Motocykl poleca:

Husqvarna TR 650 Strada/Terra: Cios za cios

Poleć ten artykuł:

Nuda 900 wygląda ekstra, brzmi znakomicie, ale ciągle słabo się sprzedaje. W tej sytuacji Włosi postanowili zaatakować rynek motocykli czymś tańszym. Husqvarna TR 650 Strada i Terra to nieskomplikowane single, mające szansę wywołać większe zamieszanie niż droga Nuda.  

Husqvarna TR 650 Strada/Terra Zobacz całą galerię

O godzinie 7 rano w Jerez de la Frontera jest jeszcze ciemno, a powietrze przyjemnie chłodzi rozpalone wieczorną imprezą głowy. Przed hotelem pojedyncze snopy światła przecinają mrok, a stłumiony gang 20 singli unosi się w jesiennym powietrzu. Husqvarny TR 650 Terra i Strada są gotowe do jazdy. Ich silnik to dobry znajomy z BMW, tyle że zmieniony na potrzeby Husqvarny: stopień sprężania wzrósł z 11,5 do 12,3:1, a stary tłok został zastąpiony kutym, lżejszym o 112 g. Nowa jest także głowica ze zmienionymi kanałami dolotowymi i wydechowymi oraz układem rozrządu. Średnica zaworów ssących wzrosła o 2,5 mm (do 38,5 mm), a wydechowych o 3 mm (do 34 mm).

Nowe wałki rozrządu z nieznacznie większym skokiem i dłuższymi czasami otwarcia zapewniają lepszy przepływ mieszanki. Do nowych wymagań trzeba było dostosować airbox i wydech, który jest teraz wykonany ze stali nierdzewnej. Ważniejsze jest to, że po kuracji silnik TR 650 ma moc 58 KM, czyli o 10 KM więcej niż singiel BMW. Na niektórych rynkach będzie też dostępna wersja 48-konna. Mimo wielu zmian, spece od marketingu zapowiadają, że pod względem zużycia paliwa nie będzie on rujnował kieszeni. Dlatego musi mu wystarczyć zamontowany pod siedzeniem zbiornik paliwa, w którym mieści się 14 l wachy. Podczas prezentacji podstawiono dwie wersje „650”. Pierwsze z nich, Strady, mają odlewane obręcze w rozmiarach – z przodu 19, z tyłu 17 cali – i seryjny, wyłączany ABS. Pozostałe to modele TR 650 Terra, z kołami szprychowymi – z przodu 21, z tyłu 17 cali. To propozycja dla tych, którzy czasami lubią zjechać z asfaltu.

Silnik napędzający Husqvarnę nie może się zestarzeć. Teraz po drobnych zmianach trafił do Terry i Strady, a poprzednio przez lata był sercem beemek.

Oprócz tego Husqvarna oferuje Terrę, ale bez ABS-u, za to z tylnym kołem o średnicy 18 cali w niższej cenie – 26 490 zł. Ten prosty zabieg pozwala wybierać gumy z oferty opon enduro. Wysokość kanapy 860 mm (Terra: 865 mm) to ukłon w stronę wyższych gości. Kanapa sprawia wrażenie twardej, kierownica i podnóżki są wygodnie rozmieszczone. Najpierw powoli Singiel bulgocze na obrotach biegu jałowego, przy 1600 obr/min.

Fajny bajer – końcówki tłumików przypominają logo Husqvarny. Wzorem singla beemki zbiornik paliwa trafił pod kanapę. W Husqvarnach ma pojemność 14 l.
   

Sprzęgło, jedynka i ogień!
Wkrótce wjeżdżamy na kręte, ale też śliskie drogi boczne. Dlatego najpierw trochę odpuszczamy. Dodanie gazu od razu ujawnia, że silnik nie pozbył się dobrych manier. Wręcz przeciwnie – od 2500 obr/min reaguje niezwykle miękko i przyspiesza bez żadnego szarpania. Taka charakterystyka na bank spodoba się początkującym. Do 4500 obr/min silnik przyspiesza płynnie, choć na pewno nie błyskawicznie. Wałek wyrównoważający, przystosowany do niższej masy tłoka i nowej ramy, wykonuje dobrą robotę.

Czas podkręcić tempo. Powyżej 4500 obr/min singiel wyraźnie nabiera wigoru, wkręca się na obroty dynamicznie, aż przy 8000 obr/min ogranicznik wkroczy do akcji. Ostatnie 500 obr/min to nie jest to, co single lubią najbardziej, i trzeba o tym pamiętać. Radocha z jazdy mimo to jest ogromna: biegi wskakują pewnie, a wibracje na wyższych obrotach nie są nieprzyjemne.

Wąska talia motocykla ułatwia jego prowadzenie podczas jazdy na stojąco. TR 650 jest wyposażony w nową stalową ramę i dobrze radzi sobie nawet w ciasnych zakrętach. Pod względem poręczności prowadzenia nie spodziewaj się zachowania jak w maszynie sportowej: to jest po prostu tani singiel. Na dziurawych drogach amortyzator dość dobrze radzi sobie z nierównościami. Z pewnością nie dorównuje mu kiepski widelec, co podczas wchodzenia w winkle sprawia, że Strada potrafi przestraszyć.

Tagi: raport z jazdy | husqvarna TR 650 Terra

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij