Motocykl poleca:

Na właściwym tropie

Poleć ten artykuł:

Goście z Yamahy chcieli dokopać Jankesom z Milwaukee i zbudowali XV 950. Czy osiągnęli cel? To może rozstrzygnąć tylko porównanie z Harleyem Sportsterem 883 Iron.

W przypadku tych dwóch sprzętów do radosnego przemieszczania około 250 kg musi wystarczyć niewiele ponad 50 KM. Czy to ma sens? Pewnie ma, skoro H-D już piąty sezon oferuje Sportstera 883 Iron, ignorując pogoń za mocą i cięcie masy. Ten fakt nie umknął uwadze kolesi z Yamahy: nowa XV 950 to maszyna, której podstawowe parametry niemal dokładnie pokrywają się z danymi Irona: ważąca (z ABS-em) 253 kg Yamaha jest od niego o 5 kg lżejsza, o 1 KM słabsza, a jej 163 km/h prędkości maksymalnej to o 3 km/h więcej. Cenowo Japończycy także krążą w pobliżu.

Na potrzeby tego testu zażyczyliśmy sobie Irona z ABS-em, czyli o 1680 zł droższego. Zainteresowanych kupnem nie powinno to odstraszyć, bo Harley to niezła lokata kapitału. Przeprowadzone w Niemczech badanie wykazało, że wśród 25 motocykli o najbardziej stabilnej wartości aż 23 to Harleye.

Na pierwszy rzut oka Yamaha prezentuje się okazalej niż Harry, a przy tym zapewnia bardziej luzacką pozycję jeźdźca. Harley narzuca większe ugięcie kolan, kierownica nie leży tak dobrze w rękach, a wygoda kanapy nie poraża. Siodło Yamahy umieszczono na wysokości 685 mm, co w połączeniu z wąską talią zapewnia pewne oparcie stóp nawet jeśli masz poniżej 160 cm wzrostu. Kanapę Harleya ulokowano wyżej (750 mm) i jest ona o wiele mniej komfortowa. Punkt dla Japończyków.

Ruszamy na miasto
Sprzęgła obu maszyn chodzą lekko. Szybko okazuje się, że w lusterkach Yamahy wszystko widać lepiej oraz że skrzynia Harleya działa bardziej topornie. Zapięciu jedynki towarzyszy tu potężne łupnięcie, a przebijanie na wyższe biegi wymaga większej siły. Nie oznacza to jednak, że w Yamasze biegi wchodzą jak w masło. W sumie żadna z maszyn nie zasługuje pod tym względem na pochwałę.

W mieście wychodzi też na jaw, że przy ostrym starcie spod świateł Harley zostaje w tyle. Hamownia wyjaśniła, dlaczego: XV 950 już przy 2000 obr/min generuje prawie 70 Nm, a maksymalny moment obrotowy oddaje przy 3000 obr/min. Natomiast dwa gary Harleya potrzebują aż 4800 obr/min, aby postawić w stan gotowości 71 Nm. To dość wysoko, zważywszy że amerykańska V-dwójka kręci maksymalnie 5900 obr/min.

Harley wycisnął na hamowni 55 KM przy 5900 obr/min, a Yamaha 53 KM przy 5600 obr/min. W mieście ta różnica nie ma większego znaczenia. Inaczej jest poza nim i na autostradzie. Yamaha na piątce od 100 do 140 km/h przyspiesza o prawie 2 sekundy krócej niż Harley, mimo że jej przełożenia są dłuższe. Czyli klasyczna konstrukcja Harrego (cztery wałki rozrządu w bloku silnika, uruchamiające po dwa zawory w każdym z cylindrów) musi uznać wyższość Yamahy. W jej głowicach pracują po cztery zawory, uruchamiane za pośrednictwem dźwigienek przez pojedyncze wałki rozrządu. To też nie jest najnowocześniejsze rozwiązanie, niemniej japoński widlak chętniej i energiczniej reaguje na gaz niż rywal, no i pracuje spokojniej, mimo że jest na sztywno przykręcony do ramy i nie ma wałka wyrównoważającego.

Życie z good vibrations
Kultura pracy najmniejszego widlaka H-D budzi mieszane uczucia. Od 2004 r. ma on mocowania typu Push Rod Suspension, które podczas jazdy tłumią wibracje, a na jałowym biegu pozwalają silnikowi trząść się jak mokry pies. W trakcie jazdy w zakresie 2800-3200 obr/min amerykański twin wprawia końcówki kierownicy w drgania. Poniżej i powyżej tego zakresu wibracji jest o tyle mniej, że można je nazwać good vibrations i wpisać na listę zalet tej maszyny. Niewielki dwucylindrowy widlak Irona wibruje, bulgocze... Żyje! Napęd Yamahy jest wprawdzie lepszy, cóż z tego jednak, skoro Iron zapewnia dużo większą frajdę z jazdy. A co z gangiem silnika? Harley brzmi solidnie i może się podobać, natomiast Yamaha pracuje ciszej i bardziej powściągliwie. Jeśli marzysz o bardziej soczystym gangu, musisz sięgnąć po akcesoryjne kominy.

Tagi: porównanie | cruiser | Yamaha | Yamaha XV 950 | Harley-Davidson | Harley-Davidson Sportster 883 Iron

Oceń artykuł:

3.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij