Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.6

Motocykle 125 ccm: 125 powodów do radości

Prezentujemy siedem godnych polecenia motocykli klasy 125 z rynku wtórnego. Dlaczego piszemy właśnie o nich? Bo uznaliśmy je za najfajniejsze w tej kategorii. Mimo że są różne, dają się lubić.   

125- testy

W myśl nowych przepisów od 24 sierpnia osoby posiadające od przynajmniej trzech lat prawo jazdy kategorii B będą mogły bez uzyskiwania dodatkowych uprawnień kierować motocyklami o pojemności do 125 cm3. Konkretnie chodzi tu o jednoślady, do prowadzenia których w innych przypadkach potrzebne jest prawo jazdy kategorii A1, czyli motocykle i skutery o pojemności do 125 cm3, mocy silnika nieprzekraczającej 11 kW (14,96 KM) oraz stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. W obliczu nowych możliwości nie tylko samochodziarze zachodzą w głowę, co wybrać. Nowe prawo sprawiło bowiem, że wiele osób jeżdżących dotąd w roli „plecaczków”, a także ludzi czujących klimat, lecz niemających stosownego prawka, będzie mogło zasiąść za sterami własnej maszyny. Z myślą o nich wytypowaliśmy siedem najfajniejszych naszym zdaniem „125”, które warto kupić z drugiej ręki. Niektórymi można wygodnie jeździć we dwoje, inne obok uniwersalności mają świetny wygląd, są też maszynki sportowe. Wszystkie jednak posiadają wspólną cechę: są tanie, niezawodne i oszczędne.

    

Suzuki GN 125

Suzuki VanVan 125

Produkowany od roku 1982 „Gienek” (taką nazwę otrzymał w Polsce) nawiązuje wyglądem do soft chopperów z lat 80., jednak to też jest maszyna uniwersalna. Nowsze wersje ukazały się w 1987 i 1992 roku.

GN 125 pali zaledwie 2,5 litra wachy na setkę, co przy zbiorniku o pojemności 10 litrów oznacza, że podczas normalnej, codziennej eksploatacji stacje paliw jeździec ogląda od święta.

GN 125 to motocykl trwały, niezawodny i odporny na katowanie. Napędza go bardzo prosty, dwuzaworowy silnik (stosowano go zresztą w innych modelach), przy którym wiele czynności obsługowych (regulację zaworów śrubkami, luzy w obu zaworach – 0,08-013 czy obsługę prostego gaźnika, sprowadzającą się do czyszczenia i ustawiania wolnych obrotów) można wykonywać we własnym zakresie.

Jego masa to raptem 116 kg, co ułatwia manewrowanie, zaś podczas manewrów przy małych i przetaczania maszynki ucieszy panie i jeźdźców o niezbyt atletycznej budowie ciała.

Dość długie przednie zawieszenie jest wystarczająco sztywne, by zapewnić dobre i neutralne prowadzenie. Na dodatek pozycja na „Gienku” jest całkiem wygodna, i to nie tylko podczas codziennej jazdy, ale i w trasie.  

Wprawdzie Suzuki określa go jako Street, czyli motocykl szosowy, ale tak naprawdę to maszyna uniwersalna. Produkcję uruchomiono w 2002 roku, ale bardzo podobną maszynę oznaczoną jako RV 125 z dwusuwowym silnikiem produkowano już w latach 1972-1982.

VanVan nadaje się do wszystkiego, przy czym najmniej na szosę. Grube koła ułatwiają jazdę po piaszczystych czy szutrowych drogach, a 6-biegowa skrzynia zapewnia dobre wykorzystanie o s i ą g ó w 12-konnego silnika.

Wygląd VanVana to potęga. Jego niska i długa sylwetka wyróżnia się na tle innych motocykli.

Pozycja na VanVanie jest bardzo wygodna. Dodając do tego miękkie zawieszenia i opony o wysokim profilu (przód 130/80-18, tył 180/80-14), jeźdźcowi nie grozi obicie zadka, nawet gdy jedzie po sporych wybojach i kiepskich gruntowych drogach.

Najbardziej polecamy VanVany produkowane po 2007 roku. Wtedy to właśnie silnik otrzymał wtrysk paliwa, z którym jest mniej kłopotów niż z gaźnikiem.    

Dane techniczne:

 Dane techniczne:

Moc maksymalna: 12 KM (8,5 kW) przy 9500 obr/min

Maks. moment obr.: 9,8 Nm przy 7800 obr/min

Masa: 116 kg

Wysokość kanapy: 735 mm

 Moc maksymalna: 12 KM (8,5 kW) przy 9000 obr/min

Maks. moment obr.: 9,8 Nm przy 7500 obr/min

Masa: 128 kg

Wysokość kanapy: 770 mm

   

Honda CBR 125 R

Honda XL 125 V Varadero

Goście z Hondy twierdzą, że od tego motocykla zaczyna się u nich klasa supersport. Najmniejsza „cebra” produkowana jest od 2004 roku. Po czterech latach doczekała się nowej owiewki, zaś maszyna w dzisiejszym kształcie ukazała się w 2011 roku.

CBR 125 R jest dość odporna na gleby. Podczas szlifu oczywiście uszkodzeniom ulegają owiewki, ale inne elementy motocykla – takie jak podnóżki czy dźwignie – zazwyczaj przeżywają spotkanie z ziemią.

Motocykl, jak przystało na supersporta, świetnie się prowadzi. Wykazały to wyścigi Honda Cup, w których młodzi zawodnicy bez stresu pokonywali zakręty, szlifując w złożeniach sliderami o asfalt.

Hamulce są świetne (oba tarczowe). Zawieszenia również zostały nieźle zestrojone. Są odpowiednio sztywne, by nie psuć własności prowadzenia, ale wystarczająco komfortowe na potrzeby codziennej jazdy.

Wersja gaźnikowa ma 15 KM (produkowano ją do 2007 roku). Obecnie montowany silnik z wtryskiem paliwa rozwija 13,3 KM, ma jednak wyższy moment obrotowy.

Silnik CBR-ki zasłużenie cieszy się opinią niezawodnego i cechuje go długowieczność, co w klasie 125 nie jest regułą. Poza tym w Polsce jest tych maszyn sporo, więc jest w czym wybierać, a dostęp do części zamiennych nie stanowi problemu.   

W roku 1998 Honda zaprezentowała model Varadero 1000, a trzy lata później ukazało się podobne do niego Varadero 125. Ta napędzana niewielkim silnikiem V2 konstrukcja okazała się bardzo udana i szybko zyskała popularność.

Małe Varadero wcale nie jest takie małe. Wygląda jak motocykl o znacznie większej pojemności, dzięki czemu dobrze czują się na nim nawet motocykliści słusznego wzrostu. Jeszcze poważniej XL 125 V wygląda z zamontowanym topcase’em.

O dużej masie motocykla (167 kg) zapomina się zaraz po ruszeniu, natomiast spora ilość miejsca sprawia, że wygodnie można na nim jechać nawet w dwie osoby. Mało tego: dodatkowy ciężar, mimo że wyraźnie odczuwalny dla silnika, nie wpływa na prowadzenie.

Varadero 125 jest jednym z najlepszych motocykli do podróżowania w swojej klasie, a moc 15 KM i pięciobiegowa skrzynia dają całkiem niezłą dynamikę na szosie nawet z bagażem. Bez problemu można utrzymać podróżną prędkość rzędu 100 km/h (maksymalna solo – 125 km/h).

XL 125 V świetnie sprawdza się na co dzień, można go także objuczyć bagażem i wyruszyć nawet w dalszą podróż, bowiem dobra ochrona przed wiatrem i wygodna pozycja jeźdźca temu sprzyjają.   

Dane techniczne:

Moc maksymalna: 13,3 KM (10 kW) przy 10 000 obr/min

Maks. moment obr.: 10 Nm przy 8000 obr/min

Masa: 136 kg

Wysokość kanapy: 785 mm

Dane techniczne:

Moc maksymalna: 15 KM (11 kW) przy 11 00 obr/min

Maks. moment obr.: 10 Nm przy 8500 obr/min

Masa: 141 kg

Wysokość kanapy: 880 mm   

Yamaha YZF-R 125

Aprilia RS4 125

Od czasu narodzin pierwszej R-jedynki oznaczenie modelu YZF-R mocno zobowiązuje. Nic więc dziwnego, że „125” z takim właśnie kodem wygrała dwukrotnie nasz test porównawczy małych supersportów (konkurowała między innymi z Hondą CBR 125 R i Aprilią RS 4 125).

Ten motocykl jest naprawdę ostry, zaś jego osiągi przebijają konkurencję. Co ciekawe, silnik jest również bardzo elastyczny, co osiągnięto, stosując nieco dłuższy skok tłoka niż w innych „125”. Taka charakterystyka pieca bardzo przydaje się w mieście.

Od 0 do 100 km/h Yamaha dochodzi w 14,8 sekundy i w tym też jest znacznie lepsza od konkurencji (Honda 17,6 s, Aprilia 16,4 s).

Zawieszenia są sztywne i do tego trzeba się przyzwyczaić, dzięki temu jednak R 125 świetnie prowadzi się w szybkich łukach. Natomiast umiarkowana masa (z paliwem 141 kg) pozwala zgrabnie przekładać maszynkę z jednego złożenia w drugie w kombinacjach wolniejszych zakrętów.

Image’u rasowego przecinaka dopełniają świetne hamulce. Z przodu jest tarcza 292 mm, a tylne koło hamuje tarcza o średnicy 230 mm.

Poza wszystkim ta maszynka jest po prostu ładna – jej wygląd nawiązuje bowiem do YZF-R 6 i rzeczywiście mocno przypomina większego krewniaka.   

Aprilia ma spore doświadczenie w konstruowaniu motocykli wyścigowych, a jej „125” zdobyły wiele tytułów mistrzowskich. RS4 jest czterosuwowym następcą słynnej RS 125 z dwusuwowym silnikiem.

RS4 świetnie nadaje się do stawiania pierwszych kroków na torze wyścigowym. Jej podwozie, podobnie jak dwusuwowej RS 125, zbudowano na wzór konstrukcji wyścigowych, więc prowadzi się rewelacyjnie, natomiast oko cieszy nowoczesna technika.

Aprilia sprawdza się też w codziennym użytkowaniu, trzeba się jednak przyzwyczaić do typowo sportowej pozycji.

Przednie zawieszenie to porządny upside down o średnicy goleni 41 mm. Jest zestrojony nieco twardo, ale inaczej motocykl nie prowadziłby się tak dobrze. Z tyłu pracuje asymetryczny wahacz – tak jak w motocyklach wyścigowych.

Przednia tarcza o średnicy 300 mm, radialne zaciski na obu kołach, koła 17 cali – to wszystko też jest rodem z Grand Prix.

W zmianie biegów pomaga quickshifter, po raz pierwszy zastosowany w motocyklu użytkowym 125 cm3.

Nowy, czterosuwowy silnik ma 15 KM, zdarzały się jednak egzemplarze, które badane na hamowni mogły pochwalić się nieco wyższą mocą.   

Dane techniczne:

Moc maksymalna: 15 KM (11 kW) przy 9 000 obr/min

Maks. moment obr.: 12 Nm przy 8 000 obr/min

Masa: 141 kg

Wysokość kanapy: 830 mm   

Dane techniczne:

Moc maksymalna: 15 KM (11 kW) przy 10 500 obr/min

Maks. moment obr.: 11 Nm przy 8000 obr/min

Masa: 146 kg

Wysokość kanapy: 815 mm   

Yamaha YBR 125

„Miejskie korki staną się rozrywką” – tak reklamowano tę maszynę w chwili narodzin, co miało miejsce w 2005 roku. Faktycznie, coś w tym jest, bowiem z zatłoczonym miastem ta maszynka daje sobie radę lepiej niż niejeden większy motocykl.

Niepozorny wygląd YBR-ki jest mylący, bowiem motocykl ten nadaje się absolutnie do wszystkiego: od nauki jazdy, poprzez codzienne dojazdy szkoły lub pracy, aż po wyjazdy w plener lub za miasto. Bez problemu mieszczą się na nim dwie osoby i da się nam podróżować nawet na znacznych dystansach.

18-calowe koła zapewniają stabilność prowadzenia na każdej nawierzchni, nawet w błocie. Oprócz tego dobrze połykają nawet większe nierówności, w czym pomaga spory skok przedniego zawieszenia (120 mm).

Ten motocykl po prostu się nie psuje. Zaprojektowano go bowiem bez fajerwerków – tak by nie miało się co psuć.   


Dane techniczne:

Moc maksymalna: 10 KM (7,5 kW) przy 7 800 obr/min

Maks. moment obr.: 9,6 Nm przy 6 000 obr/min

Masa: 125 kg

Wysokość kanapy: 780 mm   

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij