Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.1

Motocykle używane: Który wybrać

Nie wiesz, jaki motocykl wybrać? Wielu tak ma, dlatego podpowiadamy, który sprzęt kupić, a który omijać szerokim łukiem.  

Z prawej: BMW R NINE T MOTO GUZZI GRISO 1200 8V S.E. Z lewej: YAMAHA XJR 1300 HONDA CB 1100

Często, decydując się na motocykl używany, stawiasz na markę, którą lubisz albo którą ktoś ci podpowiedział. Co wybrać, gdy producent, którego sprzęty ci się podobają, proponuje dwie podobne maszyny? W tym porównaniu znajdziesz opis, dlaczego warto wybrać właśnie tę sztukę z danej pary, a nie drugą.

W każdym wypadku w grę wchodzi kilka czynników. Np. bezawaryjność. Nie sensu jest bowiem bike, o którym wiadomo, że prędzej czy później zaprowadzi cię do serwisu z powodu typowej dla tej maszyny usterki. Na twoją decyzję wpłynie też przyjemność z jazdy i przydatność sprzętu w każdych warunkach – czy to na co dzień, czy na wyjazd wakacyjny z pełnym obciążeniem.  

 

Yamaha FZ6

Yamaha XJ6

Jej silnik z R-szóstki z 1999 roku ma godziwe 98 KM. FZ6 występuje w wersji naked (FZ6 N/NA) i z półowiewką jako Fazer FZ6 S/SA (A = ABS). Na 2007 r. przeprowadzono lifting (oznaczenia: FZ6 NA HG i FZ6 SA HG).

Wersja HG jest godna polecenia. W poprzednich powtarzały się usterki. Najpowszechniejsza z nich to TPS (potencjometr kąta otwarcia przepustnicy) – występowała w roczniku 2004 i na początku 2005. Do tej pory potencjometry są bezpłatnie wymieniane w ramach akcji przywoławczej. W niektórych sztukach z roczników 2004 i 2005 zdarzał się zbyt luźny gwint na wałku zdawczym skrzyni biegów, gdzie przykręca się zębatkę. Wałek był wymieniany na gwarancji.

Od 2007 r. FZ6 nie miał już wad. Więcej – sporo w nim poprawiono, np. przednie zaciski hamulcowe zmieniono z dwu- na czterotłoczkowe, wymieniono komputer pokładowy, wydech dostał dodatkowy katalizator, silnik, ramę i wahacz polakierowano na czarno, zmieniono lagi widelca, kanapę i owiewkę oraz kokpit (jest identyczny jak w FZ1).

Fazer ma mocny silnik, któremu nigdy nie brakuje poweru i który jest równie trwały, jak w XJ6. Przy czym bike waży mniej niż Diversion. Wszystko to powoduje, że FZ6 jeździ się po prostu fajnie. Uważaj tylko – w 2007 r. pojawiła się również wersja 78-konna.

FZ6 ma też wygodniejszą kanapę, nowoczesną, aluminiową ramę i większy niż XJ6 zbiornik paliwa.  

 

 

 

W 2009 r. weszły dwie jej wersje – XJ6: naked N i NA oraz XJ6 Diversion z półowiewką: S i SA (A = ABS). Bardziej uniwersalna wersja z półowiewką cieszy się większym zainteresowaniem, ale nie ma tak dobrej opinii, jak Fazer.

XJ6 Diversion F (XJ6 F/FA) jest niewypałem. Miał to być motocykl turystyczny. Ukazał się w 2010 r. Miał pełną owiewkę i nieco zmienioną geometrię podwozia, ale do jazdy w dwie osoby z pełnym bagażem silnik jest za słaby.

Silnik XJ6 został zbudowany w 1999 roku do R-szóstki i po zmianach napędzał również FZ6. W XJ6 został skastrowany do zaledwie 78 KM (z bazowych 120 KM w YZF-R6). Zupełnie nie wiadomo, dlaczego aż tak mocno.

Motocykl miał być jak najtańszy, stąd stalowa rama, tanie hamulce, takie sobie wykończenie, no i słaby silnik. Tak Diversion stał się maszyną bez wyrazu.

Wkrótce wyszły na jaw usterki: korozja bezpieczników, która powodowała kłopoty z ABS-em, i korozja pod korkiem wlewu paliwa. Importer Yamahy twierdzi, że w naszym kraju takich usterek stwierdzono niewiele, niemniej mamy sygnały o ich występowaniu. W razie ich wykrycia Yamaha zachęca do kontaktu: info@yamaha-motor.pl

XJ6 ma niewygodną kanapę, która na dodatek po pewnym czasie się wygniata, a oprócz tego niezbyt nadaje się do dalszych wyjazdów z pasażerem.   

dane techniczne    

Yamaha FZ6 Yamaha XJ6
Silnik 4-cylindrowy czterosuw Silnik 4-cylindrowy czterosuw
Pojemność skokowa 600 cm3 Pojemność skokowa 600 cm3
Moc maks. 98 KM (72 kW) przy 12 000 obr/min Moc maks. 78 KM (57 kW) przy 10 000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 63,1 Nm przy 10 000 obr/min Maksymalny moment obrotowy 59,7 Nm przy 8500 obr/min
Wysokość kanapy 795 mm Wysokość kanapy 785 mm
Masa 201 kg (207 kg z owiewką) Masa 206 kg (216 kg z półowiewką)
Poj. zbiornika paliwa 19,4 l Poj. zbiornika paliwa 17,3 l
Ceny 12 800 zł (2007)*, 11 200 zł (2006)*,
13 700 zł (2007)**
Ceny 12 700 zł (2008)*, 13 900 zł (2008)**
* ceny podane przez Eurotaxglass;
** ceny wywoławcze na Allegro

 

BMW F 650 GS Dakar

BMW F 650 GS

Zbudowano go, by marketingowo wykorzystać zwycięstwo Richarda Saincta w rajdzie Paryż–Dakar.

Ma specjalne malowanie, przednie koło o średnicy 21 zamiast, jak bazowy F 650 GS, 19 cali, i skoki zawieszeń 210/210 zamiast 170/165 mm. Nie stał się dzięki temu motocyklem o wiele bardziej terenowym, zwłaszcza że masa wzrosła o całe 10 kg. Mimo to sporo bikerów katuje go nawet w cięższym terenie. Masz przechlapane, jeśli trafisz na egzemplarz, w którym pył i błoto zajęły miejsce smaru we wszystkich łożyskach podwozia, powodując ich zużycie.

Dakar ma sporo wyższą kanapę niż wersja bazowa (870 zamiast 780 mm), więc jeśli masz mniej niż 180 cm wzrostu przygotuj się na kłopoty w codziennym użytkowaniu.

F 650 Dakarowi dolegało to i owo. W roczniku 2000 było to gaśnięcie silnika na wolnych obrotach. Możliwe powody: niewłaściwa lepkość oleju, ciśnienie paliwa lub konieczność przeprogramowania komputera (BMS-C). Rocznik 2003 miał kłopoty z za mało sztywnym mocowaniem bagażnika.

Inny problem dotyczył nierównej pracy silnika. Rozwiązywano go przez wymianę pompy paliwa lub przeprogramowanie BMS-C.

Większej masie niż wersji bazowej towarzyszą konsekwencje wyższego środka ciężkości. Na dodatek przedłużony przód o większym o 40 mm skoku stał się zbyt wiotki.   

Dla jasności: mówimy tu o modelu z 2008 r., a nie o jednocylindrowym sprzęcie z 1994 r. z takim samym oznaczeniem. Nowy GS ma dwucylindrowy silnik 800 cm3 i moc 71 KM. Jest to jednostka napędowa z modelu S/ST.

Silnik jest jednym z silniejszych atutów dwucylindrowego małego GS-a. Ma on o 21 KM więcej niż poprzedni F 650 GS i wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach, co oznacza wyraźnie lepszą dynamikę. Większa pojemność skokowa i dwa gary to również wyższa elastyczność. Twin jest wyraźnie lepiej wyważony – trzęsie znacznie mniej niż jednocylindrówka.

F 650 GS jest świetnym motocyklem uniwersalnym. Miał wprawdzie kilka wad (gnąca się śruba mocowania tylnego amortyzatora czy szybko zużywające się łożyska tylnego koła; to drugie firma naprawiała w ramach gwarancji), jednak te usterki p o j a w i a ł y się głównie w maszyn a c h katowanych w terenie, a do tego GS 650 nie bardzo się nadaje.

Bardzo dobre własności prowadzenia to kolejna jego mocna strona. Dwucylindrowy F 650 GS ma lepszą niż poprzednik geometrię podwozia, prowadzi się neutralnie i pod względem poręczności bije znacznie lżejsze motocykle.

Prowadzi się lepiej, ma większy silnik, waży o 4 kg mniej, a do tego jest niższy.   

dane techniczne    

BMW F 650 GS Dakar BMW F 650 GS
Silnik 1-cylindrowy czterosuw Silnik 2-cylindrowy czterosuw
Pojemność skokowa 652 cm3 Pojemność skokowa 798 cm3
Moc maks. 50 KM (37 kW) przy 6500 obr/min Moc maks. 71 KM (52 kW) przy 7 000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 60 Nm przy 5000 obr/min Maksymalny moment obrotowy 75 Nm
przy 4500 obr/min
Wysokość kanapy 870 mm Wysokość kanapy 820 mm
Masa 203 kg Masa 199 kg
Poj. zbiornika paliwa 17,3 l Poj. zbiornika paliwa 16 l
Ceny 9800 zł (2003)*, 12 600 zł (2003)**,    11 900 zł (2002)** Ceny 19 800 zł (2008)*, 17 900 zł (2008)**

Suzuki M 1800 R

Suzuki C 1500

Moc 125 KM stawia go w czołówce power cruiserów, ale słabo nadaje się do codziennej eksploatacji i dalszych wyjazdów. VZR 1800 (oznaczenie fabryczne) z roku 2006 dostał nowy silnik i z tym są związane kłopoty.

Szeroki tylny kapeć (240/40 x 18) nie ułatwia pokonywania zakrętów i – tak jak cała geometria podwozia – powoduje specyficzne prowadzenie. Oprócz tego pozycja jeźdźca jest niewygodna.

W maszynie wyszło parę mankamentów, które mogą być upierdliwe.

Konieczność wymiany tarcz hamulcowych, które „dzwonią”. Trafiały się też egzemplarze, w których zanikało ładowanie.

Sprzęgło jest czułe na właściwą regulację luzu linki. Zbyt duży luz powoduje kłopoty przy zmianie biegów, ale z powodu zbyt małego (częsty przypadek) można spalić sprzęgło.

Sprawdzanie poziomu oleju. Po uruchomieniu silnik musi trochę popracować na wolnych i olej możesz dopiero potem. Jeśli tego nie zrobisz, poziom wygląda na za mały, a dolanie oznacza wyciek. Jest to opisane w instrukcji, ale nie wszyscy ją czytają. Oprócz tego motocykl używany rzadko kupuje się z instrukcją.  

 

 

 

Jak na rynek używek, mamy tu świeżynkę – sprzęta zaprezentowano w 2012 roku. Ten cruiser lub jak kto woli bagger bazuje na VZ 1500 (czyli M 1500). W silniku dokonano zmian, które wyeliminowały mankamenty poprzednika.

Zwiększono moment obrotowy w niższym i średnim zakresie. To wymusiło wzmocnienie w skrzyni kół zębatych 2., 3. i 4. biegu przez powiększenie liczby kłów (w M 1500 zdarzały się ich uszkodzenia). Niestety, silnik lubi obroty i trzeba go kręcić.

Ponadto poprawiono sporo innych detali, które w poprzedniku okazały się awaryjne.

C 1500 T ma pakowne i ładne kufry boczne (po 25 litrów) i jest potężnym, ale też zgrabnym cruiserem. Ze względu na kufry wielu nazywa go według nowej mody baggerem (od bag – ang. torba, sakwa).

Motocykl jest wygodny, ale – mimo dużej masy i wielkich gabarytów – poręczny. Dopuszcza przy tym spore złożenia w zakrętach, w których dobrze trzyma tor jazdy.

Pozycja jeźdźca jest wygodna, typowo cruiserowa, i pozwala pokonywać duże dystanse za jednym zamachem.

C 1500 T nie psuje się. Od chwili rozpoczęcia sprzedaży modelu liczba napraw gwarancyjnych jest śladowa (w Polsce nie było ani jednej). Motocykl nie wykazuje żadnych wad, a przecież przez ponad rok od premiery musiałyby się one ujawnić.   

dane techniczne    

Suzuki M 1800 R Suzuki C 1500
Silnik czterosuwowa V-dwójka Silnik czterosuwowa V-dwójka
Pojemność skokowa 1783 cm3 Pojemność skokowa 1462 cm3
Moc maks. 125 KM (92 kW) przy 6200 obr/min Moc maks. 79 KM (58 kW) przy 4800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 3200 obr/min Maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 2700 obr/min
Wysokość kanapy 705 mm Wysokość kanapy 716 mm
Masa 369 kg Masa 363 kg
Poj. zbiornika paliwa 19,5 l Poj. zbiornika paliwa 18 l
Ceny 44 200 zł (2013)*, 50 700 zł (2013)** Ceny 44 000 zł (2013)*, 46 700 zł (2013)**

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie wiesz, jaki motocykl wybrać? Wielu tak ma, dlatego podpowiadamy, który sprzęt kupić, a który omijać szerokim łukiem.  
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2014-10-20 10:31:30