Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Kymco Xciting 400i (cz.1)

Tajwańczycy z Kymco ciągle udoskonalają swoje maszyny i nie boją się walki z najlepszymi. Sprawdzamy, jak to jest z jakością i trwałością Xcitinga 400 na dystansie 25 000 km.

Skuterem po autostradzie? Oszalałeś?! – często słyszę takie opinie. Na szczęście Xciting 400 póki co nic sobie z nich nie robi. Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik z czterema zaworami i rozrządem SOHC jest zasilany wtryskiem. Jednostka dysponuje mocą 36 KM i momentem wynoszącym niemal 38 Nm. Te wartości w żaden sposób nie porażają, ale powinny w zupełności wystarczyć na co dzień. Dzięki nim skuter bez problemu rozpędza się do przepisowych 140 km/h, nawet kiedy na pokład zabierzesz pasażerkę. Jeśli ci mało, to zaczynają się schody: rozpędziliśmy go do licznikowych 168 km/h, ale zajęło to dłuższą chwilę. O tym, że Xciting nie przepada za takim traktowaniem, przekonasz się na stacji benzynowej – jazda z zaciętą manetką oznacza spalanie na poziomie 7-7,5 l/100 km. Wypchana bagażem torba AGM (patrz MOTOLAB na str. 22) i wyższa szyba Kappa oznaczają tę drugą wartość. Jeśli nieco zwolnisz, możesz zaoszczędzić nawet dwa litry! Z kolei spokojna jazda z podziwianiem widoków oznacza spalanie na poziomie 3,7 litra. To bardzo dobry wynik. Uważaj tylko na wskaźnik paliwa: ściemnia, ile wlezie. Dopiero po przejechaniu niemal 100 km gaśnie pierwsza z pięciu kresek. A moment, kiedy świecą trzy od błyśnięcia kontrolki rezerwy, dzieli raptem ok. 30 km... Wystarczy, że się zagapisz i sytuacja staje się nerwowa (szczególnie na autostradzie).

Chcę oglądać twoje nogi

W mieście spalanie oscyluje wokół 5 litrów, więc nie będziesz narzekał. Ważący 209 kg skuter jest całkiem poręczny, a lawirowanie w korkach to sama przyjemność. Tu się przydaje niezła widoczność w lusterkach oraz znakomicie dozowalne i skuteczne hamulce z regulacją obu klamek. W naszej sztuce nie ma ABS-u. W upalne dni zmienialiśmy szybę na oryginalną (niższą), żeby cokolwiek wiało. Przy okazji ten zabieg podkreślał sportowe zacięcie Xcitinga. Nie kończy się ono na designie – zawieszenia zestrojono raczej twardo. Dzięki temu skuter prowadzi się jak po sznurku, ale pod warunkiem że jedziesz po równej jak stół drodze. W przeciwnym razie szybko się zgodzisz, że nie był to najlepszy pomysł. Na dziurach tępy ból kości ogonowej pozbawi cię jakichkolwiek wątpliwości. Również jazda po bruku nie należy do przyjemności. Sytuację nieco poprawia zabranie pasażerki. Jednak im ma ona dłuższe nogi, tym lepiej. Chyba wszyscy się ze mną zgodzicie, tym bardziej że tu chodzi przecież o... jej wygodę. Dość szeroka kanapa i nisko umieszczone podnóżki wymuszają szerokie rozłożenie nóg, a w czasie szybkiej jazdy pęd powietrza dość łatwo zwiewa stopy z podnóżków.

Guma to podstawa

Do sportowego image’u słabo pasują opony Maxxis. Trudno wyczuć ich rezerwy przyczepności, a to wrażenie potęguje się na mokrym. Niedługo czeka nas wymiana, ale bardziej niż nasze zastrzeżenia przesądzi o niej zużycie. Tył po przejechaniu ponad 14 500 km zaczął intensywnie „łysieć”. Od rozpoczęcia testu (24 marca) do momentu zamknięcia tego numeru (8 września) skuter średnio każdego dnia pokonywał 62 km. Większość tego dystansu w mieście i po okolicy, ale też zabieraliśmy go na dalsze wypady. Odpalał na dotyk w każdych warunkach i nie strzelał fochów. W nagrodę już niebawem założymy mu puszkę wydechu Leo Vince.

 

koszty przeglądów: po 10 000 km - 551 zł

Kymco zaleca przeglądy co 5000 kilometrów. Jako że sprzęt trafił do nas z przebiegiem 4115 km i był świeżo po przeglądzie, odstawiliśmy go do serwisu, kiedy licznik pokazywał 9481 km. Robocizna kosztowała 350 zł. Wymieniono olej w silniku (65 zł plus 40 zł filtr) i w przekładni (11 zł), a także filtr powietrza (55 zł) oraz świecę zapłonową (30 zł).  

Dane techniczne Kymco Xciting 400i
SILNIK
Budowa jednocylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 33,2 mm, katalizator.
Przeniesienie napędu skrzynia CVT
Śr. cylindra x skok tłoka 84 x 72 mm
Pojemność skokowa 399 cm3
Moc maksymalna 36 KM (26,5 kW) przy 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy 37,7 Nm przy 6250 obr/min
PODWOZIE
Rama kratownicowa ze stali, silnik jako element nośny.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, skok 110 mm, tył – dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyn, skok 107 mm.
Hamulce przód – dwie tarcze, średnica 280 mm, zaciski czterotłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, dwutłoczkowy zacisk.
Rozmiary opon 120/70-15 / 150/70-14
Opony w teście Maxxis
WYMIARY I MASY
Dł./szer./wys. 2205/820/1285 mm
Rozstaw osi 1570 mm
Wysokość kanapy 810 mm
Masa z paliwem 209 kg
Pojemność zbiornika paliwa 12,5 l
CENA 20 900 zł
WYPOSAŻENIE
Schowek na kask -
Schowek na drobiazgi -
Bagażnik +
Blokada kierownicy -
Zegarek -
Licznik przebiegu dziennego -
Podstawka centralna/boczna -

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: