Motocykl poleca:

Moto Guzzi California Vintage

Poleć ten artykuł:

Moto Guzzi California cieszy się popularnością od 35 lat. Po paru stylistycznych niewypałach, Włosi znowu mają w ofercie pełną przepychu Californię – wersję Vintage.
Zobacz całą galerię

Każdej zmianie biegu towarzyszy niemożliwy do pomylenia dźwięk w stylu „klong”. Nie unikniemy go, nawet jeżeli zadamy sobie dużo trudu. Klong. Część winy ponosi za to dźwignia zmiany biegów, z której pomocą trzeba bez wyczucia zapinać kolejny bieg, przy czym nie może się obejść bez oderwania całej stopy od wygodnej podłogi. Odkręcasz gaz i maszyna wyrywa do przodu, lekko unosząc się na teleskopach. Silnik łagodnie wchodzi na obroty, jednakże mocno przy tym trzęsie.

Zasilana wtryskiem jednostka V2 „Cali”, jak fani Gutków pieszczotliwie nazywają Californię, czysto wchodzi na obroty i zawsze niezawodnie odpala. W chłodzonej powietrzem jednostce wykorzystano wiele części z Brevy 1100, jak choćby lżejsze tłoki i korbowody, żeby zmniejszyć masy i zredukować wibracje. Tych ostatnich prawie nie czuć. Twardsze prowadnice i gniazda zaworów mają być bardziej wytrzymałe, a alternator jak dawniej obraca się z przodu na czopie wału korbowego i dostarcza 350, a nie jak dotychczas 300 watów. Przydaje się do zasilania dwóch reflektorów przeciwmgielnych.






Silnik nadal osiąga 73 KM, a dzięki dwóm świecom zapłonowym i regulowanemu katalizatorowi bez trudu spełnia norm ę czystości Euro 3. Kto by pomyślał! Poza tym w porównaniu z osiągami nowoczesnych motocykli 73 KM to nie powód do dumy. Jednak jazda na Californii oznacza nie tyle przyspieszenia i elastyczność, co bardziej odczuwanie na własnej skórze każdego suwu, każdego obrotu wału korbowego, każdego mechanicznego poruszenia wewnątrz tego ogromnego bloku silnika. Wystarczy dać się ponieść drganiom i głucho dudniącym dźwiękom z chromowanych tłumików.

Jeździec siedzi na bardzo wygodnym, szerokim siodle ze skóry, utrzymując Vintage’a w ryzach dzięki szerokiej jak rogi bawołu kierownicy. Nogi ugięte pod kątem prostym spoczywają na wysoko umieszczonych podłogach. Kolana swobodnie dyndają, wystając ponad zbiornik paliwa. I dobrze, bo na Vintage’u obie nogi mają co robić. Z lewej dźwignia zmiany biegów, o której już wspominaliśmy. Z prawej – pedał hamulca. W zintegrowanym układzie hamulcowym z nowymi zaciskami Brembo nogą uruchamiamy tylną oraz lewą przednią tarczę. I choć dozowanie stopą wymaga wprawy, układ jest bardzo skuteczny. Obsługiwana klamką prawa przednia tarcza hamulcowa w pojedynkę nie jest w stanie zatrzymać ważącego 280 kilogramów Vintage’a.





California znajduje się w ofercie Moto Guzzi od 1971 roku. Co ciekawe, do dziś Włosi stosują tę samą podwójną ramę kołyskową z dwuramiennym wahaczem. Ale to wcale nie znaczy, że zawieszenia pozostały bez zmian. Bardzo miękko zestrojony widelec teleskopowy ma płynną regulację tłumienia dobicia. Jednak przy ostrym hamowaniu na kiepskiej nawierzchni dobija mimo podkręconego tłumienia.

Także tylne amortyzatory dostarczane przez Sachsa mają dziesięciostopniową regulację tłumienia dobicia oraz regulację napięcia wstępnego sprężyn. Zapewniają duży komfort, ale przy bardziej dynamicznej jeździe szybko osiągają kres swoich możliwości i kołysaniem – o ile podłogi nie szorują już o asfalt – stanowczo nakłaniają do spokojniejszej jazdy.

Prawdziwym fanom Californii oraz klimatu amerykańskiego stanu Kalifornia i tak to pewnie nie przeszkadza, bo preferują spokojne krążenie po okolicy. Od szybko pokonywanych zakrętów wolą oni klasyczną stylistykę i urok minionych czasów. A tego Vintage ma pod dostatkiem. Począwszy od szprychowanych kół, przez błotniki, chromowane uchwyty, po smukłe kufry. Włosi zadbali o wszystko. Duża szyba z uchwytami z polerowanej stali, osłony nóg przed ogromnymi cylindrami i wielkie jak latarnia tylne światło – wszystko wygląda jakby czas zatrzymał się jakieś 30 lat temu. Z jednym wyjątkiem – ceny. Kwota ok. 65 900 zł za Vintage’a jest jak najbardziej współczesna.

Tagi:

Oceń artykuł:

1.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij