Motocykl poleca:

Motocykle używane: Jak nie wdepnąć na minę

Poleć ten artykuł:

Rynek motocykli używanych jest w Polsce sporo większy niż maszyn nowych. Podpowiadamy, na czym warto zatrzymać wzrok, przeglądając propozycje sprzedaży.  

Poszukiwania moocykla na allegro

Większość motocykli używanych jest zachwalana jako „nówka, mało jeżdżona, niekatowana”. W praktyce można wpakować się na minę, tzn. po zakupie konieczne okażą się inwestycje większe niż już wydane pieniądze. Proponujemy 15 bike’ów w trzech przedziałach cenowych, w których przy normalnej eksploatacji szansa wystąpienia miny jest minimalna. Takie sprzęty z dużym prawdopodobieństwem pojeżdżą jeszcze długi i to u kilku właścicieli.

Opisujemy roczniki danych modeli za 5, 10 i 15 tys. złotych. Wybraliśmy motocykle uznane za pewniaki, tzn. takie, w których awarie następują głównie z winy użytkowników lub złego czy spóźnionego serwisu. Radzimy też, na co zwrócić uwagę przy oględzinach i jeździe próbnej oraz na typowe awarie (jeśli takie odnotowano, co nie znaczy, że występują one we wszystkich egzemplarzach), które trzeba wyśledzić przed kupnem. Pominęliśmy usterki uważane przez znawców za nietypowe, bo przecież każde żelastwo może się zepsuć.

Kawasaki KLE 500
Jest to pierwszy funbike. KLE 500 nadaje się do wszystkiego i daje dużą radość z jazdy. Świetnie pokonuje kręte asfalty, jest poręczny (miasto!), a duże przednie koło ułatwia jazdę po nierównościach, nawet terenowych. Ograniczenia: tył za miękki do jazdy z pasażerem i bagażem, przy takiej eksploatacji amortyzator traci tłumienie, co sprawdzisz, bujając tyłem. Słabą stroną silnika KLE, montowanego też w innych modelach, jest układ zaworowy (zbyt miękkie zawory). Jeżeli luz zaworowy nie był systematycznie regulowany, grzybki zaworowe mogą być nadpalone lub wybite. Sprawdź więc ciśnienie sprężania. Głośny hałas z silnika może oznaczać zużycie łańcucha sprzęgłowego. Jego wymiana wymaga rozebrania silnika i będzie kosztowna, więc taki motocykl trzeba odpuścić. Donośny grzechot od strony łańcucha rozrządu, potęgujący się w miarę wzrostu obrotów, oznacza często uszkodzenie jego napinacza. Tę typową usterkę naprawia się, wymieniając napinacz.

Dane techniczne
Silnik: dwucylindrowy czterosuw, 499 cm3. Moc 48 KM przy 8500 obr/min. Moment obr. 45 Nm przy 6500 obr/min. Wys. kanapy 860 mm. Masa 205 kg. Cena 4900 zł (1992), 5300 zł (1995), 5000 zł (2002).

Honda CB 500
Ten niepozornie wyglądający naked jest godzien polecenia jako pewniak. Na drogi wyjechał w 1994 r. W 1997 r. produkcję przeniesiono z Japonii do Włoch. Nie spowodowało to pogorszenia jakości. W 1998 r. weszła wersja z półowiewką. W 2003 r. z powodu niespełniania norm czystości spalin CB 500 wypadł z rynku europejskiego. Słowo „pewniak” oznacza, że motocykl jest długowieczny i nie ma typowych wad, a usterki należą do wyjątków. Przy kupnie należy więc dokonać typowych oględzin, tzn. sprawdzić stan tarcz hamulcowych, zestawu napędowego, główki ramy (czy zawieszenie obraca się bez zacięć i luz nie jest podejrzanie duży). Warto również zwrócić uwagę na opony i wszelkie zużywające się elementy, które należałoby wymienić po zakupie maszyny. Jedyny typowy mankament: w motocyklach, które jeździły w ciepłych krajach plastiki niekiedy twardniały (np. osłona chłodnicy). Sprawdź, czy miejsca ich mocowań nie są popękane.

Dane techniczne
Silnik: dwucylindrowy czterosuw, 499 cm3. Moc 58 KM przy 9500 obr/min. Moment obr. 46 Nm przy 8000 obr/min. Wys. kanapy 775 mm. Masa 194 kg. Cena 4900 zł (1998), 5200 zł (2003), 5000-5100 zł (2002).

Yamaha Virago 535
Jest to ulubiona maszynka pań. Nisko umieszczona kanapa i neutralne, łatwe prowadzenie czynią go sprzętem dla początkujących motocyklistów. Jest to tak udany chopperek, że produkowano go, mimo iż doczekał się teoretycznego następcy – Drag Stara 650. Wielu wybierało Virago 535, które ma bardziej dynamiczny silnik. Zalety tego motocykla doceniło w Europie ponad 200 000 nabywców! Jego jedyny typowy mankament: małe Virago od 1989 roku ma dwa zbiorniki paliwa – jeden w tradycyjnym miejscu, a drugi pod kanapą (w pierwszym roku produkcji – 1988 – był tylko pod kanapą). Pod dolnym zbiornikiem znajduje się kranik z elektromagnesem, przełączany pstryczkiem na kierownicy w pozycję „rezerwa”. Ustrojstwo to przestawało działać nawet po wilgotnej nocy, a po kilku latach rzadko kiedy jest sprawne. Można z mozołem wyjąć dolny zbiornik i starać się naprawić lub wymienić kranik, ale większość odpuszcza sprawę, a wtedy w zbiorniku zawsze będzie 2,5 litra niezużytej benzyny i stację trzeba odwiedzać co około 150 km.

Dane techniczne
Silnik: czterosuw, V2 70o, 535 cm3. Moc 46 KM przy 7500 obr/min. Moment obr. 47 Nm przy 6000 obr/ min. Wys. kanapy 725 mm. Masa 197 kg. Cena 4950 zł (1992), 5200 zł (1997), 5100 zł (2002).

Tagi: motocykl | motocykle używane | używane

Oceń artykuł:

4.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij