Motocykl poleca:

Motocykle MX2: Suzuki RM-Z 250 i konkurencja

Poleć ten artykuł:

Od dwóch lat wśród crossówek klasy MX2 rządzi Suzuki RM-Z 250. Czy tym razem konkurencja będzie mu w stanie przynajmniej zagrozić?  

Motocykle MX2 Zobacz całą galerię

Motocross – jeżdżą w nim i maszyny klasy MX1 (450 cm3 4T), i MX2 (do 250 cm3 4T). Dzisiaj bike’i o pojemności 250 cm3 stanowią 55% rynku crossówek powyżej 125 cm3 i ich udział ciągle rośnie. Silniki sprzętów klasy MX2, rozwijające moce między 36 a 38 KM, są dla większości łatwiejsze do opanowania niż maszyny MX1, dysponujące mocą o 20 KM wyższą. Dlatego nawet niewielkie różnice mają w tej klasie olbrzymie znaczenie.

Trzy trasy (jedna szybka i rozjechana, gliniasta, druga będąca torem do supercrossu, trzecia to piach) będą znakomitym sprawdzianem dla tych maszyn. Identyczne opony (Pirelli Scorpion MX Hard 486) mają zapewnić równe szanse. W tych warunkach będziemy starali się znaleźć zwycięzcę. Testowane motocykle ustawiliśmy także pod kątem przydatności dla amatorów (główny nacisk położyliśmy tu na łatwość prowadzenia i na komfort) oraz dla zawodników (tu oceniliśmy przede wszystkim moc silnika i możliwości zawiasów).

Yamaha YZ 250 F

O ile w klasie MX1 Yamaha postawiła na niezwykłe rozwiązania techniczne (cylinder pochylony do tyłu, głowica cylindra przekręcona o 180O, filtr powietrza umieszczony przed kanapą), o tyle YZ 250 F jako jedyny bike w tym porównaniu ma zasilanie pięciozaworowego singla (to też element charakterystyczny) gaźnikiem, a nie wtryskiem paliwa. Nawet po zamianie na aluminiową ramę grzbietową w sezonie 2010 została zachowana charakterystyczna dla tego sprzęta pozycja jeźdźca, dociążająca przednie koło.

W modelu na najbliższy sezon zwiększono to dociążenie, przesuwając widelec jeszcze bliżej główki ramy (22 zamiast 25 mm). Bez różnicy – czy to ciasny nawrót, czy prosta, przyczepna czy twarda nawierzchnia – YZ 250 F mocno wgryza się w podłoże. Docenią to przede wszystkim amatorzy, którym łatwiej będzie opanować bike’a na torze. Zwłaszcza że precyzyjne i łagodne prowadzenie oraz stabilność na prostych uzupełnia odpowiadające takim właśnie bikerom zestrojenie zawieszeń.

Zawiasy Kayaba (znowu cecha wyróżniająca w zdominowanej przez Showa kategorii MX2) działają komfortowo, precyzyjnie tłumią niewielkie nierówności, z tym że podczas ostrzejszej jazdy niewiele trzeba, aby osiągnęły granice. Szybsi jeźdźcy raczej nie poradzą sobie bez twardszych sprężyn.

Singiel Yamahy, wyposażony w sezonie 2012 w gaźnik o większej średnicy (39 zamiast 37 mm), mimo że ma niezłą charakterystykę, w górnym zakresie obrotów ciągle pracuje nie najlepiej. Jednak trzeba odnotować, że powyżej wyraźnie wzmocnionego środkowego zakresu singiel wkręca się na obroty znacznie dynamiczniej i w stosunku do poprzednika jeździec czasem uniknie zmiany biegu.

Tagi: MX2 | testy | testy porównawcze | motocross

Oceń artykuł:

5.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij