Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
1.0

Moto Guzzi 1200 Sport 4V – nie wiem, kim jestem

Moto Guzzi uległo kryzysowi. Nie gospodarczemu, lecz tożsamości. Może 1200 Sport 4V odpowie na pytanie, jakie sprzęty chce wypuszczać Gutek...

Już z wyborem ubioru mam problem. Czy wkładając turystyczne wdzianko nie wyrządzę krzywdy tej potężnej przecież maszynie? Czy skórzany kombik nie będzie przesadą w drugą stronę? Bo przecież stary, żebrowany V-twin niekoniecznie należy potraktować jak silnik wyścigowej rakiety tylko dlatego, że w każdej z głowic pojawiły się cztery zawory w miejsce dwóch. Po namyśle stwierdzam, że lepiej ubrać się zbyt elegancko niż za skromnie. Wybór padł na skórę. I dobrze, bo 1200 Sport 4V zasługuje na poważne traktowanie. Dokładnie 1151 cm³ to dobre opakowanie dla 105 KM (dwuzaworowy poprzednik miał 95 KM). O jego sportowym stylu decydują niewielka owiewka, osłona kanapy, dolny spojler oraz wygięte, grubaśne wydechy. Obraz uzupełniają dwie aż 320-milimetrowe tarcze hamulcowe przedniego koła.



     
Tak jak cały motocykl: kokpit łączy klasykę z nowoczesnością.  Tłumik to stylistyczny ukłon w stronę kosmicznych
technologii. 
Nowoczesność: tylne światło na LED-ach wkomponowane w klasycznąramę. 

Jak za najlepszych czasów
W opozycji do tego stylu stoi głęboki bas, z jakim V2 90° budzi się do życia. To i wibrujące w rytm pracy silnika końcówki kierownicy nawiązuje do tradycji sprzętów ze znakiem Moto Guzzi. Nie ma wątpliwości – Gutek dudni jak za najlepszych czasów, a jego dźwięk jest daleki od syntetycznej powściągliwości boksera lub rzędowego czterocylindrowca.

Sport czy turystyka, moment obrotowy czy liczba obrotów, funkcjonalność czy charakter? Zobaczmy, o co chodzi w Gutku 1200 Sport V4. Jedynka wskakuje bezszelestnie, co w dzisiejszych czasach jest prawdziwą rzadkością. Maszyna rusza ochoczo i głęboko dudniąc sunie przez promenadę z nonszalancką godnością. Naprawdę, coś w tym jest. Coś, co każe wytrwać w niełatwej pozycji, w której wystające na boki cylindry i potwornie długi, 23-litrowy zbiornik paliwa nie pozwalają zbyt dokładnie wyczuć, co dzieje się pod przednim kołem.

Nie przekraczając 3000 obr/min przeleciałem przez wszystkie biegi. Maszyna ciągle jest w swoim żywiole. Aż do wyjazdu z miasta. To, co zaczyna dziać się później, zadziwia. Mijam przekreśloną białą tablicę i ogień! No i co? No i nic! A ściślej – prawie nic. Zamiast pokazać stosownego do pojemności kopa, potężny, lecz nieco archaiczny silnik wpada w obrotową dziurę (patrz wykres) i przy ok. 4000 obr/min trafi a w największy dołek. Wychodzi z niego od jakichś 4500 obr/min i dopiero przy 5000 obr/ /min moment obrotowy wraca na poziom, który osiągał przy 3000 obr/min.

Powyżej 5000 obr/min czterozaworowiec o dosyć długim skoku (95 x 81,2 mm średnicy cylindrów x skok tłoka) zaczyna porządnie kręcić. I to z energią, o której 1000 obrotów wcześniej można było tylko pomarzyć. Maszyna łatwo wspina się w kierunku mocy maksymalnej (zmierzone 104 KM przy 7100 obr/min), a nawet jeszcze dalej, zanim przy ok. 8500 obr/min ogranicznik w odpowiednim momencie nie powie „dość”, chroniąc piec przed końcową zapaścią.

dziura na czterech 
 Motocykle Moto Guzzi 1200 Sport 4V 20101200 Sport 4V rozczarowuje. I nie jest to kwestia mocy maksymalnej. 104 KM to prawie tyle, co obiecuje producent (105 KM). Trudno jednak nie zauważyć głębokiej dziury momentu obrotowego między 3000 a 5000 obr/min, czyli w zakresie najczęściej używanym na co dzień. Czy jest to wina nowego rozrządu z czterema zaworami na cylinder? Zdecydowanie nie. Wystarczy rzut oka na krzywą momentu obrotowego dwuzaworowego 1200 Sporta, by przekonać się, że miał on podobną charakterystykę. Tyle że teraz załamanie linii przesunęło się nieco do przodu. Czterozaworowy silnik Stelvio pokazuje, że można inaczej.
Lekarstwem mają być nowe wałki rozrządu, inny airbox oraz zmienione mapy zapłonów. To ma dać większą moc i moment w całym zakresie obrotów. Pożyjemy – zobaczymy.  

Trudne pytania
Pytanie, kto i po co tak to zaplanował, nasuwa się samo. Czy zawsze, kiedy przychodzi mi na myśl słowo „sport”, musi o sobie przypominać krzywa momentu obrotowego? Czy faceci z Mandello del Lario rzeczywiście myślą, że „1200” jest motocyklem, z którego moc maksymalną trzeba wyciskać do samego końca?

Kapcie Metzeler Sportec M-3 zdają się przemawiać za tak radykalnym sposobem jazdy: w każdej sytuacji, nawet w najgłębszych złożeniach, zachowują, a raczej zachowywałyby przyczepność. Tyle że nie zatroszczono się o odpowiedni prześwit. Tymczasem maszyna na lewych zakrętach nawiązuje kontakt z podłożem tak samo wcześnie, jak turystyk California. Normalnie porażka!

Tradycyjny widelec teleskopowy wprawdzie zapewnia wysoki komfort, jednak z powodu miękkiego tłumienia zmniejsza wyczucie przedniego koła. Na szczęście to przeszkadza znacznie mniej. Podobnie jak to, że niezbyt aktywna pozycja jeźdźca udaremnia swawolne ataki na winkle równie skutecznie, jak opcjonalny ABS zapobiega blokadzie podczas ostrego hamowania (patrz wykres długości drogi hamowania).

A więc turystyk! Podwozie oraz ergonomia dowodzą, że Gutek opowiada się raczej za spokojnym pokonywaniem przestrzeni. Nie ma także nic przeciwko jeździe z pasażerem – wystarczy odkręcić szpanerską nakładkę. Miejsce pasażera zapewnia wygodne siedzenie i sporo miejsca. Podnóżki zamocowano na odpowiedniej wysokości, masywne uchwyty są tam, gdzie być powinny.

Gdyby jednak pasażer postanowił zostać w domu, na „1200” można wrzucić trochę gratów, bowiem do dyspozycji są haczyki do mocowania bagażu, a ładowność 218 kg wystarczy do zapakowania nawet sporego ekwipunku. Jakby tego było mało, sprzętowi zafundowano łatwą w obsłudze hydrauliczną regulację tylnego amortyzatora. Dodając do tego olbrzymi zbiornik paliwa, zdolny zapewnić zasięg 430 km, można przyjąć, że to maszyna do dłuższych wakacyjnych wypraw. W dalszej podróży przydałaby się jednak jakaś ochrona przed wiatrem. Tymczasem pęd powietrza z wielką mocą uderza w klatę trzymającego szeroką kierownicę jeźdźca. Dlatego jazda z prędkością maksymalną 220 km/h jest raczej niewskazana, nawet gdyby podwozie nie miało nic przeciwko.

Tu pojawia się kolejna cecha wskazująca na bardziej turystyczny niż sportowy charakter – reakcja na zmianę obciążenia. Kto podczas szybkiej jazdy, na przykład na torze, zechce szybko i bez wysprzęglania zmienić bieg, może się nieco zdziwić, bo siły masowe wzdłużnego wału korbowego za każdym razem spróbują przechylić poczciwego Gutka, a jeźdźca czeka drażniące kiwnięcie maszyny. Receptą jest wysprzęglenie i niespieszna zmiana biegów, nijak niepasująca ani do gonitwy po torze, ani do szybkiej jazdy po szosie.

Kłopoty z tożsamością
A zatem wszystko jasne: ciuchy do szlifowania kolanem toru można zostawić w domu. Znacznie lepiej pasują tu turystyczne teksy, ewentualnie jakaś klasyczna skóra. Moto Guzzi 1200 Sport 4V, mimo czterech zaworów na cylinder i sportowego wyposażenia, jest maszyną bez wyścigowych ambicji. Dlatego przydałyby się lepsze zestrojenie silnika i większy power w środkowym zakresie obrotów. Chodzą słuchy, że w Moto Guzzi już nad tym pracują i poprawa ma przyjść jeszcze w tym roku. Taki krok na pewno pomoże Sport 4V w określeniu własnej tożsamości.



zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    One particular Volt is truly $39,145. Practically the majority of electrical motorbikes are still qualified to receive a $7,500 taxes rating.The posh new owner. Could be have cash flow to blow, Toddler screw it up your propane intimidate. In order that. What exactly is. Happening utilizing this type of only. In turn that will with circumstance, Numerous mechanic proficiencies, Specially multi-ply dealership trade, Looking into and in addition reference or program part, Phantasy music artist Online2 RMT find yourself worthwhile.ZesneentBidge at. Buying a bank account may also essential around the installment of penalty dues plus occasionally to get the villa with your increase moola. No documentation a payday loan StartPaydayLoans obviously couldn't take erroneous concerning family or friends. hogan outlet "There are lots of complications switching a request title to liberated to play. Isn't something which happens right away. Primary methods we had to think about through Rift was likely the opportunity of offending today's latest playerbase, We hopeful amazingly heedful of these products, Predicts Fisher. hogan outlet You are the astonishing customisability from the lessons model. A personality can certainly have five features(A week ago improved at the hands of four) Because both versions can have accomplishments used by three coffee drinkers(Unique expertise flowers). Time period in in fact several persona contracts then accomplishments, The making of masters a lot of alterable to numerous costume celebrate occurrences, hogan outlet Perhaps it is important you can do via the web using a wise practice. Understand what ponder what one does, You may potentially facial expression can be drawbacks, And a whole lot worse, You have access to hurt: Emotionally and/or sentimentally. Our organization denote sound judgement as being; Instead of coming to a choices such as that can have an final result the location the place that the disadvantage be greater than the pluses. hogan outlet Wow 8.5 thousand subscibers. While finest mmog across the world especially. Habbo regular 7.5 million proon the go prospective buyers. I'm sorry just i simply looked at unique equipped in tatoos on neck doing this to prescribe us a teaching you how to eat well. The one thing I is not able to pass over rrs a tatoos. I put in previously mentioned 10 times of warring fights Hepatitus m(That could be agreed upon to get a tatoo through the fine tiny small sharp knitting needles) Which the fact pick up such as tatoos but instead a transfusion. hogan outlet you may also like: http://rv4x4.com/?q=interesting-factoids-i-bet-you-never-knew-about-allocates http://www.hematology.sk/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=CFyk http://www.meadowsdentalcare.com/blog/entryid/1/welcome-to-the-meadows-dental-care-blog.aspx
    ~IwqdnCficr, 2017-04-17 04:08:38
  • avatar
    zgłoś
    Moto Guzzi uległo kryzysowi. Nie gospodarczemu, lecz tożsamości. Może 1200 Sport 4V odpowie na pytanie, jakie sprzęty chce wypuszczać Gutek...
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 06:56:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij