Motocykl poleca:

MV Agusta Brutale 989 R 2009

Poleć ten artykuł:

Życie nie znosi pustki. Nowa MV Agusta Brutale jest jeszcze ostrzejsza od poprzedniczki. Testujemy wersję 989 R.

Zobacz całą galerię


 
W niedzielne przedpołudnie bike spokojnie toczy się przez wioskę. Z dwóch smukłych tłumików wydobywa się cichy pomruk, który powoduje, że ludzie odwracają głowy. Zbliżam się do białej tablicy oznaczającej koniec miejscowości. Powoli mięśnie napinają się, prawy nadgarstek wykazuje nadmierną nerwowość. Brutale i jeździec szykują się do skoku. Widać długą prostą, przechodzącą w lekko wznoszący się łagodny zakręt w prawo, potem szosa zniknie w gęstym lesie. Dalsza jazda to prawdziwy rollercoaster zakrętów, wzniesień i zjazdów.



Dwa, trzy biegi w dół
...wchodzą precyzyjnie, ale ich wbicie wymaga lekkiej siły. Gdy wskazówka analogowego obrotomierza ustawi się w pionie (około 5000 obr/min), w silniku rozpętuje się tornado. Co ciekawe, poniżej mruczy jak najedzony kot i nie ma ochoty do pracy. Ale wystarczy odkręcić gaz, aby ważący 213 kg bike wystrzelił do przodu. Każde zapięcie wyższego biegu powoduje, że przyciąganie ziemskie przestaje działać na przednie koło. Obrotomierz pokazuje 11 000 obr/ /min, gdy zapala się czerwona lampka rev limiters. Najpóźniej w tym momencie trzeba zapiąć wyższy bieg.

Jak wszystkie modele Brutale, tak i 989 R nie jest sprzętem do lajtowej jazdy. Wprawdzie 1078 RR, z serduchem o większej pojemności i o mocy 151 KM, dysponuje w całym zakresie obrotów lepszą elastycznością oraz jeszcze większą mocą, ale silnikowi 989 R, o radialnym ustawieniu zaworów (czterech na cylinder) i mocy 143 KM, też nie brakuje brutalnej dynamiki. Sknery szybko policzą różnicę w cenie. Około 5600 zł – sporo! Który model wybrać? Tańszy i nieco słabszy, czy większy i droższy?

Czterocylindrowiec, który został zaprojektowany na bazie 910 R, ma przy takiej samej średnicy cylindra (79 mm) znacznie mniejszy skok niż wersja 1078 (50,1 zamiast 55 mm). Z tego powodu wkręca się na obroty jak dziki i ma ostrzejszą charakterystykę mocy. Podczas zmiany obciążenia „989” zbyt mocno szarpie i chociażby z tego powodu wymaga większej koncentracji oraz precyzji podczas odkręcania gazu. Niewiele trzeba, aby energiczne otwarcie przepustnic postawiło ją na tylne koło. Zdarza się to tak często, że tym jestem gotów tłumaczyć, iż w życiu nie widziałem przedniej gumy, która po 3000 km byłaby w tak dobrym stanie.


989 R nie lubi spokojnej jazdy
Spora moc, chętne wchodzenie na obroty i niepowtarzalny sound, przyprawiający o gęsią skórę – to wszystko sprawia, że trudno powstrzymać się przed mocniejszym odkręceniem. Wobec takiej charakterystyki oczywistą oczywistością są bezkompromisowo twardo zestrojone zawiasy. Obowiązkowe w tej klasie: widelec firmy Marzocchi z asymetrycznie umieszczonymi wkładami tłumiącymi, jak również amortyzator fi rmy Sachs z wieloma możliwościami regulacji. Seryjnie wszystkie regulacje są ustawione tak, że o komforcie można zapomnieć.

989 R niezwykle precyzyjnie połyka winkle, prowadząc się po równej jak stół nawierzchni, reaguje na najmniejszy impuls kierownicą i skręca, wymagając użycia niewielkiej siły. A może nowy Brutale umie czytać w myślach? Następnym razem koniecznie trzeba to sprawdzić.

Gdy tylko jakość asfaltu pogorszy się, MV Agusta zaczyna pokazywać pazurki. Kto do tej pory siedział wyluzowany, musi się skupić i zapanować nad żyjącym własnym życiem bike’em.

Za cholerę nie można przyczepić się do hamulców. Zaciski typu monoblock firmy Brembo można idealnie dozować, wymagają użycia niewielkiej siły i chętnie wgryzają się w tarcze o średnicy 320 mm.

     
W sportowym stylu – nakrętka mocująca tylne koło.  Centralny amor ma pełną regulację. Inna sprawa, że jest nieco za twardy.  Za co kochamy jednostronne wahacze? Za wygląd. Prozaiczna wymiana zębatki – no problem! 


Ostro w palnik
Gdy „989” dojeżdża do następnej miejscowości, zamienia się w mruczącego kociaka, który tylko czeka, by ostro odkręcić gaz. Wtedy pokazuje wszystko, co potrafi .

Tagi: test | MV Agusta | Brutale 989 R

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij