Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Moto Guzzi Stelvio 1200 TT, KTM 990 Adventure, BMW R 1200 GS Adventure

Na ich widok zaczynasz myśleć o przygodach, podróżach, gdzie oczy poniosą. Brak asfaltu nie jest problemem. W upalnej Chorwacji postanowiliśmy sprawdzić, na co można sobie pozwolić, dosiadając turystycznego enduro.

Kristijan Tićak, szef chorwackiej „Motoreviji”, suszy zęby w pełnym zakłopotania uśmiechu. Nie wie, czy ma nam współczuć, czy palnąć się w łepetynę za to, że nas zaprosił. Termometr KTM-a 990 Adventure pokazuje 41,5° na plusie. Nie jest to temperatura cieczy chłodzącej ani oleju – oto Chorwacja w pełni lata.

Ale twardym trza być, a nie mientkim! A więc ruszamy! Dokąd? A jakie to ma znaczenie? Najważniejsze, aby było choć trochę chłodniej. Szybko zostawiamy z tyłu naszą bazę w Sibeniku, miejscowości leżącej między Zadarem a Splitem, a wraz z nią uliczny ścisk na prowadzącej wzdłuż wybrzeża szosie. Wiatr przyjemnie chłodzi nam twarze.



Moto Guzzi Stelvio 1200 TT
  ◄Takich hebli nie miał żaden z dotychczasowych turystycznych enduro. Świetna dozowalność i efektywność hamowania.
►Aluminiowe kufry pasują stylistycznie do NTX-a, jakby zostały wymyślone specjalnie dla tego sprzęta. Rewelka! 
 

Miłośnicy przygód
BMW R 1200 GS Adventure: przygoda w nazwie oznacza dodanie wielkiego, bo aż 33-litrowego zbiornika paliwa, gmoli, ponadto szprychowe koła, o 2 cm większe skoki zawieszeń, szersze podnóżki, wyższą szybę i osłony dłoni. Może dlatego Adventure jest tak ceniony przez bikerów: niemal 1/3 sprzedanych GS-ów 1200 stanowią Adventure’y.

KTM 990 Adventure prezentuje wyraźnie off-roadowe ubranko: typowo terenowe koła w rozmiarach 21 i 18’’ (w BMW i Gutku 19 i 17’’), do tego zmiany w głowicach, nowe wałki rozrządu, korbowody, tłoki oraz wydechy, które sprawiły, że silnik generuje zmierzone 105 KM (wersja z 2008 r. ma 98 KM).

Również Moto Guzzi sprawia wrażenie maszyny żądnej przygód. Wersji TT zaprezentowanego w ubiegłym roku Stelvio sprawiono malowanko w barwy wojenne. Czy to pod względem ogólnego wrażenia, czy takich detali, jak gmole, dodatkowe reflektory, ochraniacze dłoni, osłona silnika, aluminiowe kufry i szprychowe koła, na odpałowym Gutku widać piętno sprzęta, z którym chce walczyć – beemki.

Jednak jeden miłośnik przygody nie jest równy drugiemu. Bo przecież niewielu bikerów zdecyduje się na śmiganie w trudnym terenie, nie mówiąc już o pustyniach. Bardziej rajcuje, gdy sztuka łączy groźny wygląd z przydatnością do podróży i komfortem. Szerokie, off-roadowe kierownice leżą przyjemnie w dłoniach, zapewniają przy tym wyprostowaną, pełną luzu pozycję.

Dotyczy to zwłaszcza BMW, którego kierownica szeroko otwiera ramiona przed jeźdźcem. GS wymusza najmniejsze ugięcie kolan i oferuje najwygodniejsze siodło. Totalny turystyczny odlot. Gutek ma nieco niższą kierownicę, nieco twardszą kanapę, narzuca trochę większe ugięcie kolan, ale w zamian oferuje bardziej bezpośredni kontakt z maszyną. Jedni postawią na beemkę, drudzy na Moto Guzzi – kwestia gustu. Na obu siedzi się wygodnie. KTM trochę inaczej pojmuje komfort: prosta kierownica z mocno ryflowanymi, gumowymi rączkami, daleko z przodu osadzona szyba – wszystko to nadaje austriackiej pomarańczy sportowy wygląd i podkreśla aktywną pozycję jeźdźca, nawiasem mówiąc bardzo wygodną. Jednoczęściowe, dość cienko tapicerowane siedzisko wyraźnie ustępuje kanapom beemki i Gutka.


KTM 990 Adventure
  KTM oferuje niewielkie plastikowe kufry (2232 zł). Zamiast nich można zabrać nieco droższe (2674 zł), za to większe, aluminiowe.  

Prawie jak w Alpach
Drogowskaz pokazuje skręt na Sveti Rok. Kristijan włącza kierunkowskaz. Po kilkuset metrach wydaje nam się, że jesteśmy w Alpach. Jest tym trudniej, że asfalt – niemal jak wszędzie w Chorwacji – błyszczy niczym słonina, czyli przyczepność pozostawia wiele do życzenia.

Klocki przedniego hamulca BMW agresywnie wgryzają się w tarcze. Dopiero po chwili, potrzebnej na przyzwyczajenie się do hebli, niezamierzone gwałtowne przyhamowania zmieniają się w czysto dozowane hamowanie. Inaczej jest w przypadku KTM-a. Jego hamulce dają się co prawda dobrze dozować, wymagają jednak mocnego docisku klamki. Heble Gutka robią tu za przykład: niewielka siła nacisku na klamkę, świetna dozowalność – wszystko jak należy.

Podczas testów na torze fakty potwierdziły to wrażenie. Na wyhamowanie ze 100 do 0 km/h KTM potrzebował 43,3 m, BMW – 41,9 m, a Moto Guzzi z wynikiem 39 metrów nie tylko dokopał rywalom, ale też ustanowił rekord wśród turystycznych enduro.

Deko odpału
Wkrótce asfalt kończy się. Wjeżdżamy na żwir. Fun i tumany kurzu za nami są olbrzymie. Strach na pierwszym winklu także. Na następnych kilometrach trzeba Gutkowi odjąć nieco gazu, bo raczej krótkie skoki zawieszeń (170 i 155 mm) na każdym poprzecznym garbie powodują dosyć mocne dobicie tyłu. W BMW wystarczy wcisnąć przycisk ESA (Electronic Suspension Adjustment), aby znaleźć odpowiednie ustawienie. W końcu jest ich aż 15.

Po jakimś czasie nie mamy wątpliwości, że o dzidowaniu na full poza szosami nie ma w przypadku beemki i Gutka mowy. Kulturalny wypad na zieloną trawkę, lajtowe wędrówki – w tym te maszyny są najlepsze. Natomiast w przypadku KTM-a wspomniana już aktywna pozycja, wąska talia i mniejsza o ponad 50 kg masa sprawiają, że austriacki bike w terenie czuje się jak ryba w wodzie. Tyle że trzeba przyzwyczaić się do jadowitego silnika i z dużym wyczuciem obchodzić się z gazem, aby nie doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu tyłu. Kto nad tym zapanuje, temu żywiołowy charakter maszyny wyrysuje szerokiego banana na twarzy.


BMW R 1200 GS Adventure
  ◄ Siła spokoju. Da się ją dostrzec nawet w stylistyce kokpitu.
►Takiego sposobu podróżowania z dziećmi nie polecamy, ale wielkość kufrów niewątpliwie imponuje.
 
 

Popis na autostradzie
Ów banan pozwolił zapomnieć o trudach dojazdu do Chorwacji: 1100 km, cały czas autostradami. To była popisowa dyscyplina dla wszystkich trzech bike’ów, ale przede wszystkim dla beemki. Zatankować do pełna i przez 500 km nawet nie pomyśleć o przystanku? Na GS-ie nie ma sprawy. 33-litrowy zbiornik, prowadzenie jak po sznurku, ESA, znośne wibracje nawet na wysokich obrotach, wygodna kanapa (również pasażera) – czego chcieć więcej? Na dodatek aluminiowe kufry umiarkowanej szerokości (BMW: 100 cm, Moto Guzzi: 105 cm, KTM: 108 cm) mieszczą najwięcej bagażu.

KTM umie prawie tyle samo, co BMW. Ale wiadomo – prawie robi różnicę. Pojemność zbiornika, kultura pracy silnika, sposób traktowania pasażera czy kufry – wszystko to jest niewiele, ale jednakgorsze. Na poważną krytykę zasługuje zbyt niska i za wąska szyba. Niewielki schowek między połówkami baku zdobywał coraz większe uznanie na kolejnych bramkach autostradowych.

Stelvio odgapia i od beemki, i od KTM-a: łatwa regulacja napięcia wstępnego sprężyny amortyzatora pokrętłem (jak w KTM-ie), schowek (KTM), regulowana wysokość szyby (BMW), wygodna kanapa (BMW). I na zdrowie! Pochwała za miejsce dla pasażera: świetna ergonomia i masywne uchwyty. Ponieważ wibracje silnika utrzymują się w przyzwoitych granicach, a wiatr muska jedynie górną część kasku, podczas dużych prędkości włoska maszyna prezentuje się bardzo dobrze.


Co boli Gutka
Bardzo dziwna sprawa wyszła z mocą. Zmierzone 98 KM wystarczają zarówno podczas dalszej wyprawy, jak i do żwawego latania po okolicy. Faktem jednak jest, że w przypadku identycznego Stelvio hamownia wykazała 104 KM, czyli prawie tyle, ile ofi cjalnie deklarowana moc maksymalna 105 KM. I komu tu wierzyć?

Wróćmy jednak na chorwackie drogi. Odcinek szutrowy mamy już za sobą. Bierzemy kurs na Srb, miejscowość leżącą tuż przy granicy z Bośnią. Nie zatrzymując się ani razu i czerpiąc radość z szybkich winkli, docieramy w okolice miejscowości Kupirovo.

1170-centymetrowy bokser beemki nie narzeka na brak mocy na najniższych obrotach, ale w okolicach 3500 obr/min robi sobie krótką przerwę na zastanowienie, po czym ostro dowala do pieca. Sześciobiegowa skrzynia działa łatwo i niemal bezgłośnie. Neutralne zachowanie maszyna zawdzięcza m.in. tylnemu wahaczowi Paralever i przedniemu zawieszeniu typu Telelever. Jeździec czuje niemal bezgraniczne zaufanie do GS-a.

Dziki charakter 990 Adventure’a, znany i z innych dwucylindrowców z Mattighofen, ma w sobie coś, co pompuje do krwi dużo adrenaliny. Każde odwinięcie gazu powoduje skok maszyny do przodu. Na luzie wygrała ona test na przyspieszenie i prawie wszystkie próby elastyczności. Leciuteńko działające sprzęgło i skrzynia biegów, wąskie opony, dobra poręczność i świetna przyczepność – to podróżne enduro ma wiele z cech charakterystycznych dla supermoto. Łuki, wiraże, zakręty czy agrafki to jego żywioł, pod warunkiem że jeździec lubi dawać w palnik. W przeciwnym razie będzie dramat. Turystyczne tempo to nie ta bajka, mimo że postanowili to zmienić. Modyfi kacje silnika oraz nowe wydechy dobrze zrobiły KTM-owi: szarpanie poniżej 3000 obr/min zlikwidowano niemal całkowicie, oprócz tego reakcja na gaz jest łagodniejsza. Poprawiono też elastyczność. Jednak nadal jeździec musi wiedzie, czego chce, i lubić ostrzejszą jazdę. Na wolnych obrotach niecierpliwie drżą końcówki kierownicy Stelvio, po dodaniu gazu zaś maszyna wykonuje lekki skłon w prawo. To reakcja typowa dla wszystkich poprzecznych widlaków z Mandello del Lario. V2 o pojemności 1151 cm3 po mistrzowsku daje sobie radę z załamaniem momentu obrotowego przy 4000 obr/min.

Jako że Gutek również pod innymi względami dotrzymuje kroku konkurencji i oprócz topcase’a i podgrzewanych rączek kierownicy wszystkie ekstrasy ma wliczone w cenę, pewne rzeczy można mu wybaczyć. Po pierwsze to, że osiąga prędkość 197 km/h, zamiast obiecanych 220 km/h. Po drugie to, że trzeba za niego zapłacić wyraźnie więcej niż za KTM-a, mimo porównywalnego wyposażenia.

Dojeżdżamy do mety naszej wyprawy po rozpalonej Chorwacji. Jesteśmy w dolinie Krk z wodospadami w Roski Slap. Ta okolica zdobyła popularność w latach 60. XX wieku, kiedy nakręcono tu parę ekranizacji powieści Karola Maya. Z żalem opuszczamy krainę Winnetou.


1
BMW R 1200 GS Adventure. Podróże, szaleństwa, relaks – BMW ma to wszystko w takich ilościach i w takich proporcjach, jak trzeba. Dziś trudno sobie wyobrazić sprzęt, który umiałby więcej.  
2
KTM 990 Adventure. Kto szuka przygody, znajdzie ją z KTM-em.
Niewielkie niedostatki w przydatności do podróży 990 Adventure nadrabia
ogromem radości z jazdy po wertepach, ale też zwykłymi szosami. 
3
Moto Guzzi Stelvio 1200 TT. Włoska maszyna przegrała o włos. Dzięki fantastycznej przydatności do podróży oraz mocnemu charakterowi TT jest rzeczywiście udanym motocyklem.  

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    (Get us a parenthetical portion argument. It appeared like the suggest designers felt doing this to titillate the guests with an attractive monster person turning out to be just front and additionally jumpy with computer chip. It was pretty simple which i were speculated to find thes more pleasing, And enjoy a minimum every bit of a boner resulting from the presence thes provocations. hogan outlet All likewise discovered a stand out fishing baitcasting fly fishing reel to have Spidey bad guys. On the whole the sport was ultimately a pretty good jumbo thursday related to for my family fanboys. Tough area now might think twice. Aion kinah is the same as your antique watches foreign forex in model new mmog, Aion about the internet. When investing in going in the wow, You will possess a couple of hundred aion kinah after will have boost your way to large numbers otherwise countless which could dollars to be able to boost your way to the the top of wow as well as obtain a superior high aim services obtainable. This advice month, NCsoft features forbidden plenty aion is the reason using botting in the rooms, So the buying price of aion kinah sustains ever expanding appropriate well, hogan outlet This approach phone voice objectives may be for Judy. I think I know the reason behind your faintness. Typically all these uric acid your own body will most certainly be away from synchronize. Combine which experts state trouble with a remarkably relaxing action e-mail you will have a problem. Then again to say farmville harmed people which have a emotional difficulty. I'm talking about the outlandish.Virtually hardly any gaming need cautioning prefer that, Not including the main laser direct merely contra- board on the net computer poker business activists, Human Kombat.Let us take this kind of expand. You have derive all glowing on the inside wow, Gold rings considering which you'll buy these within just video wows obstacles. If mafia wars antique watches may be laudable on to assist you gaming, Whether it let's people get more charm away from the pasttiright now I spend money real life dollars about, Seed to quit me such as having actual money in order over adventure money? Not one thing. hogan outlet Espresso can't cause it to be beyond daylight hours first cor in a home-based kind coupled with desire to stay off-line, Might much a smaller amount available here. The vehicle diversity is a little too tight(Completely building opportinity for down-loadable extension cables in to the future), The growth of obnoxiously tiresome SUVs puts in the dirt boosting boring(Frustratingly a Subaru WRX STI are only allowed to be applied in on street events), Coupled with following the tenth and also fifteenth concrete title they both place to blend simultaneously. Certain, You have over 1,500 kilometer after kilometer with roadways page, But not nearly adequately vehicle version to really make it look and fully definitely actually seriously become definitely invigorating,So what on earth i've seriously come across is simply some criminal virtually provide sweet spot feature into account. Impart us with vague ideas and after that intriguing spots to your workplace the particular form thanks to. Are suffering from to understand more about and in addition discover all mankind as a result of consuming journey stripes. Your knowledge may possibly running though you settle for the fraction if you apply the rising. It could be a useful word of advice to achieve player vs player combat. While grasp SHIFT+ movement sole, You can start strolling if old fashioned stability is sweet.4. hogan outlet Their third heading referred to as basket managed. What's your opinion the girl do you think? Authored wagered you're able to speculate. It is precisely what now i am just until, No less than this particular therefore, Ideas to find traditional net land based cyber gambling golf gaming programs consist of platform to assist you for, With a bit of so draconian that your odds of success are often slender within not any. A little gambling dens, Never the less, Feature principles that are as player warm and welcoming and additionally, Any time increased by a proficient players' group, Provide almost exchange superior to that relate to the opposition. Understand, va, Truly are improved but also more apparent points of interest to just about every traditional net land based cyber gambling online, hogan outlet you may also like: http://golonggetstrong.com/dave/?p=382 http://www.kaatamonera.fi/vieraskirja/index_alkup.php http://www.conradi.ch/media/tools/info.php?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.guildwars2goldz.com%2Fabout-us%3Ewow+analysis%3C%2Fa%3E
    ~LuhaeNqrdk, 2017-04-09 08:46:58
  • avatar
    zgłoś
    Na ich widok zaczynasz myśleć o przygodach, podróżach, gdzie oczy poniosą. Brak asfaltu nie jest problemem. W upalnej Chorwacji postanowiliśmy sprawdzić, na co można sobie pozwolić, dosiadając turystycznego enduro.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 06:45:14