Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Kawasaki Z 1000: Siła tradycji

Kawa Z 900 była w 1972 r. szokiem. Do jego tradycji „zieloni” nawiązali dopiero w 2003 r., prezentując Z 1000.

KAWASAKI Z 1000 (2010)

Litera Z oznacza w kodzie fabrycznym Kawasaki czterosuwowy silnik rzędowy o czterech cylindrach. Zazwyczaj Z pojawia się również w oznaczeniach rynkowych sprzętów, które mają takie serca (ZXR, ZRX, ZX, ZZ-R). Ale są i wyjątki, np. GTR 1000 o kodzie ZG.  Modele z pojedynczą literą Z w nazwie mają w Akashi najdłuższą tradycję, bo pierwszy Z 900 pochodzi z 1972 roku.

Z 1000 z 2003 roku stanowi nawiązanie do tej legendy. Choć całkowicie różni się od pierwowzoru, zaopatrzono go w dość kontrowersyjnie wygląda- jące cztery tłumiki (tyle miał przodek). Pierwszą wersję Z 1000 określono jako hyper naked bike i rzeczywiście był to mocny golas. I ten pierwszy Zet, i kolejne wersje należą do motocykli, które po prostu się nie psują, a mechanicy nie narzekają na jakieś trudności przy ich obsłudze.

W zecie 1000 z 2003 r. najpoważniejszym mankamentem były nadmierne wibracje silnika, co powodowało pękanie niektórych elementów, np. uchwytów mocujących plastiki. Do 2005 r., kiedy to wprowadzono pierwszą modernizację, zdarzały się też problemy ze skrzynią biegów, głównie z przełożeniami szóstki. Po modernizacji już to się nie zdarzało. Z wibracjami uporano się w 2007 r., wprowadzając zmiany w silniku (np. inne wyrównoważenie wału). We wszystkich dużych zetach ze stalową ramą, czyli do roku 2010, występowały odpryski lakieru przy główce ramy. Po prostu główka ramy „pracuje” podczas jazdy, dlatego lakier pęka i odpada. Wtedy natychmiast pojawiała się w tym miejscu korozja. Po stwierdzeniu takiego zjawiska warto sprawdzić, jak mocno to miejsce ramy jest zardzewiałe. Zdarzały się również przypadki nieszczelności tylnego teleskopu, ale były bardzo nieliczne.

W zecie 1000 z 2010 roku sfuszerowano tylko jeden detal, na którego naprawę Kawasaki ogłosiło serwisową akcję przywoławczą. Przewód przedniego hamulca podczas heblowania mógł ocierać o tarczę hamulcową. Sprawę załatwiano montażem przelotki mocowanej do przedniego błotnika. W wersji z 2010 roku zdarza się też „twarda” praca skrzyni biegów. Mechanicy eksperymentowali z różnymi olejami, ale nie pomogło – niektóre egzemplarze tak mają.

Z 1000 z rocznika 2010, testowany przez nas na dystansie 50 000 km, potwierdził opinię o niezawodności motocykla. Jedynie przy przebiegu 24 278 km zastrajkował akumulator. Nie zabolało, bo został wymieniony na gwarancji. Przy okazji wymieniono stacyjkę, która pracowała coraz gorzej. Niespodzianką podczas przeglądu po 36 000 km, gdy wymieniano przednie klocki hamulcowe, okazała się konieczność zamontowania również nowych tarcz hamulcowych. Kawasaki przy przeglądzie po 48 000 km nakazuje wymianę wszystkich przewodów hamulcowych i uszczelek tłoczków w zaciskach. W praktyce, jeśli motocykl jest już po okresie gwarancyjnym, rzadko kto to robi, bo wszystkie te części są w dobrym stanie.

Po zakończonym teście i rozebraniu motocykla, do niewielu elementów można było się przyczepić. Najpoważniejszym mankamentem były wygniecenia bazy łożyska wałka zdawczego przy wyjściu ze skrzyni. Stało się to za sprawą zbyt mocno napinanego łańcucha. Warto o tym pamiętać podczas eksploatacji: lepiej, by łańcuch był nieco za luźny niż zbyt mocno napięty. Lekko skrzywione dwie tarcze sprzęgła nie wpływały na jego pracę, a trochę nieszczelne cztery zawory (w trzech cylindrach) nie wpłynęły na osiągi sprawdzone na hamowni przed rozebraniem silnika. Przykrywki wałków rozrządu miały wyraźne ślady pracy, ale wszystko było w normie.

Oprócz tych drobiazgów motocykl okazał się niezawodny w codziennej eksploatacji, a krótsze czy dłuższe wypady za miasto należały do przyjemności.

 

historia Kawy Z 1000

2003 Premiera Z 1000 – jest to naked z maleńką owiewką nad reflektorem. Silnik pochodzi z supersporta ZX-9R, tyle że został mocno przekonstruowany. Z „dziewiątki” są również hamulce. Maszyna ma cztery tłumiki, mające wyglądem nawiązać do legendarnego Z 900 z 1972 roku. Twórcą tej stylizacji jest projektant samochodowy Marc Jordan.

2005 Pierwsza modernizacja. Zmieniono alternator, koła zębate w skrzyni biegów i pompę paliwa. Motocykl ma immobiliser, inna jest charakterystyka zawieszeń.

2007 Głębokie zmiany. Inne są stylistyka i reflektor. Silnik poprawiono, by mniej wibrował, i ma teraz 125 KM (wcześniej 127 KM), ale wyższy jest moment obrotowy (99 zamiast 96 Nm). Krótsze są przełożenia w skrzyni biegów. Nowe: rama i wahacz, poprawiono zawieszenia. Przedni hamulec dostał radialne zaciski.

2010 Całkowicie nowy model. Zmienił się wygląd, silnik ma teraz pojemność skokową 1043 cm3 (wcześniej 953 cm3) i moc 138 KM. Nowa rama jest wykonana z aluminium.

2011 Ukazuje się wersja SX z pełną owiewką. Lepiej nadaje się do dłuższych przelotów, ale ciągle nie jest to motocykl turystyczny.

2014 Drobne zmiany w modelu o nazwie Special Edition. Inne są przednie reflektory, lusterka, kokpit i tłumiki.   

ŚREDNIE CENY TRANSAKCYJNE
Z 1000 jest jednym z najbardziej docenianych modeli Kawasaki. Nie ma przy tym znaczenia, którą wersję weźmiesz na celownik. Nic więc dziwnego, że ceny nie są niskie.
  2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
Kawasaki Z 1000 (2003) - - - - - - - 12 700 11 500 10 700 9300 8300
Kawasaki Z 1000 (2007) - - - 24 100 21 200 18 500 15 000 - - - - -
Kawasaki Z 1000 (2010) 35 900 32 500 27 700 - - - - - - - - -

 

ZALETY WADY
plusmocny i elastyczny silnik
plusświetne hamulce
plusbezawaryjność
minuszbyt duże wibracje (do roku 2007)
minus1 zbyt małe lusterka w wersji z 2007 r.

 

Dane techniczne Z 1000
2003
Z 1000
2007
Z 1000
2010
SILNIK
Budowa czterosuw, 4 cylindry, rzędowy czterosuw, 4 cylindry, rzędowy czterosuw, 4 cylindry, rzędowy
Zasilanie wtrysk/38 wtrysk/33 wtrysk/38
Sprzęgło wielotarczowe, mokre wielotarczowe, mokre wielotarczowe, mokre
Śr. cylindra x skok tłoka 77,2 x 50,9 mm 77,2 x 50,9 mm 77 x 56 mm
Pojemność skokowa 953 cm3 953 cm3 1043 cm3
Moc maksymalna 127 KM (93,4 kW)
przy 10 000 obr/min
125 KM (92 kW)
przy 10 000 obr/min
138 KM (101,5 kW)
przy 9600 obr/min
Stopień sprężania 11,2:1 11,2:1 11,8:1
Maks. moment obrotowy 96 Nm przy 8000 obr/min 99 Nm przy 8200 obr/min 110 Nm przy 7800 obr/min
PODWOZIE
Rama stalowa stalowa aluminiowa
Widelec / śr. goleni upside-down/41 mm upside-down/41 mm upside-down/41 mm
Średnica tarcz ham. p/t 300/220 mm 300/250 mm 300/250 mm
Systemy wspomagania - ABS ABS
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17 3,50 x 17 / 6,00 x 17 3,50 x 17 / 6,00 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 /
/190/50 ZR 17
120/70 ZR 17/
/190/50 ZR 17
120/70 ZR 17/
/190/50 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1420 mm 1445 mm 1440 mm
Kąt główki ramy 66° 65,5° 65,5°
Wyprzedzenie 101 mm 103 mm 103 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/138 mm 120/150 mm 120/135 mm
Masa z paliwem 224 kg 235 kg 221 kg
Ładowność 177 kg b.d. b.d.
Wysokość kanapy 825 mm 820 mm 815 mm
Poj. zbiornika paliwa  18/3 l 18,5 l 15 l
Przeglądy co 6000 km 6000 km 6000 km
WYNIKI POMIARÓW
Prędkość maksymalna 245 km/h 245 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 3,4 s 3,3 s 3,1 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km 6,3 l/100 km

 

Moim zdaniem - Jacek Ociepko
Mocne wibracje na wysokich obrotach i delikatne opóźnienie w reakcji, gdy na wysokim biegu mocno odkręcisz gaz – to jedyne wady pierwszej Kawy Z 1000, jakie pamiętam. Przed laty bike imponował prowadzeniem, wygodną kanapą i agresywnym designem. Choć nie był demonem mocy (127 KM), pod względem osiągów nie odstawał od Yamahy FZS 1000 czy Hondy Hornet. Nigdy nie podobały mi się cztery tłumiki w pierwszej wersji. Doceniam bezawaryjną konstrukcję. W motocyklu używanym to silny argument na „tak”.

serwisowe ABC

Kawasaki Z 1000 (2003)

Ile kosztują: klocki hamulcowe: przód – OEM 221,38 zł/tarcza, EBC od 122,00 zł/tarcza, tył – OEM 157 zł, EBC od 82 zł; filtry: oleju – OEM 41,06 zł, powietrza - OEM 195,09 zł; świece – CR9EK – 38,66 zł/szt.; zestaw napędowy – OEM 1203,54 zł, zamiennik – od 487 zł.

Ilość oleju 3,3 l (wymiana tylko z filtrem) po remoncie silnika – 3,8 l.

Przeglądy co 6000 km, co 12 000 km wymiana oleju i świec.

Regulacja zaworów co 24 000 km.

Ciśnienie w oponach p/t – 2,5/2,9.

Średni koszt przeglądu – 450 zł.

 

KAWASAKI Z 1000 (2007) 

Ile kosztują: klocki hamulcowe p/t – 228,18 zł/228,18 zł, filtry: oleju – 41,06 zł, powietrza – 195,09 zł, świece R9EIA9 – 91,20 zł, zestaw napędowy – OEM 1227,30 zł zamiennik od 479,30 zł.

Ilość oleju 3,3 l (wymiana tylko z filtrem), po remoncie silnika - 3,8 l. 

Przeglądy co 6000 km, co 12 000 km wymiana płynów,

Regulacja zaworów co 42 000 km

Ciśnienie w oponach p/t – 2,5/2,9.

Średni koszt przeglądu od 500 zł

 

KAWASAKI Z 1000 (2010)

Ile kosztują: klocki hamulcowe p/t – 249,76 zł/221,79 zł, filtry: oleju – 41,06 zł, powietrza – OEM 127 zł, świece CR9EIA9 – 91,52 zł, zestaw napędowy zamiennik od 500 zł.

Ilość oleju z filtrem/bez filtra – 3,8/3,2 l, pusty 4,0 l.

Przeglądy co 6000 km, wymiany co 12 000 km,

Regulacja zaworów co 42 000 km.

Ciśnienie w oponach p/t – 2,5/2,9,

Średni koszt przeglądu - 500 zł.   

 

moim zdaniem - Jarek Modrzejewski
Jeśli szukasz nakeda, który groźnie wygląda i potrafi wyszczerzyć kły (robi to powyżej 8000 obr/ min), ale nie męczy w czasie niespiesznego turlania się (do 7000 obr/min), Z 1000 to dobry wybór. Jest raczej wygodny, jego silnik zachowuje się przewidywalnie, a przy tym neutralnie się prowadzi. Na nierównościach jest ciut gorzej, a to za sprawą dość twardych zawieszeń. Na pewno pozbyłbym się koszmarnych, moim zdaniem, wydechów wersji z 2010 roku.

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: