Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Motocykle używane: sportowe nakedy

Weź supersporta, zabierz mu owiewki, nieco go przekonstruuj (albo i nie) i zostaw ostry silnik – oto masz nakeda o sportowym charakterze.

Wszystkie trzy motocykle tego odcinka mają duże silniki V2 i mniej lub więcej sportowych genów. Dzięki temu są to ostre, mocne i spore maszyny raczej nie dla początkujących.

Aprilia RSV 1000 Tuono to motocykl z wyższej półki o poręcznym podwoziu i z bardzo mocnym silnikiem, tyle że brakuje mu nieco elastyczności: ostry kop przychodzi dopiero przy 6000 obr/min. Jest to superbike Aprilii pozbawiony owiewek (z dostawioną malutką górną). Tuono (po włosku grom lub grzmot) był modyfikowany w miarę wprowadzania zmian w przecinaku. Silnik nieco utemperowano, niestety brak elastyczności pozostał i to wpływa na trwałość sprzęta. Przed zakupem Tuono zorientuj się, czy będziesz miał gdzie serwisować motocykl. Dlaczego? Bo sporo warsztatów nie chce tego robić z powodu kiepskiej dostępności części zamiennych oraz fabrycznych materiałów serwisowych, zwłaszcza do starszych modeli Aprilii. Może więc zdarzyć się, że w trakcie sezonu przyjdzie ci miesiąc czekać na części.

Zdecydowanie najsłabszym elementem Tuono (zresztą tak jak Mille i RSV 1000 R) jest główka ramy. Zwłaszcza jeżeli poprzedni właściciel jeździł sporo na gumie, a przecież ten motocykl bardzo chętnie idzie na koło. Trwałość łożysk główki jest bardzo ograniczona.

Bywa, że dzieje się coś jeszcze gorszego: wybijają się bazy łożysk w aluminiowej ramie, a wtedy jest ona praktycznie do wymiany. Byli tacy, którzy próbowali rozwiercać gniazda łożysk i mocować je przez cienkościenną tulejkę. Ale są one wybite w „fasolkę” w przód i w tył, więc rozwiercenie jest bardzo trudne. Dlatego to odradzamy. Tym bardziej że węzeł główki ramy będzie osłabiony, a motocykl może przestać być jednośladem. Jeśli Tuono ma wyczuwalny luz w główce, przed kupnem należy udać się do doświadczonego serwisu. Spore wibracje powoduje też „siadanie” aluminium ramy w miejscach mocowania silnika i tego też nie da się naprawić.

Ostre oddawanie mocy mści się również na ułożyskowaniu wahacza (tu też warto sprawdzić luzy), a także na stanie zestawu napędowego. Skontrolowanie go pozwoli uniknąć sporego wydatku zaraz po kupnie motocykla.

Honda VTR 1000 F jest porządnie i starannie zbudowanym motocyklem. Główną jego wadą jest paliwożerność: może wyżłopać nawet powyżej 7 l/100 km. Wobec małego (do 2001 roku) zbiornika paliwa oznacza to konieczność częstego odwiedzanie stacji benzynowych. Dokładnie sprawdź stan chłodnic, które – umieszczone z boku – są narażone na uszkodzenie w razie wywrotki. Co ciekawe, w VFR-ze tak samo umieszczone chłodnice są lepiej chronione, może za sprawą pełnej owiewki. VTR 1000 jest trwały i bezawaryjny, więc jeżeli nie zaliczył poważniejszego szlifa zawsze będzie stanowił dobrą ofertę.

Jedyna akcja serwisowa (oznaczenie 3DU) dotyczyła dość poważnej usterki – nieszczelności membrany podciśnieniowego kranika paliwa, co powodowało jego wycieki. Ponieważ motocykle te rozeszły się po całym świecie (było ich łącznie 1734), oto numery podwozi, w których ona wystąpiła. Wersja ED i EK od JH2SC36C85M700438 do JH2SC36C05M700546, wersja U od JH2SC36U75M700147 do JH2SC36U85M700402, wersja ED i EK od JH2SC36C76M800001 do JH2SC36C56M800305 i wersja U od JH2SC36U66M800001 do JH2SC36U26M801064. Należy wymienić pokrywkę membrany i cztery śrubki.

Bardziej sportowa Honda VTR 1000 SP1, na której mistrzostwo świata zdobył Colin Edwards, oraz jej następca SP2 to już inne motocykle. Są dość rzadkie, ale jeżeli w dobrym stanie, warte kupna.

Suzuki SV 1000 ma przekonstruowany silnik od TL-a 1000 i dlatego nie dolegają mu już choroby wieku dziecięcego oraz prowadzi się znacznie łagodniej. Duży SV sprzedawał się wyraźnie gorzej niż SV 650. W Polsce wersję naked, która zupełnie nie cieszyła się zainteresowaniem, oferowano tylko z górną owiewką (S) i ta jest bardziej godna polecenia.

W Polsce napraw SV 1000 nie było wiele. Jedyną powtarzającą sie usterką były kłopoty z pompą sprzęgłową (wycieki, brak skuteczności). Ponadto mogą się przydarzyć kłopoty z oprzyrządowaniem elektrycznym. Przed kupnem należy więc sprawdzić, czy wszystko działa (światła, przełączniki itp.). Zdarzały się też uszkodzenia czujników temperatury i przetarcia wiązek elektrycznych. Wobec tego najlepiej przed kupnem odwiedź autoryzowany serwis, gdzie sprawdzą elektrykę.

wady i zalety

Aprilia RSV 1000 Tuono
plus bardzo mocny silnik
plus świetne prowadzenie
minus nieelastyczny silnik
minus spore wibracje

Honda V TR 1000 F
plus trwały i niezawodny silnik
plus wygodna pozycja
minus mały zbiornik paliwa do 2001 r.
minus zbyt duże zużycie paliwa

Suzuki SV 1000 S
plus dopracowany silnik
plus dobra ochrona przed wiatrem w S
minus spore wibracje

opinie redakcji

Piotrek Ganczarski
Jak dla mnie: Aprilia RSV Tuono – ostry uliczny zabijaka. Włosi chyba projektowali go podczas sjesty, więc poszli na skróty i oto mamy po prostu przecinaka bez owiewek. Silnik pozostawiono prawie bez zmian, więc z potulnego baranka ma tyle, co nic. To maszyna z serii „kochaj albo rzuć”, której nie da się odmówić charakteru.

Michał Janiszyn
Od zawsze podobał mi się SV 1000. Dlatego, choć doceniam silnik i wykonanie Hondy Firestorm oraz power i nieprzeciętność Aprilii Tuono, mój wybór padłby właśnie na SV 1000, obowiązkowo z owiewką, czyli w wersji S. Wygląd nie starzeje się, osiągi są OK, a soczysty bas V-dwójki rekompensuje pewne niedoskonałości.

historia Aprilii RSV 1000 Tuono
2003 Premiera Aprilii Tuono. Jest to rozebrany z owiewek supersport RSV 1000 Mille. Ma nieco osłabiony silnik (125 zamiast 139 KM). Jednocześnie produkowana jest droższa wersja Tuono Racing na kutych kołach OZ, z zawieszeniami i amortyzatorem skrętu Öhlinsa.
2005 Nowy model Tuono 1000 R. Bazuje na również odnowionym RSV 1000 R. Większa o 8 KM jest moc silnika – teraz 133 KM. Moment obrotowy zwiększono o 6 Nm – teraz jest 102. Motocykl ma krótszy rozstaw osi (1410 mm) i bardziej spójny, ładniejszy wygląd.
2006 Ukazuje się bogatsza wersja Tuono 1000 Factory. Ma droższe dodatki, koła, zawieszenia itp. tak jak wcześniej Tuono Racing.
2007 Kolejna wersja Tuono R Factory oparta na poprawionym supersporcie RSV 1000 R.
2010 Ukazuje się Aprilia Tuono V4 powstała na bazie supersporta RSV4.

historia Hondy VTR 1000 F FireStorm
1997 Prezentacja Hondy VTR 1000 F. Motocykl ma całkowicie nowy silnik, zaprojektowany jako rozwojowy do sportu. Oferowane kolory to czarny, czerwony i żółty.
1998 VTR otrzymuje nieregulowany katalizator. Dochodzi kolor srebrny.
1999 Motocykl ma teraz nowe srebrne koła.
2000 Nowe, lżejsze są przednie tarcze hamulcowe z ośmioma (dotychczas dziesięć) nitami mocowania do zabieraka. Ukazuje się VTR 1000 SP 1; jest to całkowicie nowy motocykl służący za bazę dla klasy Superbike.
2001 Zbiornik paliwa jest większy (19 zamiast 16 l). Zmiany w zestrojeniu silnika (elektronika i karburacja) mają zmniejszyć zużycie paliwa. Dochodzi system dopalania spalin SLS. Kierownica jest o 15,3 mm wyżej, by poprawić pozycję jeźdźca. Motocykl ma mniejsze kierunkowskazy, nowy kokpit, immobiliser HISS i czarne koła.
2002 Ukazuje się VTR 1000 SP 2. Jest to przekonstruowany SP 1.
2005 Wspólny zbiorniczek płynu dla hamulca i sprzęgła. Nakładka na tylną kanapę dostępna już tylko w opcji. Ostatni rok produkcji.

historia Suzuki SV 1000
2003 Pierwszy rok modelu SV 1000. Motocykl ma przekonstruowany silnik z TL-a 1000 i zupełnie nowe podwozie. Jednocześnie jest oferowana wersja SV 1000 S z małą owiewką i dwoma reflektorami oraz drobnymi zmianami, jak niższa kierownica.
2004 Kanapę obniżono o 20 mm, tylny stelaż ramy jest lżejszy, motocykl ma inny tylny błotnik. Napis Suzuki na zbiorniku paliwa zostaje zastąpiony literą S. W Polsce jest dostępna tylko wersja SV 1000 S.
2006 SV 1000 ma czarną ramę zamiast srebrnej. Jest dostępna wersja SV 1000 SZ z pełną owiewką w malowaniu Suzuki GSX-R, na 20-lecie tego modelu.
2007 Ostatni rok sprzedaży w Europie.

Zobacz również:
W 2013 r. nowe BMW R 1200 GS zadziwiło motocyklowy świat. Ten sprzęt zaprzeczył zasadzie, że lepsze jest wrogiem dobrego, bo drugi duży GS jest lepszy niż pierwszy. A przecież pierwszy był najlepiej w historii sprzedającą się beemką.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij