Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.6

Motocykle używane: Jak nie wdepnąć na minę

Rynek motocykli używanych jest w Polsce sporo większy niż maszyn nowych. Podpowiadamy, na czym warto zatrzymać wzrok, przeglądając propozycje sprzedaży.  

Poszukiwania moocykla na allegro

Większość motocykli używanych jest zachwalana jako „nówka, mało jeżdżona, niekatowana”. W praktyce można wpakować się na minę, tzn. po zakupie konieczne okażą się inwestycje większe niż już wydane pieniądze. Proponujemy 15 bike’ów w trzech przedziałach cenowych, w których przy normalnej eksploatacji szansa wystąpienia miny jest minimalna. Takie sprzęty z dużym prawdopodobieństwem pojeżdżą jeszcze długi i to u kilku właścicieli.

Opisujemy roczniki danych modeli za 5, 10 i 15 tys. złotych. Wybraliśmy motocykle uznane za pewniaki, tzn. takie, w których awarie następują głównie z winy użytkowników lub złego czy spóźnionego serwisu. Radzimy też, na co zwrócić uwagę przy oględzinach i jeździe próbnej oraz na typowe awarie (jeśli takie odnotowano, co nie znaczy, że występują one we wszystkich egzemplarzach), które trzeba wyśledzić przed kupnem. Pominęliśmy usterki uważane przez znawców za nietypowe, bo przecież każde żelastwo może się zepsuć.

Kawasaki KLE 500
Jest to pierwszy funbike. KLE 500 nadaje się do wszystkiego i daje dużą radość z jazdy. Świetnie pokonuje kręte asfalty, jest poręczny (miasto!), a duże przednie koło ułatwia jazdę po nierównościach, nawet terenowych. Ograniczenia: tył za miękki do jazdy z pasażerem i bagażem, przy takiej eksploatacji amortyzator traci tłumienie, co sprawdzisz, bujając tyłem. Słabą stroną silnika KLE, montowanego też w innych modelach, jest układ zaworowy (zbyt miękkie zawory). Jeżeli luz zaworowy nie był systematycznie regulowany, grzybki zaworowe mogą być nadpalone lub wybite. Sprawdź więc ciśnienie sprężania. Głośny hałas z silnika może oznaczać zużycie łańcucha sprzęgłowego. Jego wymiana wymaga rozebrania silnika i będzie kosztowna, więc taki motocykl trzeba odpuścić. Donośny grzechot od strony łańcucha rozrządu, potęgujący się w miarę wzrostu obrotów, oznacza często uszkodzenie jego napinacza. Tę typową usterkę naprawia się, wymieniając napinacz.

Dane techniczne
Silnik: dwucylindrowy czterosuw, 499 cm3. Moc 48 KM przy 8500 obr/min. Moment obr. 45 Nm przy 6500 obr/min. Wys. kanapy 860 mm. Masa 205 kg. Cena 4900 zł (1992), 5300 zł (1995), 5000 zł (2002).

Honda CB 500
Ten niepozornie wyglądający naked jest godzien polecenia jako pewniak. Na drogi wyjechał w 1994 r. W 1997 r. produkcję przeniesiono z Japonii do Włoch. Nie spowodowało to pogorszenia jakości. W 1998 r. weszła wersja z półowiewką. W 2003 r. z powodu niespełniania norm czystości spalin CB 500 wypadł z rynku europejskiego. Słowo „pewniak” oznacza, że motocykl jest długowieczny i nie ma typowych wad, a usterki należą do wyjątków. Przy kupnie należy więc dokonać typowych oględzin, tzn. sprawdzić stan tarcz hamulcowych, zestawu napędowego, główki ramy (czy zawieszenie obraca się bez zacięć i luz nie jest podejrzanie duży). Warto również zwrócić uwagę na opony i wszelkie zużywające się elementy, które należałoby wymienić po zakupie maszyny. Jedyny typowy mankament: w motocyklach, które jeździły w ciepłych krajach plastiki niekiedy twardniały (np. osłona chłodnicy). Sprawdź, czy miejsca ich mocowań nie są popękane.

Dane techniczne
Silnik: dwucylindrowy czterosuw, 499 cm3. Moc 58 KM przy 9500 obr/min. Moment obr. 46 Nm przy 8000 obr/min. Wys. kanapy 775 mm. Masa 194 kg. Cena 4900 zł (1998), 5200 zł (2003), 5000-5100 zł (2002).

Yamaha Virago 535
Jest to ulubiona maszynka pań. Nisko umieszczona kanapa i neutralne, łatwe prowadzenie czynią go sprzętem dla początkujących motocyklistów. Jest to tak udany chopperek, że produkowano go, mimo iż doczekał się teoretycznego następcy – Drag Stara 650. Wielu wybierało Virago 535, które ma bardziej dynamiczny silnik. Zalety tego motocykla doceniło w Europie ponad 200 000 nabywców! Jego jedyny typowy mankament: małe Virago od 1989 roku ma dwa zbiorniki paliwa – jeden w tradycyjnym miejscu, a drugi pod kanapą (w pierwszym roku produkcji – 1988 – był tylko pod kanapą). Pod dolnym zbiornikiem znajduje się kranik z elektromagnesem, przełączany pstryczkiem na kierownicy w pozycję „rezerwa”. Ustrojstwo to przestawało działać nawet po wilgotnej nocy, a po kilku latach rzadko kiedy jest sprawne. Można z mozołem wyjąć dolny zbiornik i starać się naprawić lub wymienić kranik, ale większość odpuszcza sprawę, a wtedy w zbiorniku zawsze będzie 2,5 litra niezużytej benzyny i stację trzeba odwiedzać co około 150 km.

Dane techniczne
Silnik: czterosuw, V2 70o, 535 cm3. Moc 46 KM przy 7500 obr/min. Moment obr. 47 Nm przy 6000 obr/ min. Wys. kanapy 725 mm. Masa 197 kg. Cena 4950 zł (1992), 5200 zł (1997), 5100 zł (2002).

Yamaha XT 600
To enduro w pełni zasługuje na przymiotnik „uniwersalne”. Jest OK na miasto i na szosę, daje radę również w terenie. Można nim jeździć z prawem jazdy A2. Od początku produkcji w 1983 rok (wtedy ukazała się Ténéré z dużym zbiornikiem, XT 600 z 11-litrowym wypuszczono rok później) do końca sprzedaży (2004 rok) miało miejsce kilka modyfikacji. W 1987 roku zbiornik miał 13 litrów, a tylne koło tarczę, w 1990 roku ukazała się wersja E z rozrusznikiem elektrycznym. W latach 1993 i 1996 Yamaha dokonała wielu korekt, m.in. moc spadła do 40 KM. W 1997 rok wrócono do mocy 45 KM, a zbiornik paliwa powiększono do 15 litrów. Ze względu na przebiegi rzędu 70-80 tys. km każdą sztukę trzeba sprawdzić. Silnik dawał radę, ale skrzynia biegów niekiedy ulegała zużyciu. Podczas jazdy próbnej przejdź przez wszystkie biegi, kręcąc silnik do różnych obrotów. Jeśli któryś bieg wyskoczy lub zapnie się luz międzybiegowy, sprawa jest jasna.

Dane techniczne
Silnik: jednocylindrowy czterosuw, 595 cm3. Moc 45 KM przy 6500 obr/min. Moment obr. 50 Nm przy 5500 obr/min. Wys. kanapy 880 mm. Masa 159 kg. Cena 4900 zł (1992), 5000 (1993), 5600 zł (2002).

Honda Deauville
Mechanicy, pytani o typowe usterki Deauville’a, wzruszają ramionami. Bo jeśli coś mu dolega, jest to drobnostka. Konstrukcja NT 650 bazuje na trwałym nakedzie NTV, a silnik V2 pochodzi z długowiecznego Transalpa. W NT zwiększono mu pojemność, co podniosło moc z 50 do 54 KM. Marketingowcy Hondy zauważyli, że wielu ubiera nakedy i turystyczne enduro w kufry i owiewki. Tak w 1998 r. powstał Deauville – motocykl i na miasto, i do podróży w każdą pogodę. Jeżeli w oglądanym egzemplarzu zobaczysz zużyte tarcze hamulcowe, lekko zmatowiałą szybę, wytarty lakier na zbiorniku czy ślady po uderzeniach drobin piasku na silniku i z przodu ramy – świadczy to o sporym przebiegu i tylko o tym. Gdy taka sztuka ma podejrzanie niski przebieg, odpuść ją. Różnica w odcieniu któregoś z elementów owiewki świadczy o jego wymianie (czyli np. o wywrotce). Nawet dokupione fabrycznie nowe elementy obudów potrafi ły się bowiem różnić właśnie odcieniem.

Dane techniczne
Silnik: czterosuw, V2 52O, 647 cm3. Moc 56 KM przy 7800 obr/min. Moment obr. 55 Nm przy 6300 obr/ min. Wys. kanapy 820 mm. Masa 250 kg. Cena 8500 zł (1999), 9200 zł (2004), 10 500 zł (2003).

BMW R 1100 R
Oto kolejny wieczny motocykl. Zaprezentowano go w 1994 r., po czym do 1997 r. nie wprowadzano żadnych, nawet drobnych zmian. Nie były potrzebne. Dostępna była też „850”. Rozpoznasz ją po napisie na bocznych plastikach, bowiem obie maszyny były niemal identyczne. Jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z bokserami beemki, powinieneś wiedzieć, że funduje on poprzeczne bujnięcia przy dodawaniu i odejmowaniu gazu. Na szczęście szybko o tym zapomnisz. R 1100 R, mimo sporej masy, prowadzi się lekko i jest bardzo stabilny – kolein na szosie w ogóle nie czuje. Wszelkie zużyte elementy, jak twierdzą fachowcy BMW, od razu widać. Luzy w przednim zawieszeniu Telelever da się od razu wyczuć, popychając motocykl w przód i w tył na hamulcu. Podobnie jest z tylnym Paraleverem. Natomiast w czasie jazdy motocykl będzie „pływał”. Należy też poobracać uniesionym tylnym kołem – wszelkie hałasy dochodzące z dyfra świadczą o zużyciu lub uszkodzeniu.

Dane techniczne
Silnik: czterosuw, dwucylindrowy bokser 1085 cm3. Moc 80 KM przy 6750 obr/min. Moment obr. 97 Nm przy 5250 obr/min. Wys. kanapy 760-800 mm. Masa 235 kg. Cena 8900 zł (1996), 11 000 zł (1998).

Suzuki GSX-R 600
Z 10 000 zł możesz celować w wersje K1, K2 i K3, produkowane w latach 2001-2003. Wprawdzie niektórzy twierdzą, że trafiają się fajne późniejsze okazy wersji K4, ale ich niska cena może być podejrzana. Zresztą K4 jest sprzętem lepszym na tor niż na ulicę, co nie sprzyja codziennemu użytkowaniu. GSX-R 600 jeżdżony na co dzień jest bardzo trwały (doskonała mechanika!). Sprzęta, który zaliczył glebę, rozpoznasz po zmienionych owiewkach, po wydechu, końcach podnóżków i kierownicy oraz po dźwigniach. Poważniejsza gleba zostawi ślad nawet na ramie. Cieknące przednie zawieszenie może świadczyć o częstej jeździe na gumie. Unikaj maszyn, które jeździły po torze. Poznasz je po zbyt nowych w stosunku do reszty owiewkach (owiewki na tor zazwyczaj zmienia się na wyścigowe), a także po zużytych łbach śrub mocujących przednie zaciski (klocki wymienia się znacznie częściej). Ślady po częstej wymianie tylnej opony będą na bokach felgi.

Dane techniczne
Silnik: 4-cylind. 4-suw, 599 cm3. Moc 115 KM przy 13 000 obr/min. Mom. obr. 69 Nm przy 10 500 obr/min. Wys. kanapy 830 mm. Masa 189 kg. Cena 9400 zł (2002), 9990 zł (2003), 8900 zł (2003), 10 200 zł (2004).

Kawasaki Z 750
Mocne czterocylindrowe rzędówki i bardzo dobre hamulce to od zawsze domena Kawasaki. Te zalety ma Z 750 – naked wystylizowany na street fightera, który na drogi wyjechał w 2004 r. Dostał on korpus silnika i wał korbowy od zeta 1000, co czyni serce motocykla niebywale trwałym. Co ciekawe, kawałek plastiku przy reflektorze, który nie jest nawet owiewką, nieźle osłania przed wiatrem, gdy się trochę pochylisz. Jedyne nieporozumienie to obrotomierz LCD, którego nie sposób odczytać podczas jazdy. Rok po zecie 750 weszła wersja S z półowiewką i cyfrowymi zegarami. Elastyczny silnik zapewnia dynamikę nawet na wysokich biegach. Sprzęt nie ma typowych wad. Jeśli trafi ci się zadbana sztuka, oględziny możesz ograniczyć do typowych miejsc. Zwróć uwagę na elementy, które ewentualnie wymienisz po kupnie, czyli na opony, zestaw napędowy i tarcze hamulcowe (to ostatnie jest ważne, bo tarcze Kawasaki najlepiej tolerują seryjne klocki, a z zamiennikami szybciej się zużywają).

Dane techniczne
Silnik: 4-cylind. 4-suw, 748 cm3. Moc 110 KM przy 11 000 obr/min. Mom. obr. 75 Nm przy 8200 obr/min. Wys. kanapy 815 mm. Masa 215 kg. Cena 9900 zł (2005), 10 300 zł (2007); 9400 zł (2004), 10 200 zł (2005).

Honda Hornet 900
Dobrze się targując, za 10 000 zł można kupić Horneta 900 nawet z rocznika 2005. W przypadku tej maszyny ważniejszy jest stan ogólny niż rocznik. Duży Hornet urodził się w 2002 r., a jedyne drobne modyfikacje (zmiany w zawieszeniach, które dostały możliwość regulacji, poprawa charakterystyki silnika) przeprowadzono w 2004 roku. „900” nie jest tak popularna, jak „600” – w Polsce dużych Hornetów sprzedano około 30, a w 2006 r. oferowano już tylko resztki rocznika 2005. Jeżeli trafi ci się dobrze zachowany motocykl, sprzedany jako nowy w kraju, rzecz jest warta zachodu, bo łatwiej prześledzisz losy tej sztuki. Warto podnieść zbiornik i obejrzeć belkę ramy, bowiem przejęta z „600” jest dość delikatna. Poważniejszy szlif może oznaczać jej skrzywienie. Ten motocykl ma bowiem świetną, trwałą mechanikę, został starannie wykonany i doskonale sprawdza się i w codziennej jeździe, i podczas dalszych wyjazdów. Jakiekolwiek usterki należą do wyjątków.

Dane techniczne
Silnik: czterocylindrowy czterosuw, 919 cm3. Moc 109 KM przy 9000 obr/min. Moment obr. 91 Nm przy 6500 obr/min. Wys. kanapy 790 mm. Masa 219 kg. Cena 9800 zł (2002), 10 200 (2003), 9200 zł (2004).

Triumph Sprint ST
Jeśli chcesz mieć motocykl inny niż japoński, rozważ Triumpha Sprinta ST, który – jak twierdzi wielu – przoduje w swojej klasie, górując np. nad Hondą VFR. Ta maszyna turystyczno-sportowa od 1998 r. ma 3-cylindrowy silnik 955 cm3. W 2005 roku weszła kolejna wersja z sercem 1050 cm3 i tę polecamy. Ten silnik trudno zajechać, ale motocykl miał parę wad. Na początku produkcji montowano niewłaściwe pompy ręcznego hamulca – klamkę można było docisnąć do kierownicy. Później je zmieniono. Trzeba zwrócić uwagę na system dźwigni amortyzatora, w którym urywał się jeden z elementów, dlatego całość wymieniano na gwarancji. Psuje się również umieszczony w złym miejscu regulator napięcia (brak wtedy ładowania i nawet może wysiąść alternator). Fachowcy wymieniają go na regler od Hondy XX (ale akcesoryjny, bo seryjny też się psuje). Na szczęście Sprint ST nie wykazuje innych wad i można nim nakręcić dziesiątki tysięcy kilometrów.

Dane techniczne
Silnik: 3-cylindrowy 4-suw, 1050 cm3. Moc 125 KM przy 9100 obr/min. Moment obr. 105 Nm przy 7500 obr/ min. Wys. kanapy 805 mm. Masa 241 kg. Cena 13 200 zł (2005), 16 900 zł (2005); 14 300-15 100 zł (2006).

Suzuki GSX 1400
Niektórzy twierdzą, że ten 260-kg motocykl jest sprzętem tylko dla dużych chłopców. Niekoniecznie, bo zaraz po ruszeniu poczucie dużej masy znika, a maszyna daje sobie radę nawet w miejskich korkach. 1400-centymetrowy silnik ma „tylko” 106 KM, ale za to 126 Nm (czyli o 25 Nm więcej niż pierwsza Yamaha Vmax). Po zapięciu ostatniego biegu (szóstego, choć wystarczyłoby pięć) możesz zapomnieć o redukcjach. Z szóstki da się nawet ruszyć. Bardzo trwały „olejak” jest podejrzany tylko gdy po rozgrzaniu widać olejowe zapocenia. Warto się przyjrzeć innym detalom. Dwa pierwsze roczniki (2001 i 2002) miały kiepskie tylne amortyzatory, w których wyciek oleju był regułą. Zdarzało się to i w późniejszych maszynach. Tłumienie tyłu trzeba koniecznie sprawdzić. Wybijają się też silentblocki w mocowaniu kierownicy, a to szkodzi prowadzeniu. Jeżeli GSX 1400 kiepsko składa się w wolne zakręty, zazwyczaj winien jest nie motocykl, lecz zużyta tylna opona.

Dane techniczne
Silnik: czterocylindrowy czterosuw, 1402 cm3. Moc 106 KM przy 6800 obr/min. Moment obr. 126 Nm przy 5000 obr/min. Wys. kanapy 800 mm. Masa 260 kg. Cena 14 300 zł (2003), 12 800 zł (2006).

Yamaha TDM 900
W 2002 r. TDM 900 zastąpił produkowanego od 1991 r. TDM-a 850. W „900” poprawiono wszystko, czego można było się czepić w „850”. Chwalono szczególnie wydech ze stali nierdzewnej, aluminiową ramę i znacznie lepszy lakier. W 2005 r. TDM 900 dostał ABS. Sprzęt miał dwie wady – powłoka siedzenia, jeśli jest ono mocno obciążane, dotyka ramy i przeciera się w miejscu dolnego zawinięcia na rancie. Yamaha załatwiła to, stosując podkładkę na ramie. Druga wada jest poważniejsza: psuje się czujnik TPS (położenia przepustnicy), co dotyczy modeli z lat 2004-2005). Motocykl pracuje nie równo lub gaśnie na wolnych obrotach. Nie jest to jednak problem – Yamaha wymienia czujniki nieodpłatnie. Warto wiedzieć (i warto się przekonać, czy wiedział to poprzedni właściciel), że w TDM-ie, który ma suchą miskę olejową, olej do wymiany spuszcza się ze zbiornika umieszczonego w silniku, ale też z miski.

Dane techniczne
Silnik: 2-cylindrowy 4-suw, 897 cm3. Moc 86,2 KM przy 7500 obr/min. Moment obr. 88,8 Nm przy 6000 obr/min. Wys. kanapy 825 mm. Masa 223 kg. Cena 13 500 zł (2006), 14 900 zł (2007), 15 000 zł (2007).

Yamaha Drag Star 1100
Klasyczny cruiser. Prowadzi się poprawnie, ma niezłe hamulce i jest niezawodny. Czego więcej chcieć od tego typu motocykla? XVS 1100, znany w USA jako V-star, pojawił się na rynku w 1998 r. i przez lata produkcji poprawiono w nim wszystko, co można było poprawić. Warto wiedzieć, że w różnych rocznikach potrafi się ujawnić pewna dość poważna wada. Kiepsko zaprojektowano jednokierunkowe sprzęgiełko rozrusznika, co przy pewnym przebiegu objawia się tym, że rozrusznik nie kręci silnikiem lub kręci z wielkim hałasem. Yamaha nie wymienia tego elementu na gwarancji, oferuje tylko poprawione kompletne sprzęgiełko w „dobrej” cenie, czyli za około 2270 zł. Jeżeli zatem stwierdzisz kłopoty z rozrusznikiem, już znasz przyczynę. Na pociechę – nowe sprzęgiełko już się nie psuje. Drag Star 1100 jest dosyć ciężki, trzeba więc sprawdzić mocniej obciążone elementy, jak główka ramy, hamulce, a także, kręcąc kołem, osłuchać dyfer. Jednak jego awaria to wyjątek.

Dane techniczne
Silnik: czterosuw, V2, 1063 cm3. Moc 62 KM przy 5750 obr/min. Moment obr. 85 Nm przy 2500 obr/min. Wys. kanapy 690 mm. Masa 274 kg. Cena 15 000 zł (2002), 15 990 zł (2005); 14 400 zł (2003).

Honda CBR 1000 FireBlade
W materiałach prasowych Hondy mówi się o CBR-ze 1000 RR, choć FireBlade nie zawsze miał taką pojemność skokową. Na 2000 rok stary silnik o pojemności 918,5 cm3 został przekonstruowany i otrzymał pojemność 929 cm3. Kolejna wersja (2002 rok) miała już 954 cm3, na 2004 rok silnik stał się wreszcie litrowy (998 cm3). Jeżeli szukasz przecinaka o umiarkowanej cenie z przeznaczeniem do codziennego użytku, proponujemy wersję 954 cm3 z lat 2002-2003. Moc 150,9 KM i tak jest potężna na ulicę, natomiast właśnie wersja z tych lat prowadzi się najlepiej ze wszystkich FireBlade’ów i pozycja na niej jest najwygodniejsza. Twierdzi tak choćby Paweł Szkopek, który właśnie na tym motocyklu odnosił wielkie sukcesy. Jeżeli Blady nie jeździł po torze i nie zaliczył poważniejszej gleby, nie ma mowy o jakimś większym zużyciu. Oprócz typowych oględzin, warto dokładniej sprawdzić, czy tylne zawieszenie Pro-Link nie ma nietypowych luzów.

Dane techniczne
Silnik: 4-cylind. 4-suw, 954 cm3. Moc 150,7 KM przy 11 250 obr/min. Moment obr. 105 Nm przy 9500 obr/min. Wys. kanapy 820 mm. Masa 199 kg. Cena 14 000 zł (2002), 14 500 zł (2003); 14 500 zł (2004).

Włodzimierz Kwas

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ja z każdym motocyklem (no i nawet z samochodem) jadę od razu do dobrego serwisu i sprawdzam. We Wrocku mogę polecić Pol Motors. A macie jakieś polecone serwisy motocyklowe w Warszawie? Niedługo jadę sprawdzić jeden i chciałbym od razu u nich wszystko załatwić. 

    ~motim, 2015-09-21 15:39:55
  • avatar
    zgłoś
    Rynek motocykli używanych jest w Polsce sporo większy niż maszyn nowych. Podpowiadamy, na czym warto zatrzymać wzrok, przeglądając propozycje sprzedaży.  
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2014-07-30 10:30:43