Motocykl poleca:

Jeździmy Yamahą XJR 1300: Oddech przeszłości

Poleć ten artykuł:

Yamaha XJR 1300 to motocykl wyjątkowy. Choć od premiery minęło 20 lat, wciąż opiera się nowoczesnym trendom. Teraz wygląda co prawda nieco inaczej niż w przeszłości, ale wciąż napędza ją ten sam potężny piec, który działa jak wspomnienie dawnych dni.

Zobacz całą galerię

Na szczęście są jeszcze motocykle, które nie potrzebują chipów, czujników i innych elektronicznych gadżetów. Yamaha wpisuje się w ten trend ze swoją SR 400, ale ma też coś dla tych, którym SR-ka nie wystarcza. Tak, XJR powrócił z czeluści zapomnienia. Model ten od kilku lat czekał na poważniejsze odświeżenie i wreszcie się doczekał.

Choć zmienił się jego wygląd – który teraz ma tyle samo przeciwników, co zwolenników – to klasyk w czystej postaci. Od 20 lat napędza go tradycyjny chłodzony powietrzem i olejem czterocylindrowy piec. To jego i Hondę CB 1100 czyni bodaj ostatnimi przedstawicielami wymierającego gatunku japońskich klasyków. Szczęście, że Yamaha zdecydowała się odświeżyć tylko wygląd, a nie silnik. Choć styl café racera niekoniecznie tu pasuje, wygląda oryginalnie i może się podobać. Zwłaszcza kanapa w stylu Giuliari z lat 70. oraz aluminiowe, owalne  dekle po bokach w stylu wyścigowych plastronów. Oprócz tego dość wąski zbiornik paliwa, z wlewem przesuniętym na prawo.

Główne role grają detale. Jedne są bardziej trafi one, np. amortyzatory Öhlinsa, uchwyty refl ektora, oksydowane podnóżki czy lagi widelca z powłoką DLC (Diamond-Like Carbon), inne, np. brzydki, matowoczarny wydech 4-w-1, pasują mniej, bo od lat XJR-a była dumna ze swego błyszczącego kolektora i klasycznych, podwójnych kominów.

Silnik XJR-y wciąż ma mnóstwo pary, co nie znaczy, że jest ona motocyklem sportowym. W dalszym ciągu jest to ciężka maszyna, choć schudła o 9 kg i waży teraz 242 kg. To zasługa głównie mniejszego zbiornika paliwa, który skurczył się z 21 do 14,5 litra, a nie diety. Podczas dynamicznej jazdy Yamaha wykazuje się świetną neutralnością, ale na szybkich naprzemiennych zakrętach trzeba trochę popracować szeroką kierownicą, żeby szybko przejść z jednego złożenia w drugie. Do takiego stylu jazdy pasuje lekko pochylona pozycja za sterem.

 XJR-a jest krępa i muskularna. Kolektory w czarnym macie zastąpiły pakiet błyszczących kominów sprzed lat.   
 

Tak jak poprzednio perełką jest tu chłodzony powietrzem silnik: jego jedwabista praca, głębokie grzmienie i dynamika od 2500 obr/min. Skrzynia pracuje wzorowo – biegi wchodzą jak w masło. Co więcej, nie trzeba robić tego często, bo silnik jest w dalszym ciągu bardzo elastyczny. Miękko zestrojony widelec reaguje wręcz bajecznie, za to amortyzatory nieco gorzej radzą sobie z nierówną nawierzchnią. Hamulce z 4-tłoczkowymi zaciskami pracują przyzwoicie, ale wciąż bez ABS-u. Mała to strata – przecież to maszyna retro.

W tym sprzęcie wszystko zależy wyłącznie od ciebie i twoich umiejętności. Nie ma on bowiem ani kontroli trakcji, ani ABS-u, ani niczego innego w tym stylu. To źle? Nie, wręcz przeciwnie! Chcesz się sprawdzić? Yamaha XJR 1300 daje ci niepowtarzalną szansę!   

Kontrastujące kolorem szwy kanapy dowodzą, że diabeł tkwi w szczegółach.    Nowe zegary doskonale wpisują się w styl retro XJR-a.
   
Dane techniczne       Yamaha XJR 1300
SILNIK
Budowa chłodzony powietrzem, czterocylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 34 mm. 
Elektryka alternator 340 W, akum. 12 V/12 Ah.
Przeniesienie napędu hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, łańcuch O-ring. 
Śr. cylindra x skok tłoka 79 x 63,8 mm
Pojemność skokowa 1251 cm3
Stopień sprężania 9,7:1
Moc maksymalna 98 KM (72 kW)
przy 8000 obr/min
Maks. moment obrotowy 108 Nm przy 6000 obr/min
PODWOZIE
Rama podwójna, kołyskowa, ze stali. 
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 43 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie od- i dobicia, tył – 2-ramienny wahacz z aluminium, 2 amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia.
Hamulce przód – dwie tarcze, średnica 298 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 267 mm, zacisk 2-tłoczkowy.
Rozmiary opon p/t 120/70 17 / 180/55 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1500 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 92 mm
Skoki zawieszeń p/t 130/120 mm
Wysokość kanapy 829 mm
Masa (z paliwem) 242 kg
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa 14/5 l
CENA 43 900 zł (wersja Racer 48 900 zł)
   

Tagi: Yamaha XJR 1300 | raport z jazdy

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij