Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Moto Guzzi MGX-21 - test

Zawsze chciałeś mieć jeden z pojazdów Batmana? Pamiętaj: czasami marzenia się spełniają! Zapraszam cię na przejażdżkę po mrocznym Gotham City na najnowszym Moto Guzzi MGX-21.

Moto Guzzi MGX-21 - być jak Bruce Wayne.

Wszyscy przestępcy siedzą za kratkami, więc Gotham City znów jest bezpieczne. Po kolejnej wygranej Dobra nad Złem, Batman – jak każdy superbohater po wykonaniu zadania – wraca do domu. Oczywiście motocyklem. Jakim? Utrzymaną w mrocznych klimatach Gotham City maszyną - Moto Guzzi MGX-21.

Jego kolor to obowiązkowa matowa czerń, a bajeranckie dodatki wykonano z karbonu. Przez mrok najlepiej przebijają się wystające z boków zbiornika paliwa czerwone pokrywy zaworów. Nazwa jest skrótem od Moto Guzzi eXperimental, a liczba 21 oznacza rok założenia firmy. MGX-21 jest baggerem, maszyną z wielką owiewką, wysokim przodem (w customowych baggerach są stosowane koła o średnicy nawet 26 cali!) i nisko opadającym tyłem. Moda na takie maszyny rozkręca się dzisiaj w najlepsze, a największym rynkiem jest USA. Jest się więc o co bić.

Żeby nowy bike był odpowiednio odjechany, upgrade Moto Guzzi Californii nie wchodził w rachubę. Dlatego ludzie z Mandello del Lario popuścili wodze wyobraźni. Przednie koło tego baggera ma średnicę 21 cali i chociażby z tego powodu przednia część maszyny jakby sama z siebie wystrzeliła wysoko do góry. Żeby koło o tak dużej średnicy zmieściło się w ramie i na dodatek sprzęt skręcał, jej główka ma bardzo płaski kąt. Wynik 58° nie ma sobie równych wśród innych maszyn seryjnych! To samo dotyczy wyprzedzenia o niespotykanej wartości 187 mm, jak również rozstawu osi – 1,7 m.

Jestem na pierwszych jazdach tym sprzętem. Postawienie MGX-21 do pionu wymaga porządnego napięcia mięśni. Każdy kilogram maszyny ze wszystkich sił opiera się zmianie położenia. Widlasty silnik o pojemności 1,4 litra gra donośnie. Dzięki krótkim skokom dźwigni zmiany biegów jedynka wskakuje jakby sama z siebie. Silnik nawet w najostrzejszym z trzech trybów pracy łagodnie i bez gwałtownych szarpnięć reaguje na gaz. O wiele więcej problemów pojawia się, gdy powoli wjeżdżam w pierwszy zakręt. MGX-21 składa się w niego z ogromnym oporem. Co jest grane?! Winę za to ponosi seryjnie montowany amortyzator skrętu. Jest on zamontowany wzdłuż motocykla i łączy ramę z dolną półką widelca. Z powodu krótkiego skoku jego siła tłumienia podczas wolnej jazdy jest ogromna, co powoduje, że masz kłopot, jeśli chcesz delikatnie skręcić. Spece z Moto Guzzi twierdzą, że gdyby nie on, jazda z tak dużym przednim kołem nie byłaby bezpieczna. Mnie to nie przekonuje.

Moto Guzzi MGX-21 - być jak Bruce Wayne. Moto Guzzi MGX-21 - być jak Bruce Wayne.
Czadowo wyglądające okrągłe zegary sprawiają wrażenie klasycznych. Na prawym masz wszystkie informacje związane z maszyną, mapami zapłonu i kontrolą trakcji. Lewy wyświetlacz służy do obsługi radia. W takim sprzęcie przecież musi grać muzyka!

Soczysty moment obrotowy

Sytuacja zmienia się jednak, gdy wskazówka prędkościomierza przekroczy granicę 50 km/h. Oczywiście MGX-21 nie zmienia się wtedy nagle w zwinne supermoto, ale zapewnia wtedy znacznie większą stabilność jazdy. Spora w tym zasługa silnika. Przy 50 km/h na szóstym biegu wał korbowy obraca się z prędkością 1600 obr/min. Na ostre otwarcie przepustnic przy tak niskich obrotach jednostka napędowa reaguje zaskakująco szybko i płynnie. Przy 3000 obr/min osiąga maksymalny moment obrotowy, wynoszący soczyste 121 Nm. Moc maksymalna 97 KM jest uzyskiwana sporo wyżej, bo przy 6500 obr/min.

Moto Guzzi MGX-21 - być jak Bruce Wayne.

Efekt? Za miastem Gutek błyskawicznie rozpędza się do dopuszczalnych prędkości. Podczas jazdy na długich prostych prowadzi się stabilnie i bez kołysania. Co dziwne, podczas szybciej pokonywanych zakrętów też nie ma się do czego przyczepić. Prześwit w złożeniu jest minimalnie większy niż standard w tej klasie. Za to maszyna nie przepada za zmianą kierunku podczas jazdy w złożeniu. Ponownie przydadzą się wtedy wyrobione mięśnie.

Radialnie montowane zaciski hamulcowe Brembo z przodu nigdy nie tracą kontroli nad tym kawałem żelastwa i, co ważne, są łatwo dozowalne. W sytuacjach ekstremalnych skórę uratuje ci ABS. Jeśli chodzi o kontrolę trakcji, podczas jazdy możesz wybrać jeden z czterech poziomów: od „wyłączona” do „bardzo czuła”.

W trakcie sprintów od winkla do winkla docenisz ustawienia podwozia. Widelec z lagami o średnicy 45 mm prowadzi koło precyzyjnie, a podczas ostrego hamowania nie dobija. Za to dwa amortyzatory z tyłu potrafią dopuścić do kołysania podczas jazdy na długich, nierównych asfaltach. Dla mnie ważniejsze jest to, że mają one problem z precyzyjnym tłumieniem sporych mas nieamortyzowanych, np. masywnego wału napędowego. Ale są to rzeczy, do których można się przyzwyczaić.

Moto Guzzi MGX-21 - być jak Bruce Wayne.
Przednie koło ma średnicę 21 cali i jest ozdobione karbonową osłoną.
Moto Guzzi MGX-21 - być jak Bruce Wayne.
Gdyby Batman szukał motocykla dla siebie, na pewno głęboko zastanowiłby się nad Moto Guzzi MGX-21.

Generalnie rzecz biorąc MGX-21 świetnie wygląda, ale również nieźle się prowadzi, jak na baggera oczywiście. A ponieważ pozycja jeźdźca za wysoką, zamocowaną do górnej półki dwuczęściową kierownicą, na kanapie o wysokości 740 mm i opierającego nogi na wygodnych podnóżkach jest komfortowa, radość z jazdy jest tym większa. Dlatego nie trzeba się bać dłuższych wypadów. Zresztą zachęca do nich duży zbiornik paliwa – 21,5 litra. Jeśli nuży cię jazda bez wpadającej w ucho muzyki, do dyspozycji masz niezłej jakości sprzęt grający. Słuchanie radia, odtwarzanie muzyki (Bluetooth), zestaw głośno mówiący – to wszystko tu jest.

Ponieważ jesteś jak Bruce Wayne, nie musisz martwić się o kasę. Dlatego niemal 100 000 zł wydane na Moto Guzzi MGX-21 nie powinno szczypać cię tak bardzo, jak zwykłych śmiertelników.

Dane techniczne Moto Guzzi MGX-21 (2016 rok)
SILNIK
Budowa V2, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, dwa zawory na cylinder, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 52 mm, regulowany katalizator.
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane jednotarczowe sprzęgło suche, skrzynia 6-biegowa, napęd wałem.
Śr. cylindra x skok tłoka  104 x 81,2 mm
Pojemność skokowa 1380 cm3
Moc maksymalna 97 KM (71 kW) przy 6500 obr/min
Maks. moment obrotowy 121 Nm przy 3000 obr/min
PODWOZIE
Rama podwójna, kołyskowa, ze stali
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 45 mm, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyn i tłumienie odbicia.
Hamulce przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 282 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, kontrola trakcji, ABS.
Rozmiar opon p/t 120/70 21 / 180/60 R 16
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1700 mm
Kąt główki ramy 58°
Wysokość kanapy 740 mm
Masa z paliwem 341 kg
Poj. zbiornika paliwa 20,5/5 l
Cena ok. 99 900 zł (koniec 2016 roku)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij