Motocykl poleca:

Motocykl używany do 5000 zł

Poleć ten artykuł:

Planujesz kupno motocykla? Zebrałeś już trochę kasy i zastanawiasz się, co za to możesz mieć? Mamy kryzys, więc nie uda Ci się już dozbierać więcej? Podpowiadamy, jakie motocykle możesz kupić, dysponując kwotą 5000, 10 000 lub 15 000 złotych. I na co szczególnie zwrócić uwagę, aby nie stać się posiadaczem totalnego złomu. Albo by później drugie tyle nie dołożyć do maszyny w serwisie.
motocykl-uzywany-do-5000-zlotych-07-kawasaki-er-5.jpg Zobacz całą galerię

Na początek zajmijmy się motocyklami za ok. 5000 zł. W tym odcinku proponujemy nakedy: Kawę ER-5, Yamahę XJ 600 i enduro Suzuki DR 650.

Kawasaki ER-5 to bardzo udany, choć prosty konstrukcyjnie motocykl. Ale może właśnie dzięki temu bardzo niezawodny. Napędza go dwucylindrowy, chłodzony cieczą silnik, który wcześniej pracował w paru innych motocyklach z Akashi. Powstał jako LTD 454, a później rozwiercony do „500” siedział w podwoziach choppera EN 500, szosówki GPZ 500 i funduro KLE 500. Gdy trafił do ER-a-5, był już sprawdzony i dopracowany.


Ale ma to swoje minusy. Sprzęt jest tak niezawodny, że wielu motocyklistów ogranicza się w ramach przeglądu do wymiany oleju i filtra. Tymczasem ten twin jest bardzo czuły na właściwe ustawienie luzów zaworowych, co należy robić co 6000 km. W miarę eksploatacji luzy na wydechu zmniejszają się. Gdy znikną całkiem, grzybki zaworów ulegają nadpaleniu i silnik traci szczelność. W dalszej kolejności następuje zniszczenie grzybków i gniazd zaworowych. Z kolei na ssaniu luzy powiększają się, co powoduje większe zużycie dźwigienek zaworowych i krzywek wałka rozrządu. A to oznacza remont głowicy i potworne koszty.

Aby sprawdzić szczelność silnika ER-a-5, należy uruchomić go na zimno. Nieszczelne serce potrzebuje dłuższego piłowania rozrusznikiem i na dodatek silnik kręci się bardzo szybko, zanim zagada (stawia mniejszy opór rozrusznikowi). Gdy coś takiego występuje, a motocykl wizualnie jest wart kupna, należy wymusić na sprzedającym udanie się do serwisu w celu sprawdzenia ciśnienia sprężania. ER-5 ma miękkie przednie zawieszenie – ostra jazda z mocnymi hamowaniami lub stałe użytkowanie z dużym bagażem powoduje zużycie łożysk główki ramy i simmeringów przedniego zawieszenia. Należy więc sprawdzić luz w główce i czy obraca się ona bez zacięć oraz czy po jeździe próbnej nie pokaże się olej na górnych goleniach teleskopów. Warto też przyjrzeć się układowi wydechowemu – nie jest on zbyt odporny na korozję, szczególnie od miejsca połączenia kolanek wydechowych aż do tłumika (z nim włącznie).

Suzuki DR 650
...jest fajnym endurakiem nadającym się do codziennej jazdy po wszelkiego rodzaju drogach, z niezbyt hardkorowym terenem włącznie. Natomiast w cięższym terenie nie da się nim za bardzo jeździć, bo zawieszenia są wyraźnie za miękkie. Jednocylindrowy, chłodzony powietrzem i olejem silnik, z cylindrem pokrytym warstwą węglików niklu i krzemu, to bardzo trwała konstrukcja.

Należy obejrzeć głowicę w okolicach pokrywy zaworów – mogą tam występować wycieki oleju, szczególnie przy obu lewych śrubach mocujących głowicę. Takie wycieki mogą świadczyć o przegrzaniu silnika, co ma miejsce choćby podczas ujeżdżania w błotnistym terenie, gdy maź zaklei chłodnicę oleju i cylinder.


historia Suzuki DR 650
1990 – debiut Suzuki DR 650, który zastępuje DR-a 600. Ma jednocylindrowy silnik chłodzony powietrzem i olejem o mocy 46 KM. Silnik uruchamia się kopniakiem. Masa 147 kg. 1996 – na drogi wyjeżdża DR 650 SE. Silnik jest mocno przekonstruowany, moc zmniejszono do 43 KM, uruchamia się go rozrusznikiem elektrycznym. Można wybrać wersję z wysokością kanapy 890 mm, ale jest też wersja z siedzeniem na wysokości 850 mm i mniejszymi skokami zawieszeń. 2002 – DR 650 SE ukazuje się w kolorze żółtym z grafiką wspólną z DR-Z-em 400, podobną do wyczynowych motocykli tej marki. Jest to ostatni rok produkcji.
 

historia Kawasaki ER-5
1996 – nowy ER-5 ma prostą ramę stalową, sprawdzony silnik stosowany wcześniej w innych modelach, ale z inną charakterystyką. Jego zaletą jest też nie za wysoka cena. 1999 – dostaje przydomek Twister. Jego wejściu towarzyszy wielka (kompletnie nieudana) kampania reklamowa w MTV. 2001 – poprawa ergonomii: inna kanapa z grubszą tapicerką. Powiększony zbiornik paliwa (17 zamiast 16 l). 2006 – premiera ER-6n i ER-6f. ER-5 jest jeszcze produkowany, ale w następnym roku zniknie z oferty.

W ogóle należy się wystrzegać DR-a 650, który dużo jeździł w terenie. Można to poznać po startym lakierze na elementach ramy w okolicach podnóżków i powyżej nich, czyli tam, gdzie ociera o nie cholewa off-roadowego buta. Konieczne jest też sprawdzenie luzów tylnego zawieszenia. W tym celu można postawić motocykl na jakimś stołku, tak by tylne koło było ponad ziemią. Chwyć za końce wahacza i poruszaj nimi w górę i w dół, wyczuwając luz. Używany motocykl zawsze będzie miał już jakiś luz, ale jego wartość powyżej 1-1,5 cm dyskwalifikuje. Oznacza bowiem, że ułożyskowanie mechanizmu dźwigniowego łączącego wahacz z tylnym teleskopem jest totalnie zużyte – jego naprawa wiąże się z dużymi wydatkami. Jeżeli po postawieniu na stołku w celu sprawdzenia luzu wahacza przednie koło również nie dotyka do ziemi, od razu można sprawdzić też luz w główce ramy.


Podczas jazdy próbnej trzeba sprawdzić działanie skrzyni biegów, przechodząc przez nie po kolei. W DR-ze 650 działa ona dość precyzyjnie.

Yamaha XJ 600
występowała w wersji N (naked) i S, czyli z małą owiewką. Ma czterocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik, którego osiągi nie powalają. Ale jest on trwały i niezawodny. Motocykl jest wyjątkowo uniwersalny, a w wersji z owiewką nadaje się również do turystyki. XJ-ę 600 śmiało można nazwać maszynką do wszystkiego. Nic więc dziwnego, że była produkowana od 1991 aż do 2003 roku i przez ten czas podbiła serca wielu motocyklistów, w tym również w Polsce. XJ 600 nie za bardzo nadaje się do szaleństw, więc za tanie pieniądze można znaleźć naprawdę ładny i dobrze utrzymany egzemplarz.

Tagi: motocykl | używane | używany

Oceń artykuł:

2.7

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij