Motocykl poleca:

Husaberg FE 450, Husqvarna TE 450, KTM 450 EXC, Beta RR 4T 450, Suzuki RMX 450 Z - kontrolerzy lotów

Poleć ten artykuł:

Wśród maszyn off-roadowych rywalizacja zaostrza się: goście z Bety i Suzuki postanowili zaatakować pozycje Husaberga, Husqvarny i KTM-a – dotychczasowych liderów.

sportowe-enduro-husaberg-husqvarna-ktm-beta-suzuki-2010-01.jpg Zobacz całą galerię

Przed sezonem 2010 większość producentów enduro królewskiej klasy 450 ograniczyła się do niewielkich zmian technicznych. Tylko dwie fi rmy poszły na wyścig zbrojeń: Beta, montując do RR 4T 450 nowiuteńki silnik, oraz Suzuki, które wróciło do enduro, przedstawiając RMX-a 450 Z.

Do naszego testu stanęli przedstawiciele pięciu marek: dwa młode wilki (Suzuki, Beta) przeciwko trzem starym wygom Husqvarna, Husaberg, KTM). Wszystko zapięte na ostatni guzik, na wszystkich kołach Micheliny Enduro Competition III. Miejsce: bezdroża gdzieś w Hiszpanii. Koryta wyschniętych rzek, odcinki biegnące przez wilgotne lasy, trasy motocrossowe – off-roadowy raj.

Beta RR 4T 450
 
Charakter Bety w udany sposób wpisuje się między dostosowanego do wymogów enduro Husaberga a mającego motocrossowe geny KTM-a. Jej silnik stanowi nowy punkt odniesienia pod względemkultury pracy i wchodzeniana obroty.


Beta RR 4T 450
Od roku 2005 Beta, specjalista od maszyn trialowych, wślizgnęła się do rodziny sportowych enduro. Widać, że dzięki dotychczasowej kombinacji własnych podwozi i silników KTM-a to nowe pole działania sprawia jej ogromną radość. Po przygrywce Włosi rozpoczęli atak, wchodząc w sezon 2010 sprzętami wyposażonymi we własny, skonstruowany od podstaw silnik. Dwa wałki rozrządu w głowicy, sterowanie czterema zaworami za pomocą wleczonych dźwigienek, dwa osobne obiegi oleju dla silnika i dla skrzyni biegów – tak oto pod względem techniki stosowanej w silnikach enduro singiel dotarł na sam szczyt.

Spece z Florencji odpuścili sobie jedynie wtrysk paliwa i postawili na gaźnik Keihin. Podczas jazdy po leśnych wertepach to w ogóle nie przeszkadza. Singielek mięciutko daje prowadzić się po śliskim podłożu i płynnie przechodzi do środkowego zakresu obrotów, by potem na poziomie 11 400 obr/min ustanowić rekord obrotów maksymalnych dla maszyn enduro klasy 450. Gdy do tego dodamy umiarkowane wibracje, dobrze działającą skrzynię biegów, precyzyjnie dozowalne sprzęgło i obowiązkowy dla maszyn startujących w zawodach elektryczny rozrusznik, wynik mamy jak na dłoni: silnik Bety – mimo że bez wtrysku – zasłużenie i luzikiem wszedł do Ligi Mistrzów.

Ale przecież motocykl nie składa się tylko z silnika. W Becie RR 4T 450 zachwycają również innowacyjny, wykonany z profi li z tworzyw sztucznych tył ramy oraz banalnie proste otwieranie kanapy za pomocą przycisku. Natomiast podczas jazdy imponuje przede wszystkim idealnezestrojenie zawieszeń. Tam, gdzie ma to największe znaczenie widelec Marzocchi i amorek Sachsa pracują komfortowo i chętnie, a do granic swoich możliwości dochodzą dopiero podczas odcinków specjalnych na terenie typu czołgowisko lub podczas jazdy typowo motocrossowej. Wyżsi bikerzy poczują się na Becie znacznie lepiej niż na motocyklach konkurencji. Niższym natomiast trudniej będzie dociążyć przednie koło w wirażach. Obaj na ciasnych nawrotach wkurzać się będą z powodu występu z lewej strony osłony chłodnicy.

Na szczęście maszynie nie dolega nic ponadto, a pod względem hamulców, poręczności i mocy maksymalnej (53 KM) należy do czołówki. Można powiedzieć tylko jedno: oto nowy superzawodnik!

Husaberg FE 450
 
Król na leśnych wertepach: mimo innowacyjnych rozwiązań, takich jak umieszczony pod siodłem zbiornik paliwa (zdjęcie obok), FE najwierniejzachowuje charaktermaszyny enduro.


Husaberg FE 450
Silnik podciągnięty do samej góry, zbiornik paliwa puszczony pod siedzenie i wykonany z tworzywa sztucznego tył ramy. W przygotowanej na sezon 2009 maszynie zmieniono naprawdę sporo. Technicy bez wątpienia osiągnęli swój cel – scentralizowanie masy wyraźnie poprawiło poręczność. Przed tym sezonem zmienili jedynie rzeczy mniej ważne (wzmocnili łożyska wału korbowego i koła zębate skrzyni biegów, dali inne półki widelca). Niemniej FE 450 po totalnej przebudowie zachował swój charakter. Im trudniejszy teren, tym lepiej widać zalety tego sprzęta: dozowanie gazu za pomocą leciutko pracującej klamkisprzęgła, przeskakiwanie przeszkód lekkim kołem przednim, zręcznie i po mistrzowsku do- i odciążanie ciałem tylnego koła… Produkowany przez KTM-a skandynawski sprzęt chce, żeby właśnie w taki sposób na nim jeździć. A jeśli się nie uda? Wówczas wspaniale dozowalna moc silnika pozwala pewnie, bez nerwowości i po obranym torze poprowadzić tę maszynę.

Jednak jest coś, za czym Husaberg nie przepada: jazda typowo motocrossowa. Wrażliwie reagujące, zbyt miękko zestrojone zawieszenia nie są do niej przystosowane, a zasilany wtryskiem paliwa silnik ciut za wolno wchodzi na obroty. Największą zaletą motocykla jest jego bardzo uniwersalny silnik.

 

Husqvarna TE 450
 
TE 450 to niezrównana trakcja – w enduro podstawowa sprawa. Jednak sam wtrysk niewystarcza: Huskypotrzebuje modernizacji!


Husqvarna TE 450
Przedni widelec Kayaba (dotychczas Marzocchi), o 15 mm krótszy wahacz, inne półki widelca oraz logotypy wtopione w elementy plastikowe – z takimi zmianami staje do walki tegoroczny Husky. Są też rzecz jasna wrażenia z jazdy, które trudno podrobić – trakcja jest tym, czym ta maszyna szczyci się najbardziej. Nie ma znaczenia, jak błotniste jest podłoże – odkręcasz gaz, a zasilany wtryskiem paliwa silnik wyrywa do przodu jakby nie wiedział, że może być inaczej. Koła, wspomagane przez miękkie zestrojenie zawieszeń, wprost kleją się do podłoża. Podczas jazdy po muldach silnik okazuje się nieco ospały. Daje też o sobie znać masa 122 kg. Na szybszym odcinku na wyższych obrotach będą wkurzać gwałtowne wibracje. W terenie maszyna ta potrzebuje mocnej ręki.

Tagi: Husaberg | FE 450 | Beta | RR 4T 450 | Husqvarna | TE 450 | KTM | 450 EXC | Suzuki | RMX 450 Z

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij