Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Interkomy: Gadanina

Wszyscy chcą dziś być na bieżąco z wydarzeniami i w kontakcie ze znajomymi. Sprawdziliśmy kilka interkomów bazujących na technologii Bluetooth.

Interkom na bank przyda się, kiedy jedziecie w kilka sprzętów – łatwiej ustalić miejsce postoju, poinformować ekipę o awarii czy o pustym zbiorniku. Mało tego, pierwszy ostrzeże resztę o niebezpieczeństwie, np. o wyrwie w asfalcie na szczycie ślepego zakrętu. Oprócz tego możesz posłuchać muzyki, odebrać telefon czy zadzwonić. Producenci zdają sobie sprawę z rosnącego zapotrzebowania na takie gadżety, więc wybór będziesz miał spory. Przede wszystkim określ swoje oczekiwania i policz kasę, jaką możesz wydać. Urządzenia wykorzystujące technologię Bluetooth są uniwersalne i ułatwią ci życie, jeśli masz kilka motocykli.

Najtańszy interkom Twiins kosztuje 650 zł za zestaw dla dwojga, co nie poraża. Niestety, sprzęt ma ograniczenia. Po drugiej stronie barykady stoi nieźle wypasiony Interphone F5XT, ale jak to w życiu – coś za coś: zestaw dla dwóch osób odchudzi twój portfel aż o 1849 zł. Na szczęście nie brakuje interkomów ze średniej półki cenowej: Scala Rider Q3 za 1390 zł
i Sena SMH5 FM za 999 zł.

Coraz częściej producenci kasków oferują interkomy przeznaczone specjalnie dla ich produktów. Np. Nolan oferuje N-coma (wersja B4 – 1299 zł), Schuberth SRC-System (do C3 Pro – 1449 zł na jeden kask), nawet niskobudżetowa Naxa ma zestaw (FB za 430 zł). Poszczególne systemy różnią się możliwościami oraz ceną. Na warsztat wzięliśmy SRC-System. Niewątpliwą jego zaletą jest to, że ma formę kołnierza, który dodatkowo wycisza wnętrze kasku. Nie bez znaczenia, jeśli chodzi o akustykę, jest brak wystającego na zewnątrz elementu. W skorupę kasku wbudowano dwie anteny.

Jeśli jesteś fanem tradycji, możesz postawić na system Baehr (np. Basic SL – od 1080 zł) bazujący na tradycyjnych przewodach. Ma on większe możliwości: możesz podłączyć np. CB-radio. Niestety, centralkę trzeba na stałe zamontować na motocyklu i połączyć ją przewodami z kaskiem.  
Pamiętaj tylko o jednym: jeśli twoja kobieta uwielbia gadać, a ty masz niekiedy dość jej ględzenia, zastanów się, czy nie przeklniesz interkoma...

Twiins D2-HSAi
System komunikacji Twiins w najwyższej specyfikacji D2-HSAi pozwala łączyć się z telefonem i nawigacją GPS za pomocą systemu Bluetooth. Spełnia też funkcję centralnego interkomu: można połączyć go z innymi urządzeniami tego typu (np. z niższym modelem Twiins D2-LSA). Montaż tego interkomu jest łatwy, ale z reguły wymaga wycięcia miejsc w wypełnieniu kasku, a to nie najlepszy pomysł w przypadku kasków z wyższej półki. Inaczej głośniki interkomu będą uciskać uszy i powodować wkurzający ból.

Twiins D2-HSAi

Interkom jest montowany w kasku, czyli żadna część nie wystaje na zewnątrz. Obsługa interkomu za pomocą jednego przycisku na mikrofonie jest łatwa, ale nie intuicyjna – wymaga przeczytania instrukcji obsługi (nie wszystkim przychodzi to łatwo). Jakość rozmów jest całkiem niezła – da się rozmawiać nawet przy prędkościach ponad 100 km/h, choć im szybciej, tym głośniej trzeba mówić. Realny czas rozmów na akumulatorze to około 4 h. Ogromną zaletą jest cena – 389 zł za centralę D2-HSAi oraz 259 zł za zestaw dodatkowy D2-LSA.

plus Niewątpliwą zaletą Twiins jest cena – 650 zł za zestaw to niezła promocja. Dodatkowa zaleta to prostota obsługi.
minus Montaż wymagający wycięcia EPS-u to nie najlepszy pomysł. Przydałoby się więcej funkcji i dłuższy czas rozmów.

Sena SMH5 FM
Pod tym hasłem kryje się niewielkie i nie­pozorne urządzenie. Tym bardziej potrafi zadziwić lista funkcji, jakie obsługuje. SMH5 wykonano z dużą dbałością o detale i z dobrych materiałów. Montaż wypróbowany na trzech różnych kaskach zawsze okazywał się bezproblemowy. Fajne jest to, że urządzenia pochodzące z kompletu są fabrycznie sparowane. Montujesz, włączasz i możesz rozmawiać. Producent nie wciska kitu, że jego urządzenie naładujesz tylko oryginalną ładowarką (której być może dlatego nie ma w zestawie). Jest za to kabel micro USB, którym naładujesz urządzenie z komputera.

Dobrze wyczuwalne w rękawicy pokrętło z wbudowanym przyciskiem oraz żółty przycisk o dużym skoku na obudowie pozwalają z łatwością przełączać funkcje urządzenia. Przyzwyczajenia wymaga kierunek działania pokrętła – mogłoby działać na odwrót. A tak to używasz urządzenia jak w lustrzanym odbiciu.

Sena SMH5 FM zaskakuje sporą liczbą funkcji i jakością dźwięku.

Bardzo duża głośność, a także jakość dźwięku przekładają się na przyjemność z komunikowania się z innymi czy słuchania muzyki. O włączanej właśnie funkcji powiadamia miły dla ucha damski głos (duży plus!). Dziewczyna poinformuje także, jaka częstotliwość jest ustawiona w cyfrowym radiu, które odbiera czysto. Wśród akcesoriów moduł Bluetooth z tadiem CB. Komplet dwóch urządzeń kosztuje 999 zł. Importer: Olek Motocykle, więcej informacji: senabluetooth.com
plus Bogate wyposażenie, świetna jakość dźwięku, duża żywotność baterii i wytrzymała konstrukcja.
minus Kierunki działania pokrętła wymagają przyzwyczajenia. Chcąc dać głośniej, ściszasz. Bateria jest niewymienna.

Schuberth SRC-System
Dużym plusem zestawu Schubertha jest banalny montaż. Na początek z kasku wyjmij dolny kołnierz i gdzieś między styropianem a skorupą poszukaj małej wtyczki od anteny. Uważaj, bo jej zaczepy są bardzo delikatne.

Zakładanie kołnierza z interkomem zaczynasz od przodu kasku – od włożenia plastikowych kołeczków w specjalne otwory. Teraz  pozostaje tylko ułożenie kołnierza w zaczepach. Na koniec ważna sprawa: przy zakupie sprawdź, czy SRCS będzie pasował do twojego kasku. Interkom łatwo obsłużysz nawet w grubych rękawicach. Bateria wystarcza na co najmniej 5 godzin pracy,
a jakość dźwięku jest naprawdę fajna. Ponieważ Schuberth zamówił interkomy w Cardo, bez problemu można sparować go z innymi produktami tej firmy.

Połączenie interkomu z telefonem komórkowym to pestka, podobnie jak głosowe odbieranie rozmów. Bez problemów możesz rozmawiać do 160 km/h. Zestaw do jednego kasku kosztuje 1449 zł. Sporo! Zobacz: www.schuberth.com
plus Banalna obsługa, błyskawiczny montaż, wysoka jakość wykonania i niezła jakość dźwięku.
minus Słaba wtyczka do anteny, przewód do ładowania chowany z tyłu kasku za kołnierzem, nie działa z kaskiem innej firmy.

Interphone F5XT
Na kasku zamontujesz go albo przykręcając bazę (śrubokręt jest w zestawie), albo ją przyklejając. Jeśli to drugie, producent również wszystko przygotował, więc operacja jest szybka i bezproblemowa. Schody zaczynają się później – zarówno słuchawki, jak i mikrofon są łączone na wtyczki typu jack, które najmniejsze nie są i trzeba się dobrze zastanowić, jak je ukryć w wyściółce kasku, tak żeby nie uciskały w głowę. Na szczęście nie ma problemu ze zmieszczeniem głośników w otworach na uszy. Rzep na taśmie robi robotę. Podobnie mocuje się mikrofon.

W zestawie znajdziesz jego dwie wersje – na pałąku do szczękowców i jetów oraz na przewodzie do integrali. Sam mikrofon jest mocowany na elastycznym elemencie z tworzywa (sprawia wrażenie, jakby miał się zaraz urwać). Jak dla mnie, lepiej by było bezpośrednio na pałąku – całość razem z gąbką redukującą szumy byłaby mniejsza. W zestawie nie ma ładowarki, pozostaje więc przewód USB, dzięki któremu po podpięciu np. do kompa można ładować dwa urządzenia jednocześnie.

Cztery przyciski plus środkowy – nie będziesz miał problemu z ich obsługą nawet w grubej rękawicy.

Można połączyć ze sobą nawet sześć modeli F5XT. Operacja nie jest zbyt skomplikowana, ale przyda się do tego instrukcja obsługi. Na szczęście producent przewidział, że w większości będą ją czytać faceci, więc się streszczał. Tym bardziej że poruszanie się po menu ułatwia damski głos.

Oprócz podstawowej funkcji, czyli interkomu, urządzenie możesz połączyć z nawigacją, MP3 czy innym źródłem muzyki (przez Bluetooth – wtedy wybierasz kolejne utwory z poziomu Interphone’a lub po kablu, ale wówczas utwory wybierasz tylko na urządzeniu) oraz z telefonem; korzystanie z niego ułatwi wybieranie głosowe. Do tego F5XT ma wbudowane radio FM z RDS-em i możliwością zaprogramowania sześciu stacji – mogłoby ono działać lepiej.
Zestaw dla dwóch osób kosztuje niemało – 1849  zł. Więcej: http://katalog.powerbike.pl

plus Dość prosta i intuicyjna obsługa, duże możliwości, dobre wykonanie oraz  bogate wyposażenie.
minus Denerwują wtyczki jack, które musisz upchnąć w kasku. Mikrofon na pałąku mógłby być lepiej wykonany.

Scala Rider Q3 MultiSet
To największe zaskoczenie naszego testu. Najbogatszy zestaw, najefektowniejsze wykonanie i, co najważniejsze, przystępna cena w tym porównaniu – 1390 zł.

Fabrycznie zestaw jest zapakowany w bardzo efektowne etui. Znajdziesz tu wszystkie elementy potrzebne do jego zamontowania,  z maleńkim imbusem włącznie. Co ważne, mocowania są uniwersalne i pasują do wszystkich typów oraz rodzajów kasków. Jeśli nie przypniesz go specjalną płytką wsuwaną pod wyściółkę, zawsze możesz przykleić go do kasku.

Fajną sprawą jest możliwość wybrania jednego z dwóch rodzajów mikrofonów – do integrala wklejasz mikrofon na miękkim kabelku, do jeta na wyginającym się pałąku. Wadą tego drugiego rozwiązania jest mały rzep służący do mocowania ramienia, który słabo radzi sobie z wystającym mikrofonem.
Interkom bez problemu łączy się z telefonem i nawigacją GPS – jeśli ta ma moduł Bluetooth. Obiecywany w instrukcji zasięg 1 km jest osiągany albo w teorii, albo na otwartych przestrzeniach. W górach i w mieście możesz o tym zapomnieć. Najważniejsze jednak, że zestaw pozwala łączyć się z trzema motocyklistami. Na dodatek jest funkcja click to link, która pozwala błyskawicznie – na przykład stojąc na światłach – połączyć się z innym użytkownikiem również posiadającym interkom Scala Rider.

Obsługa wszystkich opcji Q3 wydaje się dość skomplikowana, ale bez problemu ogarniesz ją, korzystając z instrukcji. Więcej informacji znajdziesz na stronie importera, firmy Kontel: www.kontel.pl

plus Łatwy montaż, możliwość aktualizacji oprogramowania interkomu za pomocą komputera.
minus Mocowanie giętkiego ramienia mikrofonu za pomocą maleńkiego rzepa: to nie ma prawa działać.

fot. Jacek Hanusz i Jacek Ociepko

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: