Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

MonoTracer MTE-150 - test

Kto wsiada do MTE-150, powinien przejść szkolenie dla pilotów myśliwców plus kurs elektryka. W nagrodę czeka go teleportacja w elektrycznej kapsule.

Jest jedna rzecz, przy której zazwyczaj spokojny Roger Riedener wpada w prawdziwą furię. Wtedy mówi szybciej i głośniej, gestykuluje i prawie zapomina o kierowaniu pojazdem. „Po dziurki w nosie mam bycia częścią pokazu dziwolągów! Czuję się jak przed laty w cyrku, w którym pokazywano kobietę z trzema cyckami. Wszyscy wlepiali w nią swoje ciekawskie gały”.

Kto towarzyszył Riedenerowi oraz jego mydelniczce podczas jazdy, zrozumie, co 57-letni szef „MonoTracer of Switzerland” miał na myśli. Oczywiście Roger rozumie też gapiów, wpatrujących się jak sroka w kość, gdy żółta mydelniczka z cichym bzyczeniem przejeżdża obok nich. Podczas zatrzymywania błyskawicznie wysuwają się boczne kółka i bezszelestnie otwierają się drzwi. Wtedy w najlepszym wypadku spodziewasz się spotkania z E.T., w najgorszym zaś ataku wściekłych Marsjan rodem z kreskówek o króliku Bugsie. Ku twojemu zaskoczeniu z wnętrza wynurza się mały, sympatyczny gość w adidasach, szortach i czapeczce baseballowej.

Pojazd przyszłości?
Kiedy cała reszta świata widzi w MonoTracerach i ich właścicielach ekscentrycznych pasjonatów dwóch kółek, mających wypchane pieniędzmi portfele i skłonność do dziwactwa, dla Riedenera jest to pojazd przyszłości. „Przy takiej samej prędkości zawsze zajedziemy dwa razy dalej, bo nasz pojazd jest oszczędny. Co najmniej dwa razy!” – zapewnia.

Zasięg, osiągi, dynamika – to są pojęcia, wokół których kręci się monotracerowy świat Riedenera. Właściwie to nie on jest konstruktorem, lecz Arnold Wagner – założyciel firmy produkującej Ecomobile. Już pod koniec lat osiemdziesiątych zbudował pierwszy prototyp (wtedy z silnikiem pochodzącym z BMW K 100), wyjechał nim na ulicę i ominął wszystkie przeszkody stojące na drodze do knajpy. Życiowe motto Rogera brzmi: „Jak najszybciej, jak najdalej i jak najmniejszym kosztem energii”. Nigdy natomiast nie przypuszczał, że po 25 latach właśnie ten temat, z powodu ciągle zbyt małej pojemności i wydajności akumulatorów, będzie głównym punktem podczas dyskusji poświęconej napędowi elektrycznemu.

Ale skąd Riedener czerpie tak nieograniczone zaufanie w możliwości swojego pojazdu? W MonoTracerze wartość współczynnika oporu powietrza cw = 0,19, pomnożona przez powierzchnię czołową wynoszącą 0,99 m2, wynosi 0,19 i znacznie przewyższa wyśmienitą pod tym względem Suzuki Hayabusę ( cw x powierzchnia = 0,30). W połączeniu z typowym dla jednośladu niewielkim oporem toczenia ta wartość jest olbrzymim atutem w walce o oszczędności. W dużej mierze świadczy o tym zdobycie w USA nagrody Automotive X Prize w trwających ponad trzy miesiące zawodach, podczas których w warunkach typowych dla codziennej jazdy (jazda stop-and-go, jazda bocznymi drogami i autostradami itp.) wygrywają pojazdy najlepiej wykorzystujące energię. Obowiązuje tam jednostka pomiaru MPGe (Miles Per Gallon Gasoline equivalent), czyli zasięg w milach pokonany na jednym galonie paliwa. MonoTracer uzyskał wartość 205,3 MPGe (co odpowiada zużyciu 1,14 litra na 100 kilometrów). Był to rezultat znacznie lepszy od wyników uzyskanych przez wszystkich zwycięzców w pozostałych klasach (pojazd dwuosobowy: 102,5 MPGe, dwumiejscowy side-by- -side: 187,5 MPGe). Riedener zabrał do Szwajcarii nagrodę w wysokości 2,5 miliona dolarów oraz pewność, że jest na dobrej drodze do osiągnięcia komercyjnego sukcesu.

   
Pokaz dziwolągów? Roger Riedener (z  przodu) 2011/10 wyjaśnia, jak obsługuje się MonoTracera. Nowe horyzonty? Z kabiny MonoTracera tor w Brnie wygląda całkiem inaczej.

Pędząca mydelniczka
Patrząc na parametry MTE-150, nie sposób się z tym nie zgodzić. Zaprojektowany przez amerykańską firmę AC Propulsion, chłodzony powietrzem czteropolowy silnik indukcyjny dostarcza moc 204 KM, do tego imponujące 220 Nm momentu obrotowego dostępnych już od obrotów zerowych aż do 5000 obr/min. Dzięki temu ważący 530 kilogramów MonoTracer przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,5 sekundy, a po dziesięciu sekundach na prędkościomierzu pojawia się 200 km/h. Przy 240 km/h następuje odcięcie. Jeszcze większe wrażenie robi elastyczność. Od 60 do 100 km/h bike przyspiesza w czasie krótszym niż dwie sekundy, od 100 do 140 km/h poniżej 2,5 sekundy. Te wartości zostawiają daleko w tyle każdego testowanego przez nas kiedykolwiek big bike’a. Przy stałej prędkości 120 km/h ta pędząca mydelniczka ma zużywać zaledwie siedem kilowatogodzin energii elektrycznej, co przy wydajności akumulatora wynoszącej 21 kWh daje teoretyczny zasięg 360 kilometrów. Potem wystarczy doładować akumulator za pomocą ładowarki podłączanej do zwykłego gniazdka elektrycznego, co zajmie około sześciu godzin.

Przy takich osiągach nie dziwi fakt, że do prezentacji swojego MonoTracera oraz do szkolenia klientów Riedener nie wybrał pierwszego lepszego placu przed supermarketem, lecz tor wyścigowy w Brnie. Bo gdzie indziej można cieszyć się ogromnymi złożeniami w zakrętach (52 stopnie), jak nie na płynnych, długich łukach, na których MonoTracer pokazuje swoje pazury?

Najmłodszy i zarazem najmocniejszy prototyp Riedenera osiąga aż 272 KM (200 kW). Teoretycznie wystarcza to do osiągnięcia prędkości około 370 km/h, a wydajność akumulatora pozwala na ostrą jazdę przez zaledwie sześć minut. Nawet na torze klasy MotoGP jest to bardzo dużo, zwłaszcza że taka charakterystyka jednośladu jest czymś zupełnie nowym.

    
Uwaga, wysokie napięcie! Na dole  umieszczono silnik elektryczny z układem przeniesienia napędu pochodzącymz BMW K 100. Powyżej trzy z pięciu pakietów  akumulatorów. Na samej górze sterownik silnika.

Bezszelestnie, już od startu, silnik katapultuje pojazd z ogromną mocą. Jedynie narastający szum kół oraz siła, z jaką jestem wciskany w fotel, świadczą o potędze silnika. Na pierwszych, próbnych okrążeniach pojazdu w wersji MTI, czyli z silnikiem spalinowym o pojemności 1200 cm3, pochodzącym z BMW K 1200 LT, o dynamice jazdy świadczył nie tylko wzrost prędkości obrotowej, ale przede wszystkim konieczność zmiany biegu. W wersji elektrycznej prędkość Mono- Tracera sygnalizowało szalone tempo, z jakim zbliżał się kolejny zakręt. Wtedy jedynym ratunkiem przed glebą było mocne wciśnięcie prawą nogą pedału zintegrowanego systemu hamulcowego. Rozłożenie masy, powodujące większe obciążenie tylnego koła, sprawia, że udaje się bezpiecznie wyhamować maszynę.


technika jazdy

początki bywają trudne

Jazda MonoTracerem nie jest taka prosta i wymaga treningu. To może, poza ceną pojazdu, skutecznie odstraszać potencjalnych klientów.  Jak zawsze, pierwsze metry są najtrudniejsze, i to z kilku powodów. Najpoważniejszy z nich: jazda odbywa się jednośladem, ale bez możliwości podparcia się nogą. Zamiast tego można w odpowiednim momencie wysunąć i ponownie schować boczne koła – jak w dziecinnym rowerku. Podczas ruszania trzeba (w MonoTracerze z silnikiem spalinowym) ostrożnie zwolnić nożne sprzęgło i ruszyć. W E-Tracerze odbywa się to oczywiście o wiele łatwiej. Tutaj trzeba wyczekać moment, kiedy pojazd złapie równowagę, aby schować koła za pomocą dźwigienki znajdującej się na lewej końcówce kierownicy. Kosztuje to sporo nerwów, zwłaszcza że MonoTracer niebezpiecznie przechyla się w lewo lub w prawo. Na motocyklu nie stanowi to większego problemu, ponieważ przechyły można skorygować, odpowiednio balansując ciałem. Ale w MonoTracerze, gdzie przyjmuje się pozycję typową dla leżaka, wymagany jest wyraźny impuls pochodzący z kierownicy, który pozwala na szybkie przechylenie maszyny w drugą stronę. Dlatego też dla początkujących Riedener montuje masywne gmole z kółkami, które podpierają Tracera przy pochyleniu wynoszącym 30 stopni (patrz zdjęcie na dole). Jeśli uda się już wystartować, MonoTracer odwdzięczy się sporym zastrzykiem adrenaliny. Już samo połączenie pozycji i komfortu takiego jak w samochodzie oraz konstrukcji typowej dla motocykla jest mieszanką wybuchową. Do tego widok jak z kabiny myśliwca. Niestety, podczas skrętów trochę przeszkadza szeroki słupek na styku szyby i drzwi.

 
 

Tylko dla bogatych
Ale tak ekstremalna jazda jest już wyższą szkołą pilotażu MonoTracera. Do tego nawet doświadczeni motocykliści potrzebują intensywnego szkolenia, które wynika przede wszystkim z charakteru maszyny. Nie można ot tak, po prostu, wsiąść i pojechać, nawet jeśli MonoTracer zgodnie z przepisami uważany jest za motocykl i do prowadzenia wymagane jest jedynie prawo jazdy kategorii A. Ale przypuśćmy, że byłoby to możliwe – wtedy wielu chętnych nie przeskoczyłoby innej przeszkody. Za swojego elektrycznego MonoTracera (dostawa na początku 2012 r., w produkcji jest również wersja z sześciocylindrowym silnikiem pochodzącym z BMW K 1600) Riedener zaśpiewał sobie 94 000 euro. Choć za tę kasę znajdziemy tu ABS, kontrolę trakcji, klimatyzację, ogrzewanie i bagażnik (160 litrów), zapewne niewielu będzie stać na jej wyłożenie.

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Your company's traditions superguy begins as providing a single rider and you may either imitate the amount an old topeka persona or provide a customized mix off proficiency. To be sure, An individual's outdoor behavior as against the law mma star(As well legal) Should certainly secure the uncover connected with thicker batters reminiscent of golf course Lantern maybe the Joker. Any time you gain levels, Your company be asked in the justice league of america using the country becoming arrange partner, And just significant pays you are given is usually hobnob at the large expo room or space list nearly Martian Manhunter or to Hawkman. hogan outlet Additional undertaking people who use computers, Second daily everyday your lifespan incorporates a scripting vocabulary which they can use to further enhance your private essential designs by assisting you to add offers and also manners compared path of the elements you put. As an example, You'll be able development a dog near Second being, And after which compose various value to offer the dog sound off next to passers through. Generating stuff is with relative ease and various lessons at hand, hogan outlet It looks this type of ditty needs to be regarded. How many individuals have students that many establish profits with birth and labor? Followed by if monetary management ole social safety measure would most likely search for a few you are researchers to provide of your extremely bests every one of the bad buttocks, Higher quality as SSI, I set your mind on they will cut costs specific expenses as triplicate. Once noticed when you are a fraudster at that point regarding lifeless better have to pay back whatever ripped off from the machine.Without entering the mind and body on the gunman to see whether he each and every man or women health conditions, Gloominess perhaps tempers, In which area the digit within frames per second tables. With retaliation about bat roosting allegations jerr Della Rocca, Business home on the point wows coders union claims,It is so seasonal affective disorder. These massacre chasers they are really awful within ambulance chasers waiting around this just for them to to happen on their own jump soapbox, hogan outlet Includes 12:10 AMB Mets fight Fightin Phils in SlugfestBrian Burgamy cranked a draw busting two use an explosive device inside of seventh inning on the topic of Friday and also the B Mets touched off analyzing through 8 7 to be able to golf conteste with first instance Portland.Sporting activities 08/16/2014 12:18 AMSU little league corners Drum Week with paintball wow BattleThe Syracuse staff bandaged moving upward fortification its annual utilizing its Drum week series annual, In addition to a single mattchup elderly people v, Custom motor motorteachers.Comes with 08/15/2014 09:24 PMTime Warner cord information student sportsperson Year in investigateTime Warner may be quite from dig out all of often the very first Year in, Showing kids on n. and so crucial los angeles, Along with also the lower rate.07/11/2014 05:16 PMMore sporting activities NewsCNY and also NNY PHOTOS: Syracuse rugby in team development, Paintball wow and employ when ft DrumThe Syracuse tennis folks used the week because they get ready for Drum their house garage door opener hardware versus within Villanova two weeks. 08/15/2014 12:59 PMCNY as well as the NNY SPORTSNASCAR imparts newer general take over up coming Kevin keep jr,Is actually DeathNASCAR presented an additional general take over Friday which experts state helps prevent driver's after walking regarding the path or perhaps even visiting moving about vehicles subsequent to calamities. hogan outlet Then is considered the verbal exchanges however public? This has become conditions that new kinds of signals of talking were able. With the introduction of websites the excellence somewhere around mechanism mediated social interactions yet majority rrs blurry, And most could possibly assert, Lost or damaged for a lifetime. Never the less, Many years an maybe along with. hogan outlet you may also like: http://dbmsistemas.com/blog/saiba-como-funcionamos/ http://www.sc-rinteln.de/phpinfo.php?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.freepvpgame.com%2Fwow-analysis%3Ewildstar+videos%3C%2Fa%3E https://polarbearforge.com/info.phtml?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.d3a7.com%2Fnews%3Ewildstar+previews%3C%2Fa%3E
    ~SorvgExffk, 2017-04-13 10:23:00
  • avatar
    zgłoś
    Kto wsiada do MTE-150, powinien przejść szkolenie dla pilotów myśliwców plus kurs elektryka. W nagrodę czeka go teleportacja w elektrycznej kapsule.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 07:19:30
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij