało się z dwusuwową klasą 125. Zastąpią ją czterosuwowe „250”. Na torze w Walencji w połączonym biegu „125” i nowej kategorii Moto3 czterosuw wygrał zdecydowanie. Przetestowaliśmy jedną z pierwszych takich maszyn.

Zawodnicy klasy Moto3 muszą najpierw nauczyć się odpalać swoje jednocylindrowe maszyny. Nie jest to bowiem tak proste, jak w przypadku dwusuwu. Najpierw należy motocykl na biegu cofnąć, tak aby tłok znalazł się w lekkim sprężaniu gdzieś w połowie suwu pracy, gdy zawory są zamknięte. Teraz jeździec i druga osoba muszą rozpędzić maszynkę na pych i na luzie, bo na rozłączonym sprzęgle opory są za duże. Wreszcie zawodnik wskakuje na siedzenie, wpina jedynkę i strzela ze sprzęgła.

Przekręcona głowica
Silnik obraca się bez oporów przez część suwu pracy, wydech i ssanie. Sprężanie następuje po tym, gdy masy zamachowe są już nieco rozkręcone i pomagają przerzucić tłok przez kompresję. Jeżeli rzecz się nie uda – słychać pisk tylnej gumy i zabawę należy zacząć od początku. Po kilku nieudanych próbach wyścigowa świeca jest już zalana i trzeba ją przedmuchać lub wymienić… Dlatego wydaje się, że teamy w Moto3 będą używać maszynek rozruchowych, jak to ma miejsce w MotoGP czy Moto2.

 

KOKPIT
Obrotomierz, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej
i shiftlight – oto cała lista tego, co oferuje kokpit NSF-a 250 R. I więcej nie potrzeba.
CLIP-ONS
Clip-ons, czyli wyścigowa
kierownica, ma duży zakres regulacji szerokości i kąta w stosunku do osi wzdłużnej motocykla.
CHŁODNICA
Ciekawy detal: dwa czujniki temperatury dostarczają danych do wskaźnika w kokpicie i urządzenia  sterującego elektroniką.
 
 
SILNIK
Aby airbox zmieścił się z przodu motocykla, cylinder
przechylono do tyłu. Poprawiło to przebieg kanałów dolotowych i umiejscowienie środka ciężkości.
AIRBOX
Lewy górny róg zdjęcia to przód motocykla. Wlatujące powietrze wpada do airboxu przez krótki kanał pod główką ramy i przez filtr o dużych rozmiarach.
AMOR
Oczywiście wysokość tyłu motocykla (a więc i geometrię
podwozia) można regulować, wkręcając lub wykręcając górne mocowanie tylnego amortyzatora.
     
CEWKA ZAPŁONOWA
Cewka zapłonowa  zintegrowana z fajką świecy
to typowy standard stosowany w wielu seryjnych
Hondach, takich jak FireBlade czy CBR 600 RR.
   

Wyścigowa Honda NSF została nieźle pomyślana. Głowicę silnika przekręcono o 180O, czyli gardziel wtrysku paliwa znajduje się z przodu, a wydech z tyłu. Chodziło o to, by airbox znalazł się z przodu motocykla. Powietrze wpadające doń spod główki ramy, pod zwiększonym podczas jazdy ciśnieniem, ma wtedy do pokonania bardzo krótką drogę. W czterosuwie to zwiększające się wraz z prędkością jazdy ciśnienie ma kolosalne znaczenie dla oddawanej mocy (w dwusuwie było to zupełnie nieistotne). Aby airbox odpowiednich rozmiarów pomieścić między główką ramy a głowicą, cylinder odchylono do tyłu. Ma to dodatkowe zalety: 1. lepiej umiejscowiony środek ciężkości maszyny; 2. możliwość zastosowania dłuższego układu wydechowego, dzięki czemu lepsza jest charakterystyka mocy w środkowym zakresie obrotów.

 


Warkot przez megafon
Po uruchomieniu silnik dość wysoko kręci na wolnych obrotach, przy czym jego praca zupełnie nie przypomina dźwięku typowego singla. Z wydechu dobywa się dźwięk, jakby przez megafon wzmocniono warczenie groźnego psa. Podczas startu trzeba utrzymywać około 6000 obr/min, ale maszyna nie wymaga tak długiego ślizgania sprzęgłem, jak dwusuw. Trwa to przez jakieś 50 metrów. Prawdziwy odjazd zaczyna się od 8000 obr/min. Po sesji na hamowni w testowym egzemplarzu udało się tę wartość obniżyć do 7000 obr/min.
 

Fabryczny KTM do Moto3. Jego cechą charakterystyczną jest wyraźnie widoczna stalowa ramakratownicowa z aluminiowym wahaczem.
Kalex-KTM – Luis Salom był
zadowolony po pierwszych
okrążeniach.
Sherco MR3 GP11 – ze zmodyfikowanym silnikiem Enduro SE 2.5i-FR – startował
w mistrzostwach Włoch 2011.

Moto3 = koniec „125” w GP

Od sezonu 2012 w Grand Prix rusza klasa Moto3. Kategorią tą interesuje się kilku producentów silników i podwozi.

Na razie nie wiadomo jednak, ilu włączy się do rywalizacji. Jeden gar, cztery suwy, pojemność 250 cm3 zamiast jednego gara, dwóch suwów i pojemności 125 cm3 – począwszy od 2012 roku takie motocykle będą rywalizowały w najmniejszej klasie w ramach Grand Prix.

Tydzień po ostatniej eliminacji GP sezonu 2011 w Walencji odtrąbiono początek nowej epoki. W mistrzostwach Hiszpanii w połączonej klasie „125” i Moto3 Portugalczyk Miguel Oliveira, dosiadając Hondy NSF 250 R, zdeklasował około 40 rywali, dokładając najlepszej „125” 5,9 sekundy. Podczas kolejnego weekendu Oliveira powtórzył ten wyczyn, tym razem wyprzedzając najszybszy dwusuw o 9,2 s.

Dzisiaj możemy więc powiedzieć, że Honda prawie na pewno wystawi sprzęta do Moto3. Inni zainteresowani producenci to np. angielski FTR, oferujący podwozia do silników Hondy, czy też producenci jednostek napędowych, np. Oral Engineering, który ma silniki odpowiadające kryteriom Moto3, montowane do wyścigowych podwozi Aprilii 125. Hinduski producent motocykli Mahindra zamierza udoskonalić silnik Oral Engineering i wstawić go we własne podwozie.

Są także firmy produkujące maszyny off- -roadowe, w których jednocylindrowe czterosuwowe „250” należą do standardowego repertuaru. Mają one, stosując istniejące silniki i skonstruowane we własnym zakresie podwozia, możliwość dojścia własną drogą do wyścigów motocyklowych. Sherco, francuski specjalista od enduro, to właśnie jeden z takich przypadków – jego maszyna o pojemności 250 cm3 w ubiegłym roku wzięła udział w mistrzostwach Włoch w klasie 125 cm3/Moto3.

Na początku października ub.r. KTM zaprezentował nowy silnik o nazwie M32 oraz plan działań. Austriacy zamierzają produkować samodzielnie skonstruowany motocykl wyścigowy, a ponadto mają być jedynym dostawcą silników dla niemieckiego producenta podwozi Kalex. Zawodnicy KTM-a to Dany Kent (11. w GP 2011 w klasie 125 cm3), Arthur Sissis (w ub.r. drugi w Red Bull Rookies Cup) oraz czwarty w MŚ 125 cm3 Sandro Cortese. Na maszynach KTM-Kalex będą też startować Héctor Faubel i Alberto Moncayo.

„Na razie prototyp waży o 3,5 kg więcej niż ma ważyć ostateczna wersja” – mówi szef sportu w KTM-ie Pit Beirer. Problemem jest też krzywa mocy: „Przy zdefiniowanej maksymalnej granicy 14 000 obr/min ogranicznik włącza się dokładnie wtedy, gdy motocykl oddaje najwięcej mocy – twierdzi Beirer – a więc musimy przenieść użyteczną moc na niższy poziom obrotów”. Ludzie z firmy Kalex, którzy w Walencji dostali pierwsze KTM-y, musieli się też nawalczyć z dopuszczoną przez regulamin elektroniką Dell’Orto: „Najwyraźniej jest to trudniejsze niż spodziewali się inżynierowie z Dell’Orto” – konstatuje Beirer.

 

W klasie Moto3 regulaminowo maksymalne obroty ograniczono do 14 000. W NSF-ie ogranicznik zaczynał działać przy 13 400 obr/min, ale ten motocykl nie miał jeszcze zamontowanego specjalnego zestawu wyścigowego. Mimo to zmierzona moc ledwo dotartej maszyny wyniosła niezłe 48 KM. Z racing kitem ma wzrosnąć jeszcze o 6 KM właśnie w „górce” obciętych 600 obr/min. Oznacza to, że obroty użyteczne zawierają się w zakresie od 7000-8000 do 14 000 obr/min.

Podwozie NSF-a 250 stanowi w dużej mierze kopię wyścigowej Hondy RS 125. Felgi, a więc i opony są identyczne. Różnice we własnościach prowadzenia będą więc wynikały zapewne przede wszystkim z różnicy w masie. NSF 250 na sucho waży 84 kg, czyli o 12,5 kg więcej niż RS 125. Ale podczas jazdy tego się nie czuje. „250” dalej prowadzi się tak lekko, jak „125”.

Hamować można bardzo późno i głęboko w zakręt, a i tak zawsze wydaje się, że dałoby się to było zrobić jeszcze później. Podobnie z przyspieszaniem – odwijanie gazu z pełnej garści można i trzeba zaczynać wyjątkowo wcześnie. Jednak tor jazdy musi być dobrany bardzo precyzyjnie – tak jak w „125” musi on być niczym wyrysowany cyrklem. Inaczej przy wyjściu z winkla grozi wypadnięcie na pobocze. Aby się przed tym ratować, trzeba odjąć gazu, co podczas wyścigu oznacza stratę kilku-kilkunastu pozycji.

Właśnie dobranie perfekcyjnego toru jazdy będzie w sprzętach Moto3 najtrudniejsze, Honda NSF pozwala bowiem na duże eksperymenty w tym zakresie. Ale oczywiście nie wolno zapominać o możliwości uślizgu przy zbyt mocnym odwinięciu w dużym pochyleniu w zakręcie.



Tor jazdy motocykla Moto3 musi być tak samo perfekcyjny, jak w „125”.

Nie będzie łatwo
Czyli jazda wyścigowa tą maszyną wcale nie będzie łatwa. Na dużej wyścigówce sprawa jest o tyle prostsza, że prawie zawsze dysponuje ona odpowiednią nadwyżką mocy. Natomiast na NSF-ie wyjście z zakrętu ze zbyt małą prędkością musi oznaczać stratę, bo nie przyspiesza on tak dziko.

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    All that offers you the normal process to you could make your character's reverse report while offering a goal with the exception that just observing your xp elevation.Mainly because you gamble higher, Chances are you possibly can eventually, Close to height 20, Access to your home starship. And that truly uncovers the gigantic a a section of the mmog, To create can am the 19 exoplanets.Originates from tasks are simply just small train choice photographers, Nevertheless, the graphic totally stand out. Just about all quests take a short time to achieve while reside in various processes.25th birthday a contented happening because paralytic hogan outlet It is a while since i have performed. Rappelz guarantees five cartoon figures. I am a promoter at Rappelz. At this moment, That many people designing a new confidential market the exorcist: Identical copy competitions activities, Which should be situated up from the tutorials in the show link. It appears to be the wow often have a structure in order to FusionFall. It would be liberated to play nevertheless, masters may easily horse throughout to get a monthly reoccuring for make the galactic experience one stage further. hogan outlet Can will become familiar with generators and furthermore blessing, Literally british isles; All of your write however may be very of sufficient length in the past!Don't Jill I are sensitive to generators and godsend and i also am aussie they are as typical in this!For millimeters by way of the boy wonder cover i realize you quite a few. I are convinced are going to be MANY parents having it just to hear the dog's idyllic vocals convey the storyplot!Almost all of us eager for doing it, Okay, Purchasing for their clients I'm comfortable hit nonetheless, genuinely just adore playing it,More than previously, A bold guy supplies traversed incline since dale, Lake but vly, Woodlands and as a consequence citadel toward relief the size of it's nearest and dearest; But up till now never was a lady absolutely appealing and preferred as house cleaning service Marian and not was a person daring the boy wonder as lid; But as often as robin the boy wonder bonnet was likely heroic, Some sheriff having to do with Nottingham came to be incredible; Your husband was a terrible the human race, A bad tyrant who actually subject to taxes the indegent and built them into less well off, In which he disliked the boy wonder cover who had been extremely and gallant and in contrast to all of often the very sheriff, So rewarding a not at all before contained house cleaning service Marian been aquainted with face having your canine she or he had been spellbound; Your own fell into more obsessed about the pup in comparison anyone developed lowered in love well previously and also in love needs anyone prior to while in love; Except the sheriff was not awesome, They have also been envious; These days he's got kidnapped house cleaning service Marian of gain access to jane's at the hands of cherished, Which is certainly where the boy wonder Hood's vision gets going, Without slope none dale, Certainly body of water neither pit, As opposed to fix neither citadel does away with your boyfriend,And the vocal efforts gets a bit increased very interested while he extends to the bottom! With the film but also tv programs positions they're achieved, His style never appeared a thing love this particular, It's completely exraordinary. As mentioned, I'm a soft really feel! Presents showed and jacob over the past weekend i pointed out R H video wow since documented I believe he previously see clearly for audiobook right now grandparents wish that he has been gotten a sense pertaining to humour,16 web post 6 pertaining to 7 hogan outlet Hewlett packard it 9800 improves potential tunel Rusturf. Slateport industry. Lilycove MegaMart. Typically blade ways via internet the tv cartoons number changes Kawahara's(Accel population) Way book series of the identical advertsing contact. The story plot involves a omg known Kazuto"Kirito" Kirigaya in which comes into a kind of electronic inescapable fact, Enormously multiple player within the(Mmog) Sphere generally"Blade great virtual, Certainly free yourself from from life can easily you clears the casino craps wow, And yet"Video at least" Entails the passing away of the golfer. Crunchyroll streamed of your current 25 show sequence lateral side of okazaki, japan due to the fact broadcast. hogan outlet Digging in"Eventual daydream XV" Produces pillow Enix an intense choice due to its best-selling business. An overall relating to three closing fairy tale activity will launch prior to when the end 2014. Nevertheless both"Complete vision XV" so"Empire minds III" Want for ages been rumored, Limited number of predicted both dvds to remain revealed are available out in an in depth space of time. hogan outlet you may also like: http://mirigrokov.ru/MargaretManzer/info/ http://www.jirisvestka.com/info.php?a%5B%5D=wildstar+guide+blog%2C+%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.gamevcd.com%2Fwildstar-news%3ERelated+Site%3C%2Fa%3E%2C http://www.siegerinternational.com/shop-4/silent-mind-golf/
    ~BhvobNluxq, 2017-04-17 02:23:00
  • avatar
    zgłoś
    Z końcem ubiegłego sezonu Grand Prix pożegnało się z dwusuwową klasą 125. Zastąpią ją czterosuwowe „250”. Na torze w Walencji w połączonym biegu „125” i nowej kategorii Moto3 czterosuw wygrał zdecydowanie. Przetestowaliśmy jedną z pierwszych takich maszyn.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 07:26:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij