Motocykl poleca:

Honda Rincon 680 vs Yamaha Grizzly 700

Poleć ten artykuł:

ATV-em (All Terrain Vehicle), czyli wszędołazem, można nazwać pojazd, który daje radę nawet w najtrudniejszym terenie, a przede wszystkim potrafi wyjechać z dowolnej off-roadowej pułapki. Najbardziej znanymi reprezentantami tych cech są od lat Yamaha Grizzly i Honda Rincon.
Zobacz całą galerię

Jeszcze kilka lat temu off-roadowy spec, na pytanie o możliwości terenowe pojazdu wyposażonego w automatyczną przekładnię, postukałby się w czoło: „A gdzie tam! W teren z automatem!? Tylko po asfalcie, a do tego słabo hamuje silnikiem...”. Dziś technika poszła mocno do przodu i nie ma już problemu z hamowaniem silnikiem, a użytkownicy mogą cieszyć się jazdą w terenie, gdy wystarczy dodawać gazu, a pojazd sam sobie dobiera przełożenie.

Grizzly 700 dysponuje rozwiązaniem najbardziej dziś rozpowszechnionym w pojazdach ATV, czyli automatyczną przekładnią pasową CVT (Continous Variable Transmission). Dwie pary kół stożkowych – oddalając się lub zbliżając – zmieniają średnicę roboczą paska. W ten sposób następuje płynna zmiana przełożenia. Rozwiązanie proste i tanie, a jedynym jego wrogiem jest woda, która przy pokonywaniu głębokich przepraw może się dostać do środka przez kanały chłodzące przekładnię.

Konstruktorzy Yamahy, zapewne wiedząc o wodnych wyczynach quadmenów, przenieśli więc wylot kanału pod kierownicę. Przy umiejętnym operowaniu gazem można bez zatopienia paska pokonać przejazd wodny do głębokości 1 metra.

Natomiast Rincon 680 ma bardziej skomplikowaną przekładni ę, podobną do tej, jaka jest w samochodach. Istnieje możliwość jazdy pełnym automatem, ale można się też pobawić biegami. Żółte przyciski systemu ESP po lewej stronie kierownicy pozwalają kciukiem zmieniać przełożenia. Operowanie nimi daje możliwość bardziej dynamicznej jazdy.

Niewątpliwą zaletą przekładni Rincona jest całkowita odporność na czynniki zewnętrzne; jest ona wrażliwa tylko na niewłaściwy olej.


 
Serce smoka

Zgodnie z dzisiejszymi wymogami, gdy bacznie zwraca się uwag ę na normy ekologiczne, oba pojazdy wyposażono w układ wtrysku paliwa. Honda ma silnik ustawiony wzdłużnie w ramie pojazdu, co znacznie upraszcza wyprowadzenie napędu na tylne koła bez dodatkowych przekładni. Moc maksymalna 34 KM nie jest największa w tej klasie, jednak Honda ma najniższe zużycie paliwa, nawet w bardzo trudnym terenie. Silnik Grizzly osadzono „motocyklowo”. Dzięki nowinkom elektroniki, poprawiającym sprawność rozruchu, zrezygnowano nawet z ręcznego rozrusznika. Mocy jest znacznie więcej niż w Rinconie. Zadarcie przodu po nerwowym dodaniu gazu jest możliwe nawet na hałdzie sypkiego piasku.

Tagi:

Oceń artykuł:

4.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij