Motocykl poleca:

Motocykle używane: Który wybrać

Poleć ten artykuł:

Nie wiesz, jaki motocykl wybrać? Wielu tak ma, dlatego podpowiadamy, który sprzęt kupić, a który omijać szerokim łukiem.  

Z prawej: BMW R NINE T MOTO GUZZI GRISO 1200 8V S.E.
Z lewej: YAMAHA XJR 1300 HONDA CB 1100

Często, decydując się na motocykl używany, stawiasz na markę, którą lubisz albo którą ktoś ci podpowiedział. Co wybrać, gdy producent, którego sprzęty ci się podobają, proponuje dwie podobne maszyny? W tym porównaniu znajdziesz opis, dlaczego warto wybrać właśnie tę sztukę z danej pary, a nie drugą.

W każdym wypadku w grę wchodzi kilka czynników. Np. bezawaryjność. Nie sensu jest bowiem bike, o którym wiadomo, że prędzej czy później zaprowadzi cię do serwisu z powodu typowej dla tej maszyny usterki. Na twoją decyzję wpłynie też przyjemność z jazdy i przydatność sprzętu w każdych warunkach – czy to na co dzień, czy na wyjazd wakacyjny z pełnym obciążeniem.  

 

Yamaha FZ6

Yamaha XJ6

Jej silnik z R-szóstki z 1999 roku ma godziwe 98 KM. FZ6 występuje w wersji naked (FZ6 N/NA) i z półowiewką jako Fazer FZ6 S/SA (A = ABS). Na 2007 r. przeprowadzono lifting (oznaczenia: FZ6 NA HG i FZ6 SA HG).

Wersja HG jest godna polecenia. W poprzednich powtarzały się usterki. Najpowszechniejsza z nich to TPS (potencjometr kąta otwarcia przepustnicy) – występowała w roczniku 2004 i na początku 2005. Do tej pory potencjometry są bezpłatnie wymieniane w ramach akcji przywoławczej. W niektórych sztukach z roczników 2004 i 2005 zdarzał się zbyt luźny gwint na wałku zdawczym skrzyni biegów, gdzie przykręca się zębatkę. Wałek był wymieniany na gwarancji.

Od 2007 r. FZ6 nie miał już wad. Więcej – sporo w nim poprawiono, np. przednie zaciski hamulcowe zmieniono z dwu- na czterotłoczkowe, wymieniono komputer pokładowy, wydech dostał dodatkowy katalizator, silnik, ramę i wahacz polakierowano na czarno, zmieniono lagi widelca, kanapę i owiewkę oraz kokpit (jest identyczny jak w FZ1).

Fazer ma mocny silnik, któremu nigdy nie brakuje poweru i który jest równie trwały, jak w XJ6. Przy czym bike waży mniej niż Diversion. Wszystko to powoduje, że FZ6 jeździ się po prostu fajnie. Uważaj tylko – w 2007 r. pojawiła się również wersja 78-konna.

FZ6 ma też wygodniejszą kanapę, nowoczesną, aluminiową ramę i większy niż XJ6 zbiornik paliwa.  

 

 

 

W 2009 r. weszły dwie jej wersje – XJ6: naked N i NA oraz XJ6 Diversion z półowiewką: S i SA (A = ABS). Bardziej uniwersalna wersja z półowiewką cieszy się większym zainteresowaniem, ale nie ma tak dobrej opinii, jak Fazer.

XJ6 Diversion F (XJ6 F/FA) jest niewypałem. Miał to być motocykl turystyczny. Ukazał się w 2010 r. Miał pełną owiewkę i nieco zmienioną geometrię podwozia, ale do jazdy w dwie osoby z pełnym bagażem silnik jest za słaby.

Silnik XJ6 został zbudowany w 1999 roku do R-szóstki i po zmianach napędzał również FZ6. W XJ6 został skastrowany do zaledwie 78 KM (z bazowych 120 KM w YZF-R6). Zupełnie nie wiadomo, dlaczego aż tak mocno.

Motocykl miał być jak najtańszy, stąd stalowa rama, tanie hamulce, takie sobie wykończenie, no i słaby silnik. Tak Diversion stał się maszyną bez wyrazu.

Wkrótce wyszły na jaw usterki: korozja bezpieczników, która powodowała kłopoty z ABS-em, i korozja pod korkiem wlewu paliwa. Importer Yamahy twierdzi, że w naszym kraju takich usterek stwierdzono niewiele, niemniej mamy sygnały o ich występowaniu. W razie ich wykrycia Yamaha zachęca do kontaktu: info@yamaha-motor.pl

XJ6 ma niewygodną kanapę, która na dodatek po pewnym czasie się wygniata, a oprócz tego niezbyt nadaje się do dalszych wyjazdów z pasażerem.   

dane techniczne    

Yamaha FZ6 Yamaha XJ6
Silnik 4-cylindrowy czterosuw Silnik 4-cylindrowy czterosuw
Pojemność skokowa 600 cm3 Pojemność skokowa 600 cm3
Moc maks. 98 KM (72 kW) przy 12 000 obr/min Moc maks. 78 KM (57 kW) przy 10 000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 63,1 Nm przy 10 000 obr/min Maksymalny moment obrotowy 59,7 Nm przy 8500 obr/min
Wysokość kanapy 795 mm Wysokość kanapy 785 mm
Masa 201 kg (207 kg z owiewką) Masa 206 kg (216 kg z półowiewką)
Poj. zbiornika paliwa 19,4 l Poj. zbiornika paliwa 17,3 l
Ceny 12 800 zł (2007)*, 11 200 zł (2006)*,
13 700 zł (2007)**
Ceny 12 700 zł (2008)*, 13 900 zł (2008)**
* ceny podane przez Eurotaxglass;
** ceny wywoławcze na Allegro

Tagi: testy porównawcze | motocykle używane

Oceń artykuł:

3.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij