Motocykl poleca:

Motocykle używane: sportowe nakedy

Poleć ten artykuł:

Weź supersporta, zabierz mu owiewki, nieco go przekonstruuj (albo i nie) i zostaw ostry silnik – oto masz nakeda o sportowym charakterze.

Wszystkie trzy motocykle tego odcinka mają duże silniki V2 i mniej lub więcej sportowych genów. Dzięki temu są to ostre, mocne i spore maszyny raczej nie dla początkujących.

Aprilia RSV 1000 Tuono to motocykl z wyższej półki o poręcznym podwoziu i z bardzo mocnym silnikiem, tyle że brakuje mu nieco elastyczności: ostry kop przychodzi dopiero przy 6000 obr/min. Jest to superbike Aprilii pozbawiony owiewek (z dostawioną malutką górną). Tuono (po włosku grom lub grzmot) był modyfikowany w miarę wprowadzania zmian w przecinaku. Silnik nieco utemperowano, niestety brak elastyczności pozostał i to wpływa na trwałość sprzęta. Przed zakupem Tuono zorientuj się, czy będziesz miał gdzie serwisować motocykl. Dlaczego? Bo sporo warsztatów nie chce tego robić z powodu kiepskiej dostępności części zamiennych oraz fabrycznych materiałów serwisowych, zwłaszcza do starszych modeli Aprilii. Może więc zdarzyć się, że w trakcie sezonu przyjdzie ci miesiąc czekać na części.

Zdecydowanie najsłabszym elementem Tuono (zresztą tak jak Mille i RSV 1000 R) jest główka ramy. Zwłaszcza jeżeli poprzedni właściciel jeździł sporo na gumie, a przecież ten motocykl bardzo chętnie idzie na koło. Trwałość łożysk główki jest bardzo ograniczona.

Bywa, że dzieje się coś jeszcze gorszego: wybijają się bazy łożysk w aluminiowej ramie, a wtedy jest ona praktycznie do wymiany. Byli tacy, którzy próbowali rozwiercać gniazda łożysk i mocować je przez cienkościenną tulejkę. Ale są one wybite w „fasolkę” w przód i w tył, więc rozwiercenie jest bardzo trudne. Dlatego to odradzamy. Tym bardziej że węzeł główki ramy będzie osłabiony, a motocykl może przestać być jednośladem. Jeśli Tuono ma wyczuwalny luz w główce, przed kupnem należy udać się do doświadczonego serwisu. Spore wibracje powoduje też „siadanie” aluminium ramy w miejscach mocowania silnika i tego też nie da się naprawić.

Ostre oddawanie mocy mści się również na ułożyskowaniu wahacza (tu też warto sprawdzić luzy), a także na stanie zestawu napędowego. Skontrolowanie go pozwoli uniknąć sporego wydatku zaraz po kupnie motocykla.

Honda VTR 1000 F jest porządnie i starannie zbudowanym motocyklem. Główną jego wadą jest paliwożerność: może wyżłopać nawet powyżej 7 l/100 km. Wobec małego (do 2001 roku) zbiornika paliwa oznacza to konieczność częstego odwiedzanie stacji benzynowych. Dokładnie sprawdź stan chłodnic, które – umieszczone z boku – są narażone na uszkodzenie w razie wywrotki. Co ciekawe, w VFR-ze tak samo umieszczone chłodnice są lepiej chronione, może za sprawą pełnej owiewki. VTR 1000 jest trwały i bezawaryjny, więc jeżeli nie zaliczył poważniejszego szlifa zawsze będzie stanowił dobrą ofertę.

Jedyna akcja serwisowa (oznaczenie 3DU) dotyczyła dość poważnej usterki – nieszczelności membrany podciśnieniowego kranika paliwa, co powodowało jego wycieki. Ponieważ motocykle te rozeszły się po całym świecie (było ich łącznie 1734), oto numery podwozi, w których ona wystąpiła. Wersja ED i EK od JH2SC36C85M700438 do JH2SC36C05M700546, wersja U od JH2SC36U75M700147 do JH2SC36U85M700402, wersja ED i EK od JH2SC36C76M800001 do JH2SC36C56M800305 i wersja U od JH2SC36U66M800001 do JH2SC36U26M801064. Należy wymienić pokrywkę membrany i cztery śrubki.

Bardziej sportowa Honda VTR 1000 SP1, na której mistrzostwo świata zdobył Colin Edwards, oraz jej następca SP2 to już inne motocykle. Są dość rzadkie, ale jeżeli w dobrym stanie, warte kupna.

Tagi: nakedy | porównanie | porównanie nakedów | test porównawczy | Honda | Honda VTR 1000 | Suzuki | Suzuki SV 1000 | Aprilia | Aprilia RSV 1000 Tuono

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij