Motocykl poleca:

Honda VFR 800 F: My generation

Poleć ten artykuł:

Honda VFR ma już 28 lat. Od pierwszego sportowego VFR-a 750 motocykl ten szedł w kierunku sportowego turystyka. Dziś po Europie wciąż jeździ 75 000 VFR-ek, a model ten ma status kultowego. Czy szósta generacja jest godna poprzednich?  

Test Honda VFR 800 F Zobacz całą galerię

Na nową generację Hondy VFR 800 czekałem aż 12 lat. Kiedy wreszcie nadeszła, poczułem lekkie rozczarowanie. W papierach nic szczególnego – ani mocniejsza, ani szybsza, silnik ten sam i rama ta sama. Nowy wygląd i kontrola trakcji to trochę za mało jak na kultowy przecież motocykl. Wydawało się, że Honda zaserwowała odgrzewanego kotleta, który na zdjęciach nieudolnie przypominał Panigale. – Czyżbym coś przeoczył? – myślałem. – A może to Japończycy się zagubili? Trzeba było to sprawdzić na własnej skórze.

(Nie)fotomodelka
Stara barowa prawda mówi, że po kilku piwkach każda kobieta wydaje się ładniejsza. Na szczęście widok VFR-y nie wymagał ani jednego piwka, bo okazało się, że na żywo wygląda znacznie lepiej niż na zdjęciach. Smukła sylwetka jest nowoczesna, efektowna LED-owa lampa w kształcie litery X wcale nie przypomina tej z Dukata Panigale, piękne 10-szprychowe koła w złotym kolorze dają radę. Brak krzykliwych grafik i bajeranckich naklejek, za to wszystko jest eleganckie i wysublimowane, a do tego naprawdę dobrze wykonane. Elegancja elegancją, ale ten motocykl wygląda naprawdę sportowo. Trudno się dziwić – VFR to dzieło Masatsugu Tanaki, który ma na koncie kilka CBR-ek 600 oraz FireBlade’ów, a także VFR-ę 1200.

Nowa „800” jest węższa niż poprzedniczka. To za sprawą chłodnic, które z boków (tak było w modelu 2002 i wcześniejszych) powędrowały przed silnik. Ładną linię VFR-ki bardzo psuje zasłaniająca piękne koło pojedyncza lufa wydechu, która jest po prostu brzydka. Wrażenia nie poprawiają też spawy, które wyłażą spod ozdobnej końcówki. Poprzedni model pod tym względem wyglądał lepiej i nie obchodzi mnie, że dzięki temu zabiegowi zaoszczędzono 5 kg masy. Podobnie jest z przodu – czarne golenie ze srebrnymi stopami widelca imitują upside-down. Nie daj się oszukać, to tradycyjny widelec, bo pod owiewkami ukryto rury teleskopów o średnicy 43 mm.

Nowa VFR 800 F jest napakowana elektroniką jak R2D2. Komputer odpowiada tu nawet za automatyczne wyłączanie kierunkowskazów.

Pierwszy kontakt z motocyklem pozytywnie zaskoczył, ale co będzie dalej? Na parkingu hotelu w porannym słońcu południowo-wschodniej Hiszpanii stoi 11 lśniących VFR-ek. Czas odpalić jedną z nich. Po naciśnięciu startera silnik wibruje i łapie obroty. Basowy pomruk zapowiada się całkiem nieźle. Na efektownych czarnych wyświetlaczach po dwóch stronach ładnego analogowego obrotomierza pojawiają się białe cyfry. Ta genialna kombinacja potęguje wrażenie ekskluzywności tego motocykla. Jak dobrze, że nie poszli tylko w elektronikę! Zegary są wyposażone całkiem nieźle: dwa przebiegi dzienne, średnie zużycie paliwa i jego poziom, temperatura otoczenia, zegarek, ustawienie poziomu grzania manetek. Dobrze, że nie wcisnęli tu też obrotomierza, bo dzięki temu zmieścił się wyświetlacz biegów.

W rytmie elektro
Pozycja za sterami jest aktywna i nieco sportowa, wymuszająca lekkie pochylenie nad dość długim zbiornikiem paliwa. Połówki kierownicy są dużo bardziej turystyczne. Podnóżki zamontowano dość wysoko jak na maszynę turystyczną, ale wciąż daleko im do tych z przecinaka. Jest wygodnie, więc szybko przyzwyczajam się do takiej kombinacji.

 

Dane techniczne Honda VFR 800 F
SILNIK
Budowa chłodzony cieczą, 4-suwowy, V4 90O, system VTEC, rozrząd DOHC, wtrysk PGM-FI.
Elektryka alternator 420 W, akum. 12 V/11 Ah
Przeniesienie napędu skrzynia sześciobiegowa, wielotarczowe sprzęgło mokre, napęd łańcuchem
Śr. cylindra x skok tłoka 72 x 48 mm
Pojemność skokowa 782 cm3
Stopień sprężania 11,8 : 1
Moc maksymalna 106 KM (78 kW) przy 10 250 obr/min
Maks. moment obrotowy 75,1 Nm przy 8500 obr/min
PODWOZIE
Rama aluminiowa, grzbietowa, typu diamond
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 43 mm, regulacja napięcia wstępnego sprężyn oraz tłumienia dobicia, tył – centralny amortyzator Pro-Link, 7-stopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyny i bezstopniowa regulacja tłumienia odbicia
Hamulce przód – dwie tarcze, śr. 310 mm, czterotłoczkowe zaciski radialne, ABS, tył – jedna tarcza, śr. 256 mm, zacisk dwutłoczkowy
Skoki zawieszeń p/t 108/120 mm
Rozmiary opon p/t 120/70-ZR17M/C (58W)
180/55-ZR17M/C (73W)
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1460 mm
Kąt główki ramy 65° 70'
Wyprzedzenie 95 mm
Wysokość kanapy 789/809 mm
Masa z paliwem 239 kg
Poj. zbiornika paliwa 21,5 l
CENA 50 900 zł

Tagi: test | prezentacja | Honda | Honda VFR | VFR 800

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij