Motocykl poleca:

Junak 806 - Raport z jazdy: pogromcy mitów

Poleć ten artykuł:

Czy zawsze chiński skuter musi oznaczać kiepską jakość wykonania? Przecież fabrykom w Państwie Środka zaufali tacy giganci, jak Peugeot i Piaggio, a silniki do swoich motocykli produkuje tu BMW. Rozprawiamy się z mitami i na celownik bierzemy nowego Junaka 806. 

Junak 806 Zobacz całą galerię

Ktoś nie tak dawno przewidział, że Chińczycy – tak jak przed laty Japończycy – wkrótce przestaną produkować tandetę. W jej miejsce pojawią się dopracowane, dobrej jakości produkty, w tym fajnie jeżdżące skutery. Wtedy myślałem, że to bajki.

Dziś fikcja stała się rzeczywistością. Gdy po raz pierwszy zobaczysz Junaka 806, przez głowę przebiegnie ci myśl: „Zaraz, zaraz, przecież już wcześniej widziałem te lampy!”. Rzeczywiście, przód skutera wygląda jakby ktoś skopiował owiewki ze sportowego Ducati. Co więcej, kopia jest całkiem udana i zrobiona z dużo lepszych materiałów niż dotychczas. Nie masz już wrażenia, że owiewki połamią się przy pierwszym upadku.

Ze starymi chińskimi skuterami Junaka 806 łączą rzędy LED-ów pod kloszem przedniej lampy. W nowym Junaku nie dość że te LED-y fajnie wyglądają, to jeszcze pełnią w nim funkcję świateł pozycyjnych, drogowych oraz mijania! Te ostatnie są ukryte za bajeranckimi soczewkami i w nocy świecą zimnym światłem, udając ksenony. Wieczorny lans gwarantowany, a i skuteczność jest OK.

Junak 806 ma najzwyklejszy dwusuwowy silnik 50 cm3, który może być chłodzony powietrzem lub – jak w naszym przypadku – cieczą, więc nie wymagaj od niego atomowych przyspieszeń. Układ przeniesienia napędu z silnika na tylne koło to skuterowa klasyka. Przekładnia CVT, jednoramienny wahacz i gumowy pasek napędowy. Wszystko działa w sposób – co ważne – niechiński.

Chcesz wystartować – dodajesz gazu, silnik płynnie wkręca się na obroty, a skuter dynamicznie przyspiesza. Odpychanie się nogami przed startem, typowe dla wielu „chińczyków”? Możesz o tym zapomnieć. Wariator płynnie, bez szarpania zmienia przełożenie. Zabawa kończy się w okolicy 45 km/h. W żadnym wypadku nie jest to zarzut, bo przecież tego wymagają od wszystkich motorowerów przepisy.

Ile pali to dzieło chińskiej motoryzacji? Na pewno nie jest tak oszczędne, jak czterosuwowe „50”. W mieście, nawet jeśli będziesz kręcił na maksa, nie powinieneś przekroczyć 4,5 l/100 km. Mocną stroną sprzęcika są hamulce. Nie tylko dobrze wyglądają, ale też są skuteczne. W obu przypadkach zdecydowano się na wersję hydrauliczną, z tą jednak różnicą, że z przodu użyto zacisku dwutłoczkowego, a z tyłu jednotłoczkowego.

Co mnie wkurzało w 806? Nie sądziłem, że kiedyś to powiem, ale chciałbym, żeby do Junaka wrócił brzęczyk włączonych kierunkowskazów. Kontrolki w kokpicie są słabo widoczne, więc często po mieście jeździłem z włączonymi kierunkowskazami.

W sumie: wielkie brawa dla Junaka! 806 jest dobrze wykonany, fajnie jeździ, a co najważniejsze nie jest już sprzętem, który sprawia wrażenie, że zaraz się zepsuje. Oczywiście wyższa jakość musiała odbić się na cenie. Dysponujący chłodzonym cieczą silnikiem Junak 806 kosztuje 5599 zł. Od dzisiaj chiński skuter nie będzie mi się już kojarzył wyłącznie z kiepsko jeżdżącym sprzęcikiem i na dodatek tandetnym wykonaniem. Mit został obalony. 

Dane techniczne Junak 806
SILNIK
Budowa

chłodzony cieczą, jednocylindrowy, dwusuwowy

Elektryka

akumulator 12V

Przeniesienie napędu

sprzęgło odśrodkowe, przekładnia CVT

Pojemność skokowa

49,5 cm3

Moc maksymalna

4,1 KM (3 kW) przy 6000 obr/min  

PODWOZIE
Rama

stalowa

Zawieszenia

przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 31 mm, tył – jeden amortyzator

Hamulce

przód – jedna tarcza, śr. 193 mm, zacisk jednotłoczkowy, tył – jedna tarcza, śr. 193 mm

Rozmiary opon p/t

120/60-13 / 120/60-13  

WYMIARY I MASY
Wymiary

1860 / 650 / 1150 mm  

Rozstaw osi

1320 mm

Masa własna 99 kg
Wysokość siedziska 740 mm
Pojemność zbiornika paliwa 6,3 l
CENA

5599 zł (wersja z silnikiem chłodzonym powietrzem 4999 zł)

Motocykl

Tagi: testy | raport z jazdy | skuter | Junak 806

Oceń artykuł:

4.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij