Motocykl poleca:

Moto Morini Scrambler 1200 2009

Poleć ten artykuł:

Gdy Sycylijczyk wychodzi na niedzielny spacer, chodzi przede wszystkim o szpan – strój ma świadczyć, że oto idzie nie byle kto. Dokładnie tak samo jest z Moto Morini Scramblerem.

Zobacz całą galerię

Piątek trzynastego zaczął się wspaniale: wiosenne słońce na południu Francji grzeje gnaty, a z furgonetki zjeżdża Moto Morini Scrambler 1200. Towarzyszy temu miły dla ucha dźwięk: koła są bowiem obleczone w Metzelery Karoo – opony o grubych klockach bieżnika, które naciągnięto na eleganckie felgi Excela. Dzięki starannemu uszczelnieniu nypli szprych można było zrezygnować z dętek, a mimo to koła zachowały tradycyjny wygląd. Moto Morini na Metzelerach Karoo ma coś z faceta z trzydniowym zarostem, który – poproszony o mleko do kawy – przyprowadza krowę.


   
1,2-litrowy V- twin ma godny wygląd i daje potężnego kopa. Najbardziej pasujące tu określenie: potęga!  To już właściwie standard: analogowy obrotomierz i cyfrowy wyświetlacz wielofunkcyjny. 


Obudzić Pokraka
Zachwycać się nad maszyną można długo, ale – jak powiedział Zed w „Pulp Fiction” – „Czas obudzić Pokraka!”. Rozrusznik walczy zaciekle, by wprawić w ruch dwa potężne tłoki o średnicy 107 mm każdy. Nie przychodzi to łatwo, bo ich skok wynosi 66 mm, a stopień sprężania to 12,5:1. Metaliczna kakofonia dźwięków dochodząca z dwóch stożkowych wydechów brzmi jak coś między Marilynem Mansonem a Erosem Ramazzottim i wywołuje zarówno w maszynie, jak i u jeźdźca miłe drżenie.

Ale to tylko przedsmak tego, co nastąpiło za chwilę. Opisanie tego, co pod wpływem obciążenia dzieje się w airboksie ulokowanym o dwie szerokości dłoni od… pępka, nie jest sprawą łatwą. Tak czy inaczej – przeżycie jest ogromne.

By poznać Scramblera, trzeba spędzić z nim nieco czasu; żeby sprzęta zrozumieć, trzeba go mieć jeszcze więcej. Jedną z przyczyn jest wspomniane na początku ogumienie. O wyborze gum musiał zadecydować ich groźny wygląd. Jeśliby przełożyć to na sycylijski szpan, te gumy są trochę jak pięknie leżąca, ale niewygodna marynarka.

Na życzenie można dostać Moriniego z Michelinami Anakee, ale większość wybiera Karoo, i to nawet mimo że te opony nie najlepiej sprawują się na miękkich nawierzchniach lub na nadmorskim bulwarze. Metzelery podczas ostrzejszej jazdy mocno utrudniają życie. Czyli warto jak najszybciej zapomnieć o tradycyjnie pojmowanej precyzji prowadzenia, feedbacku oraz o dobrej przyczepności – w przeciwnym razie radość z jazdy tym motocyklem nie potrwa zbyt długo.

   
Muzyka wydobywająca się z tych puzonów marszczy wątrobę.  Na tradycyjne felgi ze szprychami nawleczono bezdętkowe opony. Liczy się lans! 

Garść klocków bieżnika
Twardo amortyzowane, mocno tłumione podwozie, wspierane przez w pełni regulowany amortyzator i nieregulowany widelec upside-down, nie pozwalają rzuSzczególnie podczas hamowania należy bardzo uważać, bo w przednim kole do walki z asfaltem na zew ośmiu tłoczków staje jedynie garść klocków bieżnika. Przyda się wyczucie w dłoni, bo gdy go zabraknie, można zablokować przednie koło. Ta maszyna nie ma ABS-u i mieć go nie będzie.

Banan na japie
Biker może być pewien, że pokonywanie winkla będzie miłym wydarzeniem – odpowiednie pociągnięcie z garści i jak w banku podczas wychodzenia z zakrętu mamy mniejszy lub większy dryft, który musi wywołać banana na japie. Olbrzymi widlak dokłada do tej zabawy odpowiednią reakcję na gaz, oprócz tego pompuje tyle momentu obrotowego na tył, że uniknięcie wheelie na pierwszych dwóch biegach jest prawie niemożliwe.

Aby cieszyć się tą maszyną, trzeba mieć chęć do zabawy, ale też umieć powściągać fantazję. Wtedy dzięki wyluzowanej pozycji można za jednym zamachem wyjeździć cały 21-litrowy zbiornik paliwa, czyli nawinąć około 330 km.

Niech zatem Sycylijczycy spacerują w swych niewygodnych gajerkach, dowodząc, że nie wypadli krowie spod ogona. Lepiej zamiast tego wskoczyć na Moriniego i pośmigać po winklach.

Tagi: test | Moto Morini | Scrambler

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij